Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cat_byte
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Ik opende hier de vraag welke linux distro ik het beste kon gebruiken om een desktop nieuw leven in te blazen voor mijn zoon (10 jaar), Intussen staat Linux mint erop en draait alles prima. De komende jaren verwacht ik dat zoon wel wat zwaardere spellen gaat spelen, en ook wel wat wil doen met muziek produceren en video bewerken.

Ik zoek een?
Videokaart om de CPU te ontlasten en zwaardere aps te laten draaien. Ik zie echter door de bomen het bos niet meer na mijn huiswerk te hebben gedaan en vraag me af wat zinnig is i.c.m. de cpu. Overigens zal een SSD ook verschil maken, maar daar daar gaat de vraag niet over.

De (minimale) eisen:
- openGL 2.1 4.5 of hoger
- 1 gb ram
- 3d hardware accelerator
- passieve koeling
- driver beschikbaar voor linux mint 20.04 /ubuntu
- compatible met PCI-e x16
- moet passen in de case (die is niet veel hoger dan het 'plaatje' met de uitdagingen dat aan de achterkant vd case zit. Sorry, weet niet hoe dat heet (bracket?)).

Wat is je budget?
max 50 euro. Gaat erom om een jaar of 2 à 3 dit systeem in leven te houden. Mag ook 2e hands zijn.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb goede ervaringen met Nvidia, maar een andere mag ook. Proprietary drivers vind ik geen punt.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Compaq 6000 Pro SFF
Cpu: intel core 2 duo 3ghz
ram: ddr3 6gb
mobo chipset Q43

Er is een kleine kans dat er in de toekomst een nieuw scherm komt, maar voorlopig een oudje met resolutie van 1280x1024. Dubbel scherm gaat niet gebeuren.
------------------------

In de pricewatch vond ik een videokaart die ik netjes aan deze post heb gekoppeld. In het andere topic werd mij verteld dat ik er misschien niet veel mee op zou schieten.

Verder zou ik er erg mee geholpen zijn om te weten hoe ik nou weet welke snelheid van een gpu geschikt is of misschien zelfs te hoog wordt i.c.m. dit systeem. En is een nieuwere PCI-e (bijv. 2.0 of 3.0) backwards compatible?

[ Voor 0% gewijzigd door cat_byte op 23-10-2020 00:09 . Reden: specs/eisen van minecraft gecheckt ]

Beste antwoord (via cat_byte op 23-10-2020 23:52)

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-07 10:17
Een low profile variant van de Nvidia GT 1030 (met GDDR5) of AMD RX 550 is zo ongeveer het enige wat je hier nog kunt gebruiken dat niet hopeloos verouderd is. Aan een GT210 heb je weinig om bv online video te kijken, die ondersteunt ook de moderne codecs niet, is nauwelijks nieuwer dan de huidige iGPU.

PCIe is backwards compatible, dus je kunt zonder problemen een PCIe 3.0 videokaart in een PCIe 1.0 slot gebruiken, zolang die kaart niet heel veel bandbreedte nodig heeft. Maar zoals gezegd, soms werkt een BIOS met een whitelist en kun je alleen door de fabrikant ondersteunde hardware toevoegen. Wij kunnen niet weten of dat zo is, en welke hardware dat dan is. Zeker bij systemen van voor 2013 bestaat de kans dat die een hardware whitelist hebben.

Ik zou het niet doen. Dat je tijd gaat winnen door alleen een videokaart te kopen, is volgens mij ook helemaal niet zeker als het niet meteen werkt en je dan aan troubleshooting moet doen.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
In het hele systeem zou ik geen cent meer steken. Voor minder dan je budget voor een videokaartje haal je een gebruikt systeempje dat aan alle kanten heel veel sneller is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cat_byte
  • Niet online
Dat is een overweging, maar ik heb besloten, mede omdat ik zonde vind werkende spullen weg te doen, om dit systeem te gebruiken. Ik heb simpelweg te weinig tijd om dat wéér te doen. Dus ja, het kost me misschien best meer, maar ik hoef geen desktop systeem weg te doen en ben dan alleen de tijd kwijt aan het installeren vd videokaart. Mijn vraag is ook niet of dit systeem de moeite waard is om te waarderen, al snap ik dat iemand anders wat anders besluit.

Ik zou alsnog erg blij zijn als iemand inhoudelijk op mijn vragen kan reageren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lamaa1
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 07-07 22:55
Wat voor een 'zwaardere' spellen wil hij dan gaan spelen? Want hier speel je echt vrijwel geen enkel spel meer op. Spellen zoals Fornite kan je uiteraard vergeten. Muziek produceren lijkt mij niet alsof daar een videokaart bij gaat helpen.

Persoonlijk zou ik hier geen geld meer insteken vanwege diverse redenen
-Kans dat iets anders stuk gaat binnenkort is aanwezig.
-De vraag is een beetje of de HP machine een whitelist heeft van videokaarten. Met andere woorden, de kans is aanwezig dat de videokaart niet wordt geaccepteerd door de BIOS.
-Het gelinkte videochip van die kaart komt uit 2009. Dus verwacht niet extreem veel van deze kaart, ben bang dat je je verwachtingen iets te hoog hebt. Daarbij moet ik wel zeggen dat liggend aan de c2d en de applicatie dit al een boost kan geven.
-Kijk ook even hoeveel watt de voeding aan kan voordat je iets bijplaatst.
-Ik betwijfel of er nog driver ondersteuning is voor zo'n oude kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
cat_byte schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 11:19:
Dat is een overweging, maar ik heb besloten, mede omdat ik zonde vind werkende spullen weg te doen, om dit systeem te gebruiken. Ik heb simpelweg te weinig tijd om dat wéér te doen. Dus ja, het kost me misschien best meer, maar ik hoef geen desktop systeem weg te doen en ben dan alleen de tijd kwijt aan het installeren vd videokaart. Mijn vraag is ook niet of dit systeem de moeite waard is om te waarderen, al snap ik dat iemand anders wat anders besluit.

Ik zou alsnog erg blij zijn als iemand inhoudelijk op mijn vragen kan reageren.
Ik snap dat het eigenlijk niet het advies is wat je wil horen maar voor je portemonnee èn voor je zoon is het wel het beste wat je kunt doen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-07 10:17
Een low profile variant van de Nvidia GT 1030 (met GDDR5) of AMD RX 550 is zo ongeveer het enige wat je hier nog kunt gebruiken dat niet hopeloos verouderd is. Aan een GT210 heb je weinig om bv online video te kijken, die ondersteunt ook de moderne codecs niet, is nauwelijks nieuwer dan de huidige iGPU.

PCIe is backwards compatible, dus je kunt zonder problemen een PCIe 3.0 videokaart in een PCIe 1.0 slot gebruiken, zolang die kaart niet heel veel bandbreedte nodig heeft. Maar zoals gezegd, soms werkt een BIOS met een whitelist en kun je alleen door de fabrikant ondersteunde hardware toevoegen. Wij kunnen niet weten of dat zo is, en welke hardware dat dan is. Zeker bij systemen van voor 2013 bestaat de kans dat die een hardware whitelist hebben.

Ik zou het niet doen. Dat je tijd gaat winnen door alleen een videokaart te kopen, is volgens mij ook helemaal niet zeker als het niet meteen werkt en je dan aan troubleshooting moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cat_byte
  • Niet online
Dank voor de reacties. Ik verwacht dat het zwaarste spel Minecraft (java) gaat worden. We gaan dit weekend kijken hoe de demo speelt. Misschien wel 2 f/ps :D. Fijn om nog even punten te weten waar op te letten. Mocht dit systeem niet geüpgraded worden, ben ik iig wijzer geworden.

Ik heb op het HP forum nog even gecheckt wat daar over dit specifieke systeem gezegd wordt: wegens 240W PSU en legacy bios (niet uefi) zijn de mogelijkheden inderdaad beperkt. HP /compaq verkocht destijds een Radeon AMD Radeon HD 6450 voor het iets nieuwere model van de 6000, nl voor de 6200. Deze werkt, net als een aantal andere modellen, waaronder de GT210, GT710 en de GT1030. Lijkt dus in dat opzicht niet dichtgetimmerd te zijn.
MacPoedel schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 18:11:
Duidelijk!
Ik heb even een goede google zoektocht gedaan naar videokaarten i.c.m. dit systeem. Ik vind er allerhande merken en chips die werken, dus het lijkt niet dichtgetimmerd. Het schijnt wel nog een ding te zijn of ie legacy BIOS of UEFI heeft. Dat laatste ondersteunt hij niet, maar hoe kom je er nu achter? Ik kan me voorstellen dat alles dat een beetje nieuw is geen legacy BIOS heeft. Ik vind het nergens in de specs terug, behalve van +10 jaar oude kaarten, dat er al zo'n moderne UEFI in zit

[ Voor 0% gewijzigd door cat_byte op 23-10-2020 18:29 . Reden: perfectionisme ]

Pagina: 1