Excel: Rekenprogramma maken

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan reitsma
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 01-10 00:28
Ik wil in excel graag een rekenprogramma maken. Het gaat om voerhekken in een koeienstal. In deze stal staan palen voor de voerhekken. Ik heb verschillende lengtes voerhekken en er zijn ook doorstappen mogelijk tussen de voerhekken in de stal.
Nu wil ik graag dat de totale lengte van de voergang kan invullen met het aantal doorstappen tussen de voerhekken en dat excel dan de hoeveelheid van elke lengte berekend. Ook zou het mooi zijn dat ik de doorstapbreedte variabel kan invullen.
Ik heb ervaring met excel maar hoe ik met deze ingewikkelde formule aan zou moeten pakken weet ik even niet.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23:55

g0tanks

Moderator CSA
jan reitsma schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 13:45:
Ik heb ervaring met excel maar hoe ik met deze ingewikkelde formule aan zou moeten pakken weet ik even niet.
Gaat je vraag nou alleen over de implementatie in Excel, of ook hoe je het qua logica moet aanpakken? In beide gevallen mis ik het eerste stukje eigen inzet. Ik zou als ik jou was beginnen met nadenken over welke berekeningen nodig zijn. Dat kan gewoon op papier los van Excel.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

g0tanks schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 16:00:
[...]
[...] Ik zou als ik jou was beginnen met nadenken over welke berekeningen nodig zijn. Dat kan gewoon op papier los van Excel.
Daarmee doe je het imho te simpel af. Het is -als ik het goed lees- een optimalisatieprobleem en dat is geen recht-toe-recht-aan probleem wat je even op papier uitwerkt en dan in Excel knalt.

Excel heeft hiervoor de probleemoplosser of solver. Standaard is die niet geactiveerd en moet je die onder opties, invoegtoepassingen, beheren, aanvinken. Je krijgt dan de mogelijkheid om een excelblad op te zetten waarin Excel zelf door het veranderen van cellen (de aantallen) een andere cel een bepaalde waarde probeert te laten bereiken. Je vult zelf de formules in (in jouw geval het somproduct van lengte en aantallen die de totale lengte geven) om één cel te berekenen. De solver zal proberen de juiste combinatie te vinden.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomsDiner
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18-07 23:44
Lustucru schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 21:20:
[...]
Het is -als ik het goed lees- een optimalisatieprobleem
Door onderstaande zin lees ik iets anders:
jan reitsma schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 13:45:
Nu wil ik graag dat de totale lengte van de voergang kan invullen met het aantal doorstappen tussen de voerhekken en dat excel dan de hoeveelheid van elke lengte berekend.
Zeg maar dat ik invul dat een voergang lengte van 130 meter met 12 doorstappen een bepaalde hoeveelheid hekwerk oplevert. Zeg maar 130 meter - (12 x de breedte van een doorstap).

Maar het blijft een beetje gissen, want de TS is voor meerdere uitleggen vatbaar. Misschien moet hij doen wat in de post van @g0tanks staat: de formules -al was het in woorden- uitleggen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Sowieso is het duidelijk dus goed om inderdaad hier tenminste een 'bierviltjesberekening' uit te schrijven zodat we snappen wat concreet de bedoeling is.

Als complexer optimalisatieprobleem:
Lustucru schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 21:20:
[...]
Daarmee doe je het imho te simpel af. Het is -als ik het goed lees- een optimalisatieprobleem en dat is geen recht-toe-recht-aan probleem wat je even op papier uitwerkt en dan in Excel knalt.
offtopic:
'Tuurlijk kan dat wel, vroegah op de universiteit moest ik dat gewoon op papier uitwerken tijdens tentamen :P
Serieuzer:
Excel heeft hiervoor de probleemoplosser of solver. Standaard is die niet geactiveerd en moet je die onder opties, invoegtoepassingen, beheren, aanvinken. Je krijgt dan de mogelijkheid om een excelblad op te zetten waarin Excel zelf door het veranderen van cellen (de aantallen) een andere cel een bepaalde waarde probeert te laten bereiken. Je vult zelf de formules in (in jouw geval het somproduct van lengte en aantallen die de totale lengte geven) om één cel te berekenen. De solver zal proberen de juiste combinatie te vinden.
Inderdaad lijkt me dat bij gebruik van Excel de handigste werkwijze. Tip: ga eerst 'spelen' met de Solver door voorbeelden van internet uit te proberen, dit om de logica te snappen. Daarna pas toepassen op het eigen probleem. En zoals @g0tanks aangeeft, mochty je vastlopen is het dan wel nodig en nuttig om aan te geven wat dan je huidige opzet is.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

F_J_K schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 12:16:
[...]

offtopic:
'Tuurlijk kan dat wel, vroegah op de universiteit moest ik dat gewoon op papier uitwerken tijdens tentamen :P
We hebben niet allemaal een universitaire opleiding wiskunde achter de kiezen. :P

offtopic:
Maar enlighten me: gegeven de lengtes l,m,n en een opening o en een stalbreedte s, hoe los jij dan al + bm + cn - do - s = 0 op, behalve met trial & error, op zo'n manier dat je het daarna in Excel kunt knallen?

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Pagina: 1