:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sSJM6oUPFG53RgEBBxW7pxHS.jpg?f=user_large)
Sinds ik in portugal al meer dan 2 jaar woon is het niet ongebruikelijk dat de stroom hier af en toe wegkeilt. Soms is het een dip van precies 1 seconde, soms is het een outtage van ruim 2 uur zoals vandaag. Dit is de 5de in het afgelopen jaar en de kwaliteit van de stroom of netwerk is niet echt je van het. Als het gebeurd dan treft het iedereen in dit blok, ook de bank naast het gebouw komt zonder stroom te zitten.
Ik heb een UPS actief; maar die geeft geen communicatie met windows wat betreft het te doen als de batterij van de UPS in actieve stand onder de 40% raakt. Het systeem blijft in dit geval dan net zolang doorlopen totdat de batterij het niet meer trekt en alles offline gaat, met verlies van werk vandien.
Het is een ding uit de electrostore dat ik gekocht had en heeft geloof ik 650VA; genoeg om m'n pc met LCD en een bureaulamp voor 8 minuten te kunnen draaien. Tenzij ik game, dan flikkert het direct uit.
Ik wil de UPS binnenkort ook gaan upgraden voor een wat zwaarder model. Had niet gedacht dat je het aantal VA door 2 moest delen om zo een reeel vermogen te kunnen dragen als er ff geen stroom is. Ik wil vanaf nu dat alles dan ook gedekt is voor teminste 15 minuten.
Ik heb wel wat software meedraaien (UPSSmart) die een readout van het inkomende voltage doet, uitgaande voltage, batterij voltage, temperatuur en wat test commando's naar de UPS kan sturen zoals een 10 sec load test. Maar de optie om in te stellen wat ie moet doen ontbreekt hier volledig.
En dan is er nog de vraag wat windows precies moet doen met de unclosed / saved documents of tabs enzo. Ik wil echt dataverlies voorkomen bij nog een ongewenste shutdown; gezeik is al erg genoeg hier dat de stroom er per dag teminste 2x voor 1 seconde wordt onderbroken. De energieleverancier gooit het steeds op een technisch probleem maar ik hoor mijn UPS teminste 2 tot 4x p dag klikken als het inspringt. Zonder UPS zou de PC 100% uitgevallen zijn namelijk.