Vraag

• Gerard Oedzes
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 21-09-2021
Beste allemaal,

Ik zal het verhaal en de situatie achter het verhaal eerst zo goed mogelijk proberen uit te leggen.

Sinds een aantal jaren maak ik gebruik van een Synology DS218+, een prima NAS maar ik wil graag meerdere schijven kwijt kunnen en wil graag meer vermogen bij PLEX transcoding.

Na een zoektocht ben ik erachter gekomen dat ik bij kant-en-klare NAS apparaten als Synology behoorlijk de beurs moet trekken voor de DSM software voor een apparaat met in verhouding vrij zwakke en goedkope hardware.

Daarnaast ben ik al jaren werkzaam in de techniek, heb redelijk ervaring met software (Linux en Windows) en altijd al een wens gehad om zelf een PC te bouwen.

HET MOMENT IS NU DUS DAAR :P ;)

De hardware heb ik al redelijk voor elkaar:

Moederbord:
Asus ws c246m pro
https://www.asus.com/nl/C...orkstations/WS-C246M-PRO/

CPU
Intel Xeon 2146G
https://ark.intel.com/con...cache-up-to-4-50-ghz.html

Kastje
Silverstone CS281
https://www.silverstonete...id=861&area=en#undefined2

Videokaart (voor video transcoding)
Asus GTX 1660 Ti 6GB
(https://www.asus.com/nl/G...ds/DUAL-GTX1660TI-6G-EVO/)

Voeding / koelers enz, lijkt me niet erg van belang voor mijn vraag.

De keuze voor een video kaart komt omdat ik in de woonkamer een 4K tv heb (Samsung Q-LED) en overal elders in huis max UHD.
Daarnaast zijn er een aantal gebruikers van mijn PLEX Server welke geen 4K tv hebben, dus deze NAS zal zo nu en dan flink moeten transcoderen.
Nu weet ik dat mijn CPU een IGPU heeft, maar ik wil op de hardware niet besparen en het moet voor de komende jaren gewoon klaar zijn.

Dan zijn we nu eindelijk bij mijn vraag beland... 8)

De case kan max: 8 schijven kwijt, en het moederbord heeft ook 8 sata aansluitingen.
Ondanks dat ik NOG geen 8 schijven heb, wil ik deze wel allemaal aansluiten zodat ik in de toekomst zorgeloos schijven kan toevoegen zonder de hele NAS weer overhoop te halen.

De case heeft daarnaast ook nog 2x 2.5" SSD plaatsen beschikbaar.
Zelf zat ik eraan te denken om deze 2 te gebruiken voor tijdelijke bestanden voor bijv. het unpacking van films na het downloaden, dit verhoogt de snelheid van het downloaden aanzienlijk.

Het moederbord heeft daarnaast nog een M.2 aansluiting.

Omdat alle 8 SATA aansluiting van het moederbord naar de 3.5" schijven toe gaan, zal het dus nodig zijn om een kleine sata kaart (PCI-E) op het moederbord aan te sluiten voor de 2.54" SSD's.

Omdat van het moederbord de PCI-E Gen3 x16 bezet is door de GPU blijft er nog over:
* PCI-E Gen2 X1
* PCI-E Gen3 X4

komt ie:

Is het verstandig om de bootdrive vanaf het M.2 slot te doen met bijv. een 1tb. schijf?

(voorbeeld: https://www.amazon.nl/Sam...id=pla-618679679237&psc=1)

Zo niet, en wanneer ik dit slot enkel beter kan gebruiken voor: caching zou dan het PCI-E Gen2 x1 met een sata kaart, snel genoeg zijn om deze op een SSD aan te sluiten en vanaf hier te booten.

Graag zou ik de PCI-E gen3 x4 overhouden om in de toekomst een 10 gig netwerk kaart te kunnen plaatsen.

Korte versie van de vraag:

* Is M.2 goed en verstandig om te gebruiken als boot drive?
* Is PCI-E gen2 X1 snel genoeg voor een sata kaart voor SSD?

Het is mijn eerste bouw, dus elk advies omtrent het invullen van de PCI-E sloten, ook met het oog op de toekomst wordt gewaardeerd!!

Alvast bedankt voor jullie antwoord! _/-\o_

Alle reacties

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Croga

The Unreasonable Man

Gerard Oedzes schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 11:10:
De keuze voor een video kaart komt omdat ik in de woonkamer een 4K tv heb (Samsung Q-LED) en overal elders in huis max UHD.
Daarnaast zijn er een aantal gebruikers van mijn PLEX Server welke geen 4K tv hebben, dus deze NAS zal zo nu en dan flink moeten transcoderen.
Nu weet ik dat mijn CPU een IGPU heeft, maar ik wil op de hardware niet besparen en het moet voor de komende jaren gewoon klaar zijn.
Houdt er rekening mee dat transcoding met de GPU betekend:
- Alleen Windows op de host. De Linux versie van PLEX ondersteund geen GPU transcoding
- Maximaal 2 streams tegelijk. Meer is niet mogelijk met GPU transcoding.
De case heeft daarnaast ook nog 2x 2.5" SSD plaatsen beschikbaar.
Zelf zat ik eraan te denken om deze 2 te gebruiken voor tijdelijke bestanden voor bijv. het unpacking van films na het downloaden, dit verhoogt de snelheid van het downloaden aanzienlijk.
Harddisks gaan dood door heatcycles. SSDs gaan dood door write-cycles. SSDs gebruiken voor unpacking betekend dat ze snel dood zullen gaan. Ik zou het niet doen.
Is het verstandig om de bootdrive vanaf het M.2 slot te doen met bijv. een 1tb. schijf?
Aangezien je persé naar Windows toe moet: Ja hoor, hoewel 1TB wel heel erg veel is. 128GB zou ook voldoende zijn.
Zo niet, en wanneer ik dit slot enkel beter kan gebruiken voor: caching zou dan het PCI-E Gen2 x1 met een sata kaart, snel genoeg zijn om deze op een SSD aan te sluiten en vanaf hier te booten.
PCIe 2 x1 is beperkt tot 500MB/s. Dat is nét genoeg om 1 SATA SSD bezig te houden. Ga je er meer op aansluiten dan is dat een behoorlijke bottleneck.
Het is mijn eerste bouw, dus elk advies omtrent het invullen van de PCI-E sloten, ook met het oog op de toekomst wordt gewaardeerd!!
Best mogelijke advies: Ga op zoek naar een moederbord met betere PCIe opties. Het bord wat je gekozen hebt is belachelijk duur en levert je niet de connectiviteit die je graag wilt hebben.

Overigens vindt ik zo'n beetje al je hardware te duur. Moederbord is veel te duur voor wat het je hier biedt, een Xeon is gigantische overkill voor wat je wilt en je de functionaliteit die je uit je GPU wilt halen krijg je ook op een kaar die een kwart van deze kost. "Klaar voor de toekomst" is grappig maar deze hardware gaat van de PCBrot uit elkaar vallen voordat hij te traag is om als NAS te fungeren.

• Gerard Oedzes
Bedankt voor uw reactie!

Nog een paar korte vraagjes:
- Alleen Windows op de host. De Linux versie van PLEX ondersteund geen GPU transcoding
- Maximaal 2 streams tegelijk. Meer is niet mogelijk met GPU transcoding
Ik had FreeNAS willen gebruiken, maar windows is een optie.
Na google'en zie ik dat er mogelijkheden zijn binnen FreeNAS, maar is weer hoop gedoe.
Undaid lijkt makkelijker te zijn.
Stel ik laat de GPU achterwege, gaat PLEX wel de IGPU van de Xeon gebruiken voor HW transcode binnen FreeNAS?
Harddisks gaan dood door heatcycles. SSDs gaan dood door write-cycles. SSDs gebruiken voor unpacking betekend dat ze snel dood zullen gaan. Ik zou het niet doen
Bedankt! daar kan ik wat mee!!
PCIe 2 x1 is beperkt tot 500MB/s. Dat is nét genoeg om 1 SATA SSD bezig te houden. Ga je er meer op aansluiten dan is dat een behoorlijke bottleneck
Ik had inmiddels gevonden dat een SSD gelijke snelheid heeft dan een PCle 2 x1, dus 1 SSD zou zonder problemen goed moeten functioneren.
Best mogelijke advies: Ga op zoek naar een moederbord met betere PCIe opties. Het bord wat je gekozen hebt is belachelijk duur en levert je niet de connectiviteit die je graag wilt hebben
Ik heb de Xeon 2146G voor heel weinig op de kop kunnen tikken :P
Moederbord is lastig omdat ik met de case vast zit aan een Micro ATX en voor de Xeon een C246 chipset nodig heb.
Zelf had ik heel erg graag een RackMount case willen gebruiken, maar aangezien mijn meterkast slechts 40CM diep is, is deze case perfect voor mij!
Ik heb geen alternatief voor deze chipset kunnen vinden, als je suggesties hebt? heel graag!

• Gerard Oedzes
Bedankt voor uw reactie!

Nog een paar korte vraagjes:
- Maximaal 2 streams tegelijk. Meer is niet mogelijk met GPU transcoding
Ik had FreeNAS willen gebruiken, maar windows is een optie.
Na google'en zie ik dat er mogelijkheden zijn binnen FreeNAS, maar is weer hoop gedoe.
Undaid lijkt makkelijker te zijn.
Stel ik laat de GPU achterwege, gaat PLEX wel de IGPU van de Xeon gebruiken voor HW transcode binnen FreeNAS?
Harddisks gaan dood door heatcycles. SSDs gaan dood door write-cycles. SSDs gebruiken voor unpacking betekend dat ze snel dood zullen gaan. Ik zou het niet doen
Bedankt! daar kan ik wat mee!!
PCIe 2 x1 is beperkt tot 500MB/s. Dat is nét genoeg om 1 SATA SSD bezig te houden. Ga je er meer op aansluiten dan is dat een behoorlijke bottleneck
Ik had inmiddels gevonden dat een SSD gelijke snelheid heeft dan een PCle 2 x1, dus 1 SSD zou zonder problemen goed moeten functioneren.
Best mogelijke advies: Ga op zoek naar een moederbord met betere PCIe opties. Het bord wat je gekozen hebt is belachelijk duur en levert je niet de connectiviteit die je graag wilt hebben
Ik heb de Xeon 2146G voor heel weinig op de kop kunnen tikken :P
Moederbord is lastig omdat ik met de case vast zit aan een Micro ATX en voor de Xeon een C246 chipset nodig heb.
Zelf had ik heel erg graag een RackMount case willen gebruiken, maar aangezien mijn meterkast slechts 40CM diep is, is deze case perfect voor mij!
Ik heb geen alternatief voor deze chipset kunnen vinden, als je suggesties hebt? heel graag!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:49

nelizmastr

Goed wies kapot

Zelf draai ik mijn Plex server als Ubuntu 18.04 LTS VM met een Quadro P600. Host is VMware ESXi 6.7 op een Dell T140, zelfde processorserie. Heb er een 2136 inzitten.

Met de plexpass en een klein scriptje draait transcoding als een trein. Heb ook maar 2 cores toegewezen, ding komt zelden boven de 20% CPU.

Let op dat je bij een Nvidia consumentenkaart beperkt bent tot 2 transcodes. Alleen de Quadro P1000 en hoger kunnen onbeperkte streams tot hij de 100% aantikt.

I reject your reality and substitute my own

• Gerard Oedzes
Bedankt voor je reactie @nelizmastr

Kun je me vertellen waarom ik beperkt ben tot slechts 2 streams?

Ik heb mijn keuze laten vallen op de GTX 1660TI nav dit document: https://www.elpamsoft.com/?p=Plex-Hardware-Transcoding

20 streams zijn voor mij meer dan voldoende en de kaart in nog redelijk betaalbaar.

• MustiAai
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09:33
De 1660ti kan inderdaad meerdere streams aan alle we kijken naar de computing capaciteit van de gpu maar dit is door Nvidia geblokkeerd. Nu het fijne; iets wat geblokkeerd is kun je vaak omzeilen of deblokkeren.
Als je de tutorial volgt, dan heb je geen enkele problemen meer en hoef je geen dure Quadro gpu aan te schaffen.

• me1299
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-06 22:07

me1299

$ondertitel

Croga schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 11:27:
[...]

