Een goedkope televisie met digitaal signaal.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yusunoha
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07-06 17:42
Hey iedereen, ik zit met een probleem, en ik zou graag een vraag willen stellen over dit problem.

Mijn moeder ligt momenteel in een verpleeghuis, waar ze zelf voor een televisie moet zorgen. Ze zijn bij dat verpleeghuis recent overgestapt op Ziggo, waardoor alle televisies nu een digitaal signaal moeten kunnen ontvangen. Wij hadden nog een kleine televisie hier thuis staan, maar blijkbaar kan die alleen een analoog signaal ontvangen.

Ik ben dus op zoek naar een goedkope televisie die digitaal signaal kan ontvangen. Of in ieder geval zou ik graag willen weten waar ik op moet letten als ik bij de pricewatch hier op tweakers naar een telelvisie ga zoeken.

Ik zoek een?
een goedkope televisie die digitaal signaal kan ontvangen.

Wat is je budget?
Zo goedkoop mogelijk, want onze insteek is om onze moeder zo snel mogelijk weer thuis te krijgen.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Alleen puur voor televisie kijken, maar het moet dus wel een digitaal signaal kunnen ontvangen.

Wat heb je zelf al gevonden?
Bij de Mediamarkt ben ik de OK. ODL19640H tegen gekomen, alleen weet ik dus niet of deze hiervoor geschikt zal zijn.

Welke vragen heb je hier nog over?
Waar moet ik op letten als ik bij de pricewatch hier op Tweakers naar een televisie ga zoeken als de televisie een digitaal signaal moet kunnen ontvangen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markisoke
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:19
Je kunt bij Ziggo gratis een simpele decoder aanvragen als de tv geen digitaal signaal kan ontvangen, betreft dit model: https://www.ziggo.nl/klan...io/ontvangers/humax-5500c

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:07

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Bij ziggo heb je de keuze: met decoder / settopbox, of een CI+ kaart. Bij die laatste zap je gewoon via de TV. Gezien verpleegtehuis zou ik zeggen dat die laatste optie het makkelijkste is.
Dan moet je dus gewoon een TV hebben met een CI+ slot wat Ziggo gecertificeerd is.

CI+ insteekmodule en decryptiekaart huur je van Ziggo (simpel abo afsluiten dus).

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markisoke
The Eagle schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 13:06:
Bij ziggo heb je de keuze: met decoder / settopbox, of een CI+ kaart. Bij die laatste zap je gewoon via de TV. Gezien verpleegtehuis zou ik zeggen dat die laatste optie het makkelijkste is.
Dan moet je dus gewoon een TV hebben met een CI+ slot wat Ziggo gecertificeerd is.

CI+ insteekmodule en decryptiekaart huur je van Ziggo (simpel abo afsluiten dus).
CI+ module is al lang niet meer nodig voor de meeste (niet hd) kanalen, enkel als je meer hd kanalen wilt ontvangen heb je deze nog nodig. Dat lijkt me op zo'n tv niet echt van toepassing. Verder zou ik gewoon naar Ziggo bellen en vragen naar een decoder in mijn eerdere bericht, geen kosten en je blijft niet met een tv zitten als je moeder weer naar jullie verhuisd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yusunoha
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07-06 17:42
markisoke schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 13:05:
Je kunt bij Ziggo gratis een simpele decoder aanvragen als de tv geen digitaal signaal kan ontvangen, betreft dit model: https://www.ziggo.nl/klan...io/ontvangers/humax-5500c
Ik weet niet zeker, maar zou ik dit ook kunnen aanvragen voor bij het verpleeghuis, aangezien wij zelf niet degene zijn die de diensten direct bij Ziggo afnemen.
The Eagle schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 13:06:

Mijn moeder lag toevallig eerst op een andere afdeling bij het verpleeghuis, waar al wel televisies stonden. Alle televisies waren aangesloten met een coax-kabel. Op de nieuwe kamer loopt het signaal ook via een coax-kabel, dus er is geen decoder, settopcox of kaart wat je kan gebruiken op de kamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markisoke
Yusunoha schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 13:26:
[...]

