Netwerk thuis verbeteren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06:16
Beste allen,

Van mijn werk hebben we een connectiviteits-plan / computerplan gekregen.
Nu hebben we thuis een redelijk probleem met wifi, het signaal is prima, maar de internetverbinding valt gewoonweg weg (bijzonder vervelend tijdens een meeting via Teams). Bedraad werkt alles prima (iig afgelopen half jaar).

Het netwerk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n4TFthiT7Euj7t-yUzm2qlGTiYY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KqcFmD3uuksmqJd46le0bdpl.png?f=user_large
A: Ziggo Connectbox
B: pricewatch: TP-Link TL-WDR3600, ingesteld als AP.
C: pricewatch: TP-Link Archer Draadloze Dual Band Gigabit Router Archer C1200, ingesteld als AP. Deze geeft de meeste problemen

Users bij A: NAS, RPi
Users bij B: PS4, Denon receiver, Ziggo Next topsetbox
Users bij C: prive-desktop, thuiswerkplek 1, printer
Users bij D: thuiswerkplek 2, Chromecast (wordt over een half jaartje thuiswerkplek 1 + 2 ivm 2e kinderkamer)

Wat ik al gedaan heb:
  • Andere netwerken en kanalen gescand, ik zie een stuk of 10 (blok met 2-onder-1-klap huizen) op 2.4Ghz, met een gelijkmatige verspreiding over de kanalen.
  • Alle AP's een eigen SSID gegeven
  • Alle AP's een eigen channel ingesteld
  • TP-links omgewisseld, probleem blijft
Nu heb ik van mijn werk een (beperkt) connectiviteitsbudget gekregen. Ik hoop er ook netwerkapparatuur van te mogen kopen.

Persoonlijk interesseert veiligheid en mogelijkheden me minimaal, het is zeker niet mijn vakgebied. Veilig en plug&play (minimale instellingen) heeft de voorkeur.
Het punt is dat ik op alle aangegeven plekken zowel wifi als bedraad internet wil/moet hebben. Er zijn maar weinig AP's met meerdere RJ45 poorten...
De Ziggo connectbox heeft zeer weinig instellingen om bijv. de DHCP uit te schakelen, dit leverde al eerder issues op met een RPi + PiHole (nu draait de RPi geen PiHole meer).

Mijn vraag.
Welke apparatuur kan ik nu het beste kopen en waar neer zetten.
Een nieuwe router, Connectbox in bridge zetten, is wat duur maar kan.
Elke plek een switch (welke 5-poorts?) en AP (welke, de Deco M4?) neerzetten?

Beetje een wat uitgebreidere reboot van mijn vorige topic ja, maar dat is wat ondergesneeuwd...

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VVV-007
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-05 15:36
Elke router kun je zoals je nu ook al doet als AP instellen. Daarbij zijn de overige lan poorten gewoon bruikbaar. er vanuitgaande dat je de WAN poort niet kan gebruiken (somminge routers kunnen in AP de wan poort als een "lan poort"gebruiken), dan hou je vaak nog 3 poorten over om bedrade apparatuur aan te sluiten (de 4e gebruik je om hem met je connectbox te verbinden).

Tja waar de problemen vandaan komen is lastig in te schatten. Mogelijk is 5ghz wifi nog een optie voor een deel van de apparaten. Verder maakt het nogal uit waar je woont (veel netwerken van 'buren' die je ook ziet/jou kunnen storen, of woon je meer buiten af) & wat voor soort huis je hebt (gewapende muren/plafonds zijn lastiger voor WIFI dan bijv. hout skeletbouw met gipsplaat muren).

let er wel goed op met meer accespoints in huis dat je met het juiste AP verbind. overweeg ook om evt storingen te voorkomen om WIFI op de connectbox uit te zetten als je dit niet gebruikt.

Wat kanalen betreft, let goed op welke je gebruikt voor 2,4 ghz WiFi heb je eigenlijk maar 3 'vrije' kanalen (de rest overlapt deels). Kanaal 1, Kanaal 6 & kanaal 11 (of 12). deze kun je het beste gebruiken. Let ook op dat je de kanaal bandbreedte op 20 hz laat staan en niet op 40 hz. Het laatste is in theorie wat sneller, maar ook veel gevoeliger voor storing & stoort ook meer voor jezelf.

Als je aan 3 poorten niet voldoende 'lan' poorten hebt, kun je gewoon een switch bij zetten. Bij action hebben ze momenteel een TP link 5 poorts gigabit switch voor weinig, mooi compact, goedkoop en stabiel.

Tja verder hangt het van je situatie af, voordat we goed kunnen adviseren over routers/AP's. kijk ook zeker even of 5ghz een optie is voor je gebruikte apparatuur (meeste recente spullen kunnen daarmee wel werken) en dit is zeker fijn als er al veel netwerken in de buurt zijn.

Als je huidige router(s) dat nu niet kunnen zou je zo'n model kunnen overwegen.
Ziggo bied ook nog steeds een goedkoop accespoint aan, mogelijk is dat een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
VVV-007 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 20:27:
Elke router kun je zoals je nu ook al doet als AP instellen. Daarbij zijn de overige lan poorten gewoon bruikbaar. er vanuitgaande dat je de WAN poort niet kan gebruiken (somminge routers kunnen in AP de wan poort als een "lan poort"gebruiken), dan hou je vaak nog 3 poorten over om bedrade apparatuur aan te sluiten (de 4e gebruik je om hem met je connectbox te verbinden).

Tja waar de problemen vandaan komen is lastig in te schatten. Mogelijk is 5ghz wifi nog een optie voor een deel van de apparaten. Verder maakt het nogal uit waar je woont (veel netwerken van 'buren' die je ook ziet/jou kunnen storen, of woon je meer buiten af) & wat voor soort huis je hebt (gewapende muren/plafonds zijn lastiger voor WIFI dan bijv. hout skeletbouw met gipsplaat muren).

let er wel goed op met meer accespoints in huis dat je met het juiste AP verbind. overweeg ook om evt storingen te voorkomen om WIFI op de connectbox uit te zetten als je dit niet gebruikt.

Wat kanalen betreft, let goed op welke je gebruikt voor 2,4 ghz WiFi heb je eigenlijk maar 3 'vrije' kanalen (de rest overlapt deels). Kanaal 1, Kanaal 6 & kanaal 11 (of 12). deze kun je het beste gebruiken. Let ook op dat je de kanaal bandbreedte op 20 hz laat staan en niet op 40 hz. Het laatste is in theorie wat sneller, maar ook veel gevoeliger voor storing & stoort ook meer voor jezelf.

Als je aan 3 poorten niet voldoende 'lan' poorten hebt, kun je gewoon een switch bij zetten. Bij action hebben ze momenteel een TP link 5 poorts gigabit switch voor weinig, mooi compact, goedkoop en stabiel.

Tja verder hangt het van je situatie af, voordat we goed kunnen adviseren over routers/AP's. kijk ook zeker even of 5ghz een optie is voor je gebruikte apparatuur (meeste recente spullen kunnen daarmee wel werken) en dit is zeker fijn als er al veel netwerken in de buurt zijn.

Als je huidige router(s) dat nu niet kunnen zou je zo'n model kunnen overwegen.
Ziggo bied ook nog steeds een goedkoop accespoint aan, mogelijk is dat een optie.
5Ghz is een optie. Zoals gezegd staan de AP's al op kanalen 1, 6 en 11.
De Connectbox verzorgt de wifi aan de voorkant van het huis, dus die staat gewoon aan. Maar dar ben ik met de laptop nooit mee verbonden, dan zitten we in de woonkamer (dichter bij B) of op de thuiswerkplekken, verbonden met C.

Het probleem is niet zozeer het signaal (al blijven mn laptop en mobiel echt lang bij C hangen terwijl ik naast A sta...) maar maar dat ik vol signaal kan hebben en toch best vaak de verbinding er mee kapt.

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wha
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 29-09 08:46

wha

5Ghz is een hele goede optie en dan 2,4Ghz uitzetten, waarom gebruik je niet echt AP's van bijvoorbeeld unifi?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:46
Waarom een nieuw topic? :)
laurens0619 in "Instabiele wifi, minder problemen via kabel"

Mijn antwoord is nog hetzelfde:
Koop een deco m4 met een paar losse switches erbij, of zet de wifi op je huidige tplink apparaatuur uit en gebruik die als switch
Sluit alles bekabeld aan, laat de ziggo modem in router mode en zet de deco in ap mode

Klaar :)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
laurens0619 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 21:48:
Waarom een nieuw topic? :)
laurens0619 in "Instabiele wifi, minder problemen via kabel"

Mijn antwoord is nog hetzelfde:
Koop een deco m4 met een paar losse switches erbij, of zet de wifi op je huidige tplink apparaatuur uit en gebruik die als switch
Sluit alles bekabeld aan, laat de ziggo modem in router mode en zet de deco in ap mode

Klaar :)
De Deco M4's heb ik net aangeschaft :)

Nu nog een goede 5 à 6 poort switch. Ik heb een goedkope 4-poort ergens, maar die begon al na een half uurtje te coilwhinen...

Wat is gewoon een goede no-nonsence switch dan?

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
DropjesLover schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 21:56:
[...]

De Deco M4's heb ik net aangeschaft :)

Nu nog een goede 5 à 6 poort switch. Ik heb een goedkope 4-poort ergens, maar die begon al na een half uurtje te coilwhinen...

Wat is gewoon een goede no-nonsence switch dan?
Nice :)

Ik ben fan van netgear switches:
pricewatch: Netgear Prosafe Gigabit Plus GS105E

D-link geeft gedoe met Deco m4 dus niet doen
Tplink had in het verleden wel eens gedoe met igmp/iptv. schijnt niet meer zo te zijn
Netgear met de e variant werkt goed met iptv en is toekomstbestendig omdat die vlans kan

Voor het geld mooie switch, ik zou wel voor die 9 euro meer de 8 poorts variant kopen

Wil je echt voor cheaaaap gaan dan schijnt de tplink switch bij de action voor 10 euro ook prima te zijn
https://www.action.com/nl...k-desktop-switch-ls1005g/
pricewatch: TP-Link LS1005G

Wel alleen in 5 poorts variant

[ Voor 18% gewijzigd door laurens0619 op 22-10-2020 22:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VVV-007
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-05 15:36
Bij Ziggo geen gedoe met multicast streams dus IGMP is daar geen issue.

mijn ervaring is met de genoemde merken switches prima. voor no nonsens koop een goedkope gigabit switch van 1 van deze merken ( tp-link of netgear )met het door jou gewenste aantal poorten en dan komt dat vast goed. duurdere modellen hebben vaak extra opties zoals vlan enz. maar dat bied voor jou doel geen meerwaarde.

succes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover
laurens0619 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 21:59:
[...]

Ik ben fan van netgear switches:
pricewatch: Netgear Prosafe Gigabit Plus GS105E

D-link geeft gedoe met Deco m4 dus niet doen
Tplink had in het verleden wel eens gedoe met igmp/iptv. schijnt niet meer zo te zijn
Netgear met de e variant werkt goed met iptv en is toekomstbestendig omdat die vlans kan

Voor het geld mooie switch, ik zou wel voor die 9 euro meer de 8 poorts variant kopen

Wil je echt voor cheaaaap gaan dan schijnt de tplink switch bij de action voor 10 euro ook prima te zijn
https://www.action.com/nl...k-desktop-switch-ls1005g/
pricewatch: TP-Link LS1005G

Wel alleen in 5 poorts variant
Onze action had hem niet meer, geheel uit het schap :/
En met €35 andere meuk naar buiten gelopen :')

Dan maar ff bestellen ergens.

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:31
ik zeg Cisco sg300-10mpp + voldoende aantal WAP361's ...
die hebben telkens ook weer 4 ethernet poorten ...

bijkomstig kan je nadien nog voor een vlan capabele router gaan zodat je overal een gastenwifi kan opzetten...

is dat duur ? ja .... maar het ook geen rocketscience om dit ingesteld te krijgen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
ijske schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 21:04:
ik zeg Cisco sg300-10mpp + voldoende aantal WAP361's ...
die hebben telkens ook weer 4 ethernet poorten ...

bijkomstig kan je nadien nog voor een vlan capabele router gaan zodat je overal een gastenwifi kan opzetten...

is dat duur ? ja .... maar het ook geen rocketscience om dit ingesteld te krijgen :-)
Veel te duur voor mijn gebruik. Gastennetwerk heb ik niet nodig, iedereen die bij mij op bezoek komt mag best ff het wachtwoord. Meeste gasten vragen overigens al jaren niet meer om wifi, databundels zijn ruim voldoende, zeker nu roaming afgeschaft is.

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:31
DropjesLover schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 21:25:
[...]

Veel te duur voor mijn gebruik. Gastennetwerk heb ik niet nodig, iedereen die bij mij op bezoek komt mag best ff het wachtwoord. Meeste gasten vragen overigens al jaren niet meer om wifi, databundels zijn ruim voldoende, zeker nu roaming afgeschaft is.
quasi alle acespoints met ingebouwde switch zijn ongeveer dit budget...
aruba ap11d , ubiquiti inwall... allemaal tussen de 100 & 150 € ..

moest dat boven je gewenste categorie zitten zou ik een 2e hands asus ac66u'tje aanraden

grootste reden waaropm ik je dat aanbeveel is omdat je qua wifi in 5ghz + DFS wil zitten..
de wndr3600 is wifi N nog , dus sowieso beperkt in 5ghz snelheid
de C1200 zou nog kunnen, mits het een V2 is ..

stap echt weg van 2.4 ghz ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
ijske schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 21:40:
[...]

quasi alle acespoints met ingebouwde switch zijn ongeveer dit budget...
aruba ap11d , ubiquiti inwall... allemaal tussen de 100 & 150 € ..

moest dat boven je gewenste categorie zitten zou ik een 2e hands asus ac66u'tje aanraden

grootste reden waaropm ik je dat aanbeveel is omdat je qua wifi in 5ghz + DFS wil zitten..
de wndr3600 is wifi N nog , dus sowieso beperkt in 5ghz snelheid
de C1200 zou nog kunnen, mits het een V2 is ..

stap echt weg van 2.4 ghz ...
2.4ghz is prima in mijn omgeving met minimale hoeveelheid andere netwerken, en in mijn gewapend betonnen woning.

Qua snelheid heb ik het ook niet perse nodig, 2.4ghz is nog steeds meer dan mijn 250mbit lijn naar buiten toe.

Een Deco M4 met een 5 of 8 poorts switch doet het zelfde als een AP incl switch, voor ruim de helft van de prijs.

[ Voor 6% gewijzigd door DropjesLover op 23-10-2020 22:02 ]

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Nee 2.4 wil je echt niet :)
Maar dat maakt ook niet uit want met 3x 5ghz unit heb je voldoende dekking
Enne de deco m4 heeft gewoon gasten wifi :-)

Dfs is mooi maar tegelijk niet cruciaal, daarbij had ik best wat gedoe toen ik op dfs kanaal zat met clients die niet wilde verbinden of radar signaal wat het deed wisselen.

Ik heb ook altijd semi enterprise spul thuis gehad omdat de consumenten meuk, meuk was. Maar die tijd lijkt een beetje voorbij, er komen nu consumenten setjes op de markt die echt gewoon hartstikke goed zijn voor een lage prijs. Neemt niet weg dat het voor een tweaker rete saai is en het altijd een goede reden blijft semi enterprise spul te kopen :)

[ Voor 73% gewijzigd door laurens0619 op 23-10-2020 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
De Deco M4's zijn binnen.
Ik heb er 1 op positie C neergezet, en daarna 1 op positie B. Beiden zijn bekabeld aangesloten op de connectbox bij A.

Positie C wordt als main gezien en doet het prima
Positie B heeft geen/nauwelijks verbinding met C.

Als user heb ik er volgens mij wel verbinding mee, en ook internet.
Dit zou betekenen dat ze gewoon als individuele AP werken en niet als mesh. An sich geen probleem.

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Heb je hem wel als ap modes ingesteld? Anders kun je hem zo niet aansluiten

In de app kun je zien of die 2e ap een ethernet of wifi verbinding heeft naar de hoofd node. Dat lukt hem via ethernet via de connectbox alleen als die in ap mode staat :)

[ Voor 3% gewijzigd door laurens0619 op 24-10-2020 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
laurens0619 schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 19:09:
Heb je hem wel als ap modes ingesteld? Anders kun je hem zo niet aansluiten

In de app kun je zien of die 2e ap een ethernet of wifi verbinding heeft naar de hoofd node. Dat lukt hem via ethernet via de connectbox alleen als die in ap mode staat :)
Yep, hij staat ingesteld als AP. Dat lijkt te gelden voor alle Deco's in het netwerk.

De Deco die telkens geen verbinding heeft wil connecten met de main, terwijl hij ook bekabeld aangesloten is...

Ik kan nergens de mesh modus uit zetten, al suggereert een informatie-bolletje dat van wel :/

Op de desbetreffende Deco is verder de oude WDR3600 aangesloten, met WiFi ssid broadcast uit gezet zodat het defacto een switch is. Alle wifi uit kan niet op dat ding, alleen 2.4 en/of 5.0ghz.

[ Voor 11% gewijzigd door DropjesLover op 24-10-2020 19:15 ]

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
DropjesLover schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 19:12:
[...]

Yep, hij staat ingesteld als AP. Dat lijkt te gelden voor alle Deco's in het netwerk.

De Deco die telkens geen verbinding heeft wil connecten met de main, terwijl hij ook bekabeld aangesloten is...

Ik kan nergens de mesh modus uit zetten, al suggereert een informatie-bolletje dat van wel :/

Op de desbetreffende Deco is verder de oude WDR3600 aangesloten, met WiFi ssid broadcast uit gezet zodat het defacto een switch is. Alle wifi uit kan niet op dat ding, alleen 2.4 en/of 5.0ghz.
Dat is gek, hij hoort hem via ethernet te vinden. Kun je eens proberen zonder die switch, direct in de connectbox waar de hoofd deco ook in zit? Heeft die wel een link/is de kabel goed?

Mesh mode kan je niet uitzetten, gaat automatisch
Wat dat schuifje “mesh” per client doen is een soort roaming assistentie, geen idee wat maar staat los van de wired backhaul

Als die draadloos verbonden is werkt die trouwens juist als mesh en niet als ap, je wilt hem als ap :)

[ Voor 16% gewijzigd door laurens0619 op 24-10-2020 19:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-10 05:42
DropjesLover schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 19:12:
[...]

Hier ook een zeer tevreden gebruiker van de TPLink Deco M5 in AP modus.

Had met de ziggo Connectbox wel gigantische probleem om ze aan de praat te krijgen. Alles sloeg op hol en de Mediabox Next wou ook niet meer doen.

Oplossing was uiteindelijk on een switch tussen de Connectbox en de Deco M5 te doen. Op een of andere manier route die connectbox het verkeer tussen de APs niet goed. Waren meer users hier met vergelijkbaar probleem en werkbare oplossing.

Zet voor de test dus even een switch voor elke Deco.

American Express vraagbaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@Stinger_Ventura goeie tip maar wel bizar dat ziggo de m4 in hun webshop verkoopt als die niet compatible is met hun eigen switch, nu ik er op zoek kom ik het vaker tegen idd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
laurens0619 schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 19:18:
[...]

Dat is gek, hij hoort hem via ethernet te vinden. Kun je eens proberen zonder die switch, direct in de connectbox waar de hoofd deco ook in zit? Heeft die wel een link/is de kabel goed?
Dat was mijn eerste opstelling.
Losgekoppeld en een plek gezocht waar hij niet-minimaal verbinding had... Alleen recht onder de andere :')
Mesh mode kan je niet uitzetten, gaat automatisch
Wat dat schuifje “mesh” per client doen is een soort roaming assistentie, geen idee wat maar staat los van de wired backhaul

Als die draadloos verbonden is werkt die trouwens juist als mesh en niet als ap, je wilt hem als ap :)
Dat schuifje staat niet in de app...
De enige oplossing zou zijn als ik alles als apart netwerk, dus per AP op zou zetten.
Stinger_Ventura schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 19:31:
[...]

Hier ook een zeer tevreden gebruiker van de TPLink Deco M5 in AP modus.

Had met de ziggo Connectbox wel gigantische probleem om ze aan de praat te krijgen. Alles sloeg op hol en de Mediabox Next wou ook niet meer doen.

Oplossing was uiteindelijk on een switch tussen de Connectbox en de Deco M5 te doen. Op een of andere manier route die connectbox het verkeer tussen de APs niet goed. Waren meer users hier met vergelijkbaar probleem en werkbare oplossing.

Zet voor de test dus even een switch voor elke Deco.
Thx!
Op plek C waar het werkt is het ook zo aangesloten.
Nu testen op plek B, met de AP-router als switch gebruikend.
Edit. Nee, blijft primair verbonden per wifi met C :/

Ik heb 2x 8-poorts 1008D switches besteld, die komen maandag.

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-10 18:39
Als je 10 netwerken ziet op de 2,4 ghz en je gebruikt zelf ook de 2,4 ghz dan kan je het helemaal vergeten inderdaad, zelfs de betere accesspoints en client WiFI kaarten ga je het niet mee oplossen.

De 5ghz band heeft het nadeel bij elke muur wordt het signaal gehalveerd, dus fors minder dekking.

[ Voor 10% gewijzigd door mr_evil08 op 24-10-2020 20:13 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
mr_evil08 schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 20:12:
Als je 10 netwerken ziet op de 2,4 ghz en je gebruikt zelf ook de 2,4 ghz dan kan je het helemaal vergeten inderdaad, zelfs de betere accesspoints en client WiFI kaarten ga je het niet mee oplossen.

De 5ghz band heeft het nadeel bij elke muur wordt het signaal gehalveerd, dus fors minder dekking.
Zo ernstig is het niet hoor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c3XigxW-52ejxJLe7qldB8FPs50=/800x/filters:strip_exif()/f/image/54ljg6rgA1wPu2KCcBrPoMlY.png?f=fotoalbum_large

Allesleuk dat 5ghz, in Nederlandse gewapend betonnen huizen knap waardeloos...

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
@DropjesLover Ik zie dat 2 accesspoints 40mhz aan hebben, dat meteen uitzetten omdat bij buurtnetwerken dit gigantisch veel storing gaat geven en juist een performance degradatie en connectie drops, in dit geval storen jouw eigen netwerken op elkaar(neem aan dat Droploss WiFi je netwerk is).

Je accesspoints instellen op alleen channel 1 of 6 met 20 mhz.
Jouw 3e accesspoint mag ook op channel 1 of 6 erbij met 20mhz.

Het is niet erg dat 1 accesspoint ook op dezelfde channel zit, of je zet hem op channel 11 maar dan stoort die met buurtnetwerken, ga in iedergeval niet "mixen" of overlappen door 1 accesspoint op channel 3 te zetten.

Altijd channel 1,6,11 aanhouden op 2,4 ghz.

Kans is groot dat je problemen dan al opgelost zijn en verdere investeringen niet nodig zijn.

(waar ik op doel vaak is de 2,4 ghz 1 groot rommelpot en zitten accesspoints lukraak door elkaar in woonwijken, jij hebt het geluk dat het niet zo is).

5ghz kan prima hoor, woningen in Nederland zijn binnenwanden vaak gasbeton daar zit geen betonijzer in, verdiepingsvloeren zit vaak het probleem dus WiFI boven etc is vaak lastig omdat daar betonijzer in zit, 1 muurtje kom je prima doorheen op dezelfde etage.

[ Voor 42% gewijzigd door mr_evil08 op 24-10-2020 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Ik snap het niet helemaal, je moet ervoor Zorgen dat ze bekabeld verbonden zijn, dan heb je genoeg 5ghz dekking

Doe het even stap voor stap. Zet bv je 2e deco even vlakbij de 1e en prik hem in dezelfde switch, ziet due nu wel ethernet backbone?
Ga zo steeds stap verder om te kijken waarom ze elkaar niet vinden

Of zet je main node op plek a, zet achter de main node een switch (of oude router die je nu nog hebt met router en wifi uit) en druk daar de kabels in die naar b en c gaan (waar je de andere decos neerzet)

Edit:
@DropjesLover 1008D switch? Toch niet de dlink 1008d? Dlink werkt nl niet met deco (zie post boven)

[ Voor 80% gewijzigd door laurens0619 op 24-10-2020 21:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover
laurens0619 schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 20:40:
Ik snap het niet helemaal, je moet ervoor Zorgen dat ze bekabeld verbonden zijn, dan heb je genoeg 5ghz dekking

Doe het even stap voor stap. Zet bv je 2e deco even vlakbij de 1e en prik hem in dezelfde switch, ziet due nu wel ethernet backbone?

Of zet je main node op plek a, zet achter de main node een switch (of oude router die je nu nog hebt met router en wifi uit) en druk daar de kabels in die naar b en c gaan (waar je de andere decos neerzet)

Edit:
@DropjesLover 1008D switch? Toch niet de dlink 1008d? Dlink werkt nl niet met deco (zie post boven)
Tp-link 1008G bedoelde ik :)

Zodra ik alles binnen heb kan ik eens verschillende configuraties testen.
Mijn pa belde me vandaag ook op met exact de zelfde vraag. Hij heeft ook een betonnen huis.
Ount blijft dat het signaal door de vloeren extreem slecht blijft :/

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
mr_evil08 schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 20:28:
@DropjesLover Ik zie dat 2 accesspoints 40mhz aan hebben, dat meteen uitzetten omdat bij buurtnetwerken dit gigantisch veel storing gaat geven en juist een performance degradatie en connectie drops, in dit geval storen jouw eigen netwerken op elkaar(neem aan dat Droploss WiFi je netwerk is).

Je accesspoints instellen op alleen channel 1 of 6 met 20 mhz.
Jouw 3e accesspoint mag ook op channel 1 of 6 erbij met 20mhz.

Het is niet erg dat 1 accesspoint ook op dezelfde channel zit, of je zet hem op channel 11 maar dan stoort die met buurtnetwerken, ga in iedergeval niet "mixen" of overlappen door 1 accesspoint op channel 3 te zetten.

Altijd channel 1,6,11 aanhouden op 2,4 ghz.

Kans is groot dat je problemen dan al opgelost zijn en verdere investeringen niet nodig zijn.

(waar ik op doel vaak is de 2,4 ghz 1 groot rommelpot en zitten accesspoints lukraak door elkaar in woonwijken, jij hebt het geluk dat het niet zo is).

5ghz kan prima hoor, woningen in Nederland zijn binnenwanden vaak gasbeton daar zit geen betonijzer in, verdiepingsvloeren zit vaak het probleem dus WiFI boven etc is vaak lastig omdat daar betonijzer in zit, 1 muurtje kom je prima doorheen op dezelfde etage.
De enige twee AP's die ik heb zijn die van... De Deco's. Mn enige andere is de ziggo connectbox.

Mijn probleem blijft dat ik voor een mesh nog steeds signaal door de vloer moet hebben, lijkt het...

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
DropjesLover schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 22:13:
[...]

De enige twee AP's die ik heb zijn die van... De Deco's. Mn enige andere is de ziggo connectbox.

Mijn probleem blijft dat ik voor een mesh nog steeds signaal door de vloer moet hebben, lijkt het...
Als je in iedergeval betrouwbaarder WiFi wil moet je die 40mhz uitzetten, dat geeft juist nadelig performance (ruis) indien er buurtnetwerken zijn.

In een mesh kan 40 mhz wel maar ook dan mag er geen buurtnetwerken zijn op overlappende channels, die ene AP op 20mhz is een stoorfactor.

[ Voor 26% gewijzigd door mr_evil08 op 24-10-2020 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
mr_evil08 schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 22:19:
[...]

Als je in iedergeval betrouwbaarder WiFi wil moet je die 40mhz uitzetten, dat geeft juist nadelig performance (ruis) indien er buurtnetwerken zijn.

In een mesh kan 40 mhz wel maar ook dan mag er geen buurtnetwerken zijn op overlappende channels, die ene AP op 20mhz is een stoorfactor.
Kan niet aangepast worden in de Deco-app. Heb ik dus geen controle over, of zou er volgens Tp-link geen controle over moeten hebben.
Ook via het ip adres en inloggen kan ik niks wijzigen.

[ Voor 4% gewijzigd door DropjesLover op 24-10-2020 22:44 ]

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Lelijk dat die tplink 40mhz doet, wist ik niet.
Kun je inderdaad niet aanpassen

Enne je mesh hoeft niet door betonnen vloeren heen zodra je ethernet verbinding werkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
laurens0619 schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 20:40:

Goed, ik heb even getest met de node (bedoeld voor plaats B ).

Ingeprikt bij de switch die bij C ligt, dus zowel C en B op 1 switch: Hij zegt verbonden via ethernet ( *O* ).
Ingeprikt op de ziggo connectbox bij A: zeer zwak verbonden via wifi.

Ik denk dat de oplossing gaat zijn:
Connectbox bij A - switch bij A naar andere punten in huis (B, C, D) en op elk punt eerst een switch en dan de Deco.
Morgen komen de andere switches binnen, dan kan ik dit testen.

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Mooi!
Ik denk dat de switch bij a genoeg gaat zijn en het niet uitmaakt hoe je de andere switches aansluit :)
Je zou nu je andere decos al op de andere punten aan kunnen sluiten, zolang de kabels maar op de hoofd switch uitkomen ipv de connectbox (hoe gek ook)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
Aangesloten volgens:
Connectbox bij A - switch bij A naar andere punten in huis (B en C). Bij B en C dus ook een Deco neergezet.
Nu zijn de Deco's inderdaad via ethernet verbonden *O*
Lijkt dat de ziggo connectbox iets blokkeert...
Op zolder positie D lijk ik nog genoeg signaal te hebben van de Deco bij C. Dus de 3e Deco zet ik in de meterkast bij A neer en de wifi van de connectbox uit.

Beetje balen is dat je overal 1 router weg haalt en er 2 apparaten (stekkers) voor terug moet steken. Ik zit al op 80 - 200W sluipverbruik :')

BThGvNeOA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Ik zou die 3e deco anders lekker in de doos laten. Een AP in de meterkast is sowieso een slecht plan (kun je brakke verbinding krijgen) en meestal is 1 ap per verdieping voldoende. Als je er meer hebt dan gaat het alleen maar met je storen en is je device met de verkeerde verbonden.

Ja het is erg balen dat die (deco) accesspoints maar 1 extra utp poort hebben, maar aan de andere kant kost een switch nou ook niet echt heel veel stroom.

maar los daarvan: hopelijk is je wifi netwerk een stuk beter nu :) (aan je vorige topic te lezen was het al een hele tijd instabiel)

[ Voor 13% gewijzigd door laurens0619 op 27-10-2020 13:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover
laurens0619 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 13:29:
Ik zou die 3e deco anders lekker in de doos laten. Een AP in de meterkast is sowieso een slecht plan (kun je brakke verbinding krijgen) en meestal is 1 ap per verdieping voldoende. Als je er meer hebt dan gaat het alleen maar met je storen en is je device met de verkeerde verbonden.

Ja het is erg balen dat die (deco) accesspoints maar 1 extra utp poort hebben, maar aan de andere kant kost een switch nou ook niet echt heel veel stroom.

maar los daarvan: hopelijk is je wifi netwerk een stuk beter nu :) (aan je vorige topic te lezen was het al een hele tijd instabiel)
Voor in ons huis is het bereik van de achterste 2 nog matig. Dan kan ook de wifi van de connectbox uit, anders blijft er nog een extra wifi in de lucht hangen.
Op zolder kan ik altijd nog een extra Deco kopen/neerzetten.

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
Laatste Deco neergezet bij de connectbox bij A, alles werkt prima.
Even met een wifi-scanner gekeken en de Deco's gebruiken allemaal een 40MHz breed kanaal.
Op teh interwebz staat dit als een veelgehoorde klacht dat hier geen controle over is, en dat het met een aankomende software update toegevoegd zal worden. In een post uit midden 2019 :/

BThGvNeOA

Pagina: 1