Dat is onjuist
https://support.plex.tv/a...756-1982915928.1603484756

Het maakt eigenlijk niet uit wat je bewuste geest doet, omdat je onderbewuste automatisch precies dat doet wat het moet doen

• Gerard Oedzes
Bedankt voor jullie antwoord!

Mijn voorkeur voor deze build zou uitgaan naar TrueNas. aangezien deze in 12.1 Core is vrijgegeven en hier HW transcode iets makkelijker blijkt te gaan!

Zodra alles klaar is, zal ik mijn project op dit forum delen!

@nelizmastr zou je misschien je script en een how2 willen delen?

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:35

br00ky

Moderator Harde Waren

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 13:44
Croga schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 11:27:

[...]

Harddisks gaan dood door heatcycles. SSDs gaan dood door write-cycles. SSDs gebruiken voor unpacking betekend dat ze snel dood zullen gaan. Ik zou het niet doen.
Wacht even, wat is nou het grote voordeel van een een SSD's? Juist, de performance die met unpacking notabene helemaal tot zijn recht komt! En zelfs al sterft de SSD na 5 of 8 jaar, dat is een mooie leeftijd en ondertussen heb je van de enorme winst in snelheid kunnen genieten. En een nieuwe kost dan helemaal niks meer.

Heden ten dage iemand afraden om een SSD voor unpacking te gebruiken is wel erg bijzonder. Uiteraard gebruik ik ook een Nvme SSD om te rarren en te parren en na 3 jaar staat de Drive Remaining Life op 92%. Reken maar dat die SSD zijn geld dubbel en dwars waard is geweest. Total Host Writes staat op 47TB en Reads op 41TB. Dus deze drive kan nog wel even mee. Mijn advies is om juist wel een SSD te nemen om te unpacken.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

• Gerard Oedzes
Wacht even, wat is nou het grote voordeel van een een SSD's? Juist, de performance die met unpacking notabene helemaal tot zijn recht komt!
Dat was ook mijn ervaring.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Croga

The Unreasonable Man

Skynett schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 23:25:
Mijn advies is om juist wel een SSD te nemen om te unpacken.
Mijn NAS download zaken op het moment dat ze beschikbaar zijn. Dat is nagenoeg altijd wanneer ik lig te slapen. Wat heeft het dan voor zin dat het uitpakken sneller gebeurt? Ik merk helemaal niets van dat uitpakken.

En als er geen voordeel is, maar we weten wel zeker dat er een nadeel is, dan zegt de formule "Voordeel / nadeel" dat je het niet moet doen.

YMMV wanneer je handmatig download. Maar als we praten over een NAS is de kans daarop erg klein.

Daarnaast vraag ik me af of een SSD hier wel zo veel voordeel oplevert. Een SSD heeft voornamelijk voordelen in veel en kleine bestanden. Unpack is per definitie een actie met (relatief) weinig maar grote bestanden. De sustained write is hier vele malen belangrijker dan IOPS. En laat nou net sustained write de achilleshiel van de SSD zijn... Ik zou hier wel wat benchmarks van willen zien, zeker met steeds groter wordende bestanden. Een 4K HDR film kan al snel oplopen.

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:32
Ik vind de server tot nu toe overkill voor Plex transcoding. De Xeon 2146g gebruikt in idle 32W wat al met normaal gebruik 70 euro op jaarbasis aan stroomverbruik is. De rest van de setup incl de GTX 1660 Ti is ook makkelijk 30W. Kom je op 130 euro per jaar, terwijl er een veel zuinigere oplossing mogelijk is met picopsu, Fujitsu mobo, Intel 9100F etc. Kijk eens hier: random bits: Workshop: zuinige NAS, zuinige file server

• Gerard Oedzes
@Djarune

Bedankt voor het meedenken..

Ik ben me zelf ook wel bewust van het feit dat dit overkill is, maar zoals al eerder aangegeven kon ik de CPU voor een prikje op de kop tikken... :D

Energie is natuurlijk niet bedoeld om over de schutting te gooien, maar mijn zonnepanelen wekken nog steeds meer op dan dat ik verbruik.

Daarnaast wil ik misschien in de toekomst nog een aantal vm's draaien zonder dat de hardware me meteen op slot zet.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee