als een cel ingevuld, dan andere (ingevulde) cel blanco

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoogie35
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08-02-2022
Hallo,

Al een 2 uurtjes op het net aan het zoeken voor de oplossing die ik zoek, maar helaas. Misschien hier enige hulp.
Zoals de titel al aangeeft wil ik, als ik een cel invul, een andere, ingevulde cel, blanco hebben. Het is me nog niet zelf gelukt.
Bijgaand een voorbeeld, Als kolom B ingevuld wordt (ontvangen), dan gaat kolom H ook ingevuld worden.
Als "datum overgeboekt" ingevuld wordt, dan gaat kolom I ingevuld worden.

Maar wat ik nu wil is dat kolom H blanco wordt als I ingevuld wordt, dat krijg ik niet voor elkaar, want het werkt op zich wel zoals ik het nu heb, maar ik vind het onoverzichtelijk omdat H niet meer relevant is als I ingevuld wordt.
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wdjoz_DlOhssn0niVv874wjjMzI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EWQODQLtHSqamSdPy7rgRmMF.png?f=fotoalbum_large

...bijvoorbaat dank alvast

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoiz
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01-08 08:20
Je kan eventueel het volgende overwegen

=IF(ISBLANK(veld dat bepaalt of andere veld leeg moet zijn),text of formule zoals origineel,””)

Ik heb even niet helder wat de Nederlandse vertaling is van de formule.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoogie35
Hoiz schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 22:56:
Je kan eventueel het volgende overwegen

=IF(ISBLANK(veld dat bepaalt of andere veld leeg moet zijn),text of formule zoals origineel,””)

Ik heb even niet helder wat de Nederlandse vertaling is van de formule.
=ALS(isleeg([@[retver]]),([@[datum overgeboekt]];"rerzonden";"")) bedoel je dit? Dit werkt niet helaas, dan krijg ik die nare foutmelding "als u dit typt =1 +1 bla bla.
Ik krijg het niet aan de praat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:15

Secsytime

Automagisch

Dan zet je in de formule van H toch gewoon een als ervoor? =IF(H4="";"";"retour")

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23:55

g0tanks

Moderator CSA
hoogie35 schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 15:01:
[...]

=ALS(isleeg([@[retver]]),([@[datum overgeboekt]];"rerzonden";"")) bedoel je dit? Dit werkt niet helaas, dan krijg ik die nare foutmelding "als u dit typt =1 +1 bla bla.
Los van de formule gebruik je hier punten en puntkomma's door elkaar. Dan werkt het sowieso niet.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoogie35
g0tanks schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 15:07:
[...]

Los van de formule gebruik je hier punten en puntkomma's door elkaar. Dan werkt het sowieso niet.
Nee punten gebruik ik niet, het zijn allemaal comma's denk ik die je ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23:55

g0tanks

Moderator CSA
hoogie35 schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 15:42:
[...]

Nee punten gebruik ik niet, het zijn allemaal comma's denk ik die je ziet.
Typfoutje, ik bedoelde komma's en puntkomma's en die gebruik je wel door elkaar. Jouw code heeft 1 komma en 2 puntkomma's.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 01-10 08:46

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

In het Engels gebruik je komma’s, in het Nederlands gebruik je puntkomma’s in je formules. Niet door elkaar heen gebruiken inderdaad.

Voor kolom H:
=ALS(B1=“”;””;ALS(I1=“”;””;”retour”))

Dat zou moeten werken
Een alternatief is:

=ALS(OF(B1=“”;I1=“”)=WAAR;””;”retour”)

[ Voor 58% gewijzigd door Icephase op 24-10-2020 01:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoiz
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01-08 08:20
hoogie35 schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 15:01:
[...]

Dit ja. Ik gebruik het in Google sheets geregeld en werkt prima. Wel even je formule verbeteren zoals hierboven staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 01-10 08:46

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Hoiz schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 01:11:
[...]

Dit ja. Ik gebruik het in Google sheets geregeld en werkt prima. Wel even je formule verbeteren zoals hierboven staat.
Zo werkt het niet Excel, ISLEEG kan maar 1 cel tegelijk checken.

[ Voor 7% gewijzigd door Icephase op 24-10-2020 01:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djordjo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
hoogie35 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 22:41:
Zoals de titel al aangeeft wil ik, als ik een cel invul, een andere, ingevulde cel, blanco hebben.
Maar wat wil je er precies mee bereiken? Zou het niet veel handiger zijn om één veld te hebben die de status weergeeft? Dus een formule die kijkt naar kolom B én E?

Ander alternatief is werken met voorwaardelijke opmaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoogie35
Djordjo schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 04:00:
[...]

Maar wat wil je er precies mee bereiken? Zou het niet veel handiger zijn om één veld te hebben die de status weergeeft? Dus een formule die kijkt naar kolom B én E?

Ander alternatief is werken met voorwaardelijke opmaak.
Allereerst: Sorry iedereen, ik heb een fout gemaakt in mijn uitleg, ik had het over kolom B, dat moest D zijn (A en B is in deze niet van belang voor mijn vraag), dus excuus.

Ik snap wat je bedoeld, maar wat ik ermee wil bereiken is dat wanneer ik iets invul in kolom D, H ingevuld moet worden. Het artikel moet dan even bewaard worden, krijg ik opdracht hem in te voeren, dan voer ik kolom E in. Wordt het artikel dan verkocht oid, dan moet hij uit het systeem.
Komt later datzelfde artikel eens terug met diezelfde gegevens, dan heb ik op een gegeven moment een history.
Afgezien daarvan kán ik niet werken met alleen wat jij oppert, maar is wel logisch.
Ten tweede: als ik ga werken met voorwaardelijke opmaak, dan kan ik alleen met kleurtjes of tekentjes werken in deze kolom (voor zover ik weet), en dan blijft het een te lange rij waardoor ik het onoverzichtelijk vind.

Zal morgen even naar de oplossing van Hoiz kijken, heb wat moeite met de concentratie. En dan moet je hier zeker niet mee bezig :)
Wat mod schreef wist ik al niet met die punten en puntkomma's.

Alvast hartelijk dank allemaal voor de moeite die jullie voor mij hebben genomen.
Kom erop terug of het gelukt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoogie35
Hallo,
=ALS(D1=“”;””;ALS(I1=“”;””;”retour”)) werkt helaas niet naar behoren. Als D1 alleen is ingevuld, dan is cel H blanco en dat zou dan niet moeten.

Bij: =ALS(OF(B1=“”;I1=“”)=WAAR;””;”retour”) krijg ik de melding "naam", alleen snap ik niet welke naam precies.
Heb al verschillende variaties geprobeerd, maar na 3 uren houdt het nu even op.
Later maar weer eens proberen

Toch, nogmaals, bedankt allemaal

mvg
Pagina: 1