Extra aardlekschakelaar in groepenkast?

Pagina: 1
Acties:

• ChiMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:46
Ben een leek met elektra en heb al gezocht op internet en wil graag jullie advies.

Afgelopen periode heb ik zonnepanelen en airco units laten installeren in mijn huis.
Nu is de groepenkast uitgebreid met 3 groepen (2 voor airco's en 1 voor zonnepanelen).

Ik heb de ABB HAD 3333 22+H42 (6 Groepen, 6 Lichtgroepen, Hoofdschakelaar 2-polig, 2 Aardlekschakelaars 30 mA)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ok2BP28TG4Utzi7nGAaWhx6ICU8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cXqNDHg7WzvwmxBdwOkO3fNo.jpg?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UEvq5jT4DI_r2vKDMJY7tIQwRYA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qnNQaLLzrA2U5aSArI1SBiPf.jpg?f=fotoalbum_medium

Als ik het goed begrijp moet er per 4 groepen 1 aardlekschakelaar aangesloten zijn.

Klopt het dat ik met mijn huidige groepenkast 1 aardlekschakelaar erbij moet installeren?
En zo ja, kan het met de huidige groepenkast of moet ik een nieuwe aanschaffen?

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10:23
Groepenkast is groot genoeg voor een extra aardlek. Vraag is alleen of het nodig is.
Automaat rechtsboven is een aarlekautomaat. Hier hoef je niet nog een extra aardlek voor te plaatsen.

Wat zit er op de 2 meest linkse automaten?
De B16 en de C16?

Zijn de airco's

[ Voor 4% gewijzigd door Sgrovert op 22-10-2020 15:39 ]

Lost In Music

• ChiMan
Sgrovert schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 15:35:
Groepenkast is groot genoeg voor een extra aardlek. Vraag is alleen of het nodig is.
Automaat rechtsboven is een aarlekautomaat. Hier hoef je niet nog een extra aardlek voor te plaatsen.

Wat zit er op de 2 meest linkse automaten?
De B16 en de C16?

Zijn de airco's
Meest linker in B16 en daarnaast C16.
Beide zijn voor de airco units.
Maak het nog uit of het een B16 of C16 is?

Is het beter om een van de airco groep te verplaatsen naar de "groene" gedeelte zodat het 4 om 4 is?

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:43
Achter een 30mA aardlekschakelaar mogen volgens NEN1010 inderdaad maar 4 eindgroepen. Meer is niet onveilig, maar men heeft bedacht dat dit onbedrijfszeker is (grotere kans op ongewenst uitschakelen).

Volgens de normen zou je dus een extra aardlekschakelaar moeten plaatsen.

Nadeel van jouw kast is dat er een busboard in zit, waar de automaten doormiddel van een steekcontact op verbonden zijn. Jouw busboard heeft 2 gedeeltes met ieder 6 posities, de linker helft aangesloten op de linker aardlekschakelaar, de rechter helft aangesloten op de rechter aardlekschakelaar. Je kunt hierdoor niet zomaar die extra 2 groepen op een andere aardlekschakelaar aansluiten.

Je zou dan het busboard moeten vervangen voor een variant met 3x 4 modules:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ESZ86CJ_7bVkqsaY9k-1m68MAYk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kouHcJNjEmEOYGSUwuer5inV.jpg?f=user_large

Deze kun je op 3 verschillende aardlekschakelaars aansluiten en dan kun je achter iedere schakelaar 4 automaten steken.

Als alternatief, zou je één of meerdere automaten kunnen vervangen door een variant zonder busboard, maar gewoon met schroefcontacten. Deze verbind je dan gewoon met 6mm² bedrading met een nieuwe aardlekschakelaar. Wel minder netjes als je het mij vraagt.
ChiMan schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 15:50:
[...]
Is het beter om een van de airco groep te verplaatsen naar de "groene" gedeelte zodat het 4 om 4 is?
Dan wordt het toch 5 om 4?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• ChiMan
Volgens @Sgrovert is automaat rechtsboven is een aardlekautomaat. Vandaar mijn suggestie om een van de witte groepen te verplaatsen naar de groene zodat het 4 om 4 is.

• Xander
ChiMan schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 16:35:
[...]

Volgens @Sgrovert is automaat rechtsboven is een aardlekautomaat. Vandaar mijn suggestie om een van de witte groepen te verplaatsen naar de groene zodat het 4 om 4 is.
Dat is inderdaad een aardlekautomaat.

Maar daarnaast heb je toch nog 9 automaten? :?

9/2 > 4

• ChiMan
Xander schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 16:37:
[...]

Dat is inderdaad een aardlekautomaat.

Maar daarnaast heb je toch nog 9 automaten? :?

9/2 > 4
Oops, je hebt gelijk :X

Laat ik het anders vragen: is het beter om een van de witte groepen naar de groene te verplaatsen zodat de aardlekschakelaar minder wordt belast (5 witte - 4 groene)?

