Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SweptInk
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 21-01-2024
Aangezien in Q1 2021 mijn opdracht afloopt, en ik ben mijn huidige werkgever niet meer op mijn plek zit, heb ik de oriëntatie ingezet voor een nieuwe baan. Ik heb ongeveer twee jaar ervaring in BI/DWH, en wil een poging wagen om als midlancer aan de slag te gaan.

Echter wil ik in 2021 tevens een huis kopen, en zit ik een beetje in mijn maag met wat een midlance-baan zou betekenen voor het aanvragen van een hypotheek (en tevens het feit dat ik bij aankoop waarschijnlijk nog geen volledig jaar in dienst zou zijn). Informatie die ik online kan vinden is vaak gedateerd, en ik kan me voorstellen dat hypotheekverstrekkers wellicht anders tegen midlance aankijken dan 10 jaar geleden.

Heeft iemand ervaring met het aanvragen van een hypotheek terwijl werkend in midlance-verband en hoe banken daarmee omgaan? Alle informatie is welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 30-09 10:06
SweptInk schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 17:52:
Aangezien in Q1 2021 mijn opdracht afloopt, en ik ben mijn huidige werkgever niet meer op mijn plek zit, heb ik de oriëntatie ingezet voor een nieuwe baan. Ik heb ongeveer twee jaar ervaring in BI/DWH, en wil een poging wagen om als midlancer aan de slag te gaan.

Echter wil ik in 2021 tevens een huis kopen, en zit ik een beetje in mijn maag met wat een midlance-baan zou betekenen voor het aanvragen van een hypotheek (en tevens het feit dat ik bij aankoop waarschijnlijk nog geen volledig jaar in dienst zou zijn). Informatie die ik online kan vinden is vaak gedateerd, en ik kan me voorstellen dat hypotheekverstrekkers wellicht anders tegen midlance aankijken dan 10 jaar geleden.

Heeft iemand ervaring met het aanvragen van een hypotheek terwijl werkend in midlance-verband en hoe banken daarmee omgaan? Alle informatie is welkom :)
Je werkt niet in Midlance verband, je bent gewoon zelfstandige met wat extra voorwaarden.
Als zelfstandige moet je voor je hypotheek dacht ik meerdere jaren cijfers kunnen aanleveren (ik dacht 3).

Ik denk dat het je aanvraag serieus lastig maakt, en zou lekker een huis kopen en als je klaar bent met die stress en je hebt een mooi nieuw kantoor. Ophouden bij je werkgever en Midlance beginnen.

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Azer
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Hoe het bij midlance vaak werkt is dat je een vast loon hebt en daarbovenop een bonus krijgt uitgekeerd die gebaseerd is op je uurtarief en het aantal declarabele uren dat je hebt gedraaid. De meeste hypotheekvertrekkers rekenen deze bonus mee, omdat deze structureel van aard is en bij je functie hoort. Vaak kan een midlancebedrijf een verklaring meegeven waarin staat dat je de bonus ontvangt op basis van je eigen presteren en dat deze niet afhankelijk is van bedrijfsprestaties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeveloperNL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-06-2024
Waarom niet eerst een huis kopen en dan overstappen. Ik ben zelf midlancer geweest en volgens mij hadden mijn collega's geen noemenswaardige problemen met een hypotheek krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redshark
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:21
skai21 schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 07:52:
[...]

Je werkt niet in Midlance verband, je bent gewoon zelfstandige met wat extra voorwaarden.
Als zelfstandige moet je voor je hypotheek dacht ik meerdere jaren cijfers kunnen aanleveren (ik dacht 3).
Formeel is dat precies niet het geval, je bent gewoon in loondienst en hebt ook geen inschrijving bij de KVK bijvoorbeeld.

In de praktijk heb je overigens weer grote kans dat je hypotheekaanvraag wordt beoordeeld alsof je een ZZPer bent want midlance is niet bekend bij iedere hypotheekverstrekker. Dat was bij mij iig het geval. Verder overigens geen problemen gehad met het afsluiten maar ik had wel wat historie om te kunnen overhandigen aan de hypotheekverstrekker.

@SweptInk waar wil je dit gaan doen? Mochten we collega’s worden dan heb ik wellicht wel wat info voor je, stuur maar PM

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:08
[...]

Ik denk dat het je aanvraag serieus lastig maakt, en zou lekker een huis kopen en als je klaar bent met die stress en je hebt een mooi nieuw kantoor. Ophouden bij je werkgever en Midlance beginnen.
Dit klopt dus juist niet. Bij midlance ben je in vast dienstverband. Ik zou dan ook uitgaan van je basissalaris.

Maar 2 jaar werkervaring? Er wordt vaak rond de 8 jaar werkervaring gevraagd. Hoe heb je dat precies in gedachten? Iemand met 2 jaar werkervaring en een beperkt cv gaat net door voorbij een junior rol..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 21:41
Azer schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 09:09:
Hoe het bij midlance vaak werkt is dat je een vast loon hebt en daarbovenop een bonus krijgt uitgekeerd die gebaseerd is op je uurtarief en het aantal declarabele uren dat je hebt gedraaid. De meeste hypotheekvertrekkers rekenen deze bonus mee, omdat deze structureel van aard is en bij je functie hoort.
Maar als je net met die baan bent begonnen, dan is er nog weinig 'structuur' in die structurele bonus. Ik kan mij goed voorstellen dat geldverstrekkers zonder lang werkverleden als 'midlancer' dan uitgaan van het basissalaris, of maar een beperkt deel van de 'bonus' meerekenen voor de maximale hypotheek.
SweptInk schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 17:52:
Aangezien in Q1 2021 mijn opdracht afloopt, en ik ben mijn huidige werkgever niet meer op mijn plek zit, heb ik de oriëntatie ingezet voor een nieuwe baan.
Wat voor contract heb je nu dan nu? Als je het over een aflopende opdracht hebt, dan klinkt dat als een detacheringsbaan? Maar als je 'niet meer op je plek zit', dan klinkt dat toch weer meer als een 'gewone' vaste baan.

Is het niet handiger om daar eerst nog even te blijven, totdat je een mooi huis hebt gevonden (en nog wat meer ervaring hebt opgedaan), en pas daarna als 'midlancer' te beginnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinootje
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23:14
Ik heb zelf al bijna 5 jaar geleden op basis van mijn midlance constructie zonder al te veel moeite een hypotheek gekregen. Mijn werkgever moest de hypotheekverstrekker wel even een toelichting geven op de constructie, en met name de opbouw van het salaris. Maar die werd zonder boe of ba geaccepteerd en daarna was het snel geregeld.
Enige kanttekening daarbij is dat mijn partner wel een reguliere (parttime) loonslaaf was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

dinootje schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 21:10:
Ik heb zelf al bijna 5 jaar geleden op basis van mijn midlance constructie zonder al te veel moeite een hypotheek gekregen. Mijn werkgever moest de hypotheekverstrekker wel even een toelichting geven op de constructie, en met name de opbouw van het salaris. Maar die werd zonder boe of ba geaccepteerd en daarna was het snel geregeld.
Enige kanttekening daarbij is dat mijn partner wel een reguliere (parttime) loonslaaf was.
Midlance klinkt ook gewoon als loonslaaf.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinootje
YakuzA schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 21:44:
[...]

Midlance klinkt ook gewoon als loonslaaf.
Ik had het ook over reguliere loonslaaf. Maar eh, ik voel me toch echt vrijer, terwijl de risico's beperkter zijn dan bij zzpen en ik er financieel ook niet slechter van ben geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 21:41
dinootje schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 21:10:
Ik heb zelf al bijna 5 jaar geleden op basis van mijn midlance constructie zonder al te veel moeite een hypotheek gekregen.
Voor lang was je toen al midlance? Volgens mij is hier de constructie namelijk niet echt het probleem, maar zal het probleem meer zitten in het net begonnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinootje
Ik was drie kwart jaar in dienst, maar mijn proeftijd was wel voorbij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-09 19:04
[...]

Onjuist. Een zelfstandige is ondernemer, een midlancer is werknemer.

Basissalaris mag gewoon meetellen zodra je op bast contract zit, omzetbonus gemiddeld van de afgelopen 3 jaar.

TS moet de timing van zijn verhuis- en loopbaanplannen op elkaar afstemmen.
Pagina: 1