Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07:12
Goedendag tweakers

Mijn partner en ik zijn van plan om samen te wonen in mijn woning. Op dit moment ontvangt mijn partner huurtoeslag en zorgtoeslag. Ik heb op beide toeslagen geen rechten

Nu kunnen wij nergens een duidelijk antwoord vinden over huurtoeslag. Mochten wij dit jaar samen gaan wonen moet hij dan de volledige huurtoeslag over 2020 terugbetalen, omdat onze inkomens bij elkaar worden opgeteld?

M.a.w. Is het beter om te wachten tot 2-1-2021?

Ik heb al gegoogle maar kom alleen op situaties wanneer de partner bij iemand intrekt die huurtoeslag ontvangt. Hier is het dus andersom.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Gewoon even een proefberekening doen op de site van de belastingdienst: https://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/toeslagen/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luit
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
https://www.belastingdien...zijn_wij_toeslagpartners#

De voorbeelden gaan allemaal over toeslagpartner ja/nee in het algemeen. Dit geldt dus voor beide partijen en het maakt dus niet uit wie er op dit moment toeslagen ontvangt en wie niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
RaZ schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 17:12:
Gewoon even een proefberekening doen op de site van de belastingdienst: https://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/toeslagen/
Zn proefberekening gaat over heel 2020. Mochten wij per 1 nov samen willen gaan wonen. Dan wonen we in 2020 maar 2 maanden samen

Volgens die berekening hebben wij beide geen recht op toeslagen wat logisch is omdat beide bruto jaar inkomens worden opgeteld.
Luit schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 17:18:

De voorbeelden gaan allemaal over toeslagpartner ja/nee in het algemeen. Dit geldt dus voor beide partijen en het maakt dus niet uit wie er op dit moment toeslagen ontvangt en wie niet.
Volgens deze tool zijn wij geen toeslagpartners en gaan wij dit ook niet worden na het samenwonen:
https://www.belastingdien...heb-ik-een-toeslagpartner

[ Voor 41% gewijzigd door Jboy1991 op 23-10-2020 17:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Luit schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 17:18:

@Jboy1991

of Bel 0800 - 0543 (gratis)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
Gedaan om 17:01 uur en toen waren ze gesloten. Pas maandag zijn ze weer te bereiken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Jboy1991 schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 17:19:
[...]

Zn proefberekening gaat over heel 2020. Mochten wij per 1 nov samen willen gaan wonen. Dan wonen we in 2020 maar 2 maanden samen

Volgens die berekening hebben wij beide geen recht op toeslagen wat logisch is omdat beide bruto jaar inkomens worden opgeteld.
Per 1-11 samenwonen gok ik dat je nog bij je ouders woont, want je huur opzeggen heb je 1 maand opzegtermijn. Dan zou ik alvast gewoon verkassen, en je pas op 2 januari laten inschrijven bij je meisie (dan logeer je daar de laatste 2 maanden van het jaar)

Bij veel verhuurders staat er in het huurcontract dat het woonruimte voor 1 persoon is, het kan zijn dat je de verhuurder om toestemming moet vragen, maar dat staat in het huurcontract.

[ Voor 3% gewijzigd door RaZ op 23-10-2020 17:25 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Jboy1991 schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 17:24:
[...]

Gedaan om 17:01 uur en toen waren ze gesloten. Pas maandag zijn ze weer te bereiken.
Dan bel je maandag gewoon opnieuw en dan wél tijdens de reguliere kantoortijden :9

Voor nú dus: WEEKEND!!!

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jboy1991
RaZ schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 17:25:
[...]

Per 1-11 samenwonen gok ik dat je nog bij je ouders woont, want je huur opzeggen heb je 1 maand opzegtermijn. Dan zou ik alvast gewoon verkassen, en je pas op 2 januari laten inschrijven bij je meisie.

Bij veel verhuurders staat er in het huurcontract dat het woonruimte voor 1 persoon is, het kan zijn dat je de verhuurder om toestemming moet vragen, maar dat staat in het huurcontract.
Nee, we hebben beide op dit moment een huurhuis. Ik verdien te veel om überhaupt toeslagen te krijgen, mijn partner (vriend, dus geen meisie) werkt in de zorg en krijgt wel huur en zorgtoeslag. Hij heeft een studio met inderdaad een maand opzeg termijn. Mits hij eerder een nieuwe huurder weet te vinden.

Hij trekt dus bij mij in en zegt zijn eigen huur op.

wij willen natuurlijk voorkomen dat hij zijn toeslagen over 2020 moet terugbetalen en hierover kan ik nergens een duidelijk antwoord vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
@Jboy1991 belangrijkste vraag is eerst of je uberhaupt wel toeslagpartner van elkaar bent: https://www.belastingdien...heb-ik-een-toeslagpartner

Als ik het zo lees is de kans best groot dat jullie dat niet zijn, dus dan heeft jouw inkomen ook geen invloed op zijn toeslagen.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Jboy1991 schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 17:27:
[...]

Nee, we hebben beide op dit moment een huurhuis. Ik verdien te veel om überhaupt toeslagen te krijgen, mijn partner (vriend, dus geen meisie) werkt in de zorg en krijgt wel huur en zorgtoeslag. Hij heeft een studio met inderdaad een maand opzeg termijn. Mits hij eerder een nieuwe huurder weet te vinden.

wij willen natuurlijk voorkomen dat hij zijn toeslagen over 2020 moet terugbetalen en hierover kan ik nergens een duidelijk antwoord vinden.
Dan zou ik hem de huur laten opzeggen en dan per 31-12-2020 eruit gaan. Neem het zekere voor het onzekere. Er is dan maar 1 maand extra huur. Ik zou op safe spelen. De belastingdienst maakt vaker fouten.

Hij kan nu gewoon bij je gaan wonen, heb je tijd om nog dingen te herstellen, en dan schrijft hij zich bij jouw in op 2 januari. Dus hij huurt het gewoon tot 31 december. Dat ie er niet woont, maakt niks uit natuurlijk. Voor het zelfde geldt gaat ie op vakantie :P

[ Voor 13% gewijzigd door RaZ op 23-10-2020 17:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

[...]

Je hebt sowieso recht op huurtoeslag t/m eind huurovereenkomst.
Zorgtoeslag zal hij denk ik behouden, dat staat buiten huurtoeslag.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-05 13:41

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Dat idd. Als hij bij jou komt wonen, en er zijn geen minderjarige kinderen inwonend, zijn jullie geen toeslag partners. Zodra hij zijn huur opzegt, vervalt het recht op huurtoeslag, maar recht op zorgtoeslag is, zolang jullie geen toeslagpartners zijn, individueel dus dat recht behoudt hij.

De belastingdienst gaat niet over de tijd dat hij alleen woonde jouw inkomen mee rekenen voor zijn huurtoeslag.

Maar idd, als je op zeker wil spelen, ga je per 01-01-2021 samenwonen.

Steun het recht op abortus, teken de petitie! My Voice, My Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michelle85
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19-08-2022
Je wordt geen toeslagpartner door enkel samen te wonen tenzij
Er een kind op het adres woont, je trouwt, geregistreerd partner wordt, elkaar aanmeldt bij elkaars pensioen of een samenlevingscontract ondertekend.

Dus vriend zegt de huur op per 31 oktober, heeft een maand opzegtermijn? Dus samenwonen per 1 december?

Dan moet hij nu al de huurtoeslag stopzetten met ingangsdatum 1 december. Want een nieuwe beschikking duurt ongeveer 4 a 5 weken. Daarnaast wordt op 20 november al de toeslag betaald voor de maand december. Dus hij moet die uitbetaalde maand huurtoeslag sowieso terugbetalen.

Hij kan ook niets doen want de gemeente geeft de verhuizing automatisch door aan de belastingdienst. Nadeel is dat dat pas zn dag of 5 na de verhuizing wordt doorgegeven. Wat dan weer inhoudt, mocht de verhuizing op 1 december zijn, dat 20 december(wat voor de maand januari 2021 is) ook weer wordt uitbetaald want het duurt een week of 5 voor je een nieuwe beschikking krijgt.

Kortom, zelf stopzetten nu per verhuisdatum en vermoedelijk 1 maand terugbetalen.
Of niets doen en dan twee maanden teveel huurtoeslag ontvangen.

Wat betreft de zorgtoeslag...ik lees nergens dat jullie toeslagpartners worden, zie mijn eerste alinea, dus die behoud je vriend als hij op basis van zijn inkomen recht heeft. Kortom, geen actie vereist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13:03
RaZ schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 17:25:
[...]
Leuk dat een verhuurder dat in het huurcontract zet, maar zo'n beding is nietig. Zolang het geen gevaar of overlast oplevert (en in vrijwel elk huis kan je zonder overlast met z'n tweeën leven), heeft een verhuurder niets te maken hoe en met wie je je leven leeft. Daar zijn al genoeg rechterlijke uitspraken over geweest.

[ Voor 10% gewijzigd door Aftansert op 24-10-2020 00:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12:47
Voor zorgtoeslag worden jullie door samen te gaan wonen niet automatisch elkaars toeslagpartner. Alleen als je op andere wijze jullie partnerschap 'vastlegt' (huwelijk, samenlevingscontract of bij het pensioenfonds als pensioenpartner voor het nabestaandenpensioen) of wanneer er in jullie huishouden een minderjarig kind is, worden jullie wél automatisch elkaars toeslagpartner. Met mogelijk nadelige gevolgen voor de toeslagen van 2020

Voor de huur-studio van je vriend, worden jullie inkomens ook niet bij elkaar opgeteld. Jullie hebben immers niet samengewoond in de woning waarvoor huurtoeslag ontvangen wordt en gaan daar ook niet samenwonen. In die woning hebben jullie geen gezamenlijke huishouding gevoerd en daarmee telt jouw inkomen dus niet mee voor het verzamelinkomen bij de berekening van de huurtoeslag.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michelle85
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19-08-2022
Ivow85 schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 10:55:
Voor zorgtoeslag worden jullie door samen te gaan wonen niet automatisch elkaars toeslagpartner. Alleen als je op andere wijze jullie partnerschap 'vastlegt' (huwelijk, samenlevingscontract of bij het pensioenfonds als pensioenpartner voor het nabestaandenpensioen) of wanneer er in jullie huishouden een minderjarig kind is, worden jullie wél automatisch elkaars toeslagpartner. Met mogelijk nadelige gevolgen voor de toeslagen van 2020

Voor de huur-studio van je vriend, worden jullie inkomens ook niet bij elkaar opgeteld. Jullie hebben immers niet samengewoond in de woning waarvoor huurtoeslag ontvangen wordt en gaan daar ook niet samenwonen. In die woning hebben jullie geen gezamenlijke huishouding gevoerd en daarmee telt jouw inkomen dus niet mee voor het verzamelinkomen bij de berekening van de huurtoeslag.
Klopt helemaal. Behalve de zin die ik dik gedrukt heb gemaakt. Tenzij je met die zin enkel de maand december in 2020 bedoelt indien het samenwonen per die datum ingaat? Want dezelfde logica die je gebruikt om uit te leggen dat er geen gezamenlijk huishouding wordt gevoerd voor de voorliggende maanden voor de huurtoeslag, gaat ook op voor de zorgtoeslag.

Hetgeen jij denk ik bedoeld, dat het invloed heeft op het hele jaar, is alleen van toepassing als je al reeds samenwoont en gedurende het jaar wordt je toeslagpartner door huwelijk, geregistreerd partner, kindje geboren etc etc...Dan wordt je met terugwerkende kracht toeslagpartner vanaf het moment van samenwonen.

Deze situatie speelt bij Ts niet.

N.b de wet wordt per 1 januari 2021 aangepast waardoor je niet meer per terugwerkende kracht toeslagpartner wordt. Maar dat komt eigenlijk alleen voor bij de zorgtoeslag. Want voor huurtoeslag ben je sowieso medebewoner en voor de andere twee toeslagen, die zijn pas relevant vanaf het moment dat er een kind wordt geboren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 328026

Bij mijn werd de zorgtoeslag onafhankelijk van elkaars inkomen berekend.
De huurtoeslag werd wel berekend over ons samen, omdat we ook 1 huis huurden.
We zijn nog steeds geen toeslag partners.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bioman
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:44
Ardana schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 21:55:
Dat idd. Als hij bij jou komt wonen, en er zijn geen minderjarige kinderen inwonend, zijn jullie geen toeslag partners. Zodra hij zijn huur opzegt, vervalt het recht op huurtoeslag, maar recht op zorgtoeslag is, zolang jullie geen toeslagpartners zijn, individueel dus dat recht behoudt hij.

