Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

WD RED 3TB 14 bad sectors

Pagina: 1
Acties:

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 22:30
Een situatie die ik nog niet eerder heb meegemaakt. Gisteravond log ik in op mijn NAS (Synology 918+) en zie dat 1 van de storage pools als dangerous wordt aangegeven.

Ik heb hier 4 schijven in zitten met 2x een JBOD (en externe backup).1 van de schijven in JBOD 1 geeft aan 14 bad sectors te hebben volgens de storage manager.

Vervolgens ben ik wat gaan googelen en heb ik als eerste stap gereboot. Na de reboot kreeg ik een melding dat er iets hersteld moest worden en moest ie weer rebooten. Dit duurde een hele tijd en uiteindelijk kwam de NAS weer online met 2 healthy storage pools en 4 healthy schijven maar met 1 schijf met nog steeds 14 bad sectors.

Ik ben nu een uitgebreide S.M.A.R.T aan het draaien maar dat duurt eeuwen (gisteravond begonnen) dus die is nog niet klaar.

Vraag is eigenlijk: Moet ik deze schijf nu ala minuut vervangen? Ik hoop eigenlijk te kunnen wachten tot er weer deals komen hopelijk met bijvoorbeeld black friday. Maar dat duurt nog een dikke maand.

Op dit moment is alles toegankelijk op de schijf dus lijkt ie het weer gewoon te doen.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 30-11 16:20
Tja, zodra je Synology signalen gaat afgeven, is er vermoedelijk wel wat mis.
Ik denk dat het iets serieuzer is dan 14 bad sectors, want dat is op zichzelf eigenlijk niet een probleem.

Draai je continue en regelmatig de SMART testen?
Zowel de korte als de uitgebreide (persoonlijk draai ik de korte iedere 24 uur en de uitgebreide 1x per week)?

Als daar issues uit komen, zou ik zeker tijdig gaan kijken naar iets nieuws.

Je kan zeggen, "ik wacht ff af".
Ik weet niet hoe belangrijk jouw data is en in hoeverre je een backup heb van dat alles.
Mijn Synology draait een SHR over 3 disks.
Toen 1 van de schijven problemen gaf, heb ik 1,5 week op 2 schijven gedraaid (degraded state).
Maar ja, jij hebt een JBOD, dus uitval is direct uitval.
Kan je dit data missen?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Kasper1985
GarBaGe schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 10:58:
Tja, zodra je Synology signalen gaat afgeven, is er vermoedelijk wel wat mis.
Ik denk dat het iets serieuzer is dan 14 bad sectors, want dat is op zichzelf eigenlijk niet een probleem.

Draai je continue en regelmatig de SMART testen?
Zowel de korte als de uitgebreide (persoonlijk draai ik de korte iedere 24 uur en de uitgebreide 1x per week)?

Als daar issues uit komen, zou ik zeker tijdig gaan kijken naar iets nieuws.

Je kan zeggen, "ik wacht ff af".
Ik weet niet hoe belangrijk jouw data is en in hoeverre je een backup heb van dat alles.
Mijn Synology draait een SHR over 3 disks.
Toen 1 van de schijven problemen gaf, heb ik 1,5 week op 2 schijven gedraaid (degraded state).
Maar ja, jij hebt een JBOD, dus uitval is direct uitval.
Kan je dit data missen?
Dank voor de reactie. De uitgebreide S.M.A.R.T draait nog steeds en heeft nog nooit eerder gedraagd. De snelle S.M.A.R.T draait 1 keer per week en daar krijg ik een e-mail van met de rapportage.

Tot nu toe nog nooit dit soort problemen gehad. Opzich heb ik wel een backup maar weet niet hoe oud/betrouwbaar die is.

De data die erop staat is niet een ramp als ik die kwijt ben... meer dat het heel veel tijd gaat kosten om opnieuw te beginnen met deze verzameling zegmaar.

Ik hoop dat ie het nog een maandje volhoudt en dat ik in de black friday deals een mooie nieuwe schijf kan vinden. Misschien dan toch maar eens een echte RAID overwegen.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 30-11 16:20
Dit is je kans om nog even naar je backup te kijken en die recent en betrouwbaar te maken. :)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-11 18:46
Advies 1 maak een nieuwe backup voor je alles kwijt bent.
Advies 2 vervang die schijf daarna
Advies 3 gebruik nooit meer jbod

Als een van je schijven in een jbod defect raakt ben je ook de data kwijt die op de andere schijven van die jbod staan en enig voordeel heeft een jbod niet.
Je verdeelt zo'n jbod volume toch ook weer in folders dus of je daar een extra volume bij moet gebruiken maakt natuurlijk niets uit.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Kasper1985
Ben(V) schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 12:35:
Advies 1 maak een nieuwe backup voor je alles kwijt bent.
Advies 2 vervang die schijf daarna
Advies 3 gebruik nooit meer jbod

Als een van je schijven in een jbod defect raakt ben je ook de data kwijt die op de andere schijven van die jbod staan en enig voordeel heeft een jbod niet.
Je verdeelt zo'n jbod volume toch ook weer in folders dus of je daar een extra volume bij moet gebruiken maakt natuurlijk niets uit.
Ik heb destijds de boel wat overhaast opgezet. Deze JBOD is 2x 3TB. Voordeel is dus 6TB kunnen gebruiken ipv 3TB.

Inmiddels 2x 6TB besteld en bezig met een backup. Komt erg slecht uit maarja alles opnieuw verkrijgen is ook pijnlijk

• Zoidbergh
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11-11 22:00
Ik zou inderdaad bovenstaande adviezen opvolgen en nooit zomaar een JBOD opstelling gebruiken.

Zelf heb ik een hele tijd met RAID5 gewerkt, maar ik ben nu volledig RAID-vrij, met als reden dat een RAID opstelling niet de aller snelste is, en rebuilds ontzettend lang kunnen duren (als je grote schijven gebruikt) waarbij ook de boel alsnog kan falen.

Ik denk niet dat het ondersteunt wordt op Synology, maar mocht je ook een zelfbouw NAS in toekomst overwegen, dan de volgende tip;

Sinds een jaar gebruik ik nu StableBit Drivepool. Dit vond ik een goede vervanger voor RAID. Waar het heel kort op neerkomt is dat je nog steeds een soort van JBOD draait (alle schijven worden samengevoegd tot één groot volume), maar bij het falen van 1 schijf ben je alleen de data kwijt die daar opstaat. Je bent ook niet meer 1 of meer schijven kwijt aan pariteit. En je kunt naar gelang de tijd vordert schijven toevoegen of vervangen. Met iets als ZFS kan dat niet of nauwelijks.

De software stelt je ook in staat om bepaalde folders of bestanden redundant op te slaan. Dus foto's en video's van het gezin of belangrijke documenten kun je zoveel dupliceren als je wilt. De minder belangrijke data leeft ergens op 1 van de (vele) schijven.

Je kan er nog wel meer mee, zoals regels welke typen bestanden op welke schijf moet komen, maar daar kun je op de site https://stablebit.com/DrivePool/Features zelf meer over lezen. Ik vond het voor 30 dollar een heel mooi stukje software die het leven een stuk makkelijker maakt. :)

• Ben(V)
Er is naar mijn mening nooit een zinvolle toepassing van jbod in welke vorm dan ook.

Iedereen verdeelt een volume weer in folders en subfolders.
Of daar eerst een volume voor moet maakt helemaal niets uit.

En als je daar echt niet mee om kunt gaan maak je gewoon een simlink aan, dan kun je alles vanaf een volume benaderen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Kasper1985
Ben(V) schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 14:29:
Er is naar mijn mening nooit een zinvolle toepassing van jbod in welke vorm dan ook.

Iedereen verdeelt een volume weer in folders en subfolders.
Of daar eerst een volume voor moet maakt helemaal niets uit.

En als je daar echt niet mee om kunt gaan maak je gewoon een simlink aan, dan kun je alles vanaf een volume benaderen.
Ik heb 2 folders: eentje van 3.5TB en eentje van 4.5 TB. Door de aard van deze bestanden zitten ze eerst in allebei een folder en vervolgend subfolders. Het is lastig om de hoofd folders verder op te splitsen En daarnaast nog wat andere backup zaken etc.
Met de huidige schijven die ik heb was dus (helaas) de enige manier om het erop te passen 2x een JBOD 1 van 6TB en 1 van 8TB.

Probeer nu de eerste JBOD te backuppen naar een externe USB 3 schijf maar dat gaat helaas niet heel snel.

Dank voor alle adviezen!

• Ben(V)
Het is altijd mogelijk om te verdelen, waar een wil is, is een weg.
Alleen nu merk je de gevolgen van de weg van de minste weerstand kiezen.

• Kasper1985
Helaas na 2 uur backupen is de storage pool weer gecrashed. Het aantal bad clusters is nog steeds hetzelfde: 14 en een quick S.M.A.R.T test geeft nog steeds healthy aan.

Desalniettemin kan ik bijvoorbeel de bestanden niet meer zippen. Lijkt er dus op dat de volledige 6TB verloren is.

Kan zo te zien nog een mdam proberen waar ik nu over aan het lezen ben.

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-11 16:07
Ik meen dat er een copy-commando is dat bad clusters negeert. Dus géén backup, maar een copy-slag "van - naar". Dat zou ik uitproberen vóórdat je wat anders uitprobeert, want als je voorbij die 14 bad clusters komt, heb je bijna alle data nog.

Daarna kan je naar hartelust verder vervangen/uitbreiden met de herwonnen data als basis.

En ga periodieke backups maken op externe harddisks!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

mrc4nl

Procrastinatie expert

Renault schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 00:37:
Ik meen dat er een copy-commando is dat bad clusters negeert.
even uit het hoofd:
code:
1
Robocopy D:\ E:\  /e /b /r:5 /w:2

zou je veel kunnen helpen. parameters hier zijn 5 pogingen en 2 seconden om het te proberen , daarna skippen

[ Voor 19% gewijzigd door mrc4nl op 24-10-2020 00:55 ]

ora et labora

• Kasper1985
Hartelijk dank!

Ik denk alleen dat dit voor windows is? Ik heb geen windows machine in huis. Maar het goede nieuws is dat het nu wel lijkt te lukken om een deel te backuppen met Hyper Backup. 50% van een bepaalde folder tot zover. Dus stuk voor stuk lijkt het wel te lukken.
Pagina: 1