WQHD scherm voor beeldbewerking en gamen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Ausklinkerr
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 17-01-2021
Hoi allemaal,

Zoals je leest in de titel zoek ik een WQHD scherm waarop ik foto's ga bewerken (ik ben fotograaf) en waar ik ook op wil gaan gamen.

Mijn eisen zijn:
-Ongeveer 34 inch
-3,440 x 1,440
-een vorm beeld van synchronisatie (bijvoorbeeld AMD free synch of g-synch etc.
-hdr (in hoeverre je het HDR kan noemen voor mijn zoekprijs)
-curved
-goede kleuren! (Of breed algemeen kleurbereik, of goede sRGB dekking?) En daarover dus vooral mijn vragen.

Budget is om en nabij de 500 euro.

Ik heb twee schermen in gedachten:
-AOC CU34G2X
-Iiyama G-master GB3466WQSU

Nu lees ik dat de AOC monitor beter is afgesteld dan de liyama G-master. Maar ik ken iemand met een hardware kalibratie apperaat waarmee ik de kalibratie zelf kan aanpassen. In de HWI review van het liyama scherm zeggen ze dat het besproken scherm daarom minder goed is voor beeldbewerking.

Ook lees ik dat de liyama een andere soort van free synch heeft wat tijdens gamen met synch ook HDR ondersteund (wat de AOC tijdens gamen met synch niet kan?). Ook begrijp ik dat de HDR van de liyama beter is.

Nu wordt ik helemaal gek... En wil ik graag weten, van iemand die misschien weet hoe het echt zit, wat nou het beste is, en mij misschien antwoorden kan geven.

Review liyama scherm:
https://nl.hardware.info/...ed-eagle-review-va-of-ips

Review AOC scherm:
https://nl.hardware.info/...uperwide-monitoren-getest

Mijn vragen:

1, Maakt het uit hoe goed het scherm is gekalibreerd uit de fabriek als ik het scherm toch zelf ga kalibreren. Zullen de zelf gekalibreerde eindresultaten bijna het zelfde zijn op beide monitoren?

2, Heeft de monitor een sRGB profiel nodig? Want Ik kan toch mijn eigen profiel maken met mijn eigen kalibratie?

3, nu het verhaal over de beeld synchronisatie. Zijn bij beide schermen de synchronisatie mogelijkheden nou het zelfde of niet? Bij beide monitoren staat "AMD FreeSync", maar bij die van liyama staat nog een specifieke certificering.

Als beide monitoren even goed te kalibreren zijn maakt het verhaal over de synchronisatie en de betere HDR de doorslag.

Als je een ander scherm kent mag je die ook voorstellen.

Bedankt en groet,

Milja.