De belastingdienst gaat niet over de tijd dat hij alleen woonde jouw inkomen mee rekenen voor zijn huurtoeslag.

Maar idd, als je op zeker wil spelen, ga je per 01-01-2021 samenwonen.
Er is een verschil tussen fiscaal partner en een toeslagpartner. Om fiscaal partner te worden en dus samen inkomstenbelasting op te moeten geven is er meestal een life event nodig zoals trouwen/kinderen krijgen/huis kopen (de belastingdienst heeft een vragenlijst om dat te checken). De regels om toeslagpartners te worden zijn enige tijd terug ongeveer gelijk getrokken, maar de regels verschillen per type toeslag. Zie ook dit stukje dat er maar deels wordt gecorrigeerd voor het feit dat je maar een deel van het jaar hebt samengewoond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Bioman schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 10:02:
[...]

Er is een verschil tussen fiscaal partner en een toeslagpartner. Om fiscaal partner te worden en dus samen inkomstenbelasting op te moeten geven is er meestal een life event nodig zoals trouwen/kinderen krijgen/huis kopen (de belastingdienst heeft een vragenlijst om dat te checken). De regels om toeslagpartners te worden zijn enige tijd terug ongeveer gelijk getrokken, maar de regels verschillen per type toeslag. Zie ook dit stukje dat er maar deels wordt gecorrigeerd voor het feit dat je maar een deel van het jaar hebt samengewoond.
Ook dan gaan we uit van het gezamenlijke jaarinkomen. Maar dan alleen over de periode dat u elkaars toeslagpartner of medebewoner was.
Oftewel, over de maanden dat ze samenwonen heeft de partner geen recht op huurtoeslag. Omdat ze voor de belastingdienst geen toeslagpartners zijn en enkel medebewoners, heeft de partner wel recht op zorgtoeslag, gebaseerd op enkel zijn/haar/hen inkomen.

De regels voor toeslagpartners verschillen niet per regeling, ik denk dat je in de wat bent met de medebewoners, waarvan het inkomen wel wordt meegenomen voor de huurtoeslag, kan dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bioman
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:44
Je hebt gelijk, medebewoners is inderdaad de belangrijkste factor voor dit topic. Mijn punt was vooral dat de verschillende termen veel door elkaar gebruikt worden, en dat het voor de belastingdienst echt andere grootheden zijn. Het belastingsysteem van nederland is helaas nogal vol van uitzonderingen.

tl;dr: Zoek de regels voor zorg- en huurtoeslag apart op, want ze verschillen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuey
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:31
Dit is een advies dat ik niet direct ter harte zou nemen. Het zou bepaald niet de eerste keer zijn dat via de belastingtelefoon domweg verkeerd advies wordt gegeven en je kunt ze er niet aan houden. Eerlijk gezegd, de belastingtelefoon is een lachertje...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:21

Theo

moederbord

Voor zorgtoeslag blijven jullie elk je eigen toeslag houden. Als @Jboy1991 nu geen zorgtoeslag heeft, en partner wel dan verandert dit niet. Het sleutelwoord hierin in 'fiscaal partner' Zolang je dit niet bent wordt de zorgtoeslag enkel en alleen op het eigen inkomen bepaald. Al verdient @Jboy1991 een miljoen euro per jaar en partner verdient 500 euro per maand dan heeft partner nog steeds de maximale zorgtoeslag :P

Voor huurtoeslag kijkt men niet alleen naar de fiscale partner, maar ook naar de medebewoners. Dit zijn personen van 18+ die volgens de GBA op het adres zijn ingeschreven. Voor de huurtoeslag wordt er dus naar het gezamenlijke inkomen gekeken van @Jboy1991 en partner samen.

