[Excel] Samenvoegen van rijen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swier050
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21-09 09:38
Beste Tweakers,

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met het volgende. Voor mijn werk moet ik een overzicht genereren van bepaalde zaken. Hieronder een voorbeeld van een geanonimiseerde lijst van een drietal locaties.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-bMJUSf9DVf40cNTHpmsPsP3N4A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/idyPxkkC9BC5N6Suwd58Wvb0.png?f=fotoalbum_large

In dit overzicht zie je onder bedrijfsnaam vier rijen met Autogaragebedrijf A, drie rijen Supermarkt B en vijf rijen Landbouwbedrijf C. Elke rij staat voor een afgerond bezoek (G) of een geplande bezoek (T). Bij Zaakstatus staan de variabelen T= Toekomstig G= Gesloten O=Open C=Concept. Bij startdatum gepland staat de datum van het geplande bezoek, bij startdatum en einddatum het moment wanneer het bezoek heeft plaatsgevonden.

Omdat het om heel veel locaties gaat wordt het redelijk onoverzichtelijk om de lijst zo aan te leveren. Mijn idee was dan ook om rijen samen te voegen zodat de toekomstige bezoeken van elk bedrijf/locatie er één keer in voor komt. Daarbij moeten bepaalde gegevens wel toegevoegd worden.

De laatst bekende start en einddatum van Autogaragebedrijf A is 15-11-2017 6-6-2018;
De laatst bekende start en einddatum van Supermarkt B is 8-5-2019 8-5-2019;
De laatst bekende start en einddatum van Landbouwbedrijf C is 28-10-2019 28-10-2019

Het is dus de bedoeling om de start en einddatum van de meest recente gesloten zaak (G) van een bedrijf samen te voegen aan de tabel van een toekomstige zaak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_aF_D-e0qw3fhrECZbSUR8zhhb4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aPrQr6QPpNRrj7rimnNvcLyg.png?f=fotoalbum_large

Uiteraard zou dit handmatig kunnen, maar voor ruim duizend verschillende bedrijven, en een paar duizend zaken is dat nogal veel werk.

Vraag: is er een manier om bovenstaande informatie samen te voegen of vergelijkbaar?

Alvast heel erg bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 07-10 21:50

g0tanks

Moderator CSA
Kan je ook aangeven wat je zelf al hebt geprobeerd of gevonden? :)

Ik zou in ieder geval denken dat het makkelijk kan door eerst een lijst te maken van alleen de G's en te sorteren van nieuw naar oud. In de lijst met T's vul je dan de laatste bezoekdata door met verticaal zoeken de bedrijfsnaam op te zoeken in de lijst met G's en daar de start- en einddata uit te halen. Verticaal zoeken pakt het eerste resultaat dat het tegenkomt, vandaar dat ik zeg sorteren van nieuw naar oud.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swier050
Hoi G0tanks,

Bedankt voor het antwoord. Om eerlijk te zijn heb ik nog niet veel geprobeerd, behalve voor mij de meest belangrijke gegevens gefilterd en gesorteerd op Bedrijf zodat alle zaken van een bedrijf bij elkaar staan. Ik heb verschillende soorten lijsten gekregen en zie op den duur door het bomen het bos niet meer. Bovenstaande overzicht uit de eerste post is een simpel voorbeeld met een aantal variabelen. Officiële lijst bevat veel meer, maar het principe is hetzelfde. Ik zal morgen even duiken in het verticaal zoeken en kijken of ik hiermee het probleem kan oplossen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08:48
Volgens mij is het antwoord: draaitabellen

Ik hoor lees 'gegevens overzichtelijk samenvatten' en ik zie een nette brontabel, dus dan zou ik het met een Pivot aanpakken.

Hier zou een handtekening kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swier050
Goedemorgen,

Bedankt voor het meedenken! Ik heb inmiddels iets anders geprobeerd en de functie =ALS gebruikt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MWIHliOIxIVnDgP27r-7Qy9o2Lw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ePUoCfCUlcQiyjlCs9YsUhUd.png?f=fotoalbum_large

Waar ik eerst tegen aan liep was dat je wel kruisverwijzing kan doen, maar de ene keer heb je 5 zaken op één adres en de andere keer één zaak. Dus dan moest de verwijzing wel goed zijn. Ik heb nu de formule =ALS(B2=B3;I3;"onbekend") gebruikt. Dus, Als de naam van B2 en B3 gelijk zijn, dan startdatum van I3 gebruiken.

Eerste rij bevat een toekomstige controle en tweede en opvolgende rijen meestal gesloten controles. Indien WAAR dan kopieert hij de datum uit start en einddatum, indien ONWAAR vult hij "Onbekend" in. Vervolgens kan ik volgens mij Zaakstatus filteren op alleen T (=Toekomstig), en dan krijg je een lijst met alle toekomstige geplande zaken met daarbij, indien beschikbaar, datum van laatste bezoek.

Enige waar ik nu nog tegen aan loop is in dit voorbeeld bij A. de Vries. ZIjn twee toekomstige controlezaken waarbij er geen gesloten zaak is. Hierbij vult hij automatisch datum van 0-1-1900 in omdat B5=B6 is. Op zich is dat er nadien nog uit te filteren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T5kpyUV-T8gsVEHsEOeKRnDo_04=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FHMwPXS7IVNkPw7vKwduIONw.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RC3eZsWGmGfIr6LbFGz_uGGi0Sw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pfIHU1HfTQSdbjBKUwUhlHr0.png?f=fotoalbum_large

Volgens mij moet dit lukken, Of zien jullie hier nog problemen in?