Twijfel nieuwe iMac of toch Desktop

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muserulezz
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12-07-2022
Goedemiddag allemaal.

Mijn 27" iMac uit 2011 begint nu toch tegen zijn beperkingen aan te lopen.
Ik mis nu al twee OS-updates en mede daardoor kan ik de nieuwste adobe software ook niet meer draaien.
Nu ben ik aan het twijfelen of ik een nieuwe iMac wil, of toch een windows Desktop.

Reden waarom ik Mac wil:
- Ik gebruik nu al 9 jaar deze mac en is altijd stabiel gebleven.
er is één incident geweest met de harde schijf welke ik indertijd vervangen heb door een combi van SSD en HDD)
- OS en UI gewend en het werkt soepel
- Software voor de mac welke ik gekocht heb
- bij web-dev mogelijkheid om alles op mac en safari te proberen.

Reden waarom ik Windows wil:
- Onderdelen makkelijker te vervangen waardoor je minder grote uitgaves hebt bij defecten (denk ik?)
- mogelijkheid om een widescreen-scherm te gebruiken (ipv twee schermen)
- meer rekenkracht voor hetzelfde geld

Waar ik bang voor ben is dat de windowscomputer sneller achterhaald is dan de mac variant.
Mijn iMac van nu gaat ook al 9 jaar mee, en dat is daarvoor mij nog nooit gelukt met een PC.

wat vinden jullie?

[ Voor 0% gewijzigd door muserulezz op 23-10-2020 14:35 . Reden: taalverbetering ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:19
Ja, een Windows PC is makkelijker uit te breiden, maar mis je dat? Aangezien je de afgelopen 9 jaar nog niet de neiging gehad hebt om dat te doen. Je hebt al software voor de Mac dus dat is ook pluspunt voor de Mac. Ik zou gewoon een Mac Mini aanschaffen en dan heb je ook de monitor keuze.

Ik ken weinig mensen die van MacOS naar Windows overgestapt zijn en daar blij van werden. Aan de andere kant, ik gebruik een mengeling van Linux, MacOS en WIndows thuis en het maakt mij niet zoveel uit wat ik pak, het werkt allemaal.

Blijft eigenlijk alleen het geld over en dat moet je toch zelf beslissen, ben je bereid om meer geld uit te geven omdat er MacOS op staat. Dat blijf persoonlijk. Houd er wel rekening mee dat Apple over wilt op Apple Silicon ipv Intel, hoe dat uit gaat pakken kan nog niemand voorspellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Vooral: wat wil je ermee gaan doen?
Zodra je zwaardere software pakt kan je beter naar desktop gaan omdat mac onbetaaldbaar wordt.
voordeel is natuurlijk de omgeving waarin je werkt. Je bent het gewend, en weet wat je kan verwachten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Downloads
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-05-2023
Wat Archie T zegt inderdaad.

Koop een Mac mini, upgrade deze zodat die weer een paar jaar vooruit kan. En sluit hier een monitor (kan dus ook breedbeeld) naar keuze op aan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:55

BCC

Ik heb een Linux bak gekocht en draai daar visual studio remote code op. De Mac eet dus uit zn neus, en compilen gebeurt nu op een Ryzen, maar je werkt gewoon “lokaal” want alle poorten worden geforward naar je Mac.

Ik wacht nu op de arm Mac mini om die er bovenop te zetten.

[ Voor 35% gewijzigd door BCC op 23-10-2020 19:52 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:38

nelizmastr

Goed wies kapot

Als je weer een machine wil die zo lang mee kan en toch ook macOS heeft (vergeet de kosten van alle Mac software niet bij de Windows machine op te tellen, omdat je veel opnieuw zal moeten aanschaffen), dan is er maar één Mac met een beetje value for money: het 3e model iMac 5K met de 8-core i7.

Haal er minimaal twee sticks van 8GB bij (of koop 4x8) en druk die erbij in. Evt. kan je nog voor een 1TB SSD gaan. Kost dan wel ca. €3000 maar dan heb je wel een dikke machine die er weer even tegen kan.

Basismodel kan je laten staan, middelste ook. De levensduur van een 6-core chip is beperkt als je ook met Adobe software werkt en je krijgt een zwakkere videokaart.

Een Windows PC bouw je qua 8-core, 32GB RAM en bijv. een 5700XT voor iets boven de €1000, maar ja,
wat is de tijd je waard om weer in Windows te rollen, alles naar wens te maken en al je software weer aan te schaffen. Dat speelt ook mee.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muserulezz
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12-07-2022
Bedankt allen!
Dit heeft het niet makkelijker gemaakt, wel duidelijker.
Ik zit nu toch weer aan een mac te denken, maar nu twijfel ik om naar een tweedehands 2015/2017 model te gaan en dan in een later stadium een tweede of derde gen apple silicon imac te kopen.
Dan kan ik eerste drie/vijf jaar weer vooruit en tegen die tijd een nieuwere variant kopen.

Ene kant zijn de verhalen natuurlijk ontzettend mooi van wat silicon straks kan, maar ik ben bang dat de eerste gen nog niet voldoende ondersteund wordt met diverse software en randapparatuur dat ik nu gebruik.

Bedankt voor jullie toevoeging, het heeft me in elk geval verder geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:05
Kan je niet upgraden met een Mac mini en je iMac als scherm gebruiken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riptide
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17:58
Zit precies in het zelfde schuitje mijn oude imac 2011 doet het nog fantastisch (na aantal hardware upgrades) maar wordt helaas niet meer goed ondersteund. Naast de imac heb ik nog een oudere desktop staan voor wat render werk maar die is eigenlijk ook aan vervanging toe.

Ik weet dat je voor hetzelfde geld een hele vette desktop kan bouwen maar voor grafisch werk vind ik het osx eco systeem wel echt heel fijn dus neig ik naar de nieuwe imacs. De nieuwe 2020 imacs zijn wel echt rete snel namelijk. Zoals Nelizmaster aangeeft koop een imac met weinig ram en prik zelf extra er bij dit scheelt bakken met geld :).

Wat je wel in de gaten kan houden is dat apple met eigen cpu's gaat komen maar goed weet niet of je zolang kan wachten. Overigens zegt Apple dat ze de intel macs nog voor jaren blijven ondersteunen dus ik denk dat dat wel goed zit alhoewel dat altijd maar moet blijken...

[ Voor 8% gewijzigd door Riptide op 05-11-2020 20:44 ]

Pagina: 1