Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
Ik heb onlangs de BBG van JULI in elkaar gezet. Daarin zit een MSI B450M PRO-VDH Max.
Hier de specificatie van Tweakers: pricewatch: MSI B450M PRO-VDH Max

Volgens deze specificaties zit er qua audio een Realtek ALC892 chip onboard, met 7.1 surround.
Maar wat er ook staat is audio-uitgang 'Analoog (3.5mm)'.
Ik zie enkel een audio-uitgang voor stereo, microfoon, en nog die blauwe waar ik nooit weet waar hij voor is.

Weet iemand of er nou wel of geen surround-audio in zit, en zo ja hoe ik dat kan aansluiten?

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Windows 10, met de laatste drivers voor de chipset van dit moederbord

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Voor-onderzoek. Op websites gezocht, waar ik ook lees dat deze chip 7.1 zou moeten zijn.

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via Verwijderd op 23-10-2020 15:42)

• simson0606
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 15:56
De Logitech Z506 is een van de speakersets die aan te sluiten is via de 3.5mm jackplug met een groene, oranje en een zwarte. (Moet je alleen kijken welke plug op jouw bord hoort bij de oranje en de zwarte)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:47

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Die blauwe is line-in. Voor je surround, pagina 7 van de handleiding:
Audio 7.1-channel Configuration
To configure 7.1-channel audio, you have to connect front audio I/O module to JAUD1 connector and follow the below steps.
En de handleiding, als je die niet in papieren vorm er bij hebt gekregen, kan je vinden op https://www.msi.com/Mothe...M-PRO-VDH-MAX#down-manual.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oh wauw, gewoon een kwestie van RTFM dus! Ik ga dit zeker lezen, hartstikke bedankt!

Dan nog een andere vraag: Ik zie dat Realtek zelf geen drivers beschikbaar lijkt te stellen op hun website, kan dat kloppen? Nu zie ik hier ook een driverpakket van maar liefst 413 Mb. Zouden jullie deze driver ook downloaden, of zouden jullie ergens anders kijken?

https://www.realtek.cz/do...-for-Windows10-64bit.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Voor vragen over aansluitingen e.d. van het moederbord is het altijd RTFM. Dat is ook wat je had moeten doen voordat je dit topic opende, zelf even zoeken naar het antwoord. Het staat zelfs in de template die je hebt weggegooid: wat heb je zelf al gedaan? Niet veel dus, zo blijkt.

Welke driver ik zou downloaden? Geen, want Linux heeft het niet los nodig. :P Windows wellicht ook niet, of het haalt 'm bij WU vandaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb naar mijn weten alles gedaan om het vooraf uit te zoeken. Mijn excuses als jij dat niet vindt, en ik vind het eigenlijk ook niet nodig om daar verwijtend over te doen. We zijn hier toch om elkaar te helpen?

Ik heb de drivers inmiddels bij MSI zelf vandaan, die werken prima!

Nog 1 vraag! Wat voor een soort 7.1 apparaat kan ik hierop nou aansluiten? En hoe sluit ik dat dan aan? In de handleiding staat hier niks over, en ik vind niks hierover op Google.

Alvast dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Waarom mag ik niet erop wijzen dat je voor Tweakers begrippen te weinig inzet toont? Nu ook, met je laatste vraag. Dit staat gewoon in de handleiding. Plug het in en het systeem gaat vragen wat er aan hangt. Als je niet weet welk kabeltje waarin hoort, dan moet je bij het apparaat wat je aansluit gaan kijken wat welke kabel is en de vragen op het scherm beantwoorden.

Toon moeite, probeer eerst eens wat uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik dacht, ik stel die vraag hier zodat ik niet iets sloop. Noem het extra voorzichtigheid. Maar goed, we zijn het eens dat we het oneens zijn. En jij hebt in ieder geval geen assertiviteitstraining nodig. ;-)

Ik ga het verder uitzoeken. Dank nogmaals.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik kom helaas toch weer even terug, want ik kan het echt niet vinden.

Als ik op Tweakers zoek bij de Pricewatch en dan categorie Audio - Speakers, en vervolgens filter op 3,5 mm audioplug, dan krijg ik enkel nog maar de 2.0 speakers te zien. Echter, de Realtek ALC892 zou toch echt surround moeten ondersteunen. Waar kan ik hier meer info over vinden, wat ik daarvoor moet doen?

Ik wil best wat uitproberen, en kabeltjes erin en eruit steken, maar dan moet ik wel eerst wat gekocht hebben. En ik ga pas wat kopen als ik zeker weet dat dat ook een passend product is.

Alvast dank weer!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• simson0606
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 15:56
De Logitech Z506 is een van de speakersets die aan te sluiten is via de 3.5mm jackplug met een groene, oranje en een zwarte. (Moet je alleen kijken welke plug op jouw bord hoort bij de oranje en de zwarte)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok, dus ik begrijp er nu uit dat ik die drie kabeltjes ook in een ander kleurtje kan steken!
En vervolgens kan ik met de software aangeven wat wat is. Dit is voor mij een revolutie in de wereld der geluidskaarten. Ik kom nog uit de tijd van Windows 98! :-P

Nu ik ook weet waar ik op moet zoeken, kwam ik ook op deze pagina uit:
https://forums.tomshardwa...n-to-motherboard.3541802/

Dit gaat mij enorm helpen. Dank je wel! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Sorry, maar ik moet toch even een :F doen. Ik heb nog MS-DOS meegemaakt en zo via W95 naar W98, dan 2000, XP, blik geworpen op Vista, om dan zakelijk en bij m'n ouders met 7 en 10 te werken. Ten tijde van Vista ging ik over op Linux. En al die tijd heb ik de hardware niet super veel bijgehouden, maar weet wel dit soort relatief simpele dingen. Relatief, want als je echt 0,0 affiniteit hebt met techniek en computers is het immers niet zo vanzelfsprekend. ;)

Maar wat houd je eigenlijk tegen om het geluid niet via HDMI te regelen? Let je trouwens wel goed op dat je met 7.1 mogelijk meer analoge aansluitingen nodig hebt dan 5.1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Blijkbaar vind je het belangrijk om me meerdere malen te laten weten dat ik het vooral verkeerd doe en jij vooral correct. En dat mag, ik heb er verder niet zoveel mee. Ik denk alleen niet dat je veel vrienden maakt met dat gedrag, maar dat is meer een off-topic advies wat ik je van harte gun! <3

On topic: Ik wilde graag gebruik maken van de on-board geluidskaart, en wilde graag weten hoe dat precies werkt. Daar heb ik nu antwoord op. Overigens heb ik nu de Trust Tytan 2.1 besteld, want dat lijkt mij een prima setje voor wat ik nodig heb.

Dus, voilá! Ik ben door jullie geholpen, en daardoor ook dankbaar. Ik wens jullie een fijn weekend toe!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Nelis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06:33

De Nelis

en anders maar niet...

Verwijderd schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 14:14:
Ik dacht, ik stel die vraag hier zodat ik niet iets sloop. Noem het extra voorzichtigheid.
Om hier even op te reageren, er kan weinig tot niets gesloopt worden. Het is altijd een kwestie van proberen, stekkertjes steken kan in dit geval weinig mis mee gaan.

Zo hebben met mij velen hier op het forum hun kennis opgedaan, proberen. Dat is iets wat helaas de laatste tijd nog weinig gedaan lijkt te worden en men bang is iets kapot te maken. Dat is ook waarom er hier op Tweakers regels gelden alvorens je een topic maakt, waaronder zelf proberen en da pas vragen. Daar wijst @Hero of Time die hier modereert je op.
Verwijderd schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 17:37:
Blijkbaar vind je het belangrijk om me meerdere malen te laten weten dat ik het vooral verkeerd doe en jij vooral correct. En dat mag, ik heb er verder niet zoveel mee.
Is zijn taak ook hier he om je erop te wijzen.

Maar in ieder geval fijn dat je het op een ander forum wel hebt kunnen vinden, dus wellicht had iets meer zoeken je dat ook opgeleverd zonder dat je de vraag hier had hoeven stellen ;)

[ Voor 26% gewijzigd door De Nelis op 23-10-2020 17:46 ]

time is infinite, but each week is ten hours short..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

De Nelis schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 17:44:
Zo hebben met mij velen hier op het forum hun kennis opgedaan, proberen. Dat is iets wat helaas de laatste tijd nog weinig gedaan lijkt te worden en men bang is iets kapot te maken. Dat is ook waarom er hier op Tweakers regels gelden alvorens je een topic maakt, waaronder zelf proberen en da pas vragen. Daar wijst @Hero of Time die hier modereert je op.

[...]

Is zijn taak ook hier he om je erop te wijzen.
Ware het niet dat dit het Harde Waren gedeelte is en mijn rechten en taken officieel in de zachtere zaken bevinden. ;) Qua knoppen heb ik hier dus niet veel invloed. Neemt niet weg dat sturing altijd mogelijk moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Nelis

De Nelis

en anders maar niet...

Hero of Time schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 17:48:
[...]

Ware het niet dat dit het Harde Waren gedeelte is en mijn rechten en taken officieel in de zachtere zaken bevinden. ;) Qua knoppen heb ik hier dus niet veel invloed. Neemt niet weg dat sturing altijd mogelijk moet zijn.
Je hebt een rood naampje, in mijn ogen overal op dit forum de aangewezen persoon om te sturen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het is goed om te zien dat jullie elkaar zo aardig vinden! ;)

En ben ik nu al voldoende de les gelezen? Want je mag van mij nog wel even doorgaan hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Overigens heb ik de oplossing wel dankzij Tweakers, van Simson0606. Dankzij hem kon ik gerichter door zoeken.

Verder snap ik eigenlijk niet waar jullie zo door geïrriteerd zijn, en wat nou eigenlijk werkelijk het probleem is (behalve jullie schijnbare irritatie)? Ik heb wel degelijk getracht vooraf zaken uit te zoeken, en ik weet niet beter dat Tweakers een zeer behulpzame bron is, voor als ik er niet meer uit kom. Jullie komen met jullie neerbuigende reacties helaas elitair op mij over. Dat is spijtig, want ik ben alhier veel vriendelijker gedrag gewend.

Het weerhoudt mij ook wat meer om in het vervolg hier andere vragen te stellen, of kennissen door te verwijzen naar jullie website wat ik tot nu toe jarenlang al gedaan heb. Jammer hoor..

Erg jammer dat er van zo iets heel simpels iets heel moeilijks gemaakt wordt. Ikzelf werk als functioneel applicatiebeheerder 50% op een ICT helpdesk, wat ik daar vooral leuk aan vind is dat ik mensen kan helpen. En ik denk dat dat ook veel belangrijker is dan mensen bekritiseren op hun kennis. Want met dat laatste, daar schiet je echt niks mee op.

Groetjes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:35

JvS

Ik heb hem zelf ook

De meeste willen je wel helpen hoor :). HoT heeft gewoon soms z'n onderbroek onprettig tussen z'n billen zitten. Niet teveel van aantrekken.
Modbreak:Commentaar op moderatie graag off-forum via DM etc.

[ Voor 19% gewijzigd door dion_b op 23-10-2020 22:24 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Nelis

De Nelis

en anders maar niet...

Verwijderd schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 18:06:
Het is goed om te zien dat jullie elkaar zo aardig vinden! ;)

En ben ik nu al voldoende de les gelezen? Want je mag van mij nog wel even doorgaan hoor.
Oh ik lees je de les niet, geef je een tip mee. Proberen, kan geen kwaad, niet bang zijn dat je iets sloopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik reageerde wellicht wat te bot, maar dat komt voornamelijk omdat ik iemand zie die hier bijna net zo lang op Tweakers zit als ikzelf. Het is dan erg jammer om te zien dat iemand die al zo lang rondloopt niet de standaard verwachtingen waar maakt door eerst zelf even te zoeken en vermelden wat er zoal is gevonden.

Zelf ben ik systeembeheerder als beroep en bedien zo nu en dan ook de helpdesk. Als een collega iets niet weet, wil ik die best helpen. Maar werkt de collega er al wat langer en is het iets dat al meerdere keren is uitgelegd, dan ben ik ook niet meer de vriendelijkste.

Sorry als ik je gevoelens heb gekwetst, maar hopelijk begrijp je ook een beetje mijn reden waarom ik zo reageerde. Ik denk ook niet dat je het heel erg waardeert als je gebruikers vragen stellen over zaken die gedocumenteerd staan en ze niet eens de moeite hebben genomen dat te lezen alvorens ze een vraag gaan stellen.

Vat het dus niet al te zwaar op. :)

Pagina: 1