Hoeveel harddrives (IBM) mogen er op elkaar ?

Pagina: 1
Acties:

• tutterke
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 27-04 09:51

tutterke

Klein maar tapper!

Topicstarter
Ik heb een Aopen HQ08 kast, en daar is (op de normale plek) plaats voor drie harddrives onder elkaar (ik weet wel dat je er boven de voeding ook nog kan steken).

Maar nu is mijn vraag, mag ik dit, zonder extra koeling, ook doen ?
Kan ik zomaar 3 IBM's (das gewoon persoonlijke voorkeur) boven elkaar steken in het daarvoor voorziene rack ?
Zonder speciale koeling...

Alvast bedankt !!

btw, het gaat over een 60 GXP en 75 GXP

And I find it kind of funny
I find it kind of sad
The dreams in which I'm dying
are the best I've ever had.

Verwijderd

Eentje kan wel zonder speciale koeling, ik denk alleen dat 3 boven elkaar wel aardig warm wordt. Zeker als er ook nog een 75 GXP bij zit.

Kun je er niet een fan achter hangen of zo?

• tutterke

tutterke

Klein maar tapper!

Topicstarter
Nee, extra fan heb ik niet...

Maar wat van de hd wordt net het warmste ? De bovenkant (met sticker op) of de onderkant, waar je al de electronica ziet ?

I find it kind of sad

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:39
Op vrijdag 10 augustus 2001 22:51 schreef tutterke het volgende:
Nee, extra fan heb ik niet...

Maar wat van de hd wordt net het warmste ? De bovenkant (met sticker op) of de onderkant, waar je al de electronica ziet ?
De electronica produceert de meeste hitte
(en ga nu niet jr hdd ondersteboven hangen want daar zijn ze helemaal niet blij mee0

ik zou ze gewoon boven de voeding hangen en daar een fan 8er schroeven

en ZEKER niet die drie zonder koeling boven elkaar hangen

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Op vrijdag 10 augustus 2001 22:56 schreef Sine het volgende:

en ZEKER niet die drie zonder koeling boven elkaar hangen
Precies, anders kun je uithuilen in alle topics over verrote hd`s ;)

• cruger
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
hela
bij mij in de hq08 heb ik 2x 75gxp en 1x 60gxp hangen zonder hdd koeling.
ze zitten om de bay in de 5 1/4 bays met van die beugels :) , er zit ook nog een cdspeler tussen.
Dit gaat prima zonder dat het echt warm wordt!

voor de bovenste hdd heb je wel een extra lange ide (ata100) kabel nodig

Tweak!

• tutterke

tutterke

Klein maar tapper!

Topicstarter
Nog een vraagje...

Ik heb een IDE kabel en die heeft een blauw stekkertje (en op m'n mobo een blauw socketje) dus dat past lekker; maar ik heb een langere IDE kabel (die van m'n cd-drives), en die heeft die blauwe kleuren niet.

Is dat nu gewoon een kleur code om dumbo's als ik te helpen, of heeft het echt een betekenis ? Of mag ik die *simpel* van plaats veranderen ?

I find it kind of sad

Verwijderd

Op vrijdag 10 augustus 2001 23:05 schreef tutterke het volgende:
Nog een vraagje...

Ik heb een IDE kabel en die heeft een blauw stekkertje (en op m'n mobo een blauw socketje) dus dat past lekker; maar ik heb een langere IDE kabel (die van m'n cd-drives), en die heeft die blauwe kleuren niet.

Is dat nu gewoon een kleur code om dumbo's als ik te helpen, of heeft het echt een betekenis ? Of mag ik die *simpel* van plaats veranderen ?
Yep, das voor dumbo's >:)
Die met die blauwe stekker is een ATA66/100 kabel (80 aders). De blauwe stekker moet in het moederbord, de grijze op de slave drive en de zwarte op de master. Die andere kabel voor je cd-roms is een ATA33 kabel (40 aders)

• tutterke

tutterke

Klein maar tapper!

Topicstarter
Mag ik aan die zwarte stekker ook een slave hangen ?

I find it kind of sad

Verwijderd

ik heb 3 scsi disken gestapeld in dat rack het rack hangt nu onder dat andere hd rack en blijft met een 12x12ervoor zeer koud

Verwijderd

Op zaterdag 11 augustus 2001 09:50 schreef tutterke het volgende:
Mag ik aan die zwarte stekker ook een slave hangen ?
Sja .. het kan wel iig. Alleen is je performance wat beter als je de master aan het uiteinde hangt. Maar da's niet iets waar je wakker van hoeft te liggen.

Verwijderd

Gekoelde HD das natuurlijk altijd beter...vooral bij die extreme zomers....het regent...het regent.
Maar moet zeggen sinds ik ze goed koel (2 enermax fans 80 mm, blazen koude lucht er door heen) Blijven ze erg snel en hangt het systeem zelden.

Ook de kast temp blijft erg laag. Bij mij is die stabiel op 20,5 graden. Met warm weer 24 graden dus lekker koeltjes!

Verwijderd

Ik heb ook zon hq08 met 2 ibm daar bovenin, je kunt daar prima 2 fans (ik heb daar 1 fan geplaatst) achter kwijt zou ik echt doen zeker met 3 drives, scheelt je een hoop ellende.

succes

• tutterke

tutterke

Klein maar tapper!

Topicstarter
Jongens ik heb het anders opgelost...

Mijn oude 75 GXP hangt nu in het standaard rack en ik heb m'n nieuwe 60 GXP (die is trouwens fluisterstil, ik hoor hem niet !!) boven de voeding gehangen....

Ziezo, nu geen probleem meer met warmte-ontwikkeling !! :)

I find it kind of sad

Verwijderd

Als ik me 3*30GB maxtor 7200rpm schijven direct boven elkaar hang dan wordt het spul instabiel en de schijven zo heet dat je ze nog amper aan kan raken, ik heb tussen de schijven ongeveer 1 - 1,5 cm zitten en daar blaast nu 1 Fan tussendoor, ze blijven nu ijskoud en er komen geen rare geluiden meer uit de HD's, ik geloof dat ik dus op tijd ben geweest want lekker klonk het niet.
Pagina: 1