Ik weet niet zeker, maar zou ik dit ook kunnen aanvragen voor bij het verpleeghuis, aangezien wij zelf niet degene zijn die de diensten direct bij Ziggo afnemen.
Waarschijnlijk hebben ze daar een collectief abbonement, geen idee, maar je zou het altijd kunnen proberen. Mocht je er niet uitkomen stuur mij dan even een pb ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Nu online

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Belangrijkste voor dit soort mensen is dat ze een afstandsbediening hebben waar ze 1,2,3,4 kunnen toetsen en verder niets bijzonders. Je kunt de bestaande analoge televisie nemen en daar een digitale ontvanger bij kopen, maar dan moet je opletten dat de afstandsbediening van de digitale ontvanger ook de televisie kan bedienen (aan/uit/volume), zodat je de originele afstandsbediening op kunt bergen.

Als je een nieuwe digitale TV koopt, dan moet je opletten op de gebruikersinterface: Veel moderne televisies maken het wel mogelijk om 1,2,3,4 te toetsen, maar hebben SmartTV-knopjes waar de TV naar interactieve menu's overschakelt die oude mensen volledig in verwarring kunnen brengen als ze er per ongeluk op drukken. Let daar op bij de keus voor de televisie. Ik zou bij een moderne TV geen CI-module huren, deze doelgroep is doorgaans prima tevreden met het ongecodeerde digitale basispakket, doe dus niet moeilijk met modules.

Indien de apparatuur goed gekozen wordt, dan kunnen beide strategiën succesvol zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasualTypo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02:06
Elke televisie die je nu (nieuw) koopt heeft deze mogelijkheid, ook de OK die je noemt.
Je kunt dan via de coax het 'basispakket' zender (~50 stuks) in SD ontvangen en NPO 1,2 en 3 ook in HD.
Hiervoor is geen losse decoder of CI module nodig.

De gegevens die je op de TV in moet voeren staan hier - kies 'Zonder mediabox of CI+ module':
https://www.ziggo.nl/klan...ie-netwerk-id-instellen#/

De 19 inch OK staat overigens ook voor 70 euro op de Media Markt outlet.
https://outlet.mediamarkt...es?sort=p.price&order=ASC
Houd er wel rekening mee dat het geluid van zo'n goedkope TV niet al te best is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-06 12:54
Ziggo zonder kastje zonder CAM CI+ gaat prima als je een moderne tv met DVB-C hebt. Stel de juiste frequentie in (is op te zoeken) en netwerkcode (meestal 4444), en je hebt redelijk wat zenders (alles t/m 20, daarboven gaat er wat missen, waaronder XITE).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonschong
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-06 15:32
Even bij een kringloop een oude decoder halen met scart voor 2 euro, juiste frequentie opzoeken en meeste kanalen zijn beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Effe Ziggio bellen wat de spelregels zijn voor dat verzorgingstehuis of vraag het de (technische) beheerder.

Mijn schoonmoeder had een zgn kamergebonden kosten post TV.
Zijn kreeg daar door zo'n kastje die op de SCART ingang van haar oude TV aangesloten werd.
Dat werkt eigenlijk super. ik heb zelf thuis voor de TV's boven ook zulke kastjes,
De 1e krijg je gratis en voor elk kastje meer betaal je 30 euro borg.
Mijn schoonmoeder kreeg hem gratis bij haar kamer aansluiting zover ik me herinner.
We moesten dat kastje ook laten liggen bij het opruimen, de beheerder regelde alles.

PS: De afstandsbediening heeft best redelijk grote toetsen, mijn a-technische, maar niet demente schoonmoeder kon er mee over weg...

Afbeeldingslocatie: https://www.timdehoog.nl/wp-content/uploads/2020/09/ziggo_humax_digitaleontvanger.jpg

[ Voor 19% gewijzigd door route99 op 24-10-2020 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Nu online

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Ja, dat Ziggo kastje werk heel redelijk en Ziggo heeft bij het ontworpen van de afstandsbediening duidelijk gekeken naar deze doelgroep. Een belangrijke functie die evenwel ontbreekt is dat de afstandsbediening de TV niet kan bedienen, dus de afstandsbediening van de TV moet bij de hand blijven, wat verwarrend kan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Die TV afstandsbediening heb je hooguit nodig voor het aan/uitzetten v/d TV.
Ook zaken als teletekst voer je uit via de afstandsbediening vd het kastje.
Pagina: 1