Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Opslagcapaciteit

Pagina: 1
Acties:

• ComputerNerd23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12-08 21:45
Beste tweakers

de hdd die in mijn laptop zit ( TOSHIBA MK3259GSXP )
heeft 320 GB aan opslag capaciteit maar als ik bij instellingen/systeem/opslag kijk staat er 240 GB ( zie foto)
ook in windows verkenner staat er 240 GB ( zie foto )
is dat normaal of hoort dat niet

ik weet niet of het ermee te maken heeft maar ik heb ook al de hdd gecontroleerd met CrystalDiskInfo En die geeft bij gezondheid status waarschuwing aan ( zie foto )

Graag hoor ik van jullie

Mvg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dCjUH7dDhAW2B0vBzg07YqOK_Bc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sHk8OUUrBGJ3narGugkUI6ZJ.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lKtWFt0-ZnYf_e4iKZSQOI_CEFA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LF91Jb14MH7BKGveJneInNzb.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cgw50EuNcTVWKVLhFbc2LVjy3gE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GvU9Gw1iDJdmWLZf8zhEaP7O.png?f=fotoalbum_large

laptop is de acer aspire 5349

[ Voor 12% gewijzigd door ComputerNerd23 op 22-10-2020 21:47 ]

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14:14
Ik zou me meer zorgen maken om de gezondheidswaarschuwing dan om je missende opslagruimte. Heb je een backup van wat er op je laptop staat?

Een SSD kost de wereld niet meer en is meteen een leuke boost voor je machine, wellicht t overwegen waard?

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:22

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Draai eens Disk Manager? Mogelijk is niet de hele schijf gebruikt en is er nog een kleine 80GB over aan onbenutte ruiimte.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:44
Wet zegt schijfbeheer?

• ComputerNerd23
gastje01 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 21:46:
Ik zou me meer zorgen maken om de gezondheidswaarschuwing dan om je missende opslagruimte. Heb je een backup van wat er op je laptop staat?

Een SSD kost de wereld niet meer en is meteen een leuke boost voor je machine, wellicht t overwegen waard?
Dit zegt schijfbeheer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-x-VPIuOIrO8mTh63w4enwK6YLo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ibqmcg01vOJgCmOYgsdoKodT.png?f=fotoalbum_large

• ComputerNerd23
gastje01 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 21:46:

Ik heb geen backup op mijn laptop ik wil alleen weten hoe dat komt dat ik opslagruimte mis

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:44
43GB niet toegewezen. Daar zit het dus.
En 15GB herstelpartitie maar dat is normaal voor een OEM laptop.

[ Voor 45% gewijzigd door Uszka op 22-10-2020 21:53 ]

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
240 GiB + 15 GiB (herstelpartitie) + 43GiB (niet toegewezen) = 298 GiB (~= 320 GB)

Er zit een verschil in wat hardeschijffabrikanten een GB noemen (1.000.000.000 (1000^3 bytes) en wat windows een GB noemt (1073741824 bytes, 1024^3 aka GiB) dus eigenlijk is je schijf 298 GiB

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:12
Gewoon dus die 43Gb toevoegen aan die C: schijf.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:11
Ik zou vooral niets wijzigen aan de partities op deze schijf en zsm klonen naar een nieuwe.

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-11 16:07
Je "missende opslagcapaciteit" wordt hierboven verklaard.

Je harddisk is slecht, je hebt honderden slechte sectoren en dat is een bedreiging voor de goede werking van je laptop.
Advies:
1. koop een nieuwe 2,5 inch SATA SSD (bv. pricewatch: Crucial MX500 2,5" 250GB, die past meteen in plaats van de harddisk en die kost je 40 Euro. je hebt dan nog veel ruimte over en je laptop wordt ineens een racemachine).
2. maak op een min. 8 GB grote USB-stick een Windows 10 installatiemedium aan met behulp van Microsoft's Medium Creator Tool (let op: alles op de USB-stick wordt daarbij gewist!) EN breng al je data in veiligheid op een extern harddisk of USB-stick
3. Zet in de BIOS van je laptop bij de SATA-eigenschappen AHCI aan, verwissel de harddisk voor de SSD (kwestie van schroefjes los en vast draaien) en installeer daarna Windows 10 op de SSD (het licentiecode venster kan je daarbij overslaan, dat komt vanzelf goed).
4. installeer alle software opnieuw en zet je data terug.
(Je kunt altijd nog de SSD even omwisselen voor de harddisk als je data mist)
5. geniet van je retesnelle laptop!
Pagina: 1