[Excel] hulp bij verticaal zoeken + als dan formule

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hejwazzup
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-06-2024
Hallo,

Ik kom er even niet uit met een formule in Excel. Ik zit zo enorm vast te denken dat ik hulp hierbij enorm waardeer.

Ik werk in het onderwijs en ben bezig met een document voor een weekplanning. In dat document komen de lessen in een weekoverzicht te staan. Wat ik voor elkaar wil krijgen, is dat er verticaal gezocht wordt naar het bijpassende doel van die les. Dit lukt mij door middel van verticaal zoeken.
Het probleem is echter dat de les niet altijd in dezelfde cel gepland wordt. Immers, rekenen is niet elke dag op exact dezelfde tijd (in het basisonderwijs). En hier loop ik vast.

Voorbeeld:
Het tabblad van het weekoverzicht ziet er globaal zo uit:
In cellen B4 tot en met B13 komt de les te staan. Dit is altijd Blok x, les x.
Wat ik dan graag wil is dat in cel A22 automatisch het goede doel komt te staan.

Ik heb hiervoor op een apart tabblad (DOELENGROEP4) een overzicht gemaakt van alle lessen met alle bijpassende doelen.
In A1 staat bijvoorbeeld blok 1, les 1 en in B1 staan dan het doel. In A2 staat blok 1, les 2 en in B2 het doel etc.

De formule die werkt als verticaal zoeken slechts naar één cel kijkt is:
=ALS(B4="";"";VERT.ZOEKEN(B4;DOELENGROEP4!$A$1:$B$9999;2;ONWAAR))
Maar ik krijg het dus niet werkend met het zoeken in alle cellen van B4:B13.
Ik zat zelf te denken aan een ALS.DAN formule waarbij hij eerst in B4 kijkt en is B4 leeg dan verder gaat naar B5 etc. maar ik krijg dit niet voor elkaar.

Heel graag jullie hulp.
Als je meer info nodig hebt, zeg dat gerust.

Alvast bedankt,
Rik.

Beste antwoord (via hejwazzup op 22-10-2020 16:12)

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:49
Cel A15 is dus altijd voor rekenen?
In dat geval kun je een dubbele VLOOKUP doen:
Met dit deel van de formule zoek je op welk blok van rekenen aan de beurt is: =VLOOKUP("Rekenen";$A$4:$B$13;2;false)
Met deze formule zoek je op welke les bij dat blok hoort
=VLOOKUP("Blok 3, les 3";'DOELENGROEP4'!$A$2:B$99;2;false)

Combineer je die twee dan krijg je:
=VLOOKUP(VLOOKUP("Rekenen";$A$4:$B$13;2;false);'DOELENGROEP4'!$A$2:B$99;2;false)

Zo zou het moeten lukken (als ik geen typfout heb gemaakt in de syntax)

Hier zou een handtekening kunnen staan.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belindo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:53

Belindo

▶ ─🔘─────── 15:02

Ik wil je graag helpen, maar zou dan iets meer info willen zien zoals een screenshot van hoe de data eruit ziet, plus hoe het gewenste resultaat eruit ziet. Een voorbeeldbestand met (fake) data zou ook helpen.

Er is een hele hoop mogelijk in Excel, al dan niet met geneste formule's of een hulpkolom hier en daar.

Coding in the cold; <brrrrr />

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hejwazzup
Belindo schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 14:51:
Ik wil je graag helpen, maar zou dan iets meer info willen zien zoals een screenshot van hoe de data eruit ziet, plus hoe het gewenste resultaat eruit ziet. Een voorbeeldbestand met (fake) data zou ook helpen.

Er is een hele hoop mogelijk in Excel, al dan niet met geneste formule's of een hulpkolom hier en daar.
Natuurlijk. Dat begrijp ik heel goed. Hierbij wat screenshots.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9xCigvUrx012WzNI7s0I3cIQ2bI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Sp95w7enogiH7aMiGq5vA3hD.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/49vnnC33FfgAeP9bMhUssCGqptQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cwhW7cNMwuhP8ZlyCorSmXIe.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pITEtOzfeBNNU51-bmNgY1wRSL8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/z48kB211BKHzk4kaPhdvWAYf.png?f=fotoalbum_large

Je ziet dat met de formule er dus een doel ingevuld wordt. Maar dan kijkt hij slechts alleen naar de cel B4.

(Ik weet niet hoe ik een Excel-bestand kan uploaden naar Tweakers)

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:49
Met dit deel van de formule zoek je op welk blok van rekenen aan de beurt is: =VLOOKUP("Rekenen";$A$4:$B$13;2;false)

=VLOOKUP(VLOOKUP("Rekenen";$A$4:$B$13;2;false);'DOELENGROEP4'!$A$2:B$99;2;false)

Hier zou een handtekening kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hejwazzup
Patrick_6369 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 15:22:

Misschien doe ik iets fout, of werkt de formule toch niet zoals ik het bedoel.
In cel A15 komt inderdaad altijd het doel van rekenen te staan. In principe hoeft hij niet te zoeken naar het woord 'rekenen', want zodra er ergens staat Blok X, les X hoort dat altijd bij rekenen en niet bijvoorbeeld bij spelling (want bij spelling is de notatie: Blok X, Week X, les X dus die verschilt).

Er hoeft dus alleen gekeken te worden naar welke les (bijvoorbeeld blok 3, les 4 of blok 4, les 8 ) er ingevuld is in de cellenreeks B4 t/m B13 en dat dan in A15 het juiste doel komt te staan.
Want in dit voorbeeld staat rekenen gepland in cel A5 (met de les in B5), maar het zou best kunnen dat op dinsdag rekenen later op de dag gepland wordt (bijvoorbeeld in cel A7, met de les in B7).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 20:16

g0tanks

Moderator CSA
hejwazzup schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 15:53:
[...]

Misschien doe ik iets fout, of werkt de formule toch niet zoals ik het bedoel.
In cel A15 komt inderdaad altijd het doel van rekenen te staan. In principe hoeft hij niet te zoeken naar het woord 'rekenen', want zodra er ergens staat Blok X, les X hoort dat altijd bij rekenen en niet bijvoorbeeld bij spelling (want bij spelling is de notatie: Blok X, Week X, les X dus die verschilt).

Er hoeft dus alleen gekeken te worden naar welke les (bijvoorbeeld blok 3, les 4 of blok 4, les 8 ) er ingevuld is in de cellenreeks B4 t/m B13 en dat dan in A15 het juiste doel komt te staan.
Want in dit voorbeeld staat rekenen gepland in cel A5 (met de les in B5), maar het zou best kunnen dat op dinsdag rekenen later op de dag gepland wordt (bijvoorbeeld in cel A7, met de les in B7).
De oplossing van @Patrick_6369 berust erop dat 'Blok X, les Y' altijd rechts naast Rekenen staat. Je kan een oplossing bedenken die zoekt naar iets dat lijkt op 'Blok X, les Y' maar dat maakt het denk ik onnodig ingewikkeld.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hejwazzup
g0tanks schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 15:57:
[...]

De oplossing van @Patrick_6369 berust erop dat 'Blok X, les Y' altijd rechts naast Rekenen staat. Je kan een oplossing bedenken die zoekt naar iets dat lijkt op 'Blok X, les Y' maar dat maakt het denk ik onnodig ingewikkeld.
Oh ik zie het inderdaad.
De formule werkte niet, omdat ik deze nog om moest zetten naar het Nederlands.
En het werkt! Enorm bedankt voor deze snelle hulp!

[ Voor 25% gewijzigd door hejwazzup op 22-10-2020 16:12 ]

Pagina: 1