Onduidelijk is echter of de huursubsidie gekort wordt vanaf het punt dat jullie samenwonen, of vanaf het jaar dat jullie samenwonen. Hier is weinig over te vinden wat vaak impliceert dat er enkel naar kalenderjar wordt gekeken. In dat geval mag partner namelijk de huurtoeslag terugbetalen die ontvangen is in het jaar dat jullie samen gaan wonen. Gaan jullie in november samenwonen (zelfde adres in GBA) dan is dat dus tien maanden aan huurtoeslag* terugbetalen. De zorgtoeslag blijft wat het is.

Ik zou daarom op safe spelen, je je pas vanaf 1 januari op het adres van partner je in laten schrijven. Let wel; het gaat hier om de GBA inschrijving, niet om de datum wanneer je jouw tandenborstel in de woning van je partner zet :P

* @redfoxert O-)

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:21

Theo

moederbord

Smuey schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 12:19:
[...]

Dit is een advies dat ik niet direct ter harte zou nemen. Het zou bepaald niet de eerste keer zijn dat via de belastingtelefoon domweg verkeerd advies wordt gegeven en je kunt ze er niet aan houden. Eerlijk gezegd, de belastingtelefoon is een lachertje...
Leuke test, bel tien keer dat nummer met dezelfde vraag. Je krijgt zeker niet tien keer hetzelfde antwoord...

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Theo schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 12:20:
Gaan jullie in november samenwonen (zelfde adres in GBA) dan is dat dus tien maanden aan zorg huurtoeslag terugbetalen.
FTFY ;)

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-05 11:38
Via kom ik op: https://www.belastingdien...-stop-ik-mijn-huurtoeslag
Hebt u ná 1 januari te veel vermogen gekregen? Dan hebt u dit jaar gewoon nog recht op huurtoeslag en hoeft u nu niets te doen. Check wel eind november uw situatie voor volgend jaar. En geef het dán door als u verwacht dat uw vermogen te hoog is voor uw huurtoeslag in 2021.

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Huurtoeslag gaat per adres, en woonsituatie. zoals ik al zei stopt de huurtoeslag op einde huurovereenkomst(partner). Wanneer je dan gaat samenwonen, behoud je alleen de zorgtoeslag. @Jboy1991 Is de hoofdhuurder en heeft geen recht op huurtoeslag, waarom zou zijn partner dat wel hebben op zelfde adres ? Dat is gewoon inwonende, en niet huurplichtig.
Smuey schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 12:19:
[...]

Zelfde geldt in persona. als je niets op papier hebt kun je er niemand aan houden. Dus denk jezelf niet rijk op de woorden van medewerker bij een afspraak op kantoor(mocht dat überhaupt mogelijk zijn vanwege coronamaatregelen)

[ Voor 46% gewijzigd door Hackus op 27-10-2020 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wobcat
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 05-05 14:40
Hou rekening met een lange doorbetaaltijd van de toeslagen vanuit de belastingdienst. Toen ik met mijn partner ging samenwonen heeft het bijna drie jaar geduurd voordat ze geen huur en zorgtoeslag meer kreeg. Na diverse mails en brieven waren we er klaar mee, elke maand het geld op een spaarrekening gezet en lekker rente gevangen (toen nog 4a5 %) en uiteindelijk in één keer terugbetaald. Stelletje prutsers daar.

Hij viel uit de boot, het duurde maar even. Nu is hij dood, de rest van zijn leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisbel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-02-2023
@Henk,

Wat je hierboven zegt over de huurtoeslag is in deze situatie onzin. Voor de huurtoeslag geldt hier een duidelijke cesuur: periode 1 jan tot 15 november 2020:voor partner met huurtoeslag - alleenstaand met huurtoeslag. Periode 16 november 2020 t/m 31 december 2020: voor de maand december geen huurtoeslag meer. (huurtoeslag werkt per maand)

Voorbeeld: stel: partners gaan samenwonen in de (sociale) huurwoning van partner zonder huurtoeslag op 11 november 2020. Dan wordt de huurtoeslag van de partner die momenteel de huurtoeslag ontvangt stopgezet m.i.v. 1 december 2020. Dit omdat het gezamenlijke jaarinkomen te hoog is (toetsingsinkomen)

De uitbetaling van de huurtoeslag december 2020 vindt plaats op 20 november 2020. Deze huurtoeslag zal dus achteraf moeten worden terugbetaald.

