Instap gaming laptop voor zoon (14 jaar)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus1971
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 05-12-2023
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Wat ga je met je laptop doen?
Mijn zoon wil een gaming laptop waar hij mee uit de voeten kan. Spellen die hij zou willen zspelen zijn bijvoorbeeld Watch Dogs Legion, Red Dead Redemption 2, Call of Duty: Warzone, Police Simulator: Patrol Duty. Voor school / internet / netflix zijn voldoende andere machines beschikbaar.

Wat is je budget?
Ik zou graag uit willen komen op een budget tussen de 700 en maximaal 800 euro. Minder mag uiteraard ook :)

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
De laptop zal voornamelijk binnenshuis gebruikt worden, maar wordt bijvoorbeeld ook meegenomen naar de camping. Wel naar plekken waar altijd 220 V beschikbaar is. Juist omdat de laptop regelmatig mee moet naar de camping / opa / oma, etc is een PC een minder goede optie

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik heb geen voorkeur. Ik lees overal dat AMD de voorkeur zou hebben boven Intel vanwege kosten t.o.v. value for money , maar ik vindt dat lastig in te schatten. Ik heb een document gemaakt met Minimum en Recommended specs (gebaseerd op https://www.systemrequirementslab.com) maar het is voor een relatieve leek moeilijk om te checken waarom je beter een Intel i5-2500k of (als voorbeeld) een Ryzen 5 4600h zou moeten hebben. 4Gb grafische kaart lijkt mij fijn en geheugen van minimaal 8Gb, maar wel uitbreidbaar naar 16 en wellicht 32 Gb is denk ik ook handig. Graag tips en advies. Ik heb bijvoorbeeld eens gekeken naar de Lenovo Ideapad Gaming 3 (bol.com artikel 82EY00BRMH) maar voor een minder technisch iemand is het lastig om te zeggen of dat een goede keuze zou zijn.

guus1971

Beste antwoord (via guus1971 op 29-10-2020 10:16)

• Amdk6II
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-07 19:35
@guus1971 Duidelijk, ja de minimale specs gaan uit van een desktop machine. Als je het hebt over een laptop heb je idd meer nodig, ook omdat je (alhoewel RDR2 een zware game is) je nu niet iets op basis van minimale specs wil aanschaffen.

Gamen op high zou ook mijn voorkeur hebben; maar is mijn inziens niet nodig - zeker niet op basis van het gestelde budget. Medium op goede framerates zou ik voor gaan in dit geval. Als je kijkt op youtube kan je voor RDR2 ook vergelijkingsfilmpjes zien op low/medium/high/et cetera. YouTube: Red Dead Redemption 2 PC Graphics Comparison (Low vs Medium vs High)

De GTX 1650 doet het best redelijk in spellen. Red dead redemption 2 doet gemiddeld 48fps op Fullhd op medium. De laptop die @stylzzzz zou je idd wel naar 16GB willen upgraden. Je zou kunnen kijken of RDR2 goed draait op medium met 8GB (geen stutters e.d.). Als dat draait kan je wellict (geen browser en andere software op de achtergrond) op medium soms high gamen.

De laptop die @michaelhetlam aanraad is inderdaad voor het beleven van RDR beter. Maar de stap van 700-800 naar 1200 is 500 a 400 euro. Wellicht heb je als nog geld nodig voor een leuke gamemuis en moet er nog een laptoptas bij.

Een andere optie is (de goedkoopste) laptop met een GTX 1660ti. Dan zit je net onder de 900 euro.
Als je niet perse 60fps wilt halen zou je hem zelfs op high kunnen draaien:
https://www.notebookcheck...aphics-Card.386426.0.html
Dan moet je niet rekenen op een beeldscherm met een goede kleurweergave of 120/144hz.

pricewatch: Medion Erazer P15805
Klein voordeel is dat hier al 16GB ram in zit.
https://www.computerbild....P15805-Test-23974091.html

[ Voor 1% gewijzigd door Amdk6II op 23-10-2020 19:12 . Reden: Stukje verdwaalde tekst weggehaald. 1200 euro laptop heeft uiteraard 16GB ram ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• michaelhetlam
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12-01-2021
Red Dead Redemption is leuk om te spelen als het grafisch er goed uit ziet en soepel draait.
Daarvoor heb je wel een i7 of een Ryzen 4xxx + minimaal gt 1660ti. 16gb ram kan nooit kwaad.

je budget is voor het mooie net wat te krap om echt aan de specs te komen die je nodig hebt om de genoemde games te spelen en toekomstbestendig te zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amdk6II
Als het een instap game laptop is moet je genoegen kunnen nemen met medium details op FHD. Na een jaar of 3 kijk je zo langzamerhand voor een vervanger. En dan weet je ook of je kind goed omgegaan is met de laptop en iets beters kan verdienen :). Of betaald hij er zelf voor?

Ik kijk later ook even wat ik kan vinden voor max. 800 euro. In die prijsklasse moet je serieuze concessies doen. Vaak heb je een redelijke grafische kaart, met matige bouwkwaliteit/scherm.
Is grafishce performance belangrijker of bouwkwaliteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus1971
Amdk6II schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 15:39:
Als het een instap game laptop is moet je genoegen kunnen nemen met medium details op FHD. Na een jaar of 3 kijk je zo langzamerhand voor een vervanger. En dan weet je ook of je kind goed omgegaan is met de laptop en iets beters kan verdienen :). Of betaald hij er zelf voor?

