Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos590
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 01-06-2022
Goedemiddag,

Wie weet of er een software of iets bestaat om mijn Nikon D5000 als camera te gebruiken voor een livestream?

Het software Webcam Utility van Nikon werkt alleen op nieuwere modellen. Ik vroeg mij dus af of iemand weet hoe ik het anders kan oplossen als je dus een wat ouder model hebt?

Is er een ander software of aansluiting die ik kan gebruiken?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:36
Als je je camera via USB kan aansluiten om tethered te schieten, dan zou je de liveview via OBS ofzo kunnen 'misbruiken' als webcam. Dat geeft niet altijd de beste resolutie, en je kan niet bij alle camera's alle informatie die verder op het scherm wordt getoond uit zetten.

Maarre... heb je nou een D500 of een D5000? Want je titel en post verschillen :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos590
Bedankt voor je reactie! Dat is een foutje, het is een D5000! (:

Ik heb inderdaad een Tethered kabel, toen ik die aansloot herkende OBS hem niet. Dus ben ik gaan google en kwam ik op Webcam Utility want ik begreep dat die nodig was om een Nikon camera als beeld te kunnen gebruiken. Toen herkende OBS hem wel, maar kreeg ik zwart beeld met de titel.. blijkt dus mijn camera niet comfortabel te zijn met deze software. Alleen enkele nieuwere modellen.. maarja er moet toch een manier zijn om deze camera als beeld te kunnen gebruiken, zo heel oud is niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos590
Heb het zowel op Apple als Windows geprobeerd, maar ik wil het op een windows

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
Roos590 schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 16:11:
Bedankt voor je reactie! Dat is een foutje, het is een D5000! (:

Ik heb inderdaad een Tethered kabel, toen ik die aansloot herkende OBS hem niet. Dus ben ik gaan google en kwam ik op Webcam Utility want ik begreep dat die nodig was om een Nikon camera als beeld te kunnen gebruiken. Toen herkende OBS hem wel, maar kreeg ik zwart beeld met de titel.. blijkt dus mijn camera niet comfortabel te zijn met deze software. Alleen enkele nieuwere modellen.. maarja er moet toch een manier zijn om deze camera als beeld te kunnen gebruiken, zo heel oud is niet
Dan bij dezen de titel even aangepast :)

De webcam utility ondersteunt je camera inderdaad niet, dus als camera in OBS gebruiken gaat niet lukken. Wat ik bedoelde is om een programma dat de liveview van je camera op het scherm kan zetten te gebruiken. Da's dus doorgaans bedoeld om tethered te schieten, maar als je dan vanuit OBS dat scherm streamt kom je ook een heel eind.

Voorbeeldje met een D3300, maar dit zou ook kunnen werken met je D5000 :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mortis__Rigor
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:32
Je zou kunnen proberen om te werken met een HDMI capture card. Dan verbind je de HDMI output van je camera met die capture card en vanaf daar ga je met een usb kabel naar de computer. Die herkent die capture dan als webcam. Een bekende capture card is de Elgato cam link
Het enige wat je dan nog nodig hebt is een HDMI clean output. Dat wilt zeggen dat al de informatie die op uw display verschijnt afgezet kan worden voor de HDMI output. Dat is iets waar ik niet van weet of dat werkt bij de D5000.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Afhankelijk van wat je wensen precies verder zijn, is het niet handiger om gewoon een goede USB webcam te kopen die 1080p kan doen, ipv rommelen met vage tooltjes, capture cards en apparaten die mogelijk helemaal niet bedoeld zijn voor continugebruik?

[ Voor 3% gewijzigd door spone op 24-10-2020 11:48 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos590
@Wormaap Ik heb het ook al geprobeerd via DigiCamControl maar dan krijg niet het beeld van in het filmpje te zien, maar een wit met paars scherm. Hij geeft dan ook geen beeld.. Hij herkent hem wel.

@Mortis__Rigor dit is inderdaad ook een optie, deze heb ik nu ook besteld en komt vandaag binnen. Dit is eigenlijk nog mijn enigste hoop (fingers crossed)

@spone Daar heb je helemaal gelijk in! Maar ik wilde eerst even weten of ik wat kan met apparatuur die ik al bezit, na wat onderzoek en alle opties te hebben geprobeerd kan ik inderdaad dan misschien wel deze keuze maken. Maar ik dacht ik vraag het gewoon, wie weet zie ik iets wel niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:00
Het kan middels een HDMI -> USB dongle en aangepaste firmware. Aangepaste firmware zodat je om die stomme tijdsbeperking heen komt én een liveview kunt hebben zonder storende info in beeld, dus alleen je beeld.

https://gadgettron.nl/hoe...era-gebruiken-als-webcam/

Dit is voor de 5100, maar iets dergelijks zal de 5000 ook wel kunnen.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos590
Ik heb het inmiddels geprobeerd met een cam link. Ik krijg geen beeld.. En heb gewoon alles wat er staat bij de filmpjes.. ik snap het gewoon niet meer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:22

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Roos590 schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 13:38:
Ik heb het inmiddels geprobeerd met een cam link. Ik krijg geen beeld.. En heb gewoon alles wat er staat bij de filmpjes.. ik snap het gewoon niet meer
Je camera is gewoon veel te oud hiervoor. Met veel omwegen heel misschien omslachtig mogelijk maar je doet er beter aan zelfs een goedkope webcam te kopen of desnoods een andere tweedehands DSLR die wat nieuwer is.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
Ventieldopje schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 16:01:
[...]

Je camera is gewoon veel te oud hiervoor. Met veel omwegen heel misschien omslachtig mogelijk maar je doet er beter aan zelfs een goedkope webcam te kopen of desnoods een andere tweedehands DSLR die wat nieuwer is.
Dit is (helaas) eigenlijk het enige juiste antwoord. Het is leuk om te proberen de spullen die je al hebt te gebruiken (we zitten hier immers op Tweakers :)). Maar als er veel tijd of geld tegenaan moet om iets dat nooit zo bedoeld is te gaan laten werken, is het beter om naar alternatieven te gaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos590
Iedereen bedankt voor de antwoorden!

Ik heb inderdaad nu meerdere dingen geprobeerd en het werkt gewoon niet. Ik zal dus inderdaad iets nieuws moeten gaan aanschaffen. Maar ben wel blij dat ik nu wel weet het komt.

Dankjewel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wflipsen
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 30-11-2021
Ik ben mijn D5000 werkend met SparkoCAM software !
Deze camera wordt ook gewoon gesupported op met deze software.

De software werkt wel met een licentie, nu zit er een watermerk in het beeld.
Moet dus nog kijken of dat het echt waard is. (€ 50,-)
Pagina: 1