Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarelDeGrote123
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 09-04-2021
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-07 22:11
@KarelDeGrote123 Gebruik eventueel de MO tags (als je niet zo makkelijk gevonden wil worden) voor het template ;)

Inhoudelijk:
Members only:

[ Voor 77% gewijzigd door D_Jeff op 22-10-2020 15:12 ]

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Je contract nakijken of je een concurrentie e/o relatiebeding hebt is stap 1, daarna kan je hier verder voor advies.

puntje bij paaltje, blijf eerlijk tegen alle partijen, maar het kan zomaar zijn dat je opdrachtgever een contract heeft getekend en ook voor jou moeten gaan "betalen".

Verwacht geen gouden bergen, je opleidingen zijn erg algemeen noodzakelijk tegenwoordig, je ervaring telt eigenlijk en die is "maar" 1.5 jaar.

[ Voor 20% gewijzigd door Vorkie op 22-10-2020 15:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-06 00:58

EMP

Krulloos!

Ten eerste: wat heb je nu in je contract staan m.b.t. concurrentiebeding/relatiebeding?

Goede kans dat je niet zomaar 'over mag stappen'.

Daarna moet je eens met HR van het 'toekomstige' bedrijf overleggen. Vaak hebben zij in hun contract met het detacheringscontract staandat ze jou niet zomaar mogen inhuren.

Zorg dat je goed in kaart hebt wat er contractueel mag, daarna kun je met beide partijen om tafel. Het is niet ongebruikelijk dat je wel kunt overstappen, maar dat er dan een constructie wordt afgesproken tussen je oude en nieuwe werkgever, bijvoorbeeld dat ze je nog X maanden blijven inhuren (dus winst voor detacheerder) , of dat er een bedragje naar detacheerder gaat. Je hebt hier niet recht op, dus kijk eerst wat er contractueel vastgelegd is, en daarna proberen dat in samenspraak met de partijen op te lossen. Meestal is dat wel mogelijk (maar het is geen recht!).

Sla deze stappen niet over. je bent niet de eerste die een dikke vette geldboete krijgt van oud-werkgever omdat je zogenaamd het contract overtreden hebt, of die na twee weken werken vrolijk in de proeftijd op straat wordt gezet omdat nieuwe werkgever je toch niet had mogen inhuren (dat is een oepsje voor nieuwe werkgever, maar jij staat wel op straat zonder WW of wat dan ook, want ontbinden in proeftijd mag).

Dat is de juridische kant van het verhaal. Daarnaast stel je veel vragen over salaris/vergoedingen. Die zou ik eerst eens concreet afkaarten door te vragen wat je 'hypothetisch' zou gaan verdienen als je overstapt. Niets zo lullig om alles geregeld te hebben en er dan achter komen dat ze je toch een kwart minder betalen dan wat je gehoopt had.

Succes!

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-07 11:52

Barrycade

Through the...

Als je toch al je contract opgezocht hebt wegens mijn medereageerders hierboven: neem even het deel over je lease auto en als je toch bezig bent studiekosten door. Je zal niet de eerste zijn die opeens zijn leaseauto / studie moet betalen aan zijn ex-werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarelDeGrote123
2450 is mijn huidige salaris. Hmm dus US/CAN bedrijven kunnen best anal zijn m.b.t. salarisverhogingen?

In mijn contract is er uiteraard een mogelijk om overgenomen te worden door mijn opdrachtgever. Zij zullen dan wel de opleidingskosten voor mij moeten betalen maar dat is geen probleem kreeg ik te horen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Laatst online: 10-07 22:11
@KarelDeGrote123 Opleidingskosten worden gewoon onderdeel van de onderhandelingen (it detacheerder <-> overnemend bedrijf) , niet jouw issue ;)

Members only:

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Members only:

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DeveloperNL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-06-2024
Members only:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-07 10:43
Ik mis 1 enorme stap.

“klant wil me overnemen”.

Leuk voor hun. Maar wat vind je er zelf van? Je hebt eerder gekozen om in de detachering te werken. Was dat alleen maar als opstap? Of ben je klaar mer wisselende opdrachtgevers?

Niet dat een overstap slecht hoeft te zijn. Maar de motivatie moet wel bij jou zelf vandaag komen en niet vanuit de omstandigheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Members only:

[ Voor 13% gewijzigd door Sport_Life op 22-10-2020 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarelDeGrote123
t_captain schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 22:27:
Ik mis 1 enorme stap.

“klant wil me overnemen”.

Leuk voor hun. Maar wat vind je er zelf van? Je hebt eerder gekozen om in de detachering te werken. Was dat alleen maar als opstap? Of ben je klaar mer wisselende opdrachtgevers?

Niet dat een overstap slecht hoeft te zijn. Maar de motivatie moet wel bij jou zelf vandaag komen en niet vanuit de omstandigheden.
Voor mijn gevoel vind ik beide prima, ik ken de mensen en het werk dat er gedaan wordt. Ik kan in principe zo mee met de "senior" functie. Maar soms lijkt het weer te eentonig en saai te worden zonder een echte uitdaging.

Binnen de detachering gaat het veel sneller gaat qua salaris verhogingen en certificaten behalen uiteraard. Ervaring op doen bij verschillende projecten is dan ook wel ideaal voor als je later als ZZP'er gaat werken.

Om eerlijk te zijn weet ik het nog niet. Als de offer erg lucratief is zal ik het accepteren vermoed ik. :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Vorkie schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 15:09:
Je contract nakijken of je een concurrentie e/o relatiebeding hebt is stap 1, daarna kan je hier verder voor advies.

puntje bij paaltje, blijf eerlijk tegen alle partijen, maar het kan zomaar zijn dat je opdrachtgever een contract heeft getekend en ook voor jou moeten gaan "betalen".

Verwacht geen gouden bergen, je opleidingen zijn erg algemeen noodzakelijk tegenwoordig, je ervaring telt eigenlijk en die is "maar" 1.5 jaar.
Irrelevant, ik heb zo de jurisprudentie er niet bij, maar dit geldt niet meer anno 2020. Als werknemer mag jij gaan werken bij je opdrachtgever. Om dit tegen te gaan zijn er contracten tussen werkgever en opdrachtgever die voorkomen dat opdrachtgever zomaar werknemers van werkgever kunnen overnemen, waarschijnlijk wordt werkgever dan ook door opdrachtgever van TS afgekocht.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarelDeGrote123
True schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 01:07:
[...]

Irrelevant, ik heb zo de jurisprudentie er niet bij, maar dit geldt niet meer anno 2020. Als werknemer mag jij gaan werken bij je opdrachtgever. Om dit tegen te gaan zijn er contracten tussen werkgever en opdrachtgever die voorkomen dat opdrachtgever zomaar werknemers van werkgever kunnen overnemen, waarschijnlijk wordt werkgever dan ook door opdrachtgever van TS afgekocht.
In mijn contract staat dat het overnemen mag en kan. Hier geldt wel een "redelijke vergoeding in verband met de terbeschikkingstelling, werving en opleiding van medewerker."
Mijn contactpersoon heeft al aangegeven dat dat geen probleem is en dat ze bereid zijn dat te betalen.

Ik ga volgende week op gesprek en zie dan wel hoe of wat. :|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-07 20:57
Enig idee wat je uurtarief is op het moment? Dan kan je wat beter bepalen wat je kan "eisen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarelDeGrote123
Michielgb schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 01:29:
Enig idee wat je uurtarief is op het moment? Dan kan je wat beter bepalen wat je kan "eisen".
Geen idee, kan zo maar zijn dat ze me voor 60 euro per uur verkopen..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
True schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 01:07:
[...]

Misschien weet @Ardana iets over dit stukje anno 2020...

Iets zegt mij dat jij doelt op :

https://maxius.nl/wet-all...r-intermediairs/artikel9a

Wat van belang is in deze, is dat het uitleentermijn afgelopen is.

Maar goed, het is te regelen zo te lezen, maar ik denk dat je, voor de compleetheid, maar even de jurisprudentie erbij moet halen, want, zeg nou zelf, iedereen, zelf ik, kan maar wat op een forum neergooien.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:28

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Helaas, dit is nou net niet mijn expertise-gebied en mijn eigen ervaring stamt uit 2009, en betreft het overstappen naar een andere detacheerder. Niet vergelijkbaar dus.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

KarelDeGrote123 schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 01:12:
[...]

In mijn contract staat dat het overnemen mag en kan. Hier geldt wel een "redelijke vergoeding in verband met de terbeschikkingstelling, werving en opleiding van medewerker."
Mijn contactpersoon heeft al aangegeven dat dat geen probleem is en dat ze bereid zijn dat te betalen.

Ik ga volgende week op gesprek en zie dan wel hoe of wat. :|
Ik vind de reactie van @t_captain wel treffend: vind je het zelf verstandig om je na slechts 1,5 jaar detachering (waarvan 1 jaar bij dit bedrijf?) te binden aan 1 werkgever. Het lijkt je voornamelijk om het salaris te gaan, dat is in deze het minst belangrijke. Je kunt wellicht beter nog een paar jaar gedetacheerd blijven werken, en ondertussen cursussen volgen en ervoor zorgen dat iedere opdracht weer een stukje meer uitdaging heeft. Dan maak je over een jaar of 5 een veel grotere stap ;)

Ik heb de indruk dat je eigenlijk niet wil, maar je laat je een beetje verleiden door het salaris .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Met statements dat een relatiebeding weinig waard is bij algemene functies mag je wel wat bronvermelding plaatsen. Andere verkeerd voorlichten lijkt me geheel onwenselijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Napo schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 09:04:
[...]

Met statements dat een relatiebeding weinig waard is bij algemene functies mag je wel wat bronvermelding plaatsen. Andere verkeerd voorlichten lijkt me geheel onwenselijk.
1e hit Google
https://www.futd.nl/vakbl...urrentiebeding-anno-2018/
In de wet wordt (in art. 7:653 BW) iets gezegd over “een beding tussen de werkgever en werknemer waarbij deze laatste wordt beperkt in zijn bevoegdheid om na het einde van de overeenkomst op zekere wijze werkzaam te zijn”. De wet heeft het dus niet over specifieke benamingen zoals concurrentiebeding of relatiebeding. Uit jurisprudentie blijkt dat rechters vinden dat een relatiebeding ook onder het artikel valt, omdat een relatiebeding ook beperkend kan werken voor een werknemer na einde dienstverband.
Als voorbeeld mijn detacheerder destijds had zo'n beetje ieder bedrijf in de directe omgeving in de mailing/portefeuille en als ik "op de bank" zat werd mijn (anonieme) cv ook daarheen gestuurd.
Zou dus betekenen dat ik bij die bedrijven nooit in dienst mag treden.. > houdt nooit stand bij een rechter (en dat weer een detacheerder ook).

[ Voor 55% gewijzigd door Sport_Life op 23-10-2020 09:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slashcare
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08-07 19:19
Sport_Life schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 09:49:
[...]

1e hit Google
https://www.futd.nl/vakbl...urrentiebeding-anno-2018/

[...]

Als voorbeeld mijn detacheerder destijds had zo'n beetje ieder bedrijf in de directe omgeving in de mailing/portefeuille en als ik "op de bank" zat werd mijn (anonieme) cv ook daarheen gestuurd.
Zou dus betekenen dat ik bij die bedrijven nooit in dienst mag treden.. > houdt nooit stand bij een rechter (en dat weer een detacheerder ook).
De conclusie in dat artikel is toch echt:
De conclusie dat een concurrentiebeding “toch nooit geldt” blijkt in praktijk zeker niet waar te zijn. Regelmatig zijn er uitspraken te lezen waarin een ex-werknemer tot flinke boetes wordt veroordeeld voor overtreding van een beperkend beding, vooral als er sprake is van een goed doordacht en te verdedigen systeem van bedingen, als het beperkend beding duidelijk is omschreven en redelijk is en als duidelijk is dat de werkgever zijn belangen beschermt zonder een werknemer het totaal onmogelijk te maken ergens anders te werken. In die gevallen kan de weegschaal zeker de kant op gaan van de werkgever en worden diens belangen beschermd.
Zo lang de eisen niet te gek zijn lijkt dit mij niet iets waar je op wilt gokken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
slashcare schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 10:04:
[...]

[...]

Zo lang de eisen niet te gek zijn lijkt dit mij niet iets waar je op wilt gokken.
En dit is dus juist hetgeen wat je moet zien te willen voorkomen, de indrukken wekken dat een concurrentie en/of relatiebeding toch geen stand houden en men derhalve maar gewoon hetgeen doen wat hun in financiële problemen kan brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slashcare
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08-07 19:19
Napo schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 10:07:
[...]

En dit is dus juist hetgeen wat je moet zien te willen voorkomen, de indrukken wekken dat een concurrentie en/of relatiebeding toch geen stand houden en men derhalve maar gewoon hetgeen doen wat hun in financiële problemen kan brengen.
Exact.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-07 10:43
Het gesprek gaat heel veel over relatiebeding etc. Hoewel TS natuurlijk goed moet beseffen waar hij juridisch staat (en natuurlijk niets tekenen als hij niets zwart op wit heeft van opdrachtgever en/of werkgever), lijkt er bij zijn klant de wil om het in redelijkheid met de detacheerder op te lossen. De kans is dus groot dat die hobbel wordt weggenomen.

Maar de motivatie vind ik nog wat zwak, teveel gedreven door de omstandigheden en te weinig door visie.

Hier mijn "stappenplan verstandige beslissingen":

1. je overweegt een beslissing, bijvoorbeeld een nieuwe baan
2. ga bij jezelf na waarom je die stap aantrekkelijk vindt. is het het idee van een hoger salaris, een nieuwe auto, het einde aan de dagelijkse files, etc?
3. ga wat dieper in jezelf te rade: stel dat deze kans niet op de horizon was verschenen maar er wel ruime mogelijkheden en keuzes waren, wat zou je zelf het liefste kiezen? hoe goed past de actuele kans in jouw eigen plan?
4. bepaal je juridische positie: mag je een handtekenkening zetten? wat zijn je beperkingen? hoe groot zijn je risico's?
5. bepaal je financiele positie. hoe graag wil je? wat moet er minimaal geboden worden dat je het echt aantrekkelijk vindt en wat moet er minimaal geboden worden voordat je wegloopt van de kans?
6. Indien 2 en 3 op 1 lijn zijn komen te liggen: ga de onderhandeling in. blijf binnen de grenzen van punt 4 en 5 en reflecteer of je blij wordt van het aanbod. If it doesn't spark joy, throw it out.

Volgens mij dit TS op stap 2 en het topic op stap 4. Werk aan de winkel :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

slashcare schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 10:04:
[...]

[...]

Volgens mij heb ik het in mijn eerste post ook genuanceerd: in bepaalde gevallen kan een dergelijk beding prima effect hebben. In dit geval gaat het om (zonder de TS of de functie tekort te doen) een functie van meer algemene aard, gelet op het salaris en de vooropleiding, bovendien - en dat is het belangrijkste - is de nieuwe werkgever van TS bereidt een afkoopsom te betalen. Dus hoe wil je enerzijds een afkoopsom betalen en anderzijds van TS verwachten dat hij een boete (dus geen vergoeding, dat heeft juridisch een heel andere betekenis) betaalt aan zijn oude werkgever? Dat rijmt natuurlijk niet ;)
Napo schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 10:07:
[...]

Even omdraaien: door heel stellig te beweren dat een dergelijk artikel een werknemer altijd beperkt, loopt TS (of iemand anders) mogelijk carrière kansen mis.

[ Voor 42% gewijzigd door Sport_Life op 23-10-2020 10:57 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• A4553
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:51
Betreffende het juridische deel aangaande overname door een opdrachtgever. Hierop is art. 9a van de Waadi van toepassing (belemmeringsverbod).

Let wel dat dit artikel ingaat op overname na afloop van de inleenperiode. Lid 2 benadrukt ook dat er niet van lid 1 kan worden afgeweken aangaande kickback fees opgenomen in de inleenovereenkomst.

M.a.w. (samengevat), na afloop van de inleenovereenkomst mag jouw detacheerder je niet belemmeren in dienst te treden bij de inlener. Afhankelijk van de inleenovereenkomst kan het zijn dat de inlener wel een overnamebedrag moet betalen aan je detacheerder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Sport_Life schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 10:48:
[...]

Even omdraaien: door heel stellig te beweren dat een dergelijk artikel een werknemer altijd beperkt, loopt TS (of iemand anders) mogelijk carrière kansen mis.
Maar dat beweert ook niemand. Het is voornamelijk "ga na wat de impact van een beding zou kunnen zijn". Dat houdt niet in dat het altijd afgedwongen wordt noch dat het stand houdt echter wordt de bewering gedaan dat het heden ten dagen geen stand houdt. Dat is een uiterste die zeker risico kan hebben voor de persoon in kwestie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xtince
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19-06 07:24
A4553 schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 10:52:
Betreffende het juridische deel aangaande overname door een opdrachtgever. Hierop is art. 9a van de Waadi van toepassing (belemmeringsverbod).

Let wel dat dit artikel ingaat op overname na afloop van de inleenperiode. Lid 2 benadrukt ook dat er niet van lid 1 kan worden afgeweken aangaande kickback fees opgenomen in de inleenovereenkomst.

M.a.w. (samengevat), na afloop van de inleenovereenkomst mag jouw detacheerder je niet belemmeren in dienst te treden bij de inlener. Afhankelijk van de inleenovereenkomst kan het zijn dat de inlener wel een overnamebedrag moet betalen aan je detacheerder.
Dit klopt in beginsel. In de literatuur en jurisprudentie (lagere rechters overigens) wordt nog weleens verwezen naar de uitlatingen van de Europese commissie (t.a.v. de Uitzendrichtlijn, basis voor de Waadi) dat het belemmeringsverbod ziet op belemmering naar vast werk. Dit betekent m.i. dat indien TS een contract voor onbepaalde tijd heeft bij de detacheringsclub, dit verbod niet zondermeer kan worden ingeroepen. Weet niet of TS een onbepaalde tijd contract heeft overigens. Dit is echter het juridisch verhaal.

Dan terug naar de realiteit. In 9 van de 10 keer zal de detacheerder in de praktijk geen problemen maken als de opdrachtgever een werknemer van de detacheerder wil overnemen. Meestal zijn daar wel afspraken over gemaakt. Voor de detacheerder is een lange termijn relatie met een opdrachtgever natuurlijk veel belangrijker dan overname van enkele werknemers door opdrachtgever (duidt ook weer op een lange termijn samenwerking).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KarelDeGrote123
t_captain schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 10:44:
Het gesprek gaat heel veel over relatiebeding etc. Hoewel TS natuurlijk goed moet beseffen waar hij juridisch staat (en natuurlijk niets tekenen als hij niets zwart op wit heeft van opdrachtgever en/of werkgever), lijkt er bij zijn klant de wil om het in redelijkheid met de detacheerder op te lossen. De kans is dus groot dat die hobbel wordt weggenomen.

Maar de motivatie vind ik nog wat zwak, teveel gedreven door de omstandigheden en te weinig door visie.

Hier mijn "stappenplan verstandige beslissingen":

1. je overweegt een beslissing, bijvoorbeeld een nieuwe baan
2. ga bij jezelf na waarom je die stap aantrekkelijk vindt. is het het idee van een hoger salaris, een nieuwe auto, het einde aan de dagelijkse files, etc?
3. ga wat dieper in jezelf te rade: stel dat deze kans niet op de horizon was verschenen maar er wel ruime mogelijkheden en keuzes waren, wat zou je zelf het liefste kiezen? hoe goed past de actuele kans in jouw eigen plan?
4. bepaal je juridische positie: mag je een handtekenkening zetten? wat zijn je beperkingen? hoe groot zijn je risico's?
5. bepaal je financiele positie. hoe graag wil je? wat moet er minimaal geboden worden dat je het echt aantrekkelijk vindt en wat moet er minimaal geboden worden voordat je wegloopt van de kans?
6. Indien 2 en 3 op 1 lijn zijn komen te liggen: ga de onderhandeling in. blijf binnen de grenzen van punt 4 en 5 en reflecteer of je blij wordt van het aanbod. If it doesn't spark joy, throw it out.

Volgens mij dit TS op stap 2 en het topic op stap 4. Werk aan de winkel :)
Dat is een goede analyse, ik ga erover nadenken in het weekend. Thanks voor je inbreng! 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• falex
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 02-01 15:45
Hi KarelDeGrote123,

Falex hier, Recruiter in het dagelijkse leven.
Ik heb hier ervaring mee en zal je obv mijn eerdere ervaringen zo goed mogelijk proberen te helpen bovenop wat er reeds gezegd is. Hopelijk kun je er wat mee.

Laat ik beginnen met mijn gevoel dat detacheerders normaal gesproken hun klanten niet kwijt willen ten kosten van één medewerker. Ze zullen het niet fijn vinden maar ik denk niet dat ze hun zakenovereenkomst er door laten knappen met het risico dat je alsnog binnen x periode naar een andere werkgever gaat omdat het zaadje inmiddels bij jou geplant is :) Ben jij medewerker 5 die naar deze klant gaat dan kan ik me voorstellen dat ze lastig gaan doen.

Je kunt aangeven aan Klant dat als zij geen bedingen hebben op een overname of dat afkopen bij Werkgever, jij die overstap wel zou overwegen en dat je benieuwd bent naar hoe zij dat vorm zouden gaan geven. Dit is namelijk het ideale moment om ook even te kijken naar jouw eigen pakket. Klant weet waarschijnlijk niet wat jij verdient want ze betalen denk ik een uurloon (ze kunnen vermoedelijk een inschatting maken maar meer ook niet)

Je kunt prima dit gesprek aangaan voordat Klant gaat praten met Werkgever of voordat jij gaat praten met Werkgever, maar vraag daarin wel om hun discretie. Als jullie er samen uit zijn wat het gaat worden dan wordt het tijd om met Werkgever te praten.

Bedenk voor jezelf met welk bedrag je tevreden zou zijn. Daar begint het eigenlijk altijd mee met onderhandelen. Dan maak je daarvan bijvoorbeeld een range met +10% en -10%, dat wordt je bandbreedte waarbinnen je wilt onderhandelen.

Ter indicatie, een 'medior' ICT beheerder in Noord Brabant verdient gemiddeld 43k. Jij bent nog junior, maar jouw markt is bijzonder krap door vraag/aanbod dus je hebt best wat ruimte om te onderhandelen. Een beetje bluf kan, maar overspeel je hand niet. Geef gerust aan dat je door het wegvallen van je leaseauto wel een component gaat missen die je prettig vindt in je huidige pakket. Zij trekken zelf wel de conclusie dat dat gecompenseerd moet worden.

Als er in jouw contract niks staat over concurrentie/relatie beding dan is jou juridisch niks aan te rekenen. Heb je een bepaalde tijd contract dan heb je ook geen concurrentiebeding. Relatiebeding kan wel. Spreek met Klant af dat zij altijd eventuele bijkomende kosten op zich nemen en zorg dat je dat op papier/email hebt staan. Je wilt niet dat een factuur met onvoorziene kosten alsnog bij jou neergelegd wordt.

Houd er rekening mee dat Werkgever jou een counter offer gaat doen op het moment dat je opzegt. Counter offers lijken aantrekkelijk maar dat is het vaak niet. Er wordt (onbewust) toch anders naar je gekeken door Werkgever of collega's en zo mogelijk mis een promotie "omdat ze je al meer salaris hebben gegeven".

Als laatste, je kunt beter pas opzeggen bij Werkgever op het moment dat je een contract hebt getekend bij Klant. Niet je oude schoenen weggooien voor je nieuwe hebt gekocht. Mocht het uiteindelijk helemaal fout dreigen te gaan met Klant/Werkgever relatie dan beroep je je op je proefperiode waarin je zonder een seconde gewerkt te hebben je zonder opgaaf van reden niet aan je contract houdt. Dat is allemaal geen probleem.

Canon 700d | EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM | Tamron AF 70-300mm f/4.0-5.6 Di LD Macro | Samyang 14mm f/2.8 ED AS IF UMC | Samyang 24mm f/1.4 ED AS UMC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• overwatch
  • Laatst online: 24-04-2022
Ik ben onlangs overgenomen door de klant en dit was een heel smooth proces, ze hadden dit al eerder gedaan met andere partijen en mijn werkgever had ook al eerder werknemers over laten nemen door klanten. Stap 1 was voor mij om er financieel uit te komen met de klant (salaris, arbeidsvoorwaarden, etc.). De klant heeft toen aangegeven graag zelf contact op te nemen met mijn werkgever om aan te geven dat ze mij graag willen overnemen. Toen dit telefoontje was gepleegd heb ik bij mijn werkgever aangegeven graag over te willen stappen, met de beweegredenen die daarbij kwamen kijken. Toen begon het onderhandelingsproces tussen mijn werkgever en de klant, waarin alle partijen gelukkig veel gecommuniceerd hebben over de stand van zaken. Uiteindelijk is de overstap doorgegaan en heeft mijn (vorige) werkgever een mooie deal eruit te weten onderhandelen.

Dit is natuurlijk een happy scenario, ik kan me voorstellen dat er genoeg doem scenario's zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-07 13:07
KarelDeGrote123 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 15:29:
2450 is mijn huidige salaris. Hmm dus US/CAN bedrijven kunnen best anal zijn m.b.t. salarisverhogingen?
Er is geen enkele reden om voor een hele kleine verhoging te gaan. Vergeet niet dat ze nu heel erg veel meer voor je betalen. Zou zondermeer voor 3k gaan, op z'n minst. Hetzelfde werk doen voor hetzelfde geld is geen reden over te stappen.

Het is daarnaast vrij gangbaar om de leasekosten bruto bij je salaris te krijgen. Bij m'n laatste werkgever had ik ook de keuze tussen een leasebudget van 900 of 900 mobiliteitsvergoeding bij m'n salaris.

Maargoed. Zoals al gezegd; of je een relatiebeding hebt is veel belangrijker. Dat hebben veel detacheerders en heel veel willen daar ook gewoon niet vanaf wijken.

[ Voor 28% gewijzigd door Hydra op 23-10-2020 15:36 ]

https://niels.nu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
falex schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 14:36:
Laat ik beginnen met mijn gevoel dat detacheerders normaal gesproken hun klanten niet kwijt willen ten kosten van één medewerker.
Dat is nogal simpel gesteld. Voor veel detacheerders, vooral de meer gespecialiseerde high-end clubs, zijn hun mensen hun levensbloed. Die gaan heel vaak gewoon hoe dan ook niet akkoord met een overstap. Vaak is dat dubbel afgedekt; niet alleen in een relatiebeding, maar ook nog eens in de contracten met de klanten. Ze weten ook best dat die klanten echt niet zomaar gaan roepen dat ze dan geen zaken meer doen. Als een dergelijke detacheerder 5 mensen ofzo wegtrekt bij zo'n klant, heeft die klant een groter probleem dan de detacheerder.

Dit geldt kennelijk niet voor de TS (wat dus fijn voor 'em us), maar je kunt dit zeker niet algemeen stellen.

[ Voor 6% gewijzigd door Hydra op 23-10-2020 15:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KarelDeGrote123
falex schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 14:36:
Hi KarelDeGrote123,

Falex hier, Recruiter in het dagelijkse leven.
Ik heb hier ervaring mee en zal je obv mijn eerdere ervaringen zo goed mogelijk proberen te helpen bovenop wat er reeds gezegd is. Hopelijk kun je er wat mee.

Laat ik beginnen met mijn gevoel dat detacheerders normaal gesproken hun klanten niet kwijt willen ten kosten van één medewerker. Ze zullen het niet fijn vinden maar ik denk niet dat ze hun zakenovereenkomst er door laten knappen met het risico dat je alsnog binnen x periode naar een andere werkgever gaat omdat het zaadje inmiddels bij jou geplant is :) Ben jij medewerker 5 die naar deze klant gaat dan kan ik me voorstellen dat ze lastig gaan doen.

Je kunt aangeven aan Klant dat als zij geen bedingen hebben op een overname of dat afkopen bij Werkgever, jij die overstap wel zou overwegen en dat je benieuwd bent naar hoe zij dat vorm zouden gaan geven. Dit is namelijk het ideale moment om ook even te kijken naar jouw eigen pakket. Klant weet waarschijnlijk niet wat jij verdient want ze betalen denk ik een uurloon (ze kunnen vermoedelijk een inschatting maken maar meer ook niet)

Je kunt prima dit gesprek aangaan voordat Klant gaat praten met Werkgever of voordat jij gaat praten met Werkgever, maar vraag daarin wel om hun discretie. Als jullie er samen uit zijn wat het gaat worden dan wordt het tijd om met Werkgever te praten.

Bedenk voor jezelf met welk bedrag je tevreden zou zijn. Daar begint het eigenlijk altijd mee met onderhandelen. Dan maak je daarvan bijvoorbeeld een range met +10% en -10%, dat wordt je bandbreedte waarbinnen je wilt onderhandelen.

Ter indicatie, een 'medior' ICT beheerder in Noord Brabant verdient gemiddeld 43k. Jij bent nog junior, maar jouw markt is bijzonder krap door vraag/aanbod dus je hebt best wat ruimte om te onderhandelen. Een beetje bluf kan, maar overspeel je hand niet. Geef gerust aan dat je door het wegvallen van je leaseauto wel een component gaat missen die je prettig vindt in je huidige pakket. Zij trekken zelf wel de conclusie dat dat gecompenseerd moet worden.

Als er in jouw contract niks staat over concurrentie/relatie beding dan is jou juridisch niks aan te rekenen. Heb je een bepaalde tijd contract dan heb je ook geen concurrentiebeding. Relatiebeding kan wel. Spreek met Klant af dat zij altijd eventuele bijkomende kosten op zich nemen en zorg dat je dat op papier/email hebt staan. Je wilt niet dat een factuur met onvoorziene kosten alsnog bij jou neergelegd wordt.

Houd er rekening mee dat Werkgever jou een counter offer gaat doen op het moment dat je opzegt. Counter offers lijken aantrekkelijk maar dat is het vaak niet. Er wordt (onbewust) toch anders naar je gekeken door Werkgever of collega's en zo mogelijk mis een promotie "omdat ze je al meer salaris hebben gegeven".

Als laatste, je kunt beter pas opzeggen bij Werkgever op het moment dat je een contract hebt getekend bij Klant. Niet je oude schoenen weggooien voor je nieuwe hebt gekocht. Mocht het uiteindelijk helemaal fout dreigen te gaan met Klant/Werkgever relatie dan beroep je je op je proefperiode waarin je zonder een seconde gewerkt te hebben je zonder opgaaf van reden niet aan je contract houdt. Dat is allemaal geen probleem.
Dit was enorm handig, dank voor je inbreng!
Hydra schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 15:34:
[...]

Er is geen enkele reden om voor een hele kleine verhoging te gaan. Vergeet niet dat ze nu heel erg veel meer voor je betalen. Zou zondermeer voor 3k gaan, op z'n minst. Hetzelfde werk doen voor hetzelfde geld is geen reden over te stappen.

Het is daarnaast vrij gangbaar om de leasekosten bruto bij je salaris te krijgen. Bij m'n laatste werkgever had ik ook de keuze tussen een leasebudget van 900 of 900 mobiliteitsvergoeding bij m'n salaris.

Maargoed. Zoals al gezegd; of je een relatiebeding hebt is veel belangrijker. Dat hebben veel detacheerders en heel veel willen daar ook gewoon niet vanaf wijken.
Precies, 3k bruto lijkt mij redelijk oke.

Relatiebeding in mijn contract > Redelijke vergoeding = tenzij partijen anders zijn overeengekomen; 25% bruto jaarsalaris inc. vakantiegeld en emolumenten van de werknemer (wervingsvergoeding) en 100% van de werkellijke opleidingskosten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-07 16:04

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Hydra schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 15:34:
[...]
Dat hangt van zo veel meer factoren af.
Salaris is maar 1 component.

Sure, de een hecht daar wat meer waarde aan dan aan de ander, maar ik kan me prima omstandigheden bedenken waarvoor ik zou overstappen naar een andere baan, voor een vergelijkbaar of zelfs lager salaris.
@KarelDeGrote123

Dat is idd wel dé crux.
Mobiliteit telt onder aan de streep gewoon mee voor je salaris, tegelijkertijd moet je wel daar de netto kosten vanaf trekken.

Even met fictieve getallen. Puur voor het idee.

Nu:
€2500 bruto
Mobiliteitsbudget van €600
Netto: (€2500+€600)-37,35%=€1942,15
Maar je netto reiskosten (die je zelf moet betalen, want eigen auto), zijn heel toevallig €142,15, hou je netto maar €1800 over.

Wil je er netto niet op achteruit gaan, zal je nieuwe werkgever zonder leaseauto, maar met reguliere reiskostenvergoeding, dusdanig moeten betalen, dat je €1800 of meer over houd.

Helemaal vergelijkbaar word het niet en je kunt je afvragen of je zaken als privé kilometers, onderhoud, wegenbelasting, etc, wel of niet mee telt. Voor beiden is wat te zeggen. Het ene kamp zegt "ik had die auto toch gehad dus tel ik die kosten niet mee", het andere kamp beschouwt zijn mobiliteitsvergoeding en eigen auto als vervanging van een leaseauto, en telt dus die zaken wel mee. Het verschil is heel snel een paar duizend € per jaar, maar voor beiden is wat te zeggen vind ik.

Hoe dan ook, stop het in een Excel, inclusief alle variabelen. Dan weet je iig objectief over welke getallen je beslist, ongeacht in welk kamp je staat, of dat je ergens tussen beiden staat. :)

(Ik heb deze rekensom ruim een half jaar geleden gemaakt. Ik ging van een baan met marginale reiskostenvergoeding want loop- en later fietsafstand, maar een 13e maand en nog wat andere zaken, naar een baan met hogere functie, lager bruto salaris, maar wel een mobiliteitsbudget. Tegelijkertijd ook 20.000km per jaar woon-werk.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
unezra schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 09:15:
[...]

Ik heb deze rekensom ruim een half jaar geleden gemaakt. Ik ging van een baan met marginale reiskostenvergoeding want loop- en later fietsafstand, maar een 13e maand en nog wat andere zaken, naar een baan met hogere functie, lager bruto salaris, maar wel een mobiliteitsbudget. Tegelijkertijd ook 20.000km per jaar woon-werk.
En dan heb je nog factoren als pensioenopbouw die potentieel niet over de mobiliteitsvergoeding gaan maar wel als dat onderdeel zou zijn van het vaste bruto salaris. Conclusief moet je naar het hele plaatje kijken en niet naar losse compontenten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Napo schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 09:21:
[...]
En dan heb je nog factoren als pensioenopbouw die potentieel niet over de mobiliteitsvergoeding gaan maar wel als dat onderdeel zou zijn van het vaste bruto salaris. Conclusief moet je naar het hele plaatje kijken en niet naar losse compontenten
Juist.

Dé reden voor mij om, toen ik begin dit jaar op zoek was naar ander werk, een grote Excel sheet te maken met álle componenten er in, aangevuld met tenminste 1 referentiesalaris en eventuele aanbiedingen die ik kreeg.

Ik heb bewust ook mijn privé kilometers, afschrijving en onderhoud daar in gekieperd zodat ik in ieder geval weet over wat voor getallen het gaat. (Alleen vind ik het dus lastig te bepalen hoe ik een mobiliteitsvergoeding wil zien. Die auto had ik namelijk al, zou ik ook hebben gehad in een andere baan.)

Maar het gaat idd om heel veel meer, niet alleen om hetgeen netto over blijft.

Daarom is het ook zinvol om het niet alleen te vergelijken met je directe eigen situatie, maar bijvoorbeeld een aantal referentiesalarissen er tegenaan te zetten. (Ik heb, bewust, die van een overheidsorgaan gebruikt. Die zijn openbaar en vind ik passend voor het type functie waar ik naar zocht.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17:34

3DDude

I void warranty's

Sport_Life schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 09:03:
[...]

Ik vind de reactie van @t_captain wel treffend: vind je het zelf verstandig om je na slechts 1,5 jaar detachering (waarvan 1 jaar bij dit bedrijf?) te binden aan 1 werkgever. Het lijkt je voornamelijk om het salaris te gaan, dat is in deze het minst belangrijke. Je kunt wellicht beter nog een paar jaar gedetacheerd blijven werken, en ondertussen cursussen volgen en ervoor zorgen dat iedere opdracht weer een stukje meer uitdaging heeft. Dan maak je over een jaar of 5 een veel grotere stap ;)

Ik heb de indruk dat je eigenlijk niet wil, maar je laat je een beetje verleiden door het salaris .
Dit zou van toepassing zijn; als ze een nieuwe detacherings opdracht voor m fixen.
Anders blijft de TS natuurlijk op dezelfde opdracht zitten.

Wat de TS kan doen:
- overstappen voor wat meer zakgeld
- tijdens overstappen naar opdrachtgever - heldere afspraken maken op het gebied van opleiding, welke cursussen die wil volgen, en ook gelijk wat er gebeurt als hij wat certificeringen haalt.
- afspraak maken / helder krijgen wat de doorgroeimogelijkheden zijn.

Alternatief: Bij detacheringsclub aangeven dat je graag wat anders wilt doen omdat de huidige opdracht te saai word; Maak afspraken over je ontwikkeling. enz.

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:10

FreakNL

Well do ya punk?

Als het alleen om salaris gaat kan je beter de overstap naar een andere detacheerder maken. En daarna wellicht nog een keer. Dan maak je qua geld de grootste stappen.

Ik ben ook in dienst getreden bij een klant. Daar ging ik zeker niet op vooruit qua geld.. Dat was ook niet de insteek, andere factoren waren belangrijker. Alles bij elkaar ben ik er wel op vooruit gegaan, alhoewel het pure loonstrookje wellicht een ander verhaal vertelde.

Btw, zomaar kijken wat de klant voor jou betaald en daar uithalen dat ze jou meer salaris zouden kunnen bieden als je in dienst zou treden is natuurlijk wel erg platgeslagen. Ze zitten ook met een salarishuis en de salarisverhouding richting directe collega’s.. Zolang je extern bent boeit dat niet, maar als je in vaste dienst komt kun je natuurlijk niet 1000/maand meer verdienen dan je directe collega. Dus je kan dat niet zomaar 1-op-1 vergelijken.. Toen ik nog extern was kostte ik ook meer, met 120/uur gaat het hard. Maar ik verdien nu echt geen 4800 bruto per week ;)

Mocht je alsnog het proces ingaan; blijf praten en zorg dat werkgever en klant on speaking terms blijven.. En laat ze zaken op papier bevestigen (zoals het laten vervallen van een relatiebeding).

Maar als ik je beweegredenen zie kun je wellicht beter verder kijken.

[ Voor 9% gewijzigd door FreakNL op 24-10-2020 10:21 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hydra
unezra schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 09:15:
Sure, de een hecht daar wat meer waarde aan dan aan de ander, maar ik kan me prima omstandigheden bedenken waarvoor ik zou overstappen naar een andere baan, voor een vergelijkbaar of zelfs lager salaris.
Fijn voor je, maar ik weet niet precies wat de OP heeft hieraan (want salaris was een specifieke vraag) en ik heb weinig behoefte aan de zoveelste discussie over jouw zicht op de wereld.

Hoe je het ook wendt of keert, je salaris is wat de meeste andere dingen mogelijk maakt. Je huis. Reizen. Gadgets. Kleding voor je kinderen. Pensioen. En een overstap naar een ander bedrijf is altijd veruit het beste moment om daar een grote stap te maken. Helemaal als dat bedrijf op dit moment jouw bijdrage al zoveel waard vindt dat ze er een extern uurtarief voor betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Het hangt ook van de levensfase, carrière-fase en omstandigheden af @Hydra.

Ik ken iemand die nu in het proces zit om intern te worden ergens. Maar diegene is nu als ZZP-er ingehuurd daar, die weet nu al dat hij er fors op achteruit gaat puur qua geld. Sommige dingen zijn belangrijker dan geld. Voor diegene is geld ook geen drijfveer om in dienst te treden.

Als je echter aan het begin van je carrière staat wordt het verhaal natuurlijk anders (vind ik), dan moet je juist die financiële stappen maken! Zeker in het geval van de TS schijnen de financiën een grote factor te zijn in het al-dan-niet overstappen. In dat geval kun je wellicht beter verder kijken... Probeer anders te achterhalen wat je directe collega’s in vergelijkbare functies pakken, dan weet je direct waar je aan toe bent. Want daar gaan ze geen 100en euro’s van afwijken.

[ Voor 32% gewijzigd door FreakNL op 24-10-2020 10:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

FreakNL schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 10:25:

Ik ken iemand die nu in het proces zit om intern te worden ergens. Maar diegene is nu als ZZP-er ingehuurd daar, die weet nu al dat hij er fors op achteruit gaat puur qua geld. Sommige dingen zijn belangrijker dan geld. Voor diegene is geld ook geen drijfveer om in dienst te treden.

Als je echter aan het begin van je carrière staat wordt het verhaal natuurlijk anders (vind ik), dan moet je juist die financiële stappen maken! Zeker in het geval van de TS schijnen de financiën een grote factor te zijn in het al-dan-niet overstappen. In dat geval kun je wellicht beter verder kijken... Probeer anders te achterhalen wat je directe collega’s in vergelijkbare functies pakken, dan weet je direct waar je aan toe bent. Want daar gaan ze geen 100en euro’s van afwijken.
Eens, maar ook in de levensfase waarin TS zich bevind, kan het zinvol zijn naar de toekomst te kijken.
Stel dat hij nu horizontaal over stapt, maar wel de komende jaren zicht heeft op zinvolle stijgingen, betere opleidingsbudgetten, hogere pensioenafdracht, etc, etc, etc, kan het zomaar zijn dat een schijnbaar horizontale overstap nu, alsnog financieel de meest verstandige beslissing is.

De carrièreperspectieven van TS zouden wel eens beter kunnen zijn bij het bedrijf waar hij nu gedetacheerd zit. :)

(De rest van mijn argumenten laat ik voor nu, om niet wéér in de zoveelste welles-nietes discussie te belanden, even voor wat het is.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
FreakNL schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 10:25:

Wat is dat 'ding' dan dat in zijn geval belangrijker is? Want als ZZPer heb ik zeker de ervaring dat mijn klanten me graag intern willen, maar dan wel voor dezelfde functie. Ik kan mij dus ook niet voorstellen dat hij in een situatie zit dat hij zonder problemen aan interessant werk kan komen, en voor minder geld hetzelfde werk kan gaan doen.

Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen, zoals als je bijvoorbeeld een grote zijwaartse sprong wil maken. Zoals van software engineer naar management bijvoorbeeld. Maar dat zijn uitzonderingen, en ik denk niet dat het voor een TS veel nut heeft allemaal uitzonderingen / zeldzame gevallen aan te gaan dragen. TS vraagt om advies voor zijn situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
FreakNL schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 09:58:
Btw, zomaar kijken wat de klant voor jou betaald en daar uithalen dat ze jou meer salaris zouden kunnen bieden als je in dienst zou treden is natuurlijk wel erg platgeslagen. Ze zitten ook met een salarishuis en de salarisverhouding richting directe collega’s.. Zolang je extern bent boeit dat niet, maar als je in vaste dienst komt kun je natuurlijk niet 1000/maand meer verdienen dan je directe collega.
Dit soort denken is waarom heel veel software engineers t.o.v. de waarde die ze toevoegen veel te weinig betaald krijgen.

Ik heb echt volledig lak aan 'salarishuizen' of wat anderen verdienen. Dat iemand slecht onderhandeld heeft, zou niet moeten betekenen dat ik minder verdien. Hetzelfde geldt voor het salaris dat managers verdienen; het is bij te veel bedrijven nog zo dat zelfs de laagste laag management meer moeten verdienen dan de ICs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ik zijn geval gaat het om een bedrijf (en bedrijfscultuur) waar hij helemaal gedijt. En het is ook nog eens op 5 minuten rijden. Maar de functies die ze voor hem in gedachten hebben zijn allemaal (hogere) functies die in dat bedrijf niet extern ingevuld worden, het zijn allemaal lange-termijn dingen. Dus dan moet je accepteren dat je jezelf niet meer voor 130/uur kan wegzetten maar dat je gewoon ergens voor 75-85k op jaarbasis binnenkomt... Doe nou niet net alsof dat heel uniek is. Tja, als je je hele leven inricht op dat ZZP inkomen kun je inderdaad nooit meer terug in loondienst, maar dat heeft hij nou juist niet gedaan... Na 10 jaar ZZP is zijn huis bijvoorbeeld afbetaald.. En zijn vrouw gaat ook weer werken en hij krijgt er daar een auto van de zaak bij.. Dat maakt het verschil alweer kleiner...

Je ander voorbeeld is leuk en aardig, maar als het bedrijf gewoon een salarishuis heeft ga jij echt (op jaarbasis) niet met 20k meer naar huis dan je directe collega’s.

Overigens is het ieders goed recht om nee te zeggen maar voor sommige mensen is geld niet de belangrijkste drijfveer. Dat is bij mij ook het geval. Ik kan buiten de deur meer verdienen, zeker als ik weer bij een inhuurclub ga werken. Maar daar heb ik weinig trek in op dit moment, want ik heb al een droombaan. En ik verdien sowieso al goed, het is mij het niet waard om voor pakweg 12k bruto op jaarbasis een gok te gaan wagen, dat kan ik altijd nog doen als ik het niet meer naar mijn zin heb...Lees: Als mijn werk niet meer dan een paycheck is (of is geworden)...

[ Voor 6% gewijzigd door FreakNL op 24-10-2020 14:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Hydra schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 11:47:
[...]

Dit soort denken is waarom heel veel software engineers t.o.v. de waarde die ze toevoegen veel te weinig betaald krijgen.

Ik heb echt volledig lak aan 'salarishuizen' of wat anderen verdienen. Dat iemand slecht onderhandeld heeft, zou niet moeten betekenen dat ik minder verdien. Hetzelfde geldt voor het salaris dat managers verdienen; het is bij te veel bedrijven nog zo dat zelfs de laagste laag management meer moeten verdienen dan de ICs.
Klinkt leuk en aardig, maar ts geeft aan dat het salaris
Members only:
, dan kun je als starter met 1,5 jaar ervaring hoog en laag springen: ga je echt nooit krijgen.
Bij ons zitten alleen sommige 50 plussers boven de max van hun functie, daarbuiten niemand en zeker geen nieuwe mensen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Sport_Life schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 15:39:
[...]
Klinkt leuk en aardig, maar ts geeft aan dat het salaris max 50k is, dan kun je als starter met 1,5 jaar ervaring hoog en laag springen: ga je echt nooit krijgen.
Bij ons zitten alleen sommige 50 plussers boven de max, daarbuiten niemand en zeker geen nieuwe mensen.
Nu lijkt me genoemd bedrag _voor zijn functie_ (ik kijk even naar de TopicStart) ook helemaal niet slecht. :)
Even teruggerekend naar een bedrag per maand (dus gedeeld door 14), maar zo slecht klinkt het allemaal niet.

TS zegt nergens dat voor andere functies, het max. loon niet veel hoger ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

unezra schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 15:45:
[...]

Nu lijkt me genoemd bedrag _voor zijn functie_ (ik kijk even naar de TopicStart) ook helemaal niet slecht. :)
Even teruggerekend naar een bedrag per maand (dus gedeeld door 14), maar zo slecht klinkt het allemaal niet.

TS zegt nergens dat voor andere functies, het max. loon niet veel hoger ligt.
Ik heb het natuurlijk over de ts, dat Pietje als engineer met WO op 80k zit is irrelevant natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Sport_Life schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 15:48:
[...]
Ik heb het natuurlijk over de ts, dat Pietje als engineer met WO op 80k zit is irrelevant natuurlijk.
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeveloperNL
  • Laatst online: 24-06-2024
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Sport_Life schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 15:39:
Klinkt leuk en aardig, maar ts geeft aan dat het salaris
***members only***
, dan kun je als starter met 1,5 jaar ervaring hoog en laag springen: ga je echt nooit krijgen.
Bij ons zitten alleen sommige 50 plussers boven de max van hun functie, daarbuiten niemand en zeker geen nieuwe mensen.
Het is voor zijn functie. Als je functie "Junior <bla>" is, dan is er dus ruimte genoeg. Dat je een 50 jarige niet meer dan 50k gaat betalen voor een junior systeembeheerder functie gewoon vanwege z'n leeftijd is logisch.

Daarnaast; ik denk dat de TS er goed aan doet om gewoon te kijken wat hij waard is. Wat een individueel bedrijf voor je wil betalen, vind ik minder relevant dan wat de markt voor je wil betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarelDeGrote123
3DDude schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 09:34:
[...]

Dit zou van toepassing zijn; als ze een nieuwe detacherings opdracht voor m fixen.
Anders blijft de TS natuurlijk op dezelfde opdracht zitten.

Wat de TS kan doen:
- overstappen voor wat meer zakgeld
- tijdens overstappen naar opdrachtgever - heldere afspraken maken op het gebied van opleiding, welke cursussen die wil volgen, en ook gelijk wat er gebeurt als hij wat certificeringen haalt.
- afspraak maken / helder krijgen wat de doorgroeimogelijkheden zijn.

Alternatief: Bij detacheringsclub aangeven dat je graag wat anders wilt doen omdat de huidige opdracht te saai word; Maak afspraken over je ontwikkeling. enz.
Mijn detacheringsclub is wat dat betreft erg flexibel, zij vinden het niet erg om een nieuwe opdracht te vinden als ik daar om zou vragen. Detachering en klant zijn beide erg tevreden. Wat ik ga doen is even aan tafel zitten en kijken wat de klant mij te bieden heeft en vervolgens een x aantal dagen over nadenken om te zien wat ik wil. >:)
overwatch schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 14:54:
Ik ben onlangs overgenomen door de klant en dit was een heel smooth proces, ze hadden dit al eerder gedaan met andere partijen en mijn werkgever had ook al eerder werknemers over laten nemen door klanten. Stap 1 was voor mij om er financieel uit te komen met de klant (salaris, arbeidsvoorwaarden, etc.). De klant heeft toen aangegeven graag zelf contact op te nemen met mijn werkgever om aan te geven dat ze mij graag willen overnemen. Toen dit telefoontje was gepleegd heb ik bij mijn werkgever aangegeven graag over te willen stappen, met de beweegredenen die daarbij kwamen kijken. Toen begon het onderhandelingsproces tussen mijn werkgever en de klant, waarin alle partijen gelukkig veel gecommuniceerd hebben over de stand van zaken. Uiteindelijk is de overstap doorgegaan en heeft mijn (vorige) werkgever een mooie deal eruit te weten onderhandelen.

Dit is natuurlijk een happy scenario, ik kan me voorstellen dat er genoeg doem scenario's zijn.
Ik heb in het afgelopen jaar ook meegemaakt dat er een x aantal van onze IT consultants zijn overgenomen door klanten dus als het zo zou zijn denk ik het wel dat het goed zou aflopen m.b.t. relatiegeding.
Hydra schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 11:44:
[...]

Wat is dat 'ding' dan dat in zijn geval belangrijker is? Want als ZZPer heb ik zeker de ervaring dat mijn klanten me graag intern willen, maar dan wel voor dezelfde functie. Ik kan mij dus ook niet voorstellen dat hij in een situatie zit dat hij zonder problemen aan interessant werk kan komen, en voor minder geld hetzelfde werk kan gaan doen.

Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen, zoals als je bijvoorbeeld een grote zijwaartse sprong wil maken. Zoals van software engineer naar management bijvoorbeeld. Maar dat zijn uitzonderingen, en ik denk niet dat het voor een TS veel nut heeft allemaal uitzonderingen / zeldzame gevallen aan te gaan dragen. TS vraagt om advies voor zijn situatie.
Mijn longtime doel was om in de detachering bij verschillende klanten te werken en ervaring op te bouwen om straks als ZZP'er te werken. Nu heb ik bij mijn deze opdracht/klant het wel naar mijn zin (thuiswerken, normale werkdruk, soms een beetje te eentonig). Mocht het aangeboden salaris "voldoende" zijn dan zou ik het zeker overwegen aangezien ik bij de klant ook gerelateerde opleidingen kan volgen (Azure etc.). Ik ben benieuwd wat ze te bieden hebben. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
En er zijn genoeg clubs die er uit princiepe niet aan mee werken om geen precedent te scheppen. Als je het bij een van je werknemers toestaat, dan moet je het bij alle werknemers doen. M'n laatste werkgever wou er ook absoluut niet aan meewerken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
KarelDeGrote123 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 11:30:
Mijn longtime doel was om in de detachering bij verschillende klanten te werken en ervaring op te bouwen om straks als ZZP'er te werken. Nu heb ik bij mijn deze opdracht/klant het wel naar mijn zin (thuiswerken, normale werkdruk, soms een beetje te eentonig). Mocht het aangeboden salaris "voldoende" zijn dan zou ik het zeker overwegen aangezien ik bij de klant ook gerelateerde opleidingen kan volgen (Azure etc.). Ik ben benieuwd wat ze te bieden hebben. :)
Dat was precies de reden dat ik voor mijn laatste werkgever gegaan ben; CV opbouwen. Dat was daarvoor een beetje een rommeltje; dus ik ben voor een specialistische Java club gegaan om daar meer focus in te brengen. Had de intentie om 4 jaar te blijven, uiteindelijk is dat 5 geworden omdat ik het een erg leuk bedrijf vond. En nu dus inderdaad ZZPer.

Wat me wel sterk opvalt is dat bij detacheerders er echt wel meer proactief in mensen geinvesteerd wordt. Ik heb bijvoorbeeld relatief dure cloud cursusen gedaan. Als ik kijk naar de klanten waar ik zit, dan is het al vrij snel "tja, delcareer maar een boek". Heeft er ook mee te maken dat je voor een detacheerder een profit center bent, en voor een interne club een cost center.

Ik kan je dan ook van harte aanraden om niet alleen naar deze klant te kijken, maar als je toch een overstap overweegt ook eens bij andere bedrijven te gaan kijken. Al is het alleen maar om een idee te krijgen van wat je zou kunnen verdienen (binnen de straal waarin je wil werken).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17:34

3DDude

I void warranty's

KarelDeGrote123 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 11:30:
[...]

Mijn detacheringsclub is wat dat betreft erg flexibel, zij vinden het niet erg om een nieuwe opdracht te vinden als ik daar om zou vragen. Detachering en klant zijn beide erg tevreden. Wat ik ga doen is even aan tafel zitten en kijken wat de klant mij te bieden heeft en vervolgens een x aantal dagen over nadenken om te zien wat ik wil. >:)

[...]

blablabla
Gast doe nou maar gewoon kijken wat je eruit kan slepen.
Dan kijk je of het bij je detacheringstoko mogelijk is, met wat je eruit kan slepen bedoel ik vooral wat ik eerder zei:
je ontwikkeling - opleidingen, studies, certificeringen en ermee werken.
(stapje maken met geld is altijd prima uiteraard)

Luister niet naar Unezra, die heeft een werkende vrouw en die heeft al een huis (weet niet of je dat nog ooit een keer wil; die zal wellicht niet het probleem hebben dat een rijtjeswoning == vanaf 4 ton).

Vraag naast die opleidingen ook naar de doorgroeimogelijkheden:

En gewoon helder zijn als je van support nooit kan doorstromen naar systeem of netwerkbeheer of programmer (geen idee wat je support nu he). Dan zou ik al zeggen succes met je vacature.

Dat is gewoon heel eerlijk:
1 er moeten mogelijkheden zijn en
2 daar moeten afspraken over gemaakt worden. (wat is daarvoor nodig, wanneer, enz ;))
Niet van ja dat is vast is mogelijk over 10 jaar, of ' dat zien we dan wel'.
Snap je ? :)
Met andere functie hoort daar ook ander zakgeld bij.

Al dat gelul over zakgeld hier en zzp'ers zet daar maar een streep door, je gaat van een detacheringsclub mogelijk naar de klant. :)

p.s. TS elke opdracht dat ik op zat zouden ze me best willen overnemen.. voor een appel en een ei. bepaal dus voor jezelf of je het interessant genoeg vind ;)

[ Voor 5% gewijzigd door 3DDude op 27-10-2020 19:40 ]

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

@3DDude Je realiseert je dat ik ook ooit mijn carrière ergens begonnen ben? :)
Niet luisteren naar iemand die het traject dat TS nu doorloopt al een keer doorlopen heeft (niet specifiek van detacheerder naar klant, maar wel van werkgever A naar werkgever B ), kan een logisch en valide optie zijn. Wil net zeggen dat het altijd verstandig is.

Volgens mij sta jij ook al even niet meer aan het begin van je loopbaan ook al ben je (volgens je Tweakers profiel) 11 jaar jonger dan ik en heb je waarschijnlijk (tenzij je ook op je 18e fulltime aan het werk bent gegaan), minder jaren ervaring.

We hebben beiden verschillende redenen waarom we het advies geven dat we geven. Dat maakt mijn advies niet opeens minder valide dan het jouwe.

[ Voor 13% gewijzigd door unezra op 27-10-2020 19:43 ]

Pagina: 1