TP Link WR841N v9 verouderd?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeronium
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 01-05-2024
Mijn vraag
Sinds een stroomstoring bij onze kamerverhuurder en, als gevolg daarvan, een storing met het netwerk valt bij ons de wifi geregeld uit. Bij herhaaldelijk navragen bij de verhuurder hoe dit kan hebben we te horen gekregen dat de router verouderd zou zijn.
Dit is een TP Link WR841N v9.
Mijn vraag is tweeledig: Is dat mogelijk en zo ja, wat is dan een aanrader als vervanging?

P.s. het gaat om een 2-kamer appartement

Relevante software en hardware die ik gebruik
TP Link WR841N v9

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb enkel wat gezocht op internet of een router echt dusdanig verouderd is.
Daarnaast heb ik al wel een firmware update uitgevoerd, maar de Wifi valt nog regelmatig uit.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:00

lier

MikroTik nerd

Van wanneer dateert de firmware?
Hoe heb je Wifi ingesteld (alle instellingen, behalve key en SSID)?

Volgens de pricewatch gaat het om een 2.4GHz only apparaat dat in 2011 geïntroduceerd is...komt op mij als verouderd over.
En een goede vervanging...ga naar de pricewatch, kies een budget en ga vervolgens per apparaat kijken hoe deze beoordeeld worden. En...stel voor jezelf eisen en wensen op (en dat is meer dan bijvoorbeeld een stabiel draadloos apparaat)!

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tjorni
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 03-10 13:35
Het is absoluut een oud model router, maar dat is op zichtzelf geen aanleiding voor het niet meer goed werken van de wifi natuurlijk. Het kan zijn dat er iets stuk is gegaan, waarschijnlijker is er toch iets aan de instellingen veranderd/corrupt geraakt. Factory reset en opnieuw instellen zou je nog kunnen proberen.

Wat daarnaast ook het overwegen waard kan zijn, is overstappen op OpenWRT. Je model wordt ondersteund in een versie van maart 2020, wat in elk geval een stuk nieuwer is dan de laatste firmware van TP-Link (2015). Of dat voor jou een optie is hangt ook af van je kennisniveau en de tijd/moeite die je wil steken in het leren/begrijpen ervan, al is het tegenwoordig niet zo heel complex meer.
Feit blijft natuurlijk dat je dan nog steeds een erg oude router hebt, waar je zo misschien nog wat extra levensduur uit kunt persen.

Al met al denk ik dat ik naar een nieuwe router zou gaan kijken. Zeker als je er modernere apparatuur aan hebt hangen die met hogere snelheden/nieuwere wifi standaarden overweg kan. Welke je moet kopen hangt af van je budget en je verdere wensen. Ik zie deze voor 56 euro op de pricewatch, lijkt me voor dat geld een vergelijkbaar (maar moderner) product als wat je nu hebt. En voor minder dan 100 euro heb je bijvoorbeeld deze, die wifi 6 (802.11ax) ondersteunt, wat interessant kan zijn qua toekomstbestendigheid. Maar je kunt het zo gek maken als je zelf wil natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:41

MsG

Forumzwerver

Ik denk dat je de storing los moet zien van de veroudering. Zeker in een wat drukker bewoond gebied, of in huizen met dikke muren wil je niet alleen maar meer hoeven leunen op een 2.4 Ghz netwerk. De router die je nu hebt is wel erg simpel en ondersteunt alleen maar 2.4 Ghz. Ik zou voor iets nieuwers gaan die dual band 2.4 en 5 Ghz ondersteunt.

Moet het budgetloos dan zou ik op Marktplaats of V&A kijken voor een Archer C7 en die eventueel flashen met dd-wrt of OpenWRT.

Moet het goed en door de verhuurder betaald, dan zou ik gewoon een moderne goede aangeschreven router nemen met dualband.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn