Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxxxke
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 03-09-2021
Mijn vraag

Ik heb sinds vandaag een Yamaha RX-D485
Ik krijg echter enkel bass uit mijn subwoofer als ik 5ch stereo als geluidsprogramma gebruik.
Knap lastig als ik een film wil kijken met mijn surround systeem zonder actieve subwoofer.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Reeds firmware upgrade gedaan.
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Je ziet op de display bijvoorbeeld bij geluidsprogramma DPL Movie dat enkel de front speakers, center en surround speakers oplichten. SW niet.
Enkel en alleen bij 5ch stereo wordt de subwoofer actief.
Ik heb al overal in de settings gekeken maar ik vind nergens de oplossing van mijn probleem.

De subwoofer is uiteraard aangesloten op de subwoofer aansluiting van de Yamaha en ik heb in de config ook gezet dat deze ingang moet dienen als surround.
"Instelmenu (Setup)
“Speaker” > “Configuration” > “Power Amp Assign”" -> surround
“Speaker” > “Configuration” > “Subwoofer” -> on/yes

Iemand een idee hoe ik dit oplos ?

Mvg

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:42
Factory Reset van de Yamaha gedaan? Als ik dit zo lees komt het namelijk niet logisch over en lijkt het alsof het bij de receiver fout gaat. Subwoofer an sich werkt, dat heb je al uitgesloten. Licht het subwoofer logo op de display wel op bij "5CH Stereo" of ook niet?

Subwoofer op "YES" is correct. Speakers op SMALL? Ingestelde crossover? Al maakt dat voor het globale issue niets uit. Hoe dan ook zou je met de subwoofer op "YES" met media met een x.1 track sowieso een actieve subwoofer moeten hebben en ook dat kanaal zou op de display van de Yamaha op moeten lichten.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 28-06 23:05
Over welke subwoofer hebben we het? Mogelijk eentje die vanzelf aangaat bij inkomend signaal?

Ik had eerder een RX-V485 i.c.m. een Jamo SUB 210. Bij lage volumes ging de sub niet vanzelf aan, en wat ook regelmatig gebeurde was dat de sub in stand-by ging bij afspelen op lage volumes.

Stel het subwoofer output signaal eens wat hoger in (Menu: speakers, level,....). Of probeer eens met "Extra Bass" funktie aan (Menu: speakers, configuratie, extra bass).
Als de subwoofer een links en rechts RCA ingang heeft, misschien eens een Y-kabel proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
Masimo schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 20:12:
Ik had eerder een RX-V485 i.c.m. een Jamo SUB 210. Bij lage volumes ging de sub niet vanzelf aan, en wat ook regelmatig gebeurde was dat de sub in stand-by ging bij afspelen op lage volumes.

Stel het subwoofer output signaal eens wat hoger in (Menu: speakers, level,....). Of probeer eens met "Extra Bass" funktie aan (Menu: speakers, configuratie, extra bass).
Als de subwoofer een links en rechts RCA ingang heeft, misschien eens een Y-kabel proberen.
Als de subwoofer niet uit de auto stand-by komt dan is er wel signaal vanaf de receiver, alleen te zwak. Met een Y-splitter dan wel het volume voor dat kanaal in de receiver verhogen kan je dat inderdaad boosten. Aangezien TS spreekt over dat het SW-lampje op de display van de Yamaha receiver niet gaat branden heb ik het idee dat de receiver de subwoofer niet aanstuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxxxke
Masimo schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 20:12:
Level op 10db gezet en dan springt hij inderdaad aan.
Met mijn vorig mode receiver (ook Yamaha) heb ik dit niet moeten doen.

Raad je alsnof zo'n Y cable aan ? Of heb ik dan hetzelfde resultaat als nu.

Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
Maxxxke schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 22:08:
[...]
Level op 10db gezet en dan springt hij inderdaad aan.
Met mijn vorig mode receiver (ook Yamaha) heb ik dit niet moeten doen.
Dit klinkt mij onlogisch als je aangeeft dat de receiver op de display aangeeft de subwoofer niet aan te sturen. Display op de receiver laat zien welke kanalen aan worden gestuurd, of er nu fysiek speakers op die kanalen aan zijn gesloten of niet.
Raad je alsnof zo'n Y cable aan ? Of heb ik dan hetzelfde resultaat als nu.
Y-kabel geeft ook wat meer dB richting de subwoofer. Afhankelijk van hoe het intern gelinkt is kan het 3dB of 6 dB zijn. De subwoofer meer output geven in de settings van de receiver heeft hetzelfde effect. Ik zou er geen andere kabels voor kopen. Vergeet niet het volume van de subwoofer fysiek terug te draaien om de extra output vanaf de receiver te compenseren.
mvg
Die mag je achterwege laten, zie Het algemeen beleid #groeten.

[ Voor 12% gewijzigd door FeaR op 22-10-2020 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxxxke
FeaR schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 22:39:
[...]
Dit klinkt mij onlogisch als je aangeeft dat de receiver op de display aangeeft de subwoofer niet aan te sturen. Display op de receiver laat zien welke kanalen aan worden gestuurd, of er nu fysiek speakers op die kanalen aan zijn gesloten of niet.
Na een eerste factory reset gaf de display wel de subwoofer aan. Na enige tijd verdween die terug.
Opnieuw factory reset gedaan + db's verhoogd.
Nu blijft hij (momenteel) actief.

Ik check morgen nog eens maar lijkt me bij deze opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-06 23:50
Maxxxke schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 22:52:
[...]

Na een eerste factory reset gaf de display wel de subwoofer aan. Na enige tijd verdween die terug.
Opnieuw factory reset gedaan + db's verhoogd.
Nu blijft hij (momenteel) actief.

Ik check morgen nog eens maar lijkt me bij deze opgelost.
Welke sub heb je? Kan die ook gewoon op "on" ipv auto? Dan kan je namelijk een master slave stekkerblok halen en laat je hem mee aan en uit schakelen met de receiver. Dan voorkom je dit probleem (en het probleem dat er eerst een explosie komt en dan pas je sub aan is gegaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Moet die Sub-Woofer überhaupt wel actief aangestuurd worden tijdens het '5-Channel Stereo' programma? Volgens mij worden bij dat 'programma' alleen de FRONT - REAR - CENTER speakers actief aangestuurd.

Even gekeken / geluisterd / gevoeld met een 7-CH Stereo setting op een RX-A1080: De Sub-Woofers worden ook van signaal voorzien en werken ook actief mee.... ;)

edit:
En de vraagsteller had inmiddels z'n spullen ook al werkend.... Dammn, ik moet eens leren lezen 8)7

[ Voor 45% gewijzigd door Will_M op 23-10-2020 18:02 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Pagina: 1