Gips uit een kitkoker

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faloude
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:47
Stel je wilt een hoek van een muur afwerken met een kit, maar je wilt geen acryl of andere plastic-achtige substanties aanbrengen. Bestaat er ook iets op basis van mineralen zoals cement of gips, uit zo'n kitkoker?

Ik kan er werkelijk geen vinden in ieder geval.

Edit: Ik besef net dat zo'n silicone kit in principe ook mineraalgebaseerd is.. Of zijn ze normaliter gebonden met iets?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LtcHKAhHrXXH236ILob7f2Sr0bM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7O0t79PxwKKKQMxWgpRaZYgP.jpg?f=user_large

[ Voor 31% gewijzigd door Faloude op 22-10-2020 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faloude
Potverdorie dat lijkt me wel een goed idee. Ik blijf toch wel benieuwd of zoiets kant-en-klaar bestaat en of dat uberhaupt commercieel te doen is ivm de droogtijd / shelf life van zulke materialen.

[ Voor 0% gewijzigd door Faloude op 22-10-2020 17:22 . Reden: spelvout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 19:52
https://www.praxis.nl/bou...klaar-koker-310ml/2442747 ?

Geen idee wat de basis ervan is, maar siliconen kit is niet overschilderbaar itt bovenstaande.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-09 15:16

Barrycade

Through the...

Siliconenkit is wellicht waar met silicaten, maar zijn polymeren. Gips is een kristal.

Denk dat je het gips in een niet te natte vorm niet je spuit uit krijgt.

Wat is er mis met een beetje gips aanmaken en dan zoals je siliconenkit afstrijkt met je vinger dit hetzelfde doen met het gips?

Als je trouwens een scheur hebt in die hoek die je op die manier wil bewerken kan je wel het repareren wekelijks in je agenda zetten.
Want gips is dan niet echt een blijvende oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:36

sapphire

Die-hard pruts0r

https://www.alabastine.nl...roduct/gipsplaatvuller-2/

Wellicht niet precies maar je kan er meer mee dan gisplaten vullen zeg ik uit ervaring :+

[ Voor 30% gewijzigd door sapphire op 22-10-2020 17:36 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:48
Van Den Braven heb je stuc-o-seal dat is een acrylkit met een korreltje.
Ze hebben ook joint fix, dat is een polymeerkit met een groffere korrel, bedoeld als voeg reparatie voor de buitenmuur.

Zoiets?

Live from Denmark

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07:55
Hoeken worden altijd gekit met iets flexibels omdat de wanden ten opzichte van elkaar altijd wat werken en je scheuren krijgt wanneer je het met gips doet.
Het zou heel misschien kunnen dat het niet barst maar dat zou echt een uitzonderingssituatie zijn. In de bouw wordt het per definitie nooit gedaan omdat het vrijwel altijd mis zal gaan met scheuren/barsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Barrycade schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 17:30:

Denk dat je het gips in een niet te natte vorm niet je spuit uit krijgt.
Hangt af van de overbrengverhouding van je kitpistool :P

Er zijn wel meer niet bijster viscoze dingen die uit een tube geperst worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23-09 10:58
Het klinkt alsof je zoiets zoekt:

https://www.denbraven.com...rd-filler/?from_root=true
https://www.denbraven.com...iller-140/?from_root=true

Echter, ik zou het niet voor de hoeken gebruiken, want niet elastisch.
Blader anders ff door hun online catalogus, wellicht kun je zelf vinden wat je het meest aanspreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-09 16:45
Je hebt van die spuiten met mortel, voor reparatie van voegen in stenen muren?
https://www.alabastine.nl/product/buitenvoegreparatie/

Maar kan me niet voorstellen dat dit is wat je zoekt

[ Voor 39% gewijzigd door frickY op 22-10-2020 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faloude
Barrycade schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 17:30:
Wat is er mis met een beetje gips aanmaken en dan zoals je siliconenkit afstrijkt met je vinger dit hetzelfde doen met het gips?
De initiele aanbrenging in de hoek (het "vullen") is niet zo makkelijk met de vingers denk ik. Voor 5 hoeken van 2.5meter ben ik bang dat het ellendig wordt.
ASW1 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 19:21:
Hoeken worden altijd gekit met iets flexibels omdat de wanden ten opzichte van elkaar altijd wat werken en je scheuren krijgt wanneer je het met gips doet.
Zoals silicone?
frickY schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 21:27:
Je hebt van die spuiten met mortel, voor reparatie van voegen in stenen muren?
https://www.alabastine.nl/product/buitenvoegreparatie/
Maar waar is het van gemaakt?
sapphire schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 17:35:
Wellicht niet precies maar je kan er meer mee dan gisplaten vullen zeg ik uit ervaring :+
Maar waar is het van gemaakt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rbaidjoe
Waarom wil je eigenlijk wat je wil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07:55
Nee, dat wordt eigenlijk alleen gebruikt voor werkende kieren die waterdicht gemaakt moeten worden.
Voor droge vertrekken is simpele acrylaatkit voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faloude
rbaidjoe schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 22:29:
Waarom wil je eigenlijk wat je wil?
Goede vraag, dit had ik er bij moeten zetten. Ik ben momenteel in verhuizing en ik ben aan het experimenteren hoe ver ik kom met het vermijden van plastic. Tot nu heb ik enkel organisch afbreekbare stoffen gebruikt, staal en mineraal derivaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16:34

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Faloude schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 23:06:
[...]

Goede vraag, dit had ik er bij moeten zetten. Ik ben momenteel in verhuizing en ik ben aan het experimenteren hoe ver ik kom met het vermijden van plastic. Tot nu heb ik enkel organisch afbreekbare stoffen gebruikt, staal en mineraal derivaten.
Interessant, heb je misschien een plaatje van een hoek waar je het wil toepassen? En wat is de afmeting waar we het over hebben?

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tagican
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-09 17:31
Ik had een tijdje terug geprobeerd om gaten te vullen met gips in een wegwerp spuitzak (normaal gesproken bedoelt voor bakken), maar dat was niet echt een succes: het gips gedroeg zich een heel stuk anders dan een vloeistof en kwam niet echt door de opening van de spuitzak heen. Ik ben heel benieuwd hoe dit in kitkoker gaat, maar ik ben bang dat je hetzelfde effect krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:58
[...]

Gips en papieren voetband is dan de way to go (en ook aangeraden, ook voor binnenhoeken)

Schrijnwerker die het hier bij mij kwam doen heeft alle haakse binnenhoeken afgewerkt met acrylaatkit. Zeer mooi en strak gedaan, strakker dan met voegband!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faloude
T.Kreeftmeijer schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 23:14:
[...]
Interessant, heb je misschien een plaatje van een hoek waar je het wil toepassen? En wat is de afmeting waar we het over hebben?
Ja hoor, hier issie. Deze twee muren zijn afgewerkt met fix n finish. Ik weet het, ziet er met de lamp erbij niet prachtig uit, maar was mijn eerste keer en het moet nog geschuurd worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nhscPAogJ3WpV_69v_E5I9sFB4Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pmX1PN3VtyO0O9Iqsqxz4Vs5.jpg?f=fotoalbum_large
Deze zijn heel erg interessant. Ik vraag me af wat de instructies zijn voor de kurk. dat is de enige die overschilderbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbaidjoe
https://www.nbd-online.nl...02-milieuvriendelijke-kit

daaruit haal ik die: https://webshop.belned.nl/megaflex-pro-290-ml.html

Maar hoe groen groen dan weer is wordt me niet duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Faloude schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 12:54:
[...]

Ja hoor, hier issie. Deze twee muren zijn afgewerkt met fix n finish. Ik weet het, ziet er met de lamp erbij niet prachtig uit, maar was mijn eerste keer en het moet nog geschuurd worden.

[Afbeelding]

[...]

Deze zijn heel erg interessant. Ik vraag me af wat de instructies zijn voor de kurk. dat is de enige die overschilderbaar is.
Dat is wel lastig, gips, steen of vergelijkbare kristallen/zouten zijn over het algemeen weinig flexibel.

Je zou kunnen kijken naar het bioafbreekbaar plastic PLA. Ik kan alleen zo gauw niet een verkoopvorm bedenken om in die hoek te smeren.

