Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Duukster
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22-11 18:23
Ik ben bezig met de (ver)bouw van mijn huis en wil huis-automatisering toevoegen.
Nu ben ik me al een tijdje aan het oriënteren, maar heb last van een gevalletje bomen en bos.

Achtergrond:
Het is een oud boerderijtje van 1890 wat ik stap voor stap heb opgeknapt de afgelopen jaren.
Ik heb bij de bouw alle bekabeling bereikbaar gehouden achter knieschotten en koven omdat ik eerder geen budget had voor een domotica systeem, maar het in de toekomst wel wilde.

Wensen:
De verlichting binnen kunnen schakelen met sfeer scenes via app en dimschakelaars. Het liefste ook icm de tv installatie. bijvoorbeeld dat als ik de tv aanzet het licht dimt.
De rolzonwering om het huis kunnen bedienen via app en schakelaar.
De verwarming/airco installatie kunnen aansturen
De tuinverlichting (in de tuinen en op gevels huis + schuur) kunnen bedienen.
Inbouwspeakers in badkamer/toiletten/sauna die centraal en afzonderlijk bediend kunnen worden.

Zoals gezegd zou ik het allemaal het liefst via een app aansturen, maar ook via schakelaars.
Ik zie zoveel, het één nog ingewikkelder en mooier dan het andere en uiteraard het één duurder dan het ander.
Als interieurbouwer/ontwerper ben ik gevoelig voor hoe iets er uitziet, maar dit is natuurlijk subjectief.
Het moet ook uitbreidbaar blijven, want ik ken mezelf..... als ik ergens aan begin, wordt het al snel meer en meer 8)7

Wie kan me een zet in de goede richting geven?
Thx,
Hubert.

[ Voor 4% gewijzigd door Duukster op 23-10-2020 13:40 ]

• Zilvermeeuw
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01-11 12:01
Voor schakelaars gebruik ik de Sonoff S20 met Tasmota softare erin. Sonoff heeft meer dan de S20 alleen.
Voor de controller gebruik ik Domoticz.
Aan Domoticz kan je veel andere dingen koppelen.

• Rgerr
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 19-11 17:00
Wat heb je zelf allemaal al gevonden aan systemen?

• Duukster
Ik heb wel 20 systemen gevonden, maar Loxone en Nico hc vind ik er wel interessant uitzien

• Duukster
Zilvermeeuw schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 19:40:
Voor schakelaars gebruik ik de Sonoff S20 met Tasmota softare erin. Sonoff heeft meer dan de S20 alleen.
Voor de controller gebruik ik Domoticz.
Aan Domoticz kan je veel andere dingen koppelen.
Eerste blik ziet er goed uit, ga ik naar kijken, thx

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22-11 17:45
Kijk eens naar digitalSTROM, zie je niks van, kan gewoon met je eige keuze schakelmateriaal.
Super functionaliteit en gebruikt je bestaande 230V bedrading voor de communicatie dus heel betrouwbaar.

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

• luukske
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 23:48
Ik ben juist met hetzelfde bezig. Pand uit 1775, dat ik volledig van domotica ga voorzien. Belangrijk is om de bedrading van alle punten die je wil schakelen direct naar de meterkast te leggen. Idem voor de lichtschakelaars, hier kun je ook gelijk voor busdraad+230v bedrading gaan, Loxone verkoopt dit gecombineerd op rol. Als je de voorbereiding zo doet, dan kun je echt alle richtingen uit later.
Ik ga meteen voor een Loxone basissysteem, dat ik later verder zal uitbreiden.
Ik kies ook speciaal voor een iets duurder en bedraad systeem, omdat dat gewoon betrouwbaarder is. In mijn huidige woning heb ik een Qbus domoticasysteem en dat doet het al meer dan 12 jaar prima. Ik heb in dezelfde tijd ook geprobeerd om andere zaken zoals slimme meter en verwarming te regelen met Domoticz, Openhab, etc..., maar dat zijn allemaal systemen die meer onderhoud nodig hebben en ook vaker daardoor niet (goed) werken. Dat wil je echt niet hebben als enige optie om je verlichting betrouwbaar te kunnen schakelen.

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
rvdgaag schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 11:09:
Kijk eens naar digitalSTROM, zie je niks van, kan gewoon met je eige keuze schakelmateriaal.
Super functionaliteit en gebruikt je bestaande 230V bedrading voor de communicatie dus heel betrouwbaar.
Maar dit is toch hobby?
rvdgaag schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 08:14:
Wij als fabrikant richten ons niet op de hobby markt, daar kun je niet van bestaan en zijn de kosten voor support enorm, kosten die veroorzaakt worden door onkunde van de betreffende gebruiker of inferieure software / hardware van derden.

• Duukster
Voor wat ik ervan kan zien zijn er drie takken van sport;
- Centraal aangelegd (high end, en er moet van te voren heel goed nagedacht worden over opbouw en wensen) Niko, Loxone, Digitalstrom.
- Draadloos / Mesh (per ruimte en op basis van bestaande woningen en systemen) Zigbee, Zwave
- instapsystemen als Klik aan klik uit (werken op basis van een fire-and-forget principe. Goedkoop maar niet altijd even betrouwbaar)

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-11 13:46

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Waar je vooral goed op moet letten is eventuele vendor lockin. Zorg dat er iig (open) api's beschikbaar zijn van de oplossingen die je kiest.

