Toon posts:

Lage tonen in slaapkamer(s)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag aan jullie - waar ikzelf niet echt helemaal goed uitkom.

Als wij boven in onze slaapkamer liggen, horen wij lage tonen. Dit gebeurt ook in de slaapkamer van onze oudste zoon en juist weer niet in de slaapkamer van onze jongste zoon. Ik heb geen idee waar het vandaan komt, maar het 'lijkt' op een mix tussen lage (bass)tonen van gesprekken op tv en/of geluid uit de dakdoorvoeren (geen mechanische ventilatie) -> dat de wind erdoorheen suist (?).

Het betreft een normaal rijtjeshuis waarvan de ene kant nooit iemand aanwezig is en de andere kant hebben ze op de benedenverdieping een soundbar (niks geks) + een versterker. Dit is bij ons beneden amper te horen (zelfs als het stil is).

Wat zou het kunnen zijn? Zelfs met de ramen en roosters helemaal dicht horen we het dus op onze slaapkamer en op die van de oudste zoon.

Jullie zeggen altijd tekening zegt meer, dus even snel wat in elkaar gezet:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m83CHo5H3BUP7Vi38j52KMD_3I0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ddhCBcgmJUwIAnKxOcBDHDb7.jpg?f=user_large
(Buren zitten aan de rechterkant, waar de versterker/soundbar staat, dan wel op de benedenverdieping uiteraard).

De afstand van de benedenverdieping waar de soundbar/versterker staat bij de buren, naar onze slaapkamer (1e verdieping) is hemelsbreed gemeten > ongeveer 9 meter (!) Zo ver kunnen tonen toch niet komen? Vooral als ik het beneden niet hoor.. Daarnaast zit er een dikke betonnen muur tussen, en dan ook nog 'normale' wanden.

Op het zolderdak zitten in totaal 4 dakdoorvoeren met een punt erop en kleine gaten in de buis (buitenkant).
Zie foto van een voorbeeld ;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bLureiPk9ChHh2OTThrmsDV4p4w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VBMMmOh3fQLF27OzQ4eDNWzP.png?f=user_large

Ook heb ik gedacht dat het via de spouwmuur/in de spouwmuur zat, maar die is strak geïsoleerd met glaswol supafil..

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:04

DataGhost

iPL dev

Direct allemaal metingen en schattingen vanaf de soundbar, maar het belangrijkste ontbreekt... hebben jullie al aan de buren gevraagd om de soundbar/versterker even uit te schakelen en te luisteren of het geluid er nog steeds is?

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:19
Hebben jij of je buren mechanische ventilatie?

• gumtree
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-01 16:26
Even naar de meterkast, alle groepen uit en dan luisteren, is het de bromtoon nog steeds te horen zul je deze buiten je woning moeten zoeken. Hoor je niks, dan groep voor groep aan zetten en proberen te lokaliseren waar de bromtoon vandaan komt.

Bij het zoeken buiten de woning. Check transformatorhuisjes, warmtepompen of misschien staat er wel ergens een pomp die loopt voor een vijver of zwembad.

Verwijderd

Topicstarter
@DataGhost Dat zou een goed idee zijn, maar dat is helaas geen optie.

@jeroen3 Geen mechanische ventilatie

@gumtree Het is niet echt een bromtoon, maar ik snap wat je bedoelt.

Het is ook niet zo dat we er niet van kunnen slapen, maar je hoort het wel, soms iets harder en dan weer zachter. En het zijn een soort golven.. Vandaar dat het (in mijn idee) allebei kan > windgeruis in de dakdoorvoeren en/of stemmen op tv..

• Uzuhl
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 27-01 10:39

Uzuhl

De ondertitel mag niet lange..

Hebben de buren geen mechanische ventilatie?

Verwijderd

Topicstarter
Uzuhl schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 15:25:
Hebben de buren geen mechanische ventilatie?
Nope.

• coazter
  • Laatst online: 06-11-2025
Hier ging het gisteren flink te keer qua wind, en dat was ook goed te horen door het huis heen, vooral op het toilet (i.v.m. de ventilatie). Hoor je het al een langere tijd en/of viel het gisteren extra op?

• Uzuhl
  • Laatst online: 27-01 10:39

Uzuhl

De ondertitel mag niet lange..

Zoals @gumtree het al aangaf, check de omgeving, zal niet de eerste keer zijn dat een transformatorstation voor geluidsoverlast zorgt.

