Wifi mesh netwerk in nieuwbouw huis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:23

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

Topicstarter
Sinds 5 jaar wonen we in dit nieuwbouwhuis wat vrijwel alleen maar uit beton bestaat (dubbele vloeren, vloerverwarming op begane grond en 1e verdieping), wat sinds het begin voor wifi problemen zorgt. Na 3x geld uit te hebben gegeven in mogelijke oplossingen, waarbij de laatste 2x tp-link producten, wil ik nu graag een oplossing aanschaffen die werkt.

Begane grond:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WElpfz9o1QOQR1coJUbH8P2amZA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ljYwugwpuyjACXoSDAvDI5kM.jpg?f=fotoalbum_medium

Eerste verdieping:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kH4vL6wTNHfWcqv7opCQna6VIIM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ilIg9WbkfxOESyGSrBTAAGGH.jpg?f=fotoalbum_medium

Bedraad netwerk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y8ePUfT_GyL4Pka3IlDIcUEiPEY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EfFmKrVCBsJwTaAsTw35EZcs.jpg?f=fotoalbum_medium

Het "trappenhuis" bestaat uit prefab met dik beton. Het toilet op de begane grond en de badkamer, linksonder op de eerste verdieping, bevatten alluminium wanden en plafond.
Dit samen met elkaar zorgt ervoor dat het wifi signaal van de kabelmodem, in de meterkast, in de woonkamer al redelijk tot slecht is en in de achtertuin al helemaal geen ontvangst.

Op de roze plekken zit een netwerkaansluiting, deze zouden ingezet kunnen worden. De twee blauwe plekken op zolder zijn plekken waar er ruimte is voor een extra netwerkcomponent om op zolder ook stabiel wifi te kunnen introduceren. Het groene balkje op de begane grond geeft een stroompunt aan waar we eerder een powerline-wifi extender hebben gehad.

Budget: maximaal 200-250 euro
Wens: betrouwbaar en redelijk (100 Mbps stabiel down zou mooi zijn) mesh wifi netwerk wat van de begane grond tot aan de zolder rijkt.

Onze laatste poging was een combinatie van 2 TP-Link producten, de TP-Link TL-WPA4220T kit en losse TP-Link TP-WPA4220, maar die konden op het sterkste punt maximaal 20 Mbps leveren, terwijl de doorgifte volgens de tpPLC app 319 Mbps was. En de verbinding viel ook continue weg.

Ik weet even niet goed waar ik nu goed aan doe: sterkere powerline producten of toch de bedrade netwerkpunten gebruiken? Ik wil door het hele huis 1 wifi netwerk hebben.

Hier kon uw advertentie staan

Beste antwoord (via Nitroglycerine op 23-10-2020 21:03)

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 29-09 23:41
Nitroglycerine schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 20:38:
Ik wil graag een mesh netwerk aangezien de mobiele telefoons via wifi bellen, zeker gezien de slechte ontvangst die we mobiel hebben door al het beton. Heb je geen mesh maar 2 verschillende mobiele netwerken (ook al hebben ze dezelfde SSID en wachtwoord) ben je je gesprek kwijt als je lopend met je mobiel van de 1e naar de begane grond loopt.

Ik hoef geen geavanceerde apparatuur, het moet gewoon werken.
Je spreekt jezelf tegen: Je zegt dat je Mesh wilt maar tegelijk zeg je dat het moet werken in je betonnen bunker.

Vergeet Mesh (wireless backhaul) en trek wat kabels (wired backhaul).

Wireless roaming is wat je eigenlijk zoekt (een apparaat met een actieve verbinding tussen Access Points laten schakelen zonder verlies van die verbinding).

while (! ( succeed = try ()));

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-10 05:42
Waarom Mesh?
Paar goede Acesspoints die bedraad zijn aangesloten, moet je toch al een eindkomen? Powerline zou in bij weg blijven, zeker op andere electra groepen niet heel stabiel of snel.

Zelf zeer tevreden over de TP-Link Deco M5 systeem. Kunnen Mesh doen (draadloos met elkaar verbinden), maar heb ze in AP modus omdat ze bedraad zijn aangesloten.
Je kan ook een gedeelde bedraad aansluiten en andere units via Mesh verbinden voor een dekkend netwerk in huis.

American Express vraagbaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:42
Powerline weggooien en op de bedrade punten een ap hangen, 1 ap per verdieping en de wifi in de meterkast uit.

Als je geavanceerde apparatuur wilt dan koop je bv 3x een unifi ac lite voor 240 euro totaal

Is basic genoeg een deco m4 bij ziggo voor 100

Beide gaat je op 5ghz zon 400 mbit geven stabiel door het huis

Tuin is ander puntje, dat nieuwbouwhuis glas houdt alles tegen. Eigk de enige oplossing is dan een ap buiten te hangen

[ Voor 26% gewijzigd door laurens0619 op 23-10-2020 20:35 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
Trek één keer goeie Cat6 kabels naar elke verdieping en plaats een Access Point per verdieping zoals je een lichtpunt zou monteren. Hoog boven de grond zodat de rondlopende waterzakken niet veel signaal dempen, centraal op de verdieping zodat de torus (donut vorm) van het signaal ook echt nuttig bereik oplevert in de omliggende ruimten.

