Wifi verbeteren appartement

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shotair
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18-08 16:49
Hoi,

We ondervinden veel problemen met wifi ontvangst in ons huur appartement. Ik heb ondertussen veel topics voorbij zien komen over het verbeteren van je dekking maar veel oplossing bestaan uit een kabel trekken en dat is helaas niet mogelijk in onze situatie. Ik heb een ander idee hoe ik het zou kunnen aanpakken, maar wellicht zie ik iets over het hoofd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N_tY3_zHAMQN7616w2eQN98c0bE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LFsvc3t17ZsKzG0mn4bIHDoI.png?f=user_large

Rood = locatie van de router, 1 verdieping lager.
Blauw = lan-aansluitingen in de muur + losse kabels onder de vloer.(100 mbit)
Zwart = Repeater, Asus RP-AC68u
Groen = Mogelijk plekken voor AP.

De situatie is als volgt. We wonen met z'n tweeën in een 2-kamer appartement van in totaal 4,5*10m. In kamer 1 staat de tv met nvidia shield waarop we vooral netflix streamen. In kamer 2 staat een bureau met pc en een nas die bedraad zijn aangesloten op een AP (Asus RP-AC68u).

Nu hebben wij nog geen eigen internetaansluiting (nieuwbouw, aansluiting is er wel, maar nog niet op de straat aangesloten) en maken wij gebruik van de wifi van de onderburen (50down/10up, Ziggo). Twee weken terug is de straat opengebroken voor de aanleg van glasvezel en nu zouden we tegen het eind van jaar een eigen glasvezelaansluiting moeten krijgen, maar die deadline is al een paar keer verschoven ivm Covid-19. Tot die tijd kunnen we niks anders dan meeliften op de wifi van de onderburen.

De locatie van de router van de onderburen is ter hoogte van het rode icoon, 1 verdieping lager. Als je daarboven staat, is de wifi ontvangst uitstekend. Ons appartement heeft 2 lan-aansluitingen in de muur waarvan de kabels naar de meterkast lopen. Helaas blijken dit 100 mbit aansluitingen te zijn. Ik heb een paar testjes gedaan en kom niet verder dan 11MB/s als ik bestanden kopieer over deze verbinding.

Het probleem
Het probleem is dat we in kamer 1 een redelijk wifi ontvangst hebben, maar dat het ontvangst in kamer 2 slecht is en vaak ook weg valt. Dit is vrij problematisch want we werken allebei thuis, met 1 iemand aan de keukentafel in kamer 1 en de ander aan het bureau in kamer 2. Teams meetings zijn echt een nachtmerrie en leveren veel stress op. Daarnaast vind ik het ook jammer dat door de gebrekkige verbinding niet mogelijk is om media te streamen van mijn nas naar de nvidia shield.

Mijn oplossing
Om de dekking van de wifi te verbeteren met daarbij hogere snelheden dan 100mbit te behalen dacht ik eraan om gebruik te maken van een mesh router met 1 of 2 extra stations met een dedicated backhaul. De router zou ik dan voor nu in AP-mode zetten op het groene icoon bij de tv, een tweede richting de tweede kamer en de derde in de tweede kamer. Wanneer we dan over zouden stappen op de glasvezelaansluiting zou het basisstation naar de meterkast verplaatst worden en zou elke kamer 1 AP hebben.

Wat zijn jullie ideeën bij deze situatie en zouden jullie ook voor deze oplossing kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:41

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Vreemd... Een kabel is geen 100Mbit, waar komen die kabels uit? Dan zou de bron dus maar 100Mbit versturen. Elke moderne LAN kabel trekt makkelijk Gigabit snelheden.

En... In een appartementje van slechts 45m2 moet het makkelijk mogelijk zijn om goede dekking te hebben over de gehele verdieping. Ter vergelijking: Ik heb een rijtjeshuis met 2x 50m2 oppervlakte, en dek alles met 1 AP beneden in de trapkast.

Een goed accespoint is sowieso handig, en een snelle 5Ghz verbinding. Zeker in appartementencomplexen is er veel storing op de beperkte 2,4Ghz band.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:42
Je grootste uitdaging zit hem erin dat je draadloos je internet signaal van je onderburen moet oppakken.
Momenteel doet een repeater op een slechte locatie dat en dat is zeker niet ideaal. Het liefst trek je een kabel naar de buren maar ik kan mij voorstellen dat je hier geen zin in hebt:

Je kunt proberen de repeater in kamer 1 te plaatsen en vanuit daar het signaal te repeaten. Dat zou al stuk beter moeten werken dan vanuit kamer 2. Dan stop je de utp kabel in de repeater in kamer 1, koppelstukje in de meterkast en kun je kabel in kamer 2 weer aan je nas koppelen.

Als dat niet werkt kun je een mesh setje kopen, voordeel is dan dat de draadloze verbinding naar de onderburen beter wordt.

Ik zou dan een Deco m4 kopen (3 nodes, 100 euro bij ziggo)
- De eerste Deco node zet je bij je onderburen in de meterkast
- De 2e Deco node zet je draadloos verbonden op de plek boven je buren in kamer 1 OF in de meterkast (zit er schuin boven
- De 3e Deco node bewaar je, heb je niet nodig met deze afmetingen
- Je clients configureer je zo dat ze met de deco nodes verbinding maken
- Als je 2e deco in de meterkast zit, kun je de utp doorlussen zodat je pc via utp verbinding maakt

[ Voor 11% gewijzigd door laurens0619 op 23-10-2020 14:07 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik zou eerst eens proberen de repeater zo dicht mogelijk bij de router te plaatsen, dus in kamer 1.

Met een 50down/10up verbinding die je via een repeater deelt met je buren én nog een ander thuiswerkend iemand zou ik ook niet al te hoge verwachtingen hebben overigens. Als de repeater geen goed signaal kan oppikken van de router is het al game over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Is het niet een idee om voor die overbruggingsperiode een 4G-routertje neer te leggen in huis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gadget Freak
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 01-06-2022
laurens0619 schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 14:00:
Ik zou dan een Deco m4 kopen (3 nodes, 100 euro bij ziggo)
Dat zou ik niet doen! Dit is een basissetje, geen dedicated backhaul, gewoon skippen.

Doe de repeater (zwarte vlek kamer 2) weg.

Wat ik zou doen: koop een 2-pack AC2200 setje (TP-Link Deco M9 of Linksys Velop AC4400), zet er één bij de buren neer (router node, je wil niet met jouw apparaten de apparaten van je buren benaderen), en zet er één bij jezelf neer, op de rode plek.

Doe een (CAT 5E of beter) kabel van de node op de rode plek naar je tv kast, zet daarin een ethernet switch (liefst gigabit), sluit daar je Shield op aan, en een kabel die naar de UTP in de muur gaat.

Nu heb je ook internet in je meterkast. Zet ook daar een ethernet switch neer, als die er niet al staat, en sluit daar de kabels aan naar de UTP contactdozen. Nu heb je ook in kamer 2 bedraad internet.

Als je straks zelf internet hebt, dan gaat de router die eerst bij je buren staat verhuizen naar de meterkast, en de node die nu op de rode vlek staat kan naar zwarte stip in kamer 2.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:42
@Gadget Freak heb je helemaal gelijk in, je kunt beter een dedicated backhaul setje nemen
Echter ik heb een deco M4 setje gekocht om te prutsen/testen en ik ben erachter gekomen dat bij lagere internet snelheden die dedicated backhaul niet zo belangrijk is als ik dacht dat hij was. Bij een50mbit verbinding ga je het verschil echt nauwelijks merken.

Maar je hebt gelijk, een m9 of velop is stukken beter met dedicated backhaul (maar wel duurder)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadget Freak
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 01-06-2022
@laurens0619
Klopt, bij 50 Mbps volstaat een Deco M4. En als je je belangrijkste zaken bedraad hebt aangesloten, en er zit een ethernetkabel tussen beide M4's, dan volstaat een M4 setje ook ruimschoots voor telefoons, iPads en laptops bij jou thuis.

@Shotair
Nu we het toch over beperkingen hebben: 100 Mbps bedraad ethernet is niet meer helemaal van deze tijd.

100 Mbps aansluitingen zijn er niet echt, wel zijn er 100 Mbps switches (en, nog erger, hubs) en ethernetkabels die geen gigabit aankunnen (CAT 5 of slechter). Een andere optie is dat de stekkertjes niet goed op de kabel geknepen zijn. Probeer uit te vinden wat voor kabels er in de leidingen zitten, het loont de moeite om daar even CAT6 door heen te trekken.

[ Voor 27% gewijzigd door Gadget Freak op 23-10-2020 16:42 . Reden: Volgorde / juiste personen taggen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shotair
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18-08 16:49
Iedereen, bedankt voor het meedenken!
De kabels die er liggen zijn allemaal cat 5e volgens de opdruk. Ik ga nogmaals meten maar dan met een andere setup, wellicht stond ergens een poort ingesteld op 100mbit ipv 1000mbit. Ik ga ook kijken naar een nieuw setje netwerkapparatuur zodat alles beter op elkaar is afgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orvintax
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18:13

orvintax

www.fab1an.dev

@Shotair Lijkt me inderdaad ontzettend sterk dat ze in een nieuwbouw 100mbit kabels gaan trekken (zijn die uberhaupt nog verkrijgbaar ?) succes ! :D

https://dontasktoask.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

cat5e is op die afstand gewoon makkelijk 1Gbps overheen te halen. Met een beetje mazzel zelfs nog wel 10Gbps als het echt goede kabel is, maar 2,5 zeker haalbaar. Ligt er alleen aan of alle adertjes wel goed zijn aangesloten conform schema.

Deco M4 zou ik zeker niet doen. En op die oppervlakte zou ik sowieso al de Repeater wegdoen. Die verzwakt de boel gewoon. Daarnaast 50mbps is ook niet om over naar huis te spreken. Met twee laptops, twee telefoons, en wat ander spul en dan nog al het WiFi spul van de beneden buren mag je blij zijn dat je gemiddeld 5-10Mbps download haalt, en upload is helemaal een drama.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Pagina: 1