Ik kijk later ook even wat ik kan vinden voor max. 800 euro. In die prijsklasse moet je serieuze concessies doen. Vaak heb je een redelijke grafische kaart, met matige bouwkwaliteit/scherm.
Is grafishce performance belangrijker of bouwkwaliteit?
Ik moet het betalen en ik wil / kan niet betalen voor een laptop die alles op high draait. Als hij later iets anders wil kan hij er voor sparen / er voor werken en inderdaad na een jaar of drie vervangen of zo.
Qua scherm / bouwkwaliteit: de laptop zal waarschijnlijk voor 90 - 95% thuis gebruikt worden en daar heeft zo'n ding relatief weinig te lijden. Hij vind het zelf het belangrijkst om zo veel mogelijk spellen te kunnen spelen op redelijke kwaliteit. De huidige laptop (oude Lenovo T410 dacht ik, overgenomen van mijn werk) heeft al moeite met Roblox.

guus1971

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus1971
michaelhetlam schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 14:19:
Red Dead Redemption is leuk om te spelen als het grafisch er goed uit ziet en soepel draait.
Daarvoor heb je wel een i7 of een Ryzen 4xxx + minimaal gt 1660ti. 16gb ram kan nooit kwaad.

je budget is voor het mooie net wat te krap om echt aan de specs te komen die je nodig hebt om de genoemde games te spelen en toekomstbestendig te zijn
Red Dead Redemption geeft als minimale specs:

Intel Core i5-2500K / AMD FX-6300
8 GB
Windows 7 SP1
Nvidia GeForce GTX 770 2GB / AMD Radeon R9 280
Dedicated Video RAM: 2Gb

Waar moet ik aan denken qua budget als ik betere specs wil?

guus1971

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michaelhetlam
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12-01-2021
minimale specs laten je de game "spelen", maar RDR2 is een ware beleving als je graphische settings op high kan spelen. met een GTX 1650 zijn high settings al redelijk pittig, dus dan zou je moeten kijken naar minimaal een 1660ti..

dit zou een prima kandidaat zijn, maar wel ruim boven je gestelde budget
pricewatch: Asus TUF Gaming A15 FX506IU-BQ290T

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stylzzzz
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08:16
pricewatch: Asus TUF Gaming FX505DT-HN450T Met ram erbij, dat is wel echt nodig.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Amdk6II
@guus1971 Duidelijk, ja de minimale specs gaan uit van een desktop machine. Als je het hebt over een laptop heb je idd meer nodig, ook omdat je (alhoewel RDR2 een zware game is) je nu niet iets op basis van minimale specs wil aanschaffen.

Gamen op high zou ook mijn voorkeur hebben; maar is mijn inziens niet nodig - zeker niet op basis van het gestelde budget. Medium op goede framerates zou ik voor gaan in dit geval. Als je kijkt op youtube kan je voor RDR2 ook vergelijkingsfilmpjes zien op low/medium/high/et cetera. YouTube: Red Dead Redemption 2 PC Graphics Comparison (Low vs Medium vs High)

De GTX 1650 doet het best redelijk in spellen. Red dead redemption 2 doet gemiddeld 48fps op Fullhd op medium. De laptop die @stylzzzz zou je idd wel naar 16GB willen upgraden. Je zou kunnen kijken of RDR2 goed draait op medium met 8GB (geen stutters e.d.). Als dat draait kan je wellict (geen browser en andere software op de achtergrond) op medium soms high gamen.

De laptop die @michaelhetlam aanraad is inderdaad voor het beleven van RDR beter. Maar de stap van 700-800 naar 1200 is 500 a 400 euro. Wellicht heb je als nog geld nodig voor een leuke gamemuis en moet er nog een laptoptas bij.

Een andere optie is (de goedkoopste) laptop met een GTX 1660ti. Dan zit je net onder de 900 euro.
Dan moet je niet rekenen op een beeldscherm met een goede kleurweergave of 120/144hz.

pricewatch: Medion Erazer P15805
Klein voordeel is dat hier al 16GB ram in zit.
https://www.computerbild....P15805-Test-23974091.html

[ Voor 1% gewijzigd door Amdk6II op 23-10-2020 19:12 . Reden: Stukje verdwaalde tekst weggehaald. 1200 euro laptop heeft uiteraard 16GB ram ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus1971
Kan het zijn dat de door jou opgegeven optie is opgevolgd door pricewatch: Asus TUF Gaming FX505DT-BQ613T? Hoe verhouden die twee zich tot elkaar? Dank alvast voor je reactie!

guus1971

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylzzzz
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08:16
Die jij opnoemt heeft een minder scherm, iets snellere processor en verlicht toetsenbord. :)
Scherm is maar 60hz ipv 144.. Voor zware games is dat verschil amper merkbaar omdat je geen 144 fps haalt. Bij lichte spellen is het verschil echt wel merkbaar, het is dan een keuze maken daartussen. Het is dus geen opvolger maar een ander model.

[ Voor 59% gewijzigd door stylzzzz op 29-10-2020 12:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guus1971
[b][Een andere optie is (de goedkoopste) laptop met een GTX 1660ti. Dan zit je net onder de 900 euro.
Inmiddels gekozen voor deze laptop van Medion. Beste toekomstbestendige koop voor een budget net boven de 800 Euro. En zonder dat ik 8Gb hoef bij te prikken.

Nogmaals dank voor de tips en suggesties!

guus1971

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amdk6II
Graag gedaan; hopelijk beleeft hij er veel plezier aan :).
Pagina: 1