Het is al in meerdere topics genoemd maar de volgorde van voorkeur is:
1) bedraad
2) Powerline
3) wifi bridge/extender/mesh

Je kunt ze ook in volgorde van moeite lezen.
1) netjes draden trekken en goed afwerken (patchpanel + wandcontactdozen)
2) combinaties van stopcontacten/groepen proberen tot je een stabiele en snelle verbinding hebt
3) verplaatsing van de zenders tot je een stabiele en snelle verbinding hebt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-10 05:42
laurens0619 schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 20:34:
Powerline weggooien en op de bedrade punten een ap hangen, 1 ap per verdieping en de wifi in de meterkast uit.

Als je geavanceerde apparatuur wilt dan koop je bv 3x een unifi ac lite voor 240 euro totaal

Is basic genoeg een deco m4 bij ziggo voor 100

Beide gaat je op 5ghz zon 400 mbit geven stabiel door het huis

Tuin is ander puntje, dat nieuwbouwhuis glas houdt alles tegen. Eigk de enige oplossing is dan een ap buiten te hangen
Of als je geen ziggo hebt, ze bij Coolblue halen. Werkten het niet naar genoegen, stuur je het terug.
https://www.coolblue.nl/p...f=442357&utm_content=2110

American Express vraagbaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitroglycerine

Nitroglycerine

Topicstarter
Ik wil graag een mesh netwerk aangezien de mobiele telefoons via wifi bellen, zeker gezien de slechte ontvangst die we mobiel hebben door al het beton. Heb je geen mesh maar 2 verschillende mobiele netwerken (ook al hebben ze dezelfde SSID en wachtwoord) ben je je gesprek kwijt als je lopend met je mobiel van de 1e naar de begane grond loopt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• colorsone
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08-10 21:31

Mesh is de techniek zodat ze draadloos onderling met elkaar werken en heeft niks te maken met verschillende SSID’s, je zoekt dus accespoints die roaming ondersteunen. Dus niet expliciet naar een ‘mesh’ systeem. Je zoekt dus een systeem die een wired backhaul ondersteund met roaming. Zoals Ubiquiti, TP-Link, Engenius etc.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze

Je spreekt jezelf tegen: Je zegt dat je Mesh wilt maar tegelijk zeg je dat het moet werken in je betonnen bunker.

Vergeet Mesh (wireless backhaul) en trek wat kabels (wired backhaul).

Wireless roaming is wat je eigenlijk zoekt (een apparaat met een actieve verbinding tussen Access Points laten schakelen zonder verlies van die verbinding).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:42
Klopt helemaal
Maar de mesh set van tplink doet die roaming ook allemaal. En voor 100 euro ga je nergens anders 3 accesspoints vinden die dit kunnen en 400mbit stabiel leveren :)

Dus nee je hebt geen mesh nodig (je gebruikt de wireless uplink niet) maar ja ik adviseer wel de mesh m4 te kopen :) puur vanwege de prijs en kwaliteit van de set en ze erg goed werken zonder wireless uplink

https://randapparatuur.ziggo.nl/randapparatuur/details/30366

Als je geen ziggo hebt is de s4 suggeste van @Stinger_Ventura ook mooi. Ik kende hem niet maar schijnt hetzelfde, maar kleiner, model te zijn

[ Voor 56% gewijzigd door laurens0619 op 23-10-2020 20:46 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitroglycerine

Nitroglycerine

Topicstarter
Kabels liggen er al, ik ga naar access points zoeken die roaming ondersteunen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hans_lenze
Heb je werkelijk nog een tweetal hubs in gebruik op zolder?!? Weet je zeker dat het niet drie switches zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitroglycerine

Nitroglycerine

Topicstarter
Ja, een gbit hub en een 100 mbit hub. Oude meuk maar zolang het werkt....
De pc is de enige die de volle bandbreedte van mijn internet verbinding kan benutten, daarom is die via gbit op de modem aangesloten.

[ Voor 48% gewijzigd door Nitroglycerine op 23-10-2020 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
Nitroglycerine schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 20:46:
De pc is de enige die de volle bandbreedte van mijn internet verbinding kan benutten, daarom is die via gbit op de modem aangesloten.
Het is een goed idee om alle hubs te vervangen door (één of meerdere) switches. Die zorgen ervoor dat er minder verkeer over je netwerk heen gaat. Omdat een hub dom al het verkeer doorstuurt, zorgt het gebruik er van dat ook onbedoeld verkeer bij je wireless clients uit komt. Je duwt hiermee je wifi dicht zonder dat je er iets aan hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:31
dat klinkt als op elk verdiep een tp link eap225v3 en dan is je budget op... :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:24
Nitroglycerine schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 20:46:
Gigabit hubs bestaan volgens mij niet eens... dat is een switch.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Pagina: 1