Alle systemen kunnen op zichzelf fantastisch werken, maar als je vervolgens functionaliteit nodig hebt die ze niet bieden loop je vast. Bij meer open systemen heb je de mogelijkheid om er een integrator laag boven te draaien (OpenHab, Domoticz, Home Assistant). Het biedt je dan de mogelijkheid om meerdere systemen te kunnen combineren. Je kunt voor elk van de deelgebieden dan de beste oplossing kiezen. Loxone heeft bijvoorbeeld een multiroom audio systeem, maar dat is duurder dan een normale receiver die al standaard oplossingen heeft voor multi room audio (bv via chromecast audio).

Bijkomend voordeel is dat dergelijke integratie software vaak ook ondersteuning heeft voor externe diensten (wanneer wordt elke container geleegd, wanneer gaat het regenen volgens buienradar) en apparaten waar je zelf geen keuze in hebt.(decoder van je TV aanbieder)

Uiteindelijk kun je dan alles aan elkaar knopen.
- Gaat het regenen volgens buienalarm? Draai dan de somfy knikarm schermen dicht
- Wanneer ik op deze KAKU knop druk dan moet je het volume van mijn LG tv zachter zetten
- Als de Hue outdoor sensor iets detecteert moet de Zoneminder beveiligingssoftware beelden bewaren
- Als ik aangeef dat ik op bed ga moet Hue alle lampen uitdoen, Harmony de TV uitzetten, en TADO de verwarming lager zetten
- Als de slimme meter aangeeft dat de zonnepanelen meer opleveren dan ik gebruik mag de slimme wasmachine starten

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Duukster
Duukster schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 13:39:
Ik ben bezig met de (ver)bouw van mijn huis en wil huis-automatisering toevoegen.
Nu ben ik me al een tijdje aan het oriënteren, maar heb last van een gevalletje bomen en bos.

Achtergrond:
Het is een oud boerderijtje van 1890 wat ik stap voor stap heb opgeknapt de afgelopen jaren.
Ik heb bij de bouw alle bekabeling bereikbaar gehouden achter knieschotten en koven omdat ik eerder geen budget had voor een domotica systeem, maar het in de toekomst wel wilde.

Wensen:
De verlichting binnen kunnen schakelen met sfeer scenes via app en dimschakelaars. Het liefste ook icm de tv installatie. bijvoorbeeld dat als ik de tv aanzet het licht dimt.
De rolzonwering om het huis kunnen bedienen via app en schakelaar.
De verwarming/airco installatie kunnen aansturen
De tuinverlichting (in de tuinen en op gevels huis + schuur) kunnen bedienen.
Inbouwspeakers in badkamer/toiletten/sauna die centraal en afzonderlijk bediend kunnen worden.

Zoals gezegd zou ik het allemaal het liefst via een app aansturen, maar ook via schakelaars.
Ik zie zoveel, het één nog ingewikkelder en mooier dan het andere en uiteraard het één duurder dan het ander.
Als interieurbouwer/ontwerper ben ik gevoelig voor hoe iets er uitziet, maar dit is natuurlijk subjectief.
Het moet ook uitbreidbaar blijven, want ik ken mezelf..... als ik ergens aan begin, wordt het al snel meer en meer 8)7

Wie kan me een zet in de goede richting geven?
Thx,
Hubert.
Door omstandigheden is dit even blijven liggen, maar heb het nu weer opgepakt.

Is de snelste stap niet om met Fibaro te gaan werken?
Prijzen zijn prima te doen (dimmer 2 enz)

Maar wat heb ik exact nodig om te beginnen?
Een aantal Dimmer2 modules
Switch modules
Heat controler
Homey?

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-11 19:33
Als je met home assistant of dergerlijke wil werken, zijn shelly's (werkt via wifi) een zeer budgetvriendelijke keuze (kunnen achter de schakelaar in de muur verstopt worden, schakelaar werkt nog gewoon en de slimme functies komen er bovenop); er bestaan vergelijkbare modules (maar wat duurder) via zigbee en dergelijke, idd zoals fibaro.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Duukster
naftebakje schreef op donderdag 23 december 2021 @ 12:30:
Als je met home assistant of dergerlijke wil werken, zijn shelly's (werkt via wifi) een zeer budgetvriendelijke keuze (kunnen achter de schakelaar in de muur verstopt worden, schakelaar werkt nog gewoon en de slimme functies komen er bovenop); er bestaan vergelijkbare modules (maar wat duurder) via zigbee en dergelijke, idd zoals fibaro.
Wat is het voordeel van Home assistent tov Fibaro icm Apple Homekit of Homey?
Ik ben geen programmeur, dus zoek iets wat redelijk intuïtief werkt en makkelijk is aan te sluiten.
Dat lijkt me met Home assistent icm Raspberry Pi niet het geval?

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-11 15:33

Cr3ator

1 bar is geen bar

Het verschil is flexibiliteit. Wil je gemak, neem dan iets van 1 merk met hun eigen app. Wil je de mogelijkheid om meerdere merken door elkaar te gebruiken en met elkaar te laten samenwerken is Home Assistant of Domoticz veel flexibeler, maar wel meer 'gedoe' om op te zetten.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Pagina: 1