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Ik heb het “fenomeen” gehad met een NAS en NVR van bewakingscamera met HDD’s die in een kast stonden in de woonkamer en die hoorde ik soms lezen/schrijven/indexeren in de slaapkamer erboven. Het resoneren leek net alsof er een TV/radio ergens aanstond in de verte. Grappige was dat ik het nauwelijks kon horen als er naast stond maar kennelijk het geluid via kast/vloer/muur toch boven was te horen in de nacht. Ook hadden we een oudere koelkast die soms een bromgeluid gaf als de compressor aansloeg.

Het heeft me echt weken gekost om de bron te achterhalen _O-

Sterkte in ieder geval ;)

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Verwijderd

Topicstarter
@coazter Heb het al een lange tijd, was gisteren niet erger of minder erg. Inderdaad door de harde wind.. Dus dat maakt geen verschil.

@Uzuhl Thanks, ga eens kijken!

@Breezers Tja, het is heel raar. Áls het de tv/versterker van de buren is, dan hoor ik het beneden niet, zelfs amper in de ruimte direct grenzend beneden aan hun kant. Maar dan boven in onze slaapkamer (aan de andere kant!) opeens wél. Dus daarom zou ik het zo raar vinden, ook met zo een afstand..

Koelkast heb ik ook aan gedacht, staat ook maar op 5cm van een binnenmuur af.. Maar die is vrij nieuw en borrelt niet 24/7.. Het is echt constant in golven, het geluid.

• LaserJet
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-06-2023
Verwijderd schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 15:06:

Het betreft een normaal rijtjeshuis waarvan de ene kant nooit iemand aanwezig is
Als ik het goed lees: Een leegstaand huis icm bromtoonoverlast? Dat zijn wel signalen "hennepteelt".

Verwijderd

Topicstarter
LaserJet schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 16:18:
[...]

Als ik het goed lees: Een leegstaand huis icm bromtoonoverlast? Dat zijn wel signalen "hennepteelt".
Hiha, nee het is niet helemaal leegstaand.. En we kennen de mensen wel.

• Bertjoh
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 18-12-2021
Het lijkt erop dat het een poosje stil is geweest, maar helaas. Ook nu nog dagelijks dat bromgeluid, soms zo overheersend dat het echt vervelend is. Dat gaat door tot de ene keer 23.uur en ook wel tot 1.30uur. Kan dan pas gaan slapen en hopen dat het geluid verder wegblijft. Maar gebeurd dat het na een uurtje terug is. Het geluid is door het gehele huis en heb op straat een stukje gelopen en ook daar is het, zij het minder sterk. In december komen ze hier meten, doch nu nog de oorzaak vinden.

• atsan
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 24-01 06:29
Bertjoh schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 12:57:
Het lijkt erop dat het een poosje stil is geweest, maar helaas. Ook nu nog dagelijks dat bromgeluid, soms zo overheersend dat het echt vervelend is. Dat gaat door tot de ene keer 23.uur en ook wel tot 1.30uur. Kan dan pas gaan slapen en hopen dat het geluid verder wegblijft. Maar gebeurd dat het na een uurtje terug is. Het geluid is door het gehele huis en heb op straat een stukje gelopen en ook daar is het, zij het minder sterk. In december komen ze hier meten, doch nu nog de oorzaak vinden.
Dit is niet jouw topic?

• gumtree
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-01 16:26
Bertjoh schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 12:57:
Zonder de woonsituatie verder te kennen is het natuurlijk voor je mede tweakers lastig te bepalen hoe en wat. Ik heb zelf in de winter een matig gehoor, één van mijn oren zit dan standaard dicht dus alles komt via mijn rechteroor binnen en dan hoor je toch hele andere geluiden als met twee oren. Als ik wilde slapen ging ik gewoon op mijn goede oor liggen, dan hoor ik alleen mijn eigen hartslag.

Ik woonde drie jaar geleden in een Vinexwijk, lekker hutje mutje op elkaar. Veel geluid en bijhorende overlast, maar ook de randgeluiden. Vijverpompen, koelkasten in schuren,een robotgrasmaaier die 's nachts 365 dagen per jaar een rondje over de 30 m² amateur golfbaan van de buurman reed.

Maar ook de nutsvoorzieningen, zoals transformators, pompputten, koelaggregaten en afzuiginstallaties produceren een geluid wat ver kan komen. Zelfs mijn oude buurman met twee hard rockende pubers werd gek van een UPC schakelkast die tegen het huis stond. Dat ding maakte echt een vervelend zoemend geluid.

Loop dus echt een ronde door je straat, door je buurt, en kijk omhoog, omlaag, achter struiken maar ook bij kleine verdelerkastjes tegen gevels.

• R20141016
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 20:09
topickaper :Y)

• Bertjoh
Bij de kno arts oren getest. Hoor alleen lage tonen goed. In huis is dat bromgeluid sterk aanwezig en buiten zwak. Kan het door de hele wijk horen..is een buiten gebied. Denk zelf aan gas transport.

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Uitgebreid onderzoek naar gedaan.
Usual suspects:
-Koelkast
-Vriezer
-Mechanische ventilatie/Airco
-Grote Trafo's nabij
-Burenoverlast

[ Voor 6% gewijzigd door eL_Jay op 17-11-2021 16:39 ]

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik heb het ook gehad, 2 x, het ging ook twee keer vanzelf (voor mij vanzelf, er zal iemand vast wel iets hebben gedaan :p ) weg maar heeft steeds wel een week geduurd.

Ik vermoed een pomp (er was hevige regenval geweest en een gedeelte van de wijk heeft overstromingsgevaar), of een windmolen (staat redelijk dichtbij). Er is ook nog een snelweg niet heel ver weg, maar ik denk niet dat die zo'n constant laaggeluid op kan leveren.

Het is wel zwaar iritant omdat je het continu hoort dan (dag en nacht). En nog iritantier is dat mijn vrouw het niet hoort en me niet geloofd :p

[ Voor 3% gewijzigd door Marzman op 17-11-2021 16:46 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Bij 1 van onze schoorstenen kan het hier ook gebeuren.
Als we de kachel gebruiken niet maar anders bij bepaalde wind krijg je een soort infrasoon geluid dat je bijna meer voelt dan hoort
tenminste dat was het eerste jaar, nu doe ik de kacheldeur, lade en openingen daarin voor lucht toevoor controle allemaal helemaal dicht en doe k het as van de laatste keer branden niet weg maar leg het onder de aslade om alles dicht te krijgen en sindsdien geen problemen meer mee.
Duurde wel even voor we in de gaten hadden wat het was trouwens.

• Bertjoh
Fijn als je het zelf kunt oplossen. Op een andere site zijn ook mensen met het lage toon probleem. Mijn vrouw hoort het ook niet en ook aan visite gevraagd. Ik ben de enige met dit probleem, maar de anderen willen mij wel geloven. Heb van internet het lage tonen probleem kunnen uitprinten, zodat men het lezen. Overdag kan ik het van me afzetten maar op bed doe je geen oog dicht. Op straat hoor je het ook en dat op een hele afstand. Het bromgeluid is meer te vergelijken met een pomp. Kilometers ver van hier is een gasveld welke weer gevuld gaat worden. Ik weet het niet.. zit maar te raden.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Bertjoh schreef op donderdag 18 november 2021 @ 19:26:
Fijn als je het zelf kunt oplossen. Op een andere site zijn ook mensen met het lage toon probleem. Mijn vrouw hoort het ook niet en ook aan visite gevraagd. Ik ben de enige met dit probleem, maar de anderen willen mij wel geloven. Heb van internet het lage tonen probleem kunnen uitprinten, zodat men het lezen. Overdag kan ik het van me afzetten maar op bed doe je geen oog dicht. Op straat hoor je het ook en dat op een hele afstand. Het bromgeluid is meer te vergelijken met een pomp. Kilometers ver van hier is een gasveld welke weer gevuld gaat worden. Ik weet het niet.. zit maar te raden.
Ik heb het niet geprobeerd toen ik het hoorde, maar werkt een noice canceling hoofdtelefoon hier tegen?

Ik had ook het idee dat het een pomp was (vanwege de constante aanwezigheid)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:15

BertV

Handgemaakt

eL_Jay schreef op woensdag 17 november 2021 @ 16:38:
Uitgebreid onderzoek naar gedaan.
Usual suspects:
-Koelkast
-Vriezer
-Mechanische ventilatie/Airco
-Grote Trafo's nabij
-Burenoverlast
Nog een analoge stroommeter?
Toen ik nog een analoge meter had begon de meter te brommen _na_ het overschakelen naar nachttarief.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:35

CaDje

Framedrops for life

Ik heb dit zelf een keer gehad met wat meer hoge tonen. Mijn eerste stap was toen om gewoon in de meterkast alle groepen uit te zetten. Dan weet je zeker dat het niet iets elektrisch is in je eigen woning. Mocht het dan weg zijn kun je per groep kijken wat het kan zijn.

Bij mij bleek de hoge toon te komen door mijn mechanische horloge dat op de tafel lag. Deze resoneerde schijnbaar om de houten tafel en creëerde daardoor een hoge toon.
Pagina: 1