Toon posts:

VPN tussen 2 Fritzen. Kan bestanden van Synology niet mappen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• kdrkdr
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 18-09 13:19
Ik heb m.b.v. 2 Fritzboxen (7490 en 7590) een VPN verbinding opgezet tussen 2 woningen. Ik kan nu keuring in mijn browser naar het lokale ip adres van de NAS (synology) in de andere woning en daar op inloggen. Ik kan inloggen en alles bekijken. Vanuit de browser kan ik dan ook de bestanden op mijn NAS benaderen. .Ook kan ik over de VPN naar de Fritzbox.
In de woning waar de NAS staat kan ik prima in Windows een folder in de file explorer zien m.b.v. \\192.168.100.100\mapnaam.
In de andere woning (192.168.160,xxx kan ik wel pingen naar datzelfde adres maar het maken van een netwerkverbinding in Windows file explorer lukt niet. De melding van windows is dat het apparaat wel bestaat maar dat er geen verbinding kan worden gemaakt.

Hier schiet mijn kennis te kort. Ik dacht dat je met een VPN verbinding gewoon je eigen netwerk uitbreidt met een extra range uitbreidt. Moet ik ergens nog wat instellen? Wil ik iets geks?
Ik heb me echt suf gezocht maar geen -voor een beginner begrijpelijke- oplossingsrichting kunnen vinden.
...

Op beide locaties gebruik ik een Windows 10 machine
...

Het ip adres alleen invullen en dan 'bladeren' kiezen geeft geen resultaat. Shortcut aanmaken lukt ook niet.
In de logs van de synology en fritz zie ik niets.
...

[Voor 0% gewijzigd door kdrkdr op 22-10-2020 19:02. Reden: typo]

Beste antwoord (via kdrkdr op 23-10-2020 12:14)

• laurens0619
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 22:14
dus je kunt er vanaf de pc wel via de browser bij maar niet via smb?
dan lijkt de verbinding in orde, is het niet gewoon een SMB1 dingetje? wat is het os van die machine?

CISSP! Drop your encryption keys!

Alle reacties

• Illusion
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 22:15

Illusion

(the art of)

Firewall smb dingetje? Hij zit namelijk in een ander subnet. 192.168.100.x vs 192.168.160.x

Dat was hier: https://www.ip-phone-foru...freigaben-via-vpn.303987/
De oplossing.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• kdrkdr
Illusion schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 20:18:
Firewall smb dingetje? Hij zit namelijk in een ander subnet. 192.168.100.x vs 192.168.160.x

Dat was hier: https://www.ip-phone-foru...freigaben-via-vpn.303987/
De oplossing.
Dank, maar dat snap ik niet. Ik kan vanaf 192.168.160.x wel naar 192.168.100.100. Dat zou dan toch ook tegengehouden moeten worden als het een firewall ding is. Maar goed, even firewall van laptop op 160 uitgezet. Idem voor de firewall van de Synology. Nog steeds geen verbinding.
Ik kan in de Fritz hier toch niks voor instellen?
Ik krijg het vermoeden dat ik iets heel stom doe.....

[Voor 3% gewijzigd door kdrkdr op 22-10-2020 20:59]

• Illusion
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 22:15

Illusion

(the art of)

Het kan zijn dat je .160 laptop het .100 netwerk niet als local ziet. (Omdat je subnet 255.255.255.0 is)
Dan zal de windows firewall standaard smb blokkeren. (Maar ping en http natuurlijk gewoon doorlaten)

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• laurens0619
dan lijkt de verbinding in orde, is het niet gewoon een SMB1 dingetje? wat is het os van die machine?

• kdrkdr
laurens0619 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 21:33:
YES. DANK. Dat was de oplossing. Ik dacht dat het voldoende was om in de Synology minimaal SMB1 en maximaal SMB3 in te vullen. Niet dus. Kennistekort bij mij dus.
Hier in Jip en Janneke taal een uitleg van wat ik gedaan heb (mocht iemand met zoeken op dit bericht komen)

• laurens0619
kdrkdr schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 12:14:
[...]

YES. DANK. Dat was de oplossing. Ik dacht dat het voldoende was om in de Synology minimaal SMB1 en maximaal SMB3 in te vullen. Niet dus. Kennistekort bij mij dus.
Hier in Jip en Janneke taal een uitleg van wat ik gedaan heb (mocht iemand met zoeken op dit bericht komen)
Mooi maar SMB1 staat om een reden uit ;). Als het argument "het is niet veilig" niet afdoende is, dan misschien wel: windows gaat dit op een gegeven moment er ook uit slopen en dan werkt het niet meer.

Als je deze stappen volgt dan zou je het via SMB3 ook weer aan de praat moeten krijgen
https://community.synology.com/enu/forum/1/post/120393
https://www.synology.com/...Center/file_winmacnfs_win

had je misschien "anonymous logon" aanstaan? dat schijt niet te werken met smb3 in encrypted mode:
Anonymous logon for the SMB protocol is not supported when transport encryption is enabled.

edit:
ik lees ergens anders SMB1 supporten ook in de weg kan zitten. minimum naar SMB2 zetten kan helpen

[Voor 18% gewijzigd door laurens0619 op 23-10-2020 13:01]

• kdrkdr
laurens0619 schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 12:54:
[...]

Mooi maar SMB1 staat om een reden uit ;). Als het argument "het is niet veilig" niet afdoende is, dan misschien wel: windows gaat dit op een gegeven moment er ook uit slopen en dan werkt het niet meer.

Als je deze stappen volgt dan zou je het via SMB3 ook weer aan de praat moeten krijgen
https://community.synology.com/enu/forum/1/post/120393
https://www.synology.com/...Center/file_winmacnfs_win

had je misschien "anonymous logon" aanstaan? dat schijt niet te werken met smb3 in encrypted mode:
Anonymous logon for the SMB protocol is not supported when transport encryption is enabled.

edit:
ik lees ergens anders SMB1 supporten ook in de weg kan zitten. minimum naar SMB2 zetten kan helpen
Klinkt redelijk wat je schrijft. Alle aanbevolen instellingen gedaan maar dan werkt het niet meer. Ik ga eerst maar eens kijken hoe de instellingen op de pc in het 100 netwerk staan. Dan weet ik of het wel of niet aan de VPN ligt. Weet nu niets meer te bedenken.

• kdrkdr
Ik heb het voor elkaar zonder SMB1. Een beetje intuïtief zitten spelen met settings. Heeft niet mijn voorkeur want ik wil liever snappen wat ik doe. Maar uiteindelijk werkt het. Op Synology heb ik minimaal SMB2 en Large MTU ingesteld.
In Windows het configuratiescherm - Programma's en onderdelen - Windows onderdelen:
SMB1 uitgezet (idd veiliger)
en client voor nsf aangezet

Intuïtief want ik begreep dat dat speciaal voor unix is maar de setting is bij mij echt nodig.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee