Kleuren bij ctrl+v-plaatjes kloppen niet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:37
Dit merk ik al een tijdje en het is niet enorm boeiend voor af en toe een grafiekje, maar vandaag had ik er wat meer "foto-achtig" materiaal bij zitten en dan ziet het er wel erg lelijk uit. Als ik een plaatje aan een forumpost/reactie wil toevoegen via de knop "afbeelding toevoegen" en vervolgens op ctrl+v rammel om het beeldmateriaal te uploaden, zien de kleuren er heel anders uit dan het origineel. De volgende voorbeelden zijn een screenshot van de FP:

Ctrl+v in het fotoalbum/forumpost:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_n4LuPYw8joUZ7-Lb2igh3zi6Mw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1huA0DjoZC1Pi3Sh24pGErgW.png?f=user_large

Ctrl+v in Paint, opslaan als png en dan uploaden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f8gl9zOEPoBkRegVwBxTs8MBeIM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Wv3YuM71HswE2Wf1tcWgp3wx.png?f=user_large

Ctrl+v in Paint, opslaan als jpg en dan uploaden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fFE0jKfxmXx26_rDmAaDyC7a8G0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LWqvfAn7im3avqwUzIHnWhXx.jpg?f=user_large

En ten slotte het origineel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N3_HqMvAuloOaL66VBo6yo-j25I=/1280x400/filters:max_bytes(102400):strip_icc():strip_exif()/i/2003943556.jpeg?f=fpa_original

Via Chrome:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3cKEKDiYAh_P3lzYG6_2jfhCWD4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vajXlpdpADKyi7Z6AzPA6iuU.png?f=user_large

Dus de jpg van Paint ziet er het meest uit als het origineel, dan is er in de png al een kleurverschil maar de upload door het pasten in het fotoalbum/forumpost wordt echt lelijk.

Ik heb het getest met recente versies van Firefox op Windows, en momenteel gewoon de nieuwste versie. Het scherm is een LG 34GK950F (IPS). Als ik op een andere machine met Chrome en een TN-scherm uit 2011 hetzelfde screenshot maak en in het fotoboek paste, ziet het er op die machine in Chrome wel goed uit, maar op de machine waarin ik deze post typ (in Firefox) zien de kleuren er ook flets uit. Lijkt alsof er iets met kleurprofielen wordt gedaan wat niet overal werkt.

Edit: ik wijt een deel aan de kwaliteit van het oude TN-scherm dus ik heb Chrome ook even geinstalleerd op m'n nieuwe IPS. Het origineel ziet er in Chrome al fletser uit dan in Firefox, waardoor het verschil tussen origineel en paste er minder heftig uitziet. Het verschil tussen pasten in Firefox en uploaden is wel in beide browsers zichtbaar. De Chrome-upload en de png-upload zien er in Firefox hetzelfde uit. Dus het weergave-verschil in kwaliteit, van laag naar hoog:
Firefox: 1, 2/5, 3/4
Chrome: 1, 2/3/4/5, -

[ Voor 10% gewijzigd door DataGhost op 23-10-2020 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:40

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Hier ook firefox en bij mij gaat het volgens mij wel gewoon goed:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cshu4WZ4mQ1TjQsxvgjIF59QkZ0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pYhXv06Maofk2cLKjrHlJISv.png?f=fotoalbum_large

Klinkt dus eerder alsof jij wat afwijkends aan kleurmanagement in jouw firefox hebt zitten. Wat ook meegenomen wordt bij het maken van screenshots / uploaden van de afbeelding, want ik zie inderdaad in jouw post wel verschil tussen het eerste plaatje en de rest.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
Inderdaad, die van jou ziet er bij mij op Firefox net zo uit als 2/5. Iets fletser dan het origineel maar veel beter dan nummer 1. Voor zover ik weet heb ik nooit iets aan kleurmanagement ingesteld in Firefox, want ik weet niet eens of dat uberhaupt kan :+

In mijn Windows-instellingen gebruik ik het kleurprofiel "34GK950F8" en dat is ook de enige die ik in kan stellen. Misschien gooit die roet in het eten, verprutst dat de upload maar gaat de weergave wel goed. Chrome zal het profiel wel negeren dan, want ik vind het er in Chrome flets uitzien.

[ Voor 36% gewijzigd door DataGhost op 23-10-2020 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Kijk eens wat jij in about:config ziet onder deze settings:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/svw7yXw-OEgLngjVr-sRKsQzY_Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JpNmW1M9oGhXZaiih1ekrpK3.png?f=user_large

(geen idee of die van mij default zijn, ik weet dat ik er in een ver verleden wel eens mee heb zitten spelen en ik vaak wel mijn firefox profiel meeneem naar nieuwe installs)

[ Voor 26% gewijzigd door Orion84 op 23-10-2020 14:40 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
Alles wat niet default is wordt dikgedrukt :+ Bij mij staan die hetzelfde. Bij het veranderen van mode zie ik niks gebeuren zonder restart. In de docs zie ik wel "If no path is specified for the color profile, Firefox queries the operating system and uses its configured color profile." dus dat zal wel aan de hand zijn. Ik ga even een virtual machine proberen dan :)
In Firefox in een VM zie ik ook geen verschil tussen 2/3/4/5 en jouw paste, dus het zal wel met m'n kleurprofiel te maken hebben dan ja. Dan vind ik het nog steeds heel raar dat ik op m'n normale machine zo'n verschil zie tussen 3/4 en 2/5/jouwe, dat zou niet mogen aangezien de default settings van Firefox als het goed is elk in de afbeelding embedded kleurprofiel negeert.

Dus huidige status weergave:
Firefox IPS: 1, 2/5, 3/4
Chrome IPS: 1, 2/3/4/5, -
Edge IPS: 1, 2/3/4/5, -
Firefox VM: 1, 2/3/4/5, -
Firefox TN: 1, 2/3/4/5, -

Als ik op m'n (TN) laptop paste in Chrome of Firefox komt het er hetzelfde uit te zien als 2/5, dus het kleurprofiel is bij pasten ook van invloed. Dan weet ik niet hoeveel Tweakers daar aan kan veranderen maar ik gok weinig. "My bad" dus.

Edit zoveel:
Ik heb wat gelezen over color management in Firefox, wat schijnbaar dus bugged is. Wat settings veranderd die uiteindelijk alles een stuk fletser hebben gemaakt maar dat zal wel weer bijtrekken, aangezien ik kennelijk aan oversaturated kleuren in Firefox gewend was. Nu zien ze er wel hetzelfde uit, alleen is pasten in het fotoboek nu nóg fletser geworden 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NEXJlRSf8k3uNGUE4ZI4kzivrQI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xrFjw3FC1xxFWDF5yGftYULU.png?f=fotoalbum_large

Ik zal m'n screenshots voortaan maar netjes opslaan als plaatjes en daarna als bestanden uploaden :+

[ Voor 81% gewijzigd door DataGhost op 23-10-2020 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:31

crisp

Devver

Pixelated

Deze versie heeft maar 256 kleuren

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
crisp schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 22:10:
[...]

Deze versie heeft maar 256 kleuren
To be fair hebben alle png-versies dat, ook die van Orion84 en ook mijn Chrome-versie. Tenminste, dat vertelt exiftool mij (Color Type Palette en Palette van 768 bytes).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

DataGhost schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 01:31:
[...]

To be fair hebben alle png-versies dat, ook die van Orion84 en ook mijn Chrome-versie. Tenminste, dat vertelt exiftool mij (Color Type Palette en Palette van 768 bytes).
Maar dat verklaart wel waarom er kleurverschil ontstaat (zeker tov het origineel).

De vraag is dan eigenlijk waarom upload via clipboard een 256-kleurenversie geeft (paste vanuit clipboard in een imageprogramma geeft bij mij wel gewoon een non-indexed volledig RGB plaatje), maar misschien is dat wel gewoon zoals dat tegenwoordig in browsers geimplementeerd zit. Ik kan er helaas verder weinig over vinden.

[ Voor 10% gewijzigd door crisp op 24-10-2020 12:08 ]

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
Ik heb daarbij ook de output van Paint meegeteld, daarin opslaan als PNG en uploaden geeft "geen kleurverschil" (in niet-Firefox) maar wel nog steeds een 256-Palette PNG. Dus dat het een 256-kleurenversie is kan kennelijk best. In een screenshot wat ik in een ander topic had gepost zag ik bij nadere inspectie wel dithering dus dat hoort niet. Anyway, ik denk dat het vooral naar Firefox en het kleurenprofiel wat ik automatisch gebruik te herleiden is. Er zijn meer bugreports waarin FF niet helemaal lekker werkt met fotomateriaal copyen (hier niet van toepassing omdat ik een screenshot maakte) of pasten als er kleurprofielen in het spel zijn waardoor die profielen soms dubbel of juist niet worden toegepast. Dat gecombineerd met standaard pasten als PNG8 (gok ik) zal dit veroorzaken, dus sinds het maken van dit topic ben ik niet erg zeker meer dat jullie er wat aan kunnen fixen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

crisp schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 11:57:
[...]

Maar dat verklaart wel waarom er kleurverschil ontstaat (zeker tov het origineel).

De vraag is dan eigenlijk waarom upload via clipboard een 256-kleurenversie geeft (paste vanuit clipboard in een imageprogramma geeft bij mij wel gewoon een non-indexed volledig RGB plaatje), maar misschien is dat wel gewoon zoals dat tegenwoordig in browsers geimplementeerd zit. Ik kan er helaas verder weinig over vinden.
Of afhankelijk van hoe je de screenshot maakt? Of had jij zowel paste in image programma als paste in browser geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
Ik heb deze screenshots gemaakt met de snipping tool (win+shift+s) maar die gebruik ik pas recent. Eerdere keren dat ik dit gemerkt heb maakte ik een screenshot met printscreen, plakte ik die in paint, selecteerde ik wat ik nodig had, ctrl+c daarop en dan ctrl+v ik het in Firefox.

Ik heb nu inderdaad in Firefox en Chrome ctrl+v in het fotoboek gedaan en daarnaast ctrl+v in paint, dat opgeslagen als PNG en daarna in het fotoboek geupload, en allemaal werden het uiteindelijk 256-color PNGs als ik exiftool mag geloven, met als verschil dat de Firefox-versie er minder mooi uit komt.

[ Voor 9% gewijzigd door DataGhost op 24-10-2020 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Orion84 schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 13:07:
[...]

Of afhankelijk van hoe je de screenshot maakt? Of had jij zowel paste in image programma als paste in browser geprobeerd?
Ik had dezelfde clipboard copy gebruikt.
DataGhost schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 13:34:
Ik heb deze screenshots gemaakt met de snipping tool (win+shift+s) maar die gebruik ik pas recent. Eerdere keren dat ik dit gemerkt heb maakte ik een screenshot met printscreen, plakte ik die in paint, selecteerde ik wat ik nodig had, ctrl+c daarop en dan ctrl+v ik het in Firefox.

Ik heb nu inderdaad in Firefox en Chrome ctrl+v in het fotoboek gedaan en daarnaast ctrl+v in paint, dat opgeslagen als PNG en daarna in het fotoboek geupload, en allemaal werden het uiteindelijk 256-color PNGs als ik exiftool mag geloven, met als verschil dat de Firefox-versie er minder mooi uit komt.
Gimp maakte er bij mij standaard iig geen indexed 256 kleuren van.

Upload via file select zou iig niet voor kleurreductie moeten zorgen, tenzii dat weer een of andere optimalisatie van onze thumb-maker is. Ik geloof niet dat dat het geval is, maar ik ga dat nog wel dubbelchecken.

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
Nja, als ik op Imgur paste zie ik ook direct fletse kleuren dus t zal niet aan jullie liggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Het lijkt inderdaad te maken te hebben met color correction door Firefox. Als ik in about:config gfx.color_management.mode op 0 zet (default is 2) dan zie ik geen verschil meer tussen copy/paste en download/upload

De 256 kleuren komt wel door onze plaatjes-verkleiner, maar het kleurverschil treed al op in de originele geuploade versies.

In ieder geval is Firefox hier dus de 'schuldige'...

[ Voor 31% gewijzigd door crisp op 24-10-2020 22:51 ]

Intentionally left blank

Pagina: 1