• Xander
5 automaten achter een aardlekschakelaar is beter dan 6, maar het is allebei niet goed. :P

Als je het dan toch aan wilt passen, doe het dan meteen goed, zou ik zeggen.

Wat is er eigenlijk afgesproken met de airco leverancier? Kun je hen niets verwijten?

(Vaak geven zij expliciet aan dat er een vrije eindgroep beschikbaar moet zijn, of zelfs een voeding in de buurt van de buitenunit. Airco installateurs zijn immers geen elektro installateurs. Maar hier hebben zij blijkbaar wel de groepenkast aangepast?)

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 03-12 12:17
De airco's zijn afgemonteerd op een eigen ABB Flexomaat zekering, te weten een B16 en een C16 zekering.
Heb je daartoe dan ook twee verschillende typen airco's hangen waarbij 1 model een C16 zekering nodig heeft i.p.v. een B16? Een C16 zekering heeft een tragere uitschakelkarakteristiek wat toegepast wordt bij korte piekbelastingen.

Als de voedingskabels voor de airco's direct in de airco's zjin aangesloten, of zijn aangesloten op speciaal hiervoor gemaakte wandcontactdozen, die nergens anders gebruikt voor worden, dan hoef je de B16 en C16 zekeringen voor de airco's niet achter een aardlekschakelaar te zetten.
Op die manier heb je voldoende aan 2 aardlekschakelaars om de overgebleven 7 groepen te beveiligen.

Je zult de gebruikte busboard Flexomaat zekeringen voor de airco's dan wel moeten vervangen voor het zelfde type ABB zekering maar dan met schroefcontacten op de IN en UIT. Dit model zekering heeft geen busboard contact aan de achterzijde waardoor je ze aan de IN zijde apart moet bedraden met 6mm2 draad wat je af moet takken van verdeelblokjes welke je onderin de groepenkast tussen de witte klemverbindingen klikt. Op deze verdeelblokjes komt ook de UIT van de hoofdschakelaar en de IN van de 2 aardlekschakelaars.
Op die manier blijf je met deze airco zekeringen buiten de twee aardlekschakelaars en hoef je alleen de resterende 7 Flexomaat zekeringen goed te verdelen over de 2 aardlekschakelaars.
Hierdoor kun je ook gelijk de aardlekautomaat voor de zonnepanelen bij de verdeelblokjes aftakken i.p.v. onder de rechter aardlekschakelaar.

Het is echter wel allemaal even werk en een beetje kennis en ervaring is hier ook gewenst. Mijn advies om dit niet zelf te doen en een elektricien te vragen om de kast conform aan te passen. Dit gaat jou denk ik niet lukken.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Zijn die twee airco-automaten je ook als ‘nieuw’ verkocht? Zo zien ze er niet uit namelijk: rode opdruk afgesleten en de linker lijkt nogal vies.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Aiolos schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 20:06:
Zijn die twee airco-automaten je ook als ‘nieuw’ verkocht? Zo zien ze er niet uit namelijk: rode opdruk afgesleten en de linker lijkt nogal vies.
Lijkt wel schimmel.

• kabeltjekabel
Theo74 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 17:06:
De airco's zijn afgemonteerd op een eigen ABB Flexomaat zekering, te weten een B16 en een C16 zekering.
Heb je daartoe dan ook twee verschillende typen airco's hangen waarbij 1 model een C16 zekering nodig heeft i.p.v. een B16? Een C16 zekering heeft een tragere uitschakelkarakteristiek wat toegepast wordt bij korte piekbelastingen.

Als de voedingskabels voor de airco's direct in de airco's zjin aangesloten, of zijn aangesloten op speciaal hiervoor gemaakte wandcontactdozen, die nergens anders gebruikt voor worden, dan hoef je de B16 en C16 zekeringen voor de airco's niet achter een aardlekschakelaar te zetten.
Op die manier heb je voldoende aan 2 aardlekschakelaars om de overgebleven 7 groepen te beveiligen.

Je zult de gebruikte busboard Flexomaat zekeringen voor de airco's dan wel moeten vervangen voor het zelfde type ABB zekering maar dan met schroefcontacten op de IN en UIT. Dit model zekering heeft geen busboard contact aan de achterzijde waardoor je ze aan de IN zijde apart moet bedraden met 6mm2 draad wat je af moet takken van verdeelblokjes welke je onderin de groepenkast tussen de witte klemverbindingen klikt. Op deze verdeelblokjes komt ook de UIT van de hoofdschakelaar en de IN van de 2 aardlekschakelaars.
Op die manier blijf je met deze airco zekeringen buiten de twee aardlekschakelaars en hoef je alleen de resterende 7 Flexomaat zekeringen goed te verdelen over de 2 aardlekschakelaars.
Hierdoor kun je ook gelijk de aardlekautomaat voor de zonnepanelen bij de verdeelblokjes aftakken i.p.v. onder de rechter aardlekschakelaar.

