Ik heb een computertje staan: een 10 jaar oude Packerd Bell iMedia (met Acer moederbordje)
Deze functioneert nu als thuis servertje (datashare, telefoonbackup en mediaspeler).
Netjes een trage celeron en inmiddels 4GB geheugen er in.
Als bootdrive zit er een 120GB SSD in, en als bulkschijf een Seagate 3TB 3,5" sata geval (niet meer de originele schijf dus).
OS op de SSD staat Windows 10pro, netjes up to date.
Verder staan Ccleaner en ATI catalyst software aan, dat is het wel.
Punt is dat de 3TB schijf na ca. 30 seconden downspinnt. Dat geeft bij licht gebruik een irritant spinup/spindown ritme. Nog los van dat het niet goed is voor de schijf.
De BIOS geeft geen instelling voor de spindown of energie-opties voor de HDD.
In Windows staat de spindown op 15 minuten (vind ik een redelijke periode) maar dat negeert de computer dus.
Weet iemand een manier om deze veel te agressieve spindown te omzeilen en 'gewoon' een fatsoenlijke periode online blijft?
Deze functioneert nu als thuis servertje (datashare, telefoonbackup en mediaspeler).
Netjes een trage celeron en inmiddels 4GB geheugen er in.
Als bootdrive zit er een 120GB SSD in, en als bulkschijf een Seagate 3TB 3,5" sata geval (niet meer de originele schijf dus).
OS op de SSD staat Windows 10pro, netjes up to date.
Verder staan Ccleaner en ATI catalyst software aan, dat is het wel.
Punt is dat de 3TB schijf na ca. 30 seconden downspinnt. Dat geeft bij licht gebruik een irritant spinup/spindown ritme. Nog los van dat het niet goed is voor de schijf.
De BIOS geeft geen instelling voor de spindown of energie-opties voor de HDD.
In Windows staat de spindown op 15 minuten (vind ik een redelijke periode) maar dat negeert de computer dus.
Weet iemand een manier om deze veel te agressieve spindown te omzeilen en 'gewoon' een fatsoenlijke periode online blijft?
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS