Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Windows blijft booten in UEFI mode na schone installatie

Pagina: 1
Acties:

• Cemmey
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23-11 16:39
Goedavond mannen,

Vandaag heb ik een PC in elkaar gezet, usb met windows installatie erin geplugd, windows geinstalleerd op de m.2 schijf en plots daarna word de boot disk niet meer herkend en komt steeds het AS ROCK UEFI scherm tevoorschijn. In de boot instellingen worden de hardeschijven ineens niet meer herkend en kom ik dus niet meer verder dan de UEFI.

De schijven worden wel herkend als ik de usb met Windows installatie erin plug.

Dit is het systeem:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 3 3100 (BOX) Boxed€ 100,05€ 100,05
1MoederbordenASRock B450M Steel Legend€ 76,23€ 76,23
1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1660 Ti Gaming OC 6G€ 296,-€ 296,-
1BehuizingenAzza Bastion 120€ 43,64€ 43,64
1VentilatorenCooler Master MasterFan MF120 Halo 3in1, 120mm€ 38,52€ 38,52
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2Z3600C18€ 64,90€ 64,90
1VoedingenSharkoon SilentStorm SFX Bronze 450W€ 55,71€ 55,71
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 500GB€ 55,19€ 55,19
1Solid state drivesGigabyte NVMe SSD 128GB€ 24,90€ 24,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 755,14

Iemand hier ervaring mee? Wat gaat er mis en wat kan ik hier aan doen?

Graag jullie expertise. Alvast bedankt!

Mvg, Cemmey

[ Voor 75% gewijzigd door Cemmey op 24-10-2020 08:59 ]

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
windows instalatie fout gedaan

Je bent niet de enige deze avond :)

• Cemmey
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23-11 16:39
Ik heb het al opgelost. Windows diende geïnstalleerd te worden via de usb van het moederbord ipv de behuizing.

Dit topic kan wat mij betreft gesloten worden.

• rjmno1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 29-08 23:32
Beetje offtopic omdat het probleem al verholpen is, laat alles gewoon ntfs en laat die eufi met rust.
Het staat allemaal nog in de kinderschoenen en dat terwijl ntfs zich allang en breed bewezen heeft.

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-11 20:00

|sWORDs|

vSphere/ESXi

rjmno1 schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 11:50:
Beetje offtopic omdat het probleem al verholpen is, laat alles gewoon ntfs en laat die eufi met rust.
Het staat allemaal nog in de kinderschoenen en dat terwijl ntfs zich allang en breed bewezen heeft.
Tjonge...

EUFI is een firmware, NTFS is een filesystem, Windows gebruikt gewoon NTFS met UEFI.
Met EUFI gebruikt Windows een ander partitie schema; GPT ipv MBR, maar UEFI heeft wel degelijk voordelen omdat je de bootmanager kunt controleren en alles in een trusted chain laten opstarten, plus sneller kunt starter. Echter kan het inschakelen van secure boot er voor zorgen dat je schijven niet ziet in UEFI als boot mogelijkheid voor de installatie gedaan is of niet kunt starten zonder trusted bootmanagers/GPT.
Dit staat zeker niet in de kinderschoenen, heeft voordelen en je moet gewoon weten wat je doet.

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

• rjmno1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 29-08 23:32
|sWORDs| schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 11:59:
[...]

Tjonge...

EUFI is een firmware, NTFS is een filesystem, Windows gebruikt gewoon NTFS met UEFI.
Met EUFI gebruikt Windows een ander partitie schema; GPT ipv MBR, maar UEFI heeft wel degelijk voordelen omdat je de bootmanager kunt controleren en alles in een trusted chain laten opstarten, plus sneller kunt starter. Echter kan het inschakelen van secure boot er voor zorgen dat je schijven niet ziet in UEFI als boot mogelijkheid voor de installatie gedaan is of niet kunt starten zonder trusted bootmanagers/GPT.
Dit staat zeker niet in de kinderschoenen, heeft voordelen en je moet gewoon weten wat je doet.
Ik heb zelf ook een eufi bios maar ik heb niks gpt geformateerd en alles op ntfs.

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:55

MsG

Forumzwerver

rjmno1 schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 12:05:
[...]

Ik heb zelf ook een eufi bios maar ik heb niks gpt geformateerd en alles op ntfs.
Ntfs is het bestandssysteem, je vergelijkt appels met peren. Ik heb met een oudere pc (2600K en p8p67 mobo) de boel eens met moeite in een bestaande installatie omgezet van mbr naar gpt, maar merkte door de oudere hardware weinig voordelen. Zo gaat hij echt nog door de hele opstartloop heen en niet zoals moderne hardware dat hij vrijwel meteen Windows al inlaadt. Met nieuwere hardware doe ik altijd wel uefi met secure boot. Zelfs met Ubuntu gaat dat op secure boot tegenwoordig gewoon goed. Bij het booten vanaf de stick moet je soms nog wel expliciet de uefi keuze selecteren, omdat hij anders niet in die modus de installer start.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-11 20:00

|sWORDs|

vSphere/ESXi

MsG schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 12:21:
[...]

Ntfs is het bestandssysteem, je vergelijkt appels met peren. Ik heb met een oudere pc (2600K en p8p67 mobo) de boel eens met moeite in een bestaande installatie omgezet van mbr naar gpt, maar merkte door de oudere hardware weinig voordelen. Zo gaat hij echt nog door de hele opstartloop heen en niet zoals moderne hardware dat hij vrijwel meteen Windows al inlaadt. Met nieuwere hardware doe ik altijd wel uefi met secure boot. Zelfs met Ubuntu gaat dat op secure boot tegenwoordig gewoon goed. Bij het booten vanaf de stick moet je soms nog wel expliciet de uefi keuze selecteren, omdat hij anders niet in die modus de installer start.
De p67 chipset borden waren trouwens de eerste met UEFI (al kregen volgens mij sommige p45 borden later een upgrade mogelijkheid). Dat laat trouwens ook wel zien dat het niet in de kinderschoenen staat, dat was zo'n 10 jaar geleden. Secure boot gebruiken is wel nieuwer, maar volgens mij toch ook al weer zo'n 6 jaar of meer. Edit: 8 jaar+ in mainstream machines

[ Voor 5% gewijzigd door |sWORDs| op 24-10-2020 12:34 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Pagina: 1