Onenigheid over schoonmaak/servicekosten met verhuurder

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:44
Ik ben de afgelopen maanden in discussie met mijn verhuurder over de staat van de schoonmaak en de bijbehorende afrekening van de servicekosten. Het is een beetje een lang verhaal, maar ik ben vooral benieuwd of er hier iemand een vergelijkbare situatie heeft meegemaakt - en of diegene enige tips heeft om dit op te lossen.
Het is nogal een verhaal... maar bear with me :)

De discussie gaat over de periode 01-01-2019 tot 31-12-2019.

In deze periode huurde ik een appartementje in een complex van [verhuurder X]. Het gaat om een grote partij, in een complex van 90 appartementjes. In mijn huurcontract zijn we overeengekomen dat de verhuurder de algemene ruimtes verzorgd en dat ik hiervoor enkele tientjes per maand aan servicekosten afdraag. Zoals gebruikelijk, wordt er aan het einde van het jaar een afrekening gestuurd met alle gemaakte kosten, waarna huurders eventueel moeten bijbetalen of een gedeelte terugkrijgen.

In deze periode viel mij op dat er eigenlijk praktisch niet werd schoongemaakt. Zowel mijn buren als ik hebben nooit een schoonmaker gezien. Uiteindelijk gingen buren zelf maar de galerij stofzuigen, zeg maar.
Ik kan wel enkele voorbeelden noemen van dingen die niet zijn schoongemaakt - maar to be fair: eigenlijk kan me de staat van de algemene ruimtes mij persoonlijk aan m'n achterste oxideren :+ de huur is (meer dan) hoog genoeg, en als de verhuurder besluit het pand te laten vervallen moeten ze dat imho vooral lekker zelf weten. Ik houd m'n eigen appartementje wel schoon :)
Overigens hebben verschillende buren wel degelijk meldingen gemaakt.

Anyhow door naar 01-01-2020. De verhuurder is verplicht om de servicekostenafrekening binnen 6 maanden daarna toe te sturen (fun fact, over kalenderjaar 2018 deden ze er tot november 2019 over..).

In april 2020 heeft [verhuurder X] de hele toko overgedragen aan [verhuurder Y]. [Y] was overigens altijd al de eigenaar van het gebouw, maar besteedde de huurcontracten en onderhoud uit aan [X]. Sinds april 2020 is alles dus van [Y].

In juni 2020 heeft de nieuwe [verhuurder Y] alle huurders een mail gestuurd. Het viel ze op dat de staat van onderhoud ver ondermaats was en er zal binnen een week een uitgebreide schoonmaak- en groenvoorzienings-behandeling komen. Als 'nulmeting' om de kwaliteit op orde te brengen.

Begin juli 2020 heb ik maar eens een mail gestuurd naar [verhuurder Y] over hoe het zit met de servicekostenafrekening. Die gaf aan dat ik bij [verhuurder X] moest zijn gezien zij destijds verantwoordelijk waren. Na enig gepingpong tussen die twee, kreeg ik uiteindelijk dan toch van [verhuurder X] mijn eindafrekening.
In deze afrekening wordt gesteld dat er ruim 30.000 euro aan kosten zijn gemaakt aan schoonmaak en groenvoorziening in 2019 8)7

Ik heb direct daarop contact opgenomen met [verhuurder X] dat ik dat gek vond, en ik graag wou weten hoe ze tot deze kosten zijn gekomen. Dat was geen probleem, ik mocht op afspraak, op hun kantoor, wel naar de schoonmaakcontracten kijken.
Het kwam er in ieder geval op neer dat deze bedragen wel degelijk waren overgemaakt naar een schoonmaakbedrijf en een hovenier. Ik weet tot op de dag van vandaag niet welke bedrijven, maar het zal - deze bedrijven zijn uiteindelijk geen partij voor mij als huurder. Ik betaal de verhuurder, geen onderhoudsbedrijven.

Vervolgens heb ik een enorm lange mail gestuurd en daar het hele verhaal in uitgelegd.
  • Huurders hebben in 2019 samen veel geld betaald aan [verhuurder X]
  • [Verhuurder X] heeft er ongetwijfeld bedrijven mee betaald die onderhoud hebben gepleegd
  • Desalniettemin is het pand niet onderhouden volgens de huurders en tevens niet volgens de huidige gebouweigenaar, die dit ook heeft gecommuniceerd (en tevens, inmiddels, andere onderhoudsbedrijven heeft aangeschreven
Het is nu oktober 2020, en die mail heb ik bijna 2 maanden geleden gestuurd.
[Verhuurder X] reageert niet meer op mijn mails, ondanks dat ik ze wekelijks herinner. [Verhuurder Y] geeft duidelijk aan dat [verhuurder X] dit moet oplossen.