[ Voor 4% gewijzigd door fisbel op 30-10-2020 02:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:44
@fisbel bij mij was het toch dat ik in jouw voorbeeld ook november moest terugbetalen. (En dat terwijl mijn vriendin de 29e erin trok).

Voor rest denk ik dat het duidelijk is. Huurtoeslag hangt af van aantal ingeschrevenen op 1 adres, zorgtoeslag niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcoder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-04 21:41
Ik heb dezelfde situatie gehad, gaan samenwonen gedurende het jaar waarbij mijn vriendin recht had op toeslagen, ik niet, en wij samen ook niet.

Zodra je gaat samenwonen geldt het moment dat je daadwerkelijk gaat samenwonen als startdatum voor de nieuwe situatie (tenzij je getrouwd bent, of een geregistreerd partnerschap hebt).

Wat dus inhoudt dat als je op 1 november gaat samenwonen, dat je beide tót 1 november je eigen recht op toeslagen behoudt. Vanaf 1 november gaat de gezamenlijke situatie gelden, en over de resterende maanden van het jaar wordt dus jullie gezamenlijke inkomen gebruikt om de toeslagen te bepalen.

Deze situatie kun je pas berekenen op mijntoeslagen.nl zodra je bij de gemeente je verhuizing doorgegeven hebt, dit kan ook al vantevoren. Zodra de gemeentes dit verwerkt hebben kan je op mijn toeslagen de nieuwe situatie inzien, je gezamenlijke inkomen invoeren en op basis daarvan worden dan de toeslagen voor de rest van het jaar berekend en uitgekeerd.

Dit zou het anders voor veel mensen wel een heel genaaide situatie maken, het komt heel vaak voor dat mensen met toeslagen gaan samenwonen gedurende het jaar. Dan zou er ineens heel veel terugbetaald moeten worden.

Kortom, je hoeft je toeslagen niet terug te betalen over de periode dat je niet samenwoonde of gehuwd was. Geef wél op tijd de nieuwe situatie door via mijntoeslagen.nl zodat je niet voor verrassingen komt te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisbel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-02-2023
99ruud99 schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 08:01:
@fisbel bij mij was het toch dat ik in jouw voorbeeld ook november moest terugbetalen. (En dat terwijl mijn vriendin de 29e erin trok).

Voor rest denk ik dat het duidelijk is. Huurtoeslag hangt af van aantal ingeschrevenen op 1 adres, zorgtoeslag niet.
Als de inschrijving op 1 november is telt de maand november nog mee.
Als de inschrijving op 2 november of later in de maand is gaat de nieuwe situatie pas in de maand december in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13:41
Nee als je nu al geen recht hebt op huurtoeslag, kan dit samen ook niet. Huurtoeslag wordt nog steeds naar beide inkomens gekeken. Voor zorgtoeslag wordt nog apart bekeken, tenminste als je niet officieel gaat trouwen en geen geregistreerde partnerschap aan gaat. Ik woon al 6 jaar samen met mijn vrouw maar heb ik niks op papier contract en ben niet getrouwd, mijn vrouw staat enkel ingeschreven op mijn adres en krijgen ieder apart zorgtoeslag.

Wij wisten het niet tot we een flinke bedrag terug moesten betalen aan huurtoeslag. Nu is het jaren dat bij ons huurtoeslag op €0 staat. Wees daar voorzichtig mee. Ik en mijn vrouw werken beiden fulltime

[ Voor 36% gewijzigd door Van der Berg op 30-10-2020 12:58 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milotic
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 05-05 10:15
Jboy1991 schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 17:10:
Goedendag tweakers

Mijn partner en ik zijn van plan om samen te wonen in mijn woning. Op dit moment ontvangt mijn partner huurtoeslag en zorgtoeslag. Ik heb op beide toeslagen geen rechten

Nu kunnen wij nergens een duidelijk antwoord vinden over huurtoeslag. Mochten wij dit jaar samen gaan wonen moet hij dan de volledige huurtoeslag over 2020 terugbetalen, omdat onze inkomens bij elkaar worden opgeteld?

Ik heb al gegoogle maar kom alleen op situaties wanneer de partner bij iemand intrekt die huurtoeslag ontvangt. Hier is het dus andersom.
zelfde situatie gehad, kan je alles idd gaan terug betalen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• milotic
Jboy1991 schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 17:10:
Goedendag tweakers

wij gingen samen wonen op 28 december, en konden hele jaar terug lappen dus zou lekker in januari gaan samen wonen zit je safe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
milotic schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 12:53:
[...]

wij gingen samen wonen op 28 december, en konden hele jaar terug lappen dus zou lekker in januari gaan samen wonen zit je safe
De vraag in deze is:
Trok jouw partner bij jou in en ontving jij huurtoeslag (of andersom)
Of trok jouw partner bij jou in en ontving je partner huurtoeslag.

Dit laatste gaat mn situatie zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milotic
ik ontving huurtoeslag en mijn partner trok bij mij in, maar als je gewoon zeker wilt zijn van je zaak bel je even met de BD.

Anyway is die regel gewoon krom

[ Voor 48% gewijzigd door milotic op 30-10-2020 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm2211
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 10:17
milotic schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 13:28:
ik ontving huurtoeslag en mijn partner trok bij mij in, maar als je gewoon zeker wilt zijn van je zaak bel je even met de BD.

Anyway is die regel gewoon krom
Onzin. Dan heeft er iemand iets niet goed gedaan bij jou.

Van de site van de belastingdienst:
Uw toeslag berekenen we altijd over uw gezamenlijke jaarinkomen. Hebt u maar een deel van het jaar een toeslagpartner of een medebewoner? Bijvoorbeeld door een scheiding? Of door een verhuizing of door een overlijden? Ook dan gaan we uit van het gezamenlijke jaarinkomen. Maar dan alleen over de periode dat u elkaars toeslagpartner of medebewoner was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milotic
Kan je zeggen ! Alles aangevochten rechtsbijstand papieren waren van te voren goed en duidelijk ingevuld. Gaat over het jaar 2010 trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm2211
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 10:17
milotic schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 13:49:
Kan je zeggen ! Alles aangevochten rechtsbijstand papieren waren van te voren goed en duidelijk ingevuld. Gaat over het jaar 2010 trouwens.
Owja. Dan zou het kunnen. Er is inmiddels behoorlijk wat veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sdreeg
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-12-2024
milotic schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 13:49:
Soortgelijke situatie gehad, ook rond die tijd. Was een studentenhuis, ik was hoofdhuurder, met nog 2 medebewoners. Gezamenlijk inkomen lag ruim onder de toeslaggrens, dus recht op huurtoeslag. Tweede helft van het jaar vertrekt een medebewoner en krijgt ergens een goedbetaalde baan. Een tijd later het verzoek van de belastingdienst of ik even alle ontvangen huurtoeslag over dat hele jaar wil terugstorten, omdat blijkbaar het gezamenlijk inkomen van dat jaar te hoog zou zijn.

BD keek destijds dus gewoon naar het totale jaarinkomen van alle toeslagpartners voor de huurtoeslag (medebewoners in dit geval), zonder rekening te houden met tussentijdse mutaties van bewoners (in woonadres of inkomen).

Gelukkig succesvol bezwaar kunnen maken (scheelde toch meer dan 3K), maar het was een behoorlijk gevecht. Uiteindelijk werd het bezwaar gehonoreerd omdat de bewoner die was vertrokken gelukkig zo vriendelijk was om bewijsstukken aan te leveren (huurovereenkomst met ingangsdatum nieuwe woning, arbeidsovereenkomst met ingangsdatum nieuwe (goedbetaalde) functie, driedubbel ondertekende en gestempelde getuigenverklaring en 10 weesgegroetjes). Afgezien van dat laatste, waren dat overigens allemaal gegevens die de belastingdienst al tot zijn beschikking zou moeten hebben, maar dat terzijde.

Moraal van het verhaal is dat huurtoeslag vanwege de achterliggende systematiek, linke soep kan zijn bij mutaties van medebewoners of inkomen. Ik zou dus voor de veilige optie kiezen en pas inschrijven op het nieuwe adres vanaf 1-1-2021. Natuurlijk kun je altijd achteraf nog bezwaar maken bij de belastingdienst en heb je daarbij wel enige kans van slagen, maar gezeik voorkomen is beter dan genezen.

[ Voor 3% gewijzigd door Sdreeg op 30-10-2020 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Maar goed, de regelgeving bij de Belastingdienst Toeslag is dus gewijzigd, en kennelijk verbeterd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Crazy-

Best life ever

Pas hier inderdaad mee op! Kennissen van ons een zelfde situaties; alle toeslagen konden voor het hele jaar terugbetaald worden.

Zover ik nu weet is dat nog steeds zo. Dus nog even 2 maanden wachten & voor 2021 alle toeslagen stopzetten ;-)

Ah dit is dus anders tegenwoordig; even via Google de eerste hit... https://www.google.com/se...id=chrome-mobile&ie=UTF-8 kwam ik hier terecht:

https://www.belastingdien..._zijn_wij_toeslagpartners
jaar ná 1 januari gaan samenwonen

U wordt met terugwerkende kracht toeslagpartners vanaf de 1e van de maand nadat u op hetzelfde adres bent gaan wonen. Of vanaf de dag van samenwonen, als dat op de 1e was.

[ Voor 63% gewijzigd door Crazy- op 30-10-2020 19:01 ]

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nijl
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-04 08:34

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

Je kan beter op 1 - 1-2021 samen gaan wonen en dan laten inschrijven op dat adres. anders krig je ook nog een naheffing gemeentelijke belastingen en aanslag voor waterschappen. Dat werkt allemaal door namelijk. Vergeet ook niet om je voorschot energie en water tijdig af te stemmen op het huishouden. Ook een aanpassing van je inboedelverzekering is te adviseren. Ook de verhuurder moet je op de hoogte brengen/ bij laten schrijven in het contract.

[ Voor 36% gewijzigd door Nijl op 30-10-2020 19:03 ]

You are NIJL-ed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:23
Nijl schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 19:01:
Je kan beter op 1 - 1-2021 samen gaan wonen en dan laten inschrijven op dat adres. anders krig je ook nog een naheffing gemeentelijke belastingen en aanslag voor waterschappen. Dat werkt allemaal door namelijk. Vergeet ook niet om je voorschot energie en water tijdig af te stemmen op het huishouden. Ook een aanpassing van je inboedelverzekering is te adviseren. Ook de verhuurder moet je op de hoogte brengen/ bij laten schrijven in het contract.
Die gemeente belastingen en waterschap berekenen ze dan naar rato, wanneer jij verhuist in december hoef je voor je nieuwe huis namelijk ook niet voor de voorgaande 11 maanden te betalen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-04 19:54
Let wel aan een telefoon gesprek kunnen geen rechten worden ontleend en diegene die aan de telefoon zitten hebben veelal moeite om 1+1 bij elkaar te tellen zonder een reken machine. Het beste wat je kunt doen is gewoon de website door te nemen de regeltjes staan daar helder op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:53

FreakNL

Well do ya punk?

En inmiddels is het al november. Nog een maandje opzegtermijn en je zit al op 1-1-2021... probleem opgelost? :+
[...]

..
bedoel je tenzij?

https://taaladvies.net/taal/advies/vraag/555/mits_tenzij/

[ Voor 73% gewijzigd door FreakNL op 13-11-2020 06:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

n4m3l355 schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 04:02:
[...]

Let wel aan een telefoon gesprek kunnen geen rechten worden ontleend en diegene die aan de telefoon zitten hebben veelal moeite om 1+1 bij elkaar te tellen zonder een reken machine. Het beste wat je kunt doen is gewoon de website door te nemen de regeltjes staan daar helder op.
Info hier gegeven ook niet, is ook al besproken.
Pas bij persoonlijke afspraak, en info op papier met de naam van medewerker.

Pagina: 1