Monitor Review Samsung Calibratie metingen.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbob
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-03-2022
@deepvreezo Zie vandaag review van 2 samsung monitoren die er qua kleuren, bereik en afwijking niet helemaal goed uitkomen.

Als ik de metingen zie meten jullie zo uit de doos zonder calibratie ?
Waarom wordt er ook niet een test gedaan na calibratie ? Op die manier kun je toch beter zien waartoe een monitor uiteindelijk in staat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

bbob1970 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 13:30:
@deepvreezo Zie vandaag review van 2 samsung monitoren die er qua kleuren, bereik en afwijking niet helemaal goed uitkomen.

Als ik de metingen zie meten jullie zo uit de doos zonder calibratie ?
Waarom wordt er ook niet een test gedaan na calibratie ? Op die manier kun je toch beter zien waartoe een monitor uiteindelijk in staat is.
Samengevat

De Samsung Odyssey G9 is een van de bijzonderste schermen die je nu kunt kopen: 49 inch met een supersterke kromming, een dqhd-resolutie en een 240Hz-refreshrate. Het paneel is snel genoeg om die hoge frequentie bij te benen, maar niet zonder duidelijke overshoot. De hdr-weergave is beter dan bij de meeste andere monitoren, al had de kleurweergave beter gekund. Ook de sdr-kalibratie is niet optimaal. Dat maakt hem een minder mooie allrounder voor werkzaamheden buiten gaming. Het scherm is bovendien niet goedkoop.

Dit geeft aan dat daar wel mee gespeeld is.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbob
Zou kunnen dat er mee gespeeld is echter kan ik dit niet opmaken uit kleurafwijkingen die ik in de verschillende grafieken zien. Die afwijkingen zijn toch vrij groot.
Heb zelf laatst goedkope grote aoc monitor getest en met i1 profiler en displaycal. Verschil voor en na calibratie is toch aanzienlijk inclusief de afwijkingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepvreezo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13:03

deepvreezo

Redacteur
We meten monitoren inderdaad zoals ze uit de doos komen, waarbij we het scherm wel op een helderheid wit van 150 cd/m2 afstellen (of als dat niet kan, een helderheid die daar zoveel mogelijk bij in de buurt komt). Bij het doormeten van een eventuele sRGB-modus of AdobeRGB-modus zetten we 'm uiteraard in die stand, maar verder maken we daarin geen aanpassingen. Met mijn opmerking in de samenvatting @Hackus doel ik op de manier waarop het scherm fabrieksaf is afgesteld/gekalibreerd, niet de kalibratie die je zelf zou kunnen doen.

De testmethode voor monitoren die we nu voor Tweakers gebruiken, is goeddeels gelijk aan de methode die bij Hardware Info de afgelopen jaren is gebruikt. Daarin testten we monitoren ook al zoals ze uit de doos kwamen. Daarvoor zijn eigenlijk meerdere redenen. Zo heeft lang niet iedereen de meetapparatuur voor een kalibratie en vanuit dat oogpunt is het misschien wel relevanter hoe een scherm het uit de doos al doet. Tevens is de afweging ook hoeveel tijd je per scherm wilt besteden aan de testprocedure - alle schermen voor de test eerst kalibreren kost natuurlijk (veel) meer tijd. Waarbij de vraag ook nog is hoe ver je dan per scherm moet gaan. We zouden bijvoorbeeld alleen de beste kleurmodus in het OSD kunnen kiezen, maar ook kunnen spelen met de kleurkanalen en alle andere opties in het OSD om tot de best mogelijke afstelling binnen die modus te komen. Of we kunnen het scherm vervolgens ook profileren zoals jij hebt gedaan met je AOC-monitor, waarbij je eigenlijk de weergave van de videokaart aanpast aan de afwijkingen van het scherm, om te komen tot een nog beter resultaat.

Overigens heb ik juist voor de G7 en G9 wel gespeeld met de instellingen in het OSD voor gamma en de 'Black Equalizer', zoals omschreven in de review, gezien de standaard afwijkende gamma-weergave van vooral de G7. Daar werd de kleur/grijsweergave gelet op de gemiddelde afwijkingen niet enorm veel beter van (eerder slechter), vandaar dat ik die meting niet apart heb bijgevoegd in de review.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbob
Duidelijk, probleem is natuurlijk wel dat monitoren niet altijd vanuit de doos goed ingesteld zijn, meestal zelfs niet heb ik dus gemerkt. Bij duurdere monitoren waar hardware kalibratie in zit gebeurt dit dan wel beter vanuit de fabriek en daar betaal je dan ook voor.

Probleem is eigenlijk als je vanuit de doos meet het beide kanten op kan gaan, toevallig een slecht afgesteld exemplaar en monitor komt er slecht uit, andersom ook.

Toch denk ik als je een helderheid op 150 cd/m2 afstelt je neem ik aan op op 6500k meet. In dat geval kost het niet veel tijd om de rgb waardes ook zo in te stellen dat de afwijking minimaal is en 6500k bereikt wordt.

Als ik met displaycal werk en instel op 6500 k zie dan juist dat als ik rgb instellingen verander de helderheid ook meer of minder kan worden. Verander ik alleen de helderheid is dat ook van invloed op rgb nauwkeurigheid uit de doos
Helderheid en rbg instellingen gaan toch hand in hand en beïnvloeden elkaar, tenminste dat zie ik op verschillende monitoren die is zo gekalibreerd heb de laatste tijd.

Denk dat alleen al de rgb waardes en helderheid veranderd als basis en verder geen calibratie je op zich al betere waardes krijgt.

Sowieso als je al veel geld zoals in de test voor een monitor uitgeeft of monitor voor dtp / foto kleurgebruik dan mag je ook aannemen dat mensen die met kleur bezig zijn ook hun monitor kalibreren.
Voor een beetje tweaker is het dan ook wel interessant te weten wat de monitor echt kan na eenvoudige kalibratie met gratis displaycal software en goedkope x-rite i1 of ander apparaat. Die kalibratie zelf duurt ook niet echt zo lang.