Passende vervanging Draytek Vigor 2860

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• renevanh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-01 19:39
Ik kom als freelance geluidstechnicus regelmatig in een theater met meerdere zalen waar het netwerk een puinhoop was. Nog steeds wel een beetje. Aangezien ik de enige ben met netwerkkennis heb ik de taak gekregen me daar druk over te maken.

De afgelopen tijd hebben we veel aanpassingen gedaan en dat heeft al voor fijne verbeteringen in beheer en scheiding van datastromen geleid. Iedereen blij.

We werken momenteel met een zakelijke Ziggo 300/30 lijn en een 200/20 DSL lijn. Voor specifieke doeleinden worden specifieke lijnen gebruikt, incl failover. Dat werkt prima.

De laatste tijd krijgen we logischerwijs veel streaming in huis. Voornamelijk uitgaand, maar ook steeds meer ingaande video- en telefonieverbindingen die steeds meer bandbreedte vragen. We lopen tegen de limitaties van de 300mbps down snelheid aan en de down snelheid van de dsl lijn is niet voldoende om naar uit te wijken (haalt vaak maar 80mbps, soms minder)..

De kern van het hele netwerk is een Draytek Vigor 2860 router die voor DHCP op meerdere VLANs zorgt, een firewall heeft, als VPN server functioneert, als DSL modem en dus als router.

De Vigor 2860 heeft een theoretisch maximum van 300mbps op de WAN2 poort (WAN1 = DSL). Met een firmware upgrade kan die nog naar 4000mbps begrijkp ik. We kunnen natuurlijk heel simpel de Ziggo lijn upgraden, maar dat gaat die router simpelweg niet trekken. Daarnaast merk ik dat we tegen limitaties aanlopen op het gebied van CPU en RAM van de router. Die zijn bij het draaien van 2 streams voor bijna 90% belast en dan is het kantoor leeg, zijn er geen VPN connecties en zijn er geen QoS regels of complexe routingregels actief. Enige wat ik qua routing doe is VLAN30 naar WAN1 sturen en de rest naar WAN2.

Kortom: Die Vigor 2860 wordt op korte termijn onze bottleneck.

Nu ben ik best goed met netwerken, maar van de hardware weet ik weer wat minder. Lastig als je een vervangende router gaat zoeken, dus vandaar mijn adviesvraag hier!

We zullen bij een vervangende router minstens de volgende specs nodig hebben:

- Minimaal 2 WAN poorten. Hiervan mag eentje een DSL poort zijn, hoeft niet (kan altijd gewoon de DSL modem tussen natuurlijk). In het geval van een DSL poort moet pair bonding ondersteund worden. (VDSL2). Ethernet WAN poort(en) moeten minimaal 1Gbps ondersteunen.
- (Logischerwijs) Multi WAN ondersteuning en failover mogelijkheden
- Ondersteuning voor meerdere WAN IP adressen per Ethernet WAN poort
- Volledige VLAN ondersteuning
- Minimaal 4 LAN poorten.
- Complete DHCP voor minimaal 6 VLAN's, dus incl. bind to MAC, reserveringen, etc.
- Inter VLAN routing, routing table, QoS.
- Moet als VPN server kunnen dienen voor minimaal 20 gebruikers.
- Moet overweg kunnen met VOIP telefonie
- Monitoring tools, zoals traffic flow monitoring.

Eigenlijk een soort Vigor 2860 plus dus, hoewel ik zeker niet merkgebonden ben. Dat een router de juiste features heeft en voldoet aan onze wensen/eisen is belangrijker dan het merkje.

Wellicht overbodige informatie: De rest van het netwerk bestaat uit Netgear GS switches, WiFi loopt via Open Mesh access points.
Qua budget: er is budget voor een goede oplossing, maar niet voor een overkill oplossing. Natuurlijk is een dikke Cisco leuk, maar gewoon niet realistisch. Ik denk dat we het in merken als Draytek zullen moeten zoeken en in een vergelijkbare prijsklasse tot pakweg 400,-