Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freutel
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 17-05 09:52
Ik ben dus een PC aan het samenstellen en ik zit te twijfelen over mijn CPU. Ik weet dat de algemene consensus is dat AMD beter is dan Intel maar ik begon toen de Intel i7-10700K te vergelijken met de Ryzen 7 3800X (dezelfde prijsklasse). De site die ik voor het vergelijken gebruikte was userbenchmark. Daar krijg ik te zien dat de Intel CPU beter is dan die van AMD (link naar vergelijking staat onderaan). Een maat vertelde me toen dat AMD nog steeds beter is want de AMD cores zijn op een kleinere schaal gemaakt dan die van Intel. Dus met al deze info weet ik niet of ik voor een Intel CPU moet gaan of voor een AMD CPU. Ik ben een enthousiaste gamer maar ik wil mijn computer ook gebruiken om Matlab, Simulink, en editing/teken software fatsoenlijk te runnen.

https://cpu.userbenchmark...-Ryzen-7-3800X/4070vs4047

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:33
Userbenchmark is niet bepaald een betrouwbare graadmeter.

3800X is nauwelijks interessant want duurder dan de 3700X terwijl het prestatieverschil nihil is. 10700K vergelijk je dus met een 3700X en dan is het prijsverschil met bijna €100 behoorlijk groot. Daarnaast heb je voor de Intel een behoorlijk moederbord nodig want het verbruik is een stuk hoger dan AMD. De 3700X kan op elk B550 bord, de 10700K niet op elk Z490 bord. AMD biedt daarom een betere prijs/prestatie en het is maar net welke game je speelt, op welke resolutie en settings en hoeveel fps je verwacht. Ook de gebruikte software kan de doorslag geven. Sommige software draait nu eenmaal beter op Intel dan op AMD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:45
synthetische benchmarks van userbenchmark zijn niet interessant. Het ligt eraan wat je wilt bereiken:

Als je enkel de 8 core CPU's vergelijkt:
  • productiviteit (videobewerking etc.) = 3700x
  • games op hoge resoluties = 3700x
  • competitieve games zonder de CPU te overklokken = 10700F
  • competitieve games met CPU overclock = 10700k
Het beste kun je review sites zoals Tom's Hardware of Techpowerup gebruiken voor de keuze tussen Intel en Ryzen. En natuurlijk dit mooie forum :)

[ Voor 8% gewijzigd door Djarune op 22-10-2020 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:00

br00ky

Moderator Harde Waren
Relevante benchmarks lezen op gerenommeerde sites en vergelijken, meer kan je niet doen. Verder is deze vraag al duizend keer gesteld en krijg je duizend antwoorden met verschillende nuances, zoals je hierboven ziet. Nóg een topic lijkt me niet echt nodig.

Dit topic is gesloten.