Natuurlijke harsen of rubbers hebben denk ik een grotere kans van slagen.
https://deknadenrubber.nl/product/deknadenrubber-wit/
Je kan ook natuurlijk latex gebruiken. Dat is alleen erg dun, dus dat moet ik veel kleine laagjes.

Ik vind het een interressante vraag, wel is het zo dat de eigenschappen van de acrylaatkit vrij specifiek zijn en dat een bioafbreekbaar product daarvoor in de plaats lastig aan al die eigenschappen voldoet.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravenstein
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15:34
ik gebruik hiervoor gipsplaatvuller van de karwei, zit in zo'n kittube.

Het verbaasde me hoe goed dit spul hecht op een muur / de gipsplaat, ook nog geen scheuren ontdekt ondanks het werken van het dak. Spul word mega hard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:06
Het is redelijk standaard voor schilders om in de hoeken een sliertje acrylaatkit te plaatsen, dat maakt het schilderen gemakkelijker en breekt de scherpte van de hoek. Ook is het enigsinds elastisch dus kan het een beetje mee werken met de muren.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-09 20:33

mark-k

AKA markkNL

[...]

Plastic vermijden en je eerste keuze is om een kitspuit die werkt met plastic wegwerp patronen te gebruiken? Dat kan beter he :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faloude
T.Kreeftmeijer schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 15:02:
Dat is wel lastig, gips, steen of vergelijkbare kristallen/zouten zijn over het algemeen weinig flexibel.
Ik lees "flexibiliteit" vaker terug in deze context, maar dat begrijp ik niet helemaal. Wat dient flexibel te zijn precies en waarom?
Natuurlijke harsen of rubbers hebben denk ik een grotere kans van slagen.
https://deknadenrubber.nl/product/deknadenrubber-wit/
Interessant! Ik vraag me wel af waarom de ingredienten nooit vermeld worden op zulke dingen. Het is moeilijk te bepalen of je nou duurzaam bezig bent of niet.
ravenstein schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 15:29:
ik gebruik hiervoor gipsplaatvuller van de karwei, zit in zo'n kittube.
Is dat op basis van Acryl? Waar is het van gemaakt? Het gaat mij om de ingrediënten.
Ja? Fijn dat je me wilt adviseren. Hoe kan dat beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Faloude schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 18:38:
[...]

Ik lees "flexibiliteit" vaker terug in deze context, maar dat begrijp ik niet helemaal. Wat dient flexibel te zijn precies en waarom?

[...]

Interessant! Ik vraag me wel af waarom de ingredienten nooit vermeld worden op zulke dingen. Het is moeilijk te bepalen of je nou duurzaam bezig bent of niet.

[...]

Is dat op basis van Acryl? Waar is het van gemaakt? Het gaat mij om de ingrediënten.

[...]

Ja? Fijn dat je me wilt adviseren. Hoe kan dat beter?
Nou, gewoon n zak gips kopen en zelf aanmaken in een aardewerken pot ofzo, moet wel iets overhebben voor je 'geen plastic' principes he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faloude
mark-k schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 18:42:
Nou, gewoon n zak gips kopen en zelf aanmaken in een aardewerken pot ofzo, moet wel iets overhebben voor je 'geen plastic' principes he.
En waar zou die zak van gemaakt moeten zijn? Ik vind het niet erg als je spottend of bijdehand probeert te doen, maar probeer het enigzins te bedekken met iets van nuttige feedback of beargumentatie dan hebben we er misschien alsnog iets aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Faloude schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 18:57:
[...]

En waar zou die zak van gemaakt moeten zijn? Ik vind het niet erg als je spottend of bijdehand probeert te doen, maar probeer het enigzins te bedekken met iets van nuttige feedback of beargumentatie dan hebben we er misschien alsnog iets aan :)
Zak kan best papier zijn toch?

Deze ziet eruit alsof t n papieren zak is: https://www.hornbach.nl/s...5-kg/5803387/artikel.html Modelgips zal ook wel geschikt zijn voor voegen oid.

[ Voor 18% gewijzigd door mark-k op 26-10-2020 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Faloude schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 18:38:
[...]

Huizen hebben de neiging om in de hoekpunten te bewegen ten opzichte van elkaar. Het zijn hele kleine verschillen, maar bij harde materialen is dat direct zichtbaar in een scheur of barst.
Dat had @ASW1 al genoemd in het begin. Ik weet niet hoe oud het huis is, maar in mijn nieuwbouw huis zie ik in mijn kamer in de hoeken en in de plafonds waar de verschillende platen tegen elkaar aan liggen, scheuren onststaan.
ASW1 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 19:21:
Het zou heel misschien kunnen dat het niet barst maar dat zou echt een uitzonderingssituatie zijn. In de bouw wordt het per definitie nooit gedaan omdat het vrijwel altijd mis zal gaan met scheuren/barsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faloude
@mark-k Ok fair enough, maar het aanbrengen van een dunne laag in een hoek zonder kitpistool is best een uitdaging.
T.Kreeftmeijer schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 19:31:
[...]
Huizen hebben de neiging om in de hoekpunten te bewegen ten opzichte van elkaar. Het zijn hele kleine verschillen, maar bij harde materialen is dat direct zichtbaar in een scheur of barst.
[...]
Ah je bedoelde de flexibiliteit van het voegmateriaal, nee dat moet inderdaad flexibel zijn. Dat begrijp ik inderdaad :-) Anyway, ik heb uiteindelijk maar niks aangebracht en genoegen genomen met een onperfecte hoek. Dank voor de ideeën allen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
Faloude schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 19:56:
@mark-k Ok fair enough, maar het aanbrengen van een dunne laag in een hoek zonder kitpistool is best een uitdaging.

[...]

Ah je bedoelde de flexibiliteit van het voegmateriaal, nee dat moet inderdaad flexibel zijn. Dat begrijp ik inderdaad :-) Anyway, ik heb uiteindelijk maar niks aangebracht en genoegen genomen met een onperfecte hoek. Dank voor de ideeën allen.
nogmaals: (gyproc) papieren voegband en gewone gips is voldoende, hoef je niets te kitten.

Het is wel wat werk en met acrylkit haal je veel mooiere resultaten voor minder werk. BIj de papieren voegband ga je best wel secuur te werk moeten gaan (en misschien een paar keer oefenen op een reststuk, ik spreek uit ervaring).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faloude
@Tarkin Ik heb bij alle consumenten bouwmarkten geprobeerd die voegband te vinden vóór het stucen, maar helaas. Als ik dat had gebruikt was dit allemaal niet nodig inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
Faloude schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 20:40:
@Tarkin Ik heb bij alle consumenten bouwmarkten geprobeerd die voegband te vinden vóór het stucen, maar helaas. Als ik dat had gebruikt was dit allemaal niet nodig inderdaad.
van het bekende merk gyproc: https://www.hubo.be/nl/p/...nnenhoeken-22m/10883.html

kan je bij ons overal vinden en ik gok ook wel in NL.

Wat ik wel gedaan heb is die voorgemaakte gips gebruikt, maar je kan ook gewoon met standaard gips ze erin plakken (wel kleine beetjes maken dan, het hardt snel uit)

edit: volgens mij kan je dit altijd nog gebruiken, je moet gewoon een iets langere hoek "uitplakken" => 50cm of meer vanuit de hoek gemeten, dan valt het niet op

[ Voor 11% gewijzigd door Tarkin op 26-10-2020 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pen en papier
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 01-11-2024
Tandpasta uit een tube gebruiken? Ik kende iemand die boorgaten dicht met tandpasta, als ze ging verhuizen. Misschien een tandpasta nemen met krijt erin, of een kleitandpasta (argiletz)? Of zou dat niet goed hechten (bijvoorbeeld klei en gips zijn vijanden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peer_76
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 06:54
Het bevat Bevat 1.2-benzisothiazool-3(2H)-on, C(M)IT/MIT(3:1) en 2-octyl-2H-isothiazool-3-on.
Ik vermoed dat het een beetje vergelijkbaar is met Red Devil One Time, een lichtgewicht vulmiddel. Dat spul is goed te schuren en uitstekend overschilderbaar. De tube van de Praxis is vezelversterkt, en zal daardoor wel wat lastiger te schuren zijn.

Zoekerman, zoek op meerdere zoekmachines tegelijk.

Pagina: 1