Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Upgrade Game PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• LGuillaume
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 28-06 22:22
Goedendag allemaal,

Ongeveer vijf jaar terug heb ik mede dankzij de goede hulp van mensen op dit forum mijn game pc samengesteld. In de tussentijd heb ik een nieuwe CPU en CPU cooler aangeschaft. Nu wil ik mijn PC verder upgraden met vooral het oog op een nieuwe GPU.

Mijn huidige setup heb ik verderop in de post geplaatst.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Mijn PC wordt voor meerdere doeleinden gebruikt. Ik ben een digital designer en bewerk regelmatig video's dus maak veel gebruik van de Adobe apps. Daarnaast game ik ook regelmatig op mijn PC, denk hierbij aan bekende titels als Warzone, Skyrim, Fallout en Total War. In mijn vrije tijd stream ik ook nog wel eens (encode via mijn GPU).

Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de €800,- als ik uiteindelijk besluit om meerdere onderdelen te vervangen. Als het puur bij de GPU blijft mag dit bedrag ook lager uitvallen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-6700K Boxed€ 268,-€ 268,-
1MoederbordenGigabyte GA-B150-HD3P€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenAMD Radeon RX 480 8GB€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenWD Blue 3,5" (64MB cache, 7200rpm), 1TB€ 36,22€ 36,22
1BehuizingenNZXT S340 Colour Edition Zwart/Rood€ 0,-€ 0,-
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock 2 Zilver€ 33,90€ 33,90
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2133C13R€ 62,48€ 62,48
1VoedingenCorsair CX450M€ 60,90€ 60,90
1Solid state drivesSamsung 850 EVO 250GB€ 129,85€ 129,85
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 591,35

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik wil vooral een nieuwe GPU aanschaffen. Als het nodig is ook een nieuwe voeding, moederbord voor het overklokken of andere onderdelen als die aangeraden worden.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Mijn voorkeur gaat uit naar kwaliteit, binnen het budget uiteraard.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Op het moment heb ik weinig tot geen klachten bij het werken in de Adobe apps. Ik heb vooral het idee dat mijn PC meer moeite heeft met het draaien van de bovenstaande en soortgelijke games op hoge(re) settings. Ik merk het vooral wanneer ik een 'zware' game draai in combinatie met een (1080p60fps) stream.

Ga je overklokken?
De CPU heb ik ervoor, als het de investering waard is wil ik uiteraard een nieuw moederbord aanschaffen zodat ik kan gaan overklokken. Anders is het niet nodig op dit moment.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik heb in de afgelopen 5 jaar mij niet enorm ingelezen over van de ontwikkelingen van nieuwe grafische kaarten. Ik ben vooral benieuwd naar het advies voor nieuwe onderdelen die passen bij mijn huidige gebruik en setup.

Als jullie aanvullende informatie nodig hebben, stel de vragen gerust.

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:35
Wanneer merk je dat je pc traag is? Bij gebruik van adobe of tijdens gamen?

Laat MSI afterburner eens meedraaien, dan zie je of het daadwerkelijk je GPU is.
Het is realistisch, maar het zou ook een ander probleem kunnen zijn.

Je geheugen loop op 2133, en je hebt een b150 chipset.

Als je gaat vervangen, zou ik meteen voor iets "goeds" vervangen, en dan later de rest.
Dan kom je met dit budget net niet aan de 3080 (zware overkill), met een 3070 als goede optie.
Alternatief: 3060ti in november.
Alle 3 de GPU's zullen wel een nieuwere (sterkere) voeding willen

• LGuillaume
99ruud99 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 17:27:
Wanneer merk je dat je pc traag is? Bij gebruik van adobe of tijdens gamen?

Laat MSI afterburner eens meedraaien, dan zie je of het daadwerkelijk je GPU is.
Het is realistisch, maar het zou ook een ander probleem kunnen zijn.

Je geheugen loop op 2133, en je hebt een b150 chipset.

Als je gaat vervangen, zou ik meteen voor iets "goeds" vervangen, en dan later de rest.
Dan kom je met dit budget net niet aan de 3080 (zware overkill), met een 3070 als goede optie.
Alternatief: 3060ti in november.
Alle 3 de GPU's zullen wel een nieuwere (sterkere) voeding willen
Adobe gaat prima met de huidige setup, heb één keer echt vertraging gehad in alles wat ik deed tijdens het bewerken van een video in Premiere Pro. Ik denk zelf dat het te maken had met het bestand zelf want ik heb verder geen (soortgelijke) problemen meer ervaren.

Tijdens het gamen zelf merk ik dat de settings lager moeten staan wil ik fatsoenlijk kunnen spelen (kan je zo snel geen specifiek fps aantal geven ter voorbeeld), wat er eigenlijk toe leidt dat ik regelmatig naar mijn console ga.

Ik heb MSI afterburner niet gebruikt, maar wel AMD Radeon software. Bij het gamen spiked de GPU gebruik tussen de 90-100%, VRAM ~30%, RAM ~50% en CPU ~20%. Als deze software niet betrouwbaar is dan ga ik zo direct dit nog eens testen, maar dan met MSI afterburner.

Ik had me inderdaad een beetje ingelezen over de RTX 30-serie en had mezelf voorbereid dat er waarschijnlijk een nieuwe voeding moest komen.

Wat betreft de RAM, wat is aan te raden; 3200, 3600mhz? En welke chipset (of moederbord) is een beetje van deze tijd?

Bedankt voor je feedback!

• 99ruud99
Ah, met die waardes en ervaringen kunnen we wel wat.
Je geeft exact het juiste aan, voeding omhoog.

Wil je liever big Navi? Komt ook een dezer dagen uit. Mogelijk heb je nu een freesync scherm gezien je rx480?

Ik zou in ieder geval niet meer de 5700xt pakken, beetje zonde want voor zelfde geld koop je een betere 3070.
Waarschijnlijk gaat big Navi ook wel paar leuke kaarten hebben.

Qua voeding... Tsja... Daar ontkom je niet aan :) maar gaat wel binnen budget blijven :).

Bord en ram kan later ook nog wel.
Op dit moment is 3200c16 (g skill) goede prijs kwaliteit, maar wat dat volgend jaar is? Moeilijk te zeggen.
Zelfde geld voor bord - dat pas je op je cpu aan. Zonde op nu een z490 bord te pakken, want die heeft een verkeerde socket. (Daar past je cpu niet op).

• LGuillaume
99ruud99 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 18:24:
Ah, met die waardes en ervaringen kunnen we wel wat.
Je geeft exact het juiste aan, voeding omhoog.

Wil je liever big Navi? Komt ook een dezer dagen uit. Mogelijk heb je nu een freesync scherm gezien je rx480?

Ik zou in ieder geval niet meer de 5700xt pakken, beetje zonde want voor zelfde geld koop je een betere 3070.
Waarschijnlijk gaat big Navi ook wel paar leuke kaarten hebben.

Qua voeding... Tsja... Daar ontkom je niet aan :) maar gaat wel binnen budget blijven :).

Bord en ram kan later ook nog wel.
Op dit moment is 3200c16 (g skill) goede prijs kwaliteit, maar wat dat volgend jaar is? Moeilijk te zeggen.
Zelfde geld voor bord - dat pas je op je cpu aan. Zonde op nu een z490 bord te pakken, want die heeft een verkeerde socket. (Daar past je cpu niet op).
Ik heb om eerlijk te zijn geen voorkeur in NVIDIA of AMD. Ik heb de keus destijds gemaakt voor de RX 480 omdat die kaart in de prijs kwaliteit verhouding een uitstekend product was.

Ik gebruik twee schermen, de ASUS VG248QE en mijn twee scherm is een Samsung S22D300HY.
Ook goed om te weten, zulke adviezen heb ik meerdere malen gelezen de afgelopen tijd.
Wat betreft de voeding, dit was ook iets wat ik veel terug las in de andere topics. De meningen verschillen daar nog wel eens sterk in qua voorkeur en kwaliteit dus dat gaat ook nog wat worden om een keus in te maken. Hoeveel watt is verstandig om naar te kijken als we van de 3070 uitgaan?

Ik zou het de investering wil willen maken als de RAM een dusdanig verschil kan uitmaken tussen de 2133 en 3200 mhz. Inderdaad met de moederbord in combinatie met de CPU kan dat een probleem opleveren als ik die zonder na te denken vervang. Als dat niet direct nodig is zou ik dat ook in een later stadium kunnen vervangen.

Hoe zit het eigenlijk met de release van die 3070, is de verwachting dat die beter gaat verlopen dan die bij de 3080?

Enorm bedankt, je informatie en hulp wordt enorm gewaardeerd! :)

• Sergelwd
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18-04-2021
Is je monitor ook gewoon 1080p?
Met een rx480+6700k zou dat geen problemen mogen geven als dat het geval is.
Misschien zou je de streaming door de cpu kunnen laten doen zonder problemen.

• LGuillaume
Sergelwd schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 18:57:
Is je monitor ook gewoon 1080p?
Met een rx480+6700k zou dat geen problemen mogen geven als dat het geval is.
Misschien zou je de streaming door de cpu kunnen laten doen zonder problemen.
Heb ik geprobeerd, echter leek dat niet de oplossing te bieden. Kreeg daar regelmatiger frame drops mee tijdens het streamen dan wanneer ik op de GPU zou encoden. Internetverbinding getest, 90 mbps download en upload snelheid. Dus daar ligt het ook niet aan. Ook geprobeerd de settings te veranderen in de output, leek ook niet het gewenste effect te bieden.

• 99ruud99
naar alle waarschijnlijkheid wordt de 3070 net zo'n ramp als de 3080.
gelukkig komt paar dagen later big navi uit (de nieuwe AMD GPUs).

• LGuillaume
99ruud99 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 19:11:
naar alle waarschijnlijkheid wordt de 3070 net zo'n ramp als de 3080.
gelukkig komt paar dagen later big navi uit (de nieuwe AMD GPUs).
Misschien heb ik dit topic dan net een paar dagen te vroeg geplaatst. :P

• 99ruud99
Kan, maar je kan ook zeggen "Ik maak even 10 min tijd vrij wanneer hij uit komt". ALS je er een te pakken krijgt, heb je mooie prijs/kwaliteit kaart ;)

• LGuillaume
99ruud99 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 19:24:
Kan, maar je kan ook zeggen "Ik maak even 10 min tijd vrij wanneer hij uit komt". ALS je er een te pakken krijgt, heb je mooie prijs/kwaliteit kaart ;)
Compleet waar! Wie niet waagt, wie niet wint.
Pagina: 1