Nu heb ik vandaag naar lang bellen uiteindelijk iemand bij [verhuurder X] kunnen spreken. Die geeft aan dat zij hierover weigeren te communiceren, omdat ze van mening zijn dat [verhuurder Y] verantwoordelijk is en de huurders 'over de situatie dient in te lichten'. En volgens mij is [Y] van mening dat dat dus niet zo is.

Tja... en nu?
  • Huurders willen hun servicekosten terug.
  • De nieuwe verhuurder geeft aan geen partij te zijn.
  • De oude verhuurder geeft aan dat er wel degelijk kosten zijn gemaakt bij bedrijven, en dat de nieuwe verhuurder verantwoordelijk is.
Ik kom een beetje in een kastje-muur situatie tussen de verhuurders terug en men weigert te reageren...

Hoe zouden jullie dit aanpakken?

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Het gaan dus om 340 euro per appartement? Ik zou het laten lopen.

Of met alle huurders samen een jurist in schakelen. Volgens mij moet Y het regelen en eventueel verhalen op X.

Met die waren de contracten die je gezien hebt. Met X of met Y? Want handelde X namens Y?
Als Y X heeft ingehuurd om alles af te handelen, blijft Y wel aansprakelijk.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergdwerg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:09
IANAL yadada, maar, ik denk dat je bij het bedrijf moet zijn die in je huurcontract vermeld staat, waarschijnlijk X. Hiermee had je toen dit speelde een overeenkomst, waarbij zij tekort zijn geschoten in de nakoming daarvan (het schoonmaken van de algemene ruimtes).

Omdat nakoming van deze overeenkomst niet meer mogelijk is, zou je de servicekosten kunnen beschouwen als onverschuldigde betaling.

Dat zij hierbij kosten hebben gemaakt doet er niet toe, wanneer het schoonmaakbedrijf tekort is geschoten moeten zij de gemaakte kosten zelf weer terugvorderen bij het schoonmaakbedrijf. Er is immers geen overeenkomst tussen het schoonmaakbedrijf en de huurders, maar alleen tussen het schoonmaakbedrijf en de verhuurder.

Als Y niet vermeld stond als verhurende partij in 2019 dan volg ik hun redenatie dat je niet bij hun moet zijn. Zij waren immers geen partij in de overeenkomst tussen de huurders en verhuurders.

Het gaat misschien wel lastig worden om je geld terug te kunnen krijgen. Nog meer mailtjes gaan niet helpen, je zult het waarschijnlijk terug moeten vorderen. Het helpt hierbij wellicht dat X niet ter discussie stelt dat er niet is schoongemaakt, want bewijzen dat dit niet is gebeurd is misschien nog wel het lastigste.

Ondoenlijk is ook doenlijk, want onweer is ook weer. ~ H.F.V.M. Finkers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Geen schoonmakers gezien. geen goed resultaat = melding maken
Je hebt een overeenkomst met verhuurder, en vaak hangt er een zgn plan van aanpak in elke hal.
Dit omschrijft de werkzaamheden die de schoonmaker moet uitvoeren.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Dus al ik het goed begrijp betwist je de service-kosten niet, want de kosten die doorberekend zijn, zijn immers aantoonbaar. Maar je betwist de kwaliteit van de service die je gekregen hebt? Tja, lastig verhaal lijkt me. Jij bent immers geen partij in het contract tussen de schoonmakers en de verhuurder.

Anyway, je kunt het altijd bij de huurcommissie neerleggen als je het niet eens bent met de eindafrekening.

[ Voor 25% gewijzigd door naitsoezn op 23-10-2020 17:02 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Bergdwerg schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 16:54:
IANAL yadada, maar, ik denk dat je bij het bedrijf moet zijn die in je huurcontract vermeld staat, waarschijnlijk X. Hiermee had je toen dit speelde een overeenkomst, waarbij zij tekort zijn geschoten in de nakoming daarvan (het schoonmaken van de algemene ruimtes).

Omdat nakoming van deze overeenkomst niet meer mogelijk is, zou je de servicekosten kunnen beschouwen als onverschuldigde betaling.

Dat zij hierbij kosten hebben gemaakt doet er niet toe, wanneer het schoonmaakbedrijf tekort is geschoten moeten zij de gemaakte kosten zelf weer terugvorderen bij het schoonmaakbedrijf. Er is immers geen overeenkomst tussen het schoonmaakbedrijf en de huurders, maar alleen tussen het schoonmaakbedrijf en de verhuurder.

Als Y niet vermeld stond als verhurende partij in 2019 dan volg ik hun redenatie dat je niet bij hun moet zijn. Zij waren immers geen partij in de overeenkomst tussen de huurders en verhuurders.

Het gaat misschien wel lastig worden om je geld terug te kunnen krijgen. Nog meer mailtjes gaan niet helpen, je zult het waarschijnlijk terug moeten vorderen. Het helpt hierbij wellicht dat X niet ter discussie stelt dat er niet is schoongemaakt, want bewijzen dat dit niet is gebeurd is misschien nog wel het lastigste.
toon volledige bericht
Zolang je de verhouding tussen x en y niet weet (zeker omdat Y altijd al eigenaar was) kun je dit niet stellen. Ook niet omdat je niet weet welke voorwaarden er aan de overname van het bad tussen X en Y zoun afgeschoten. Ergo tekort door de bocht dat Y niet aansprakelijk is.

Of hoeft TS nu ook geen huur aan Y te betalen omdat X in het contract genoemd staat. Een nieuw contact zal hij b.v. niet gekregen hebben. Hoeft ook niet, want de rechten gaan over.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
@Cyberpope Yep, 340 euro per appartement. De meeste huurders zullen het hierom inderdaad wel laten lopen, en daar zullen ze bij de verhuurder vast ook wel vanuit gaan.

Ik ben het daar persoonlijk niet helemaal mee eens :P dit is de zoveelste keer dat ze iets flikken.
Maar zoals je zelf ook al aangeeft; als we serieuze juridische stappen willen zetten met z'n allen gaat het natuurlijk ook veel tijd en geld kosten. Dat ben ik wel bereid erin te stoppen als het nodig is, maar ik kom er natuurlijk liever zo uit.

Antwoorden op wat vragen van @Cyberpope, @Bergdwerg en @Hackus:
De onderhoudscontracten waren met X.
X handelde inderdaad namens Y in 2019.
Het bedrijf uit mijn huurcontract, was X.
Er hangt geen plan van aanpak in de hal. Ik heb geen idee wie of wat iets doet :P
Er zijn door buren wel degelijk meldingen gemaakt, maar hier is niks mee gedaan.
Y is inderdaad altijd eigenaar geweest.
Bergdwerg schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 16:54:

Zo zie ik het inderdaad.
naitsoezn schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 17:00:
Dus al ik het goed begrijp betwist je de service-kosten niet, want de kosten die doorberekend zijn, zijn immers aantoonbaar. Maar je betwist de kwaliteit van de service die je gekregen hebt? Tja, lastig verhaal lijkt me. Jij bent immers geen partij in het contract tussen de schoonmakers en de verhuurder.
Ja, klopt, dat maakt het verhaal wel lastig. Feit blijft echter wel dat huurders niks hebben gekregen, maar wel hebben betaald. Al is het wel veelzeggend volgens mij dat verhuurder/eigenaar Y aangeeft dat de staat van onderhoud slecht is. De hele overgang van X naar Y strooit alleen maar meer zand in de ogen.

Het leek mij overduidelijk dat X verantwoordelijk was, maar als ik jullie posts zo lees, ga ik daar ook aan twijfelen. Volgende week ook nog maar eens naar Y bellen, dan...

[ Voor 4% gewijzigd door Richh op 23-10-2020 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Cyberpope schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 17:00:
[...]

Zolang je de verhouding tussen x en y niet weet (zeker omdat Y altijd al eigenaar was) kun je dit niet stellen. Ook niet omdat je niet weet welke voorwaarden er aan de overname van het bad tussen X en Y zoun afgeschoten. Ergo tekort door de bocht dat Y niet aansprakelijk is.

Of hoeft TS nu ook geen huur aan Y te betalen omdat X in het contract genoemd staat. Een nieuw contact zal hij b.v. niet gekregen hebben. Hoeft ook niet, want de rechten gaan over.
Het huurcontract was van X. Ik heb inderdaad geen nieuw contract gekregen toen Y het beheer overnam.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Als er inderdaad niet is schoongemaakt, dan kan je wel degelijk de servicekosten betwisten.
De servicekosten moeten overeenkomen met gemaakte kosten. Een betaling aan een schoonmaakbedrijf, onder de noemer schoonmaakkosten, maakt nog niet dat de verhuurder dit op kan voeren als servicekosten. Daarvoor moet die schoonmaak natuurlijk wel uitgevoerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Anyway, je kunt het altijd bij de huurcommissie neerleggen als je het niet eens bent met de eindafrekening.
Het betreft vrije sector huur en ik huur hier langer dan 6 maanden, dus dan mag dat niet... :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Richh schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 17:12:
[...]

Het betreft vrije sector huur en ik huur hier langer dan 6 maanden, dus dan mag dat niet... :)
Hmm, die termijn van 6 maanden maakte ik hier niet uit op. Het gaat immers niet om de huur (daar kende ik die termijn van 6 maanden wel), maar om de eindafrekening van de servicekosten. Maar goed, misschien heb je gelijk en kun je daar niet terecht.
Verwijderd schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 17:11:
[...]

Als er inderdaad niet is schoongemaakt, dan kan je wel degelijk de servicekosten betwisten.
Tuurlijk kan dat, ik heb ook niet gezegd dat het niet kan. Ik benoem het alleen als 'lastig verhaal', omdat je dan o.a. met bewijslast zit. TS heeft als ik het goed begrijp niet eens geklaagd... Nogmaals, niet onmogelijk, maar lastig en zeker niet eenduidig zonder risico. Vandaar m'n verwijzing naar de huurcommissie, als die met je mee gaan dan sta je in ieder geval iets sterker in je claim.

[ Voor 34% gewijzigd door naitsoezn op 23-10-2020 17:29 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Simpel gezegd, is dan de eerste stap gewoon Y aansprakelijk stellen. Niet met een telefoontje maar formeel.
Daarin stel je dat X namens Y handelde en dat je daarom Y aansprakelijk stelt.

Y zal dit dan op een correcte manier moeten weerleggen (dus niet even doorverwijzen, kastje muur).

Maar bezint eer ge begint...

Als er nu 50 willen meedoen die allemaal 50 euro inleggen als strijdpot, kun je een jurist inschakelen.
Maar ja.. bedrag is eigenlijk te klein en je zaak te zwak. Is het Tilburg of oid? Kun je wellicht een paar rechtenstudenten die er iets voor willen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leesaa
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10:55
Uit nieuwsgierigheid, omdat ik met iets vergelijkbaars te maken heb, is hier nog iets uit voort gekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Leesaa schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 12:42:
Uit nieuwsgierigheid, omdat ik met iets vergelijkbaars te maken heb, is hier nog iets uit voort gekomen?
Nope. Ik heb het maar laten lopen, kost veel te veel energie allemaal terwijl je toch niks hard kan bewijzen. En dat weet zo'n verhuurder ook.

Het zijn gewoon ontzettende eikels daar bij Vesteda.

Voor 2021 heb ik de servicekosten pas begin dit jaar terug gekregen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leesaa
Richh schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 12:44:
[...]

Nope. Ik heb het maar laten lopen, kost veel te veel energie allemaal terwijl je toch niks hard kan bewijzen. En dat weet zo'n verhuurder ook.

Het zijn gewoon ontzettende eikels daar bij Vesteda.

Voor 2021 heb ik de servicekosten pas begin dit jaar terug gekregen...
Voor mij gaat het om meerdere jaren, ben er al jaren mee bezig omdat ze soms niet reageren en dan weer na 3 maanden ofzo. Maar ik ben er nu wel klaar mee dus ik ga wel stappen ondernemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Leesaa schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 15:58:
[...]

Voor mij gaat het om meerdere jaren, ben er al jaren mee bezig omdat ze soms niet reageren en dan weer na 3 maanden ofzo. Maar ik ben er nu wel klaar mee dus ik ga wel stappen ondernemen.
Ik hoop dat je het voor elkaar krijgt! Ben erg benieuwd of het je lukt. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:24

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Deze past beter in wonen :)

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leesaa
Richh schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 17:40:
[...]

Ik hoop dat je het voor elkaar krijgt! Ben erg benieuwd of het je lukt. Succes!
Ik verwacht dat het een lange weg wordt
Ik weet ook niet of het via de huurcommissie wordt of kantonrechter. Daar moet ik nog even over nadenken.

Ik heb inmiddels wel jurisprudentie gevonden waarin bevestigd wordt dat de verhuurder verplicht is te kijken of het bedrag dat je betaalt wel past bij de geleverde diensten.
Pagina: 1