Het is echter wel allemaal even werk en een beetje kennis en ervaring is hier ook gewenst. Mijn advies om dit niet zelf te doen en een elektricien te vragen om de kast conform aan te passen. Dit gaat jou denk ik niet lukken.
Je vergeet er bij te vertellen dat dat alleen mag als je aardingsweerstand heel laag is. Met C16 kom je dan uit op 0,5 Ohm. Succes om dat te halen met een TT stelsel...

Oftewel; niet doen. Kan ook zijn dat de installatiehandleiding van de airco ook een aardlekschakelaar voorschrijft.

• kabeltjekabel
Ik ben ook wel eens benieuwd hoe ze dat onderop de rechter aardlekschakelaar aangesloten hebben.

• kabeltjekabel
ChiMan schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 15:05:
Als ik het goed begrijp moet er per 4 groepen 1 aardlekschakelaar aangesloten zijn.
Achter een aardlekschakelaar maximaal 4 groepen; dat is strict genomen net iets anders.

• Xander
Theo74 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 17:06:
Dit was wat toevallig nog in de bus rondslingerende. By the looks of it. :X
Zoals @kabeltjekabel al aangeeft vergeet je hierbij even want randvoorwaarden... Als de aardcircuitweerstand te hoog is mag dit niet.
Aiolos schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 20:06:
Ze zijn volgens mij ook al lang niet meer te bestellen met schroefcontacten aan de bovenkant.
kabeltjekabel schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 20:15:
Ik ben ook wel eens benieuwd hoe ze dat onderop de rechter aardlekschakelaar aangesloten hebben.
Deze aardlekschakelaars hebben dubbele contacten, ik neem aan dat ze die gebruikt hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lmzg1W3X1wbapqDqWSJiKNHYKVY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Y1Qt9TG58dORgGu9zm8x56yo.jpg?f=user_large

Zo zal het af-fabriek ook onder de linker aardlekschakelaar zijn gedaan.

• ChiMan
Bedankt voor jullie reactie allemaal!

Moet ik mij zorgen maken met mijn huidige groepenkast?

De 2 buiten units van de airco hebben elke apart een groep.
De airco installateur was zo vriendelijk om ook de elektra te doen (kabels lagen er al) wat vooraf niet was afgesproken zonder extra kosten.

Wat is nu de juiste oplossing?
Een extra aardlekschakelaar installeren met bijhorende busboard (3x4) en 2 nieuwe zekeringen of de suggestie van @Theo74 ?
Xander schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 20:33:
[...]

[...]

Deze aardlekschakelaars hebben dubbele contacten, ik neem aan dat ze die gebruikt hebben.

[Afbeelding]

Zo zal het af-fabriek ook onder de linker aardlekschakelaar zijn gedaan.
Volgens komt de foto overeen met die van mij. Ga het morgen controleren.

Foto komt overeen met mijn groepenkast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GlIlKQ65zqDhTVln2Lgq00Q1jHg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8ruEoZQH53YSjnBfgKwKGcz4.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 16% gewijzigd door ChiMan op 23-10-2020 12:05 ]

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 03-12 12:17
Als je het zelf wilt doen, het simpel wilt houden en 110% aan de voorschriften wilt voldoen dan zou ik een 3 delig/3 fase busboard en een extra aardlekschakelaar bestellen.
Busboard wisselen, aardlekschakelaar bijplaatsen, de 3 aardlekschakelaars verdelen over de 3 aansluitingen van het busboard, Flexomaat zekeringautomaten verdelen over de 3 busboard delen/aardlekschakelaars en klaar.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

• ChiMan
Theo74 schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 09:53:
Als je het zelf wilt doen, het simpel wilt houden en 110% aan de voorschriften wilt voldoen dan zou ik een 3 delig/3 fase busboard en een extra aardlekschakelaar bestellen.
Busboard wisselen, aardlekschakelaar bijplaatsen, de 3 aardlekschakelaars verdelen over de 3 aansluitingen van het busboard, Flexomaat zekeringautomaten verdelen over de 3 busboard delen/aardlekschakelaars en klaar.
Ik ga het niet zelf doen voor me eigen veiligheid
Iemand die in de buurt van Zaanstad woont en mij wilt helpen? :)

Moet ik zorgen maken met mijn huidige installatie of kan ik het later laten installen?

Ga de volgende onderdelen laten installeren door iemand met verstand:
1 x ABB busboard III 1 fase 63A
2 x ABB flexomaat schroefloos 1-polig + nul 16 ampère B-karakteristiek
1 x ABB aardlekschakelaar 2-polig 40 ampère

Zijn er nog andere dingen waar ik rekening moet houden?
En kan de huidige zekering voor de zonnepanelen blijven gebruiken?

(Excuses voor de vele vragen)

[ Voor 3% gewijzigd door ChiMan op 23-10-2020 12:42 ]

Pagina: 1