TP-link AC-5 of Ziggo Connectbox

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:27

Bommes

Capo del formaggio

Topicstarter
Ik heb in ons huis een Ziggo Connectbox in bridge mode draaien met daar achter een TP-link Archer C5 AC 1200 tbv het wifi netwerk.
Beide geplaatst bij het Ziggo binnenkomst punt: De voorgevel in onze huiskamer op de begane grond, zZiggo modem op de grond, de TP link hangt op ongeveer 1,5 meter hoogte aan de muur.

Alle benodigde apparaten in huis zijn via de wifi van de TP-link router verbonden.
Waar mogelijk via 5GHz echter is dat helaas op de 1ste verdieping al niet meer mogelijk laat staan op de zolder.
In de praktijk zit dus zowel mijn vaste PC (1ste verdieping) als mijn vriendin haar laptop (zolder) op de 2.4 GHz.
Daarnaast zitten op dat zelfde netwerk nog 3 mobiele telefoons verbonden.
Indien ingeschakeld komt daar nog bij de TV, een Surface tablet, een X-box en een extra werktablet.

Draden trekken is helaas niet mogelijk en zal dus alles via wifi moeten blijven werken.
Op de 2,4GHz is dit wifi bereik best redelijk door heel het huis en ok de tuin in naar de zithoek daar is net te doen.
De 5,0GHz dus helaas enkel in de huiskamer waar de wifi router hangt.

Ik wil eventueel onze internet snelheid via Ziggo verhogen en een beter wifi bereik door het huis (met name de zolder en tuin)

Daarbij dan de volgende vragen:
1: Is deze TP-link router ondertussen echt achterhaald (?) en kan ik dus beter die Ziggo connectbox alles laten regelen?
2: Laten zoals het is ?
Of een derde optie:
3: Ziggo connectbox in bridge laten staan en een betere nieuwe wifi router aanschaffen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
TP link Archer c5 AC 1200
Channel 9 op de 2,4GHz
Channel 48 op de 5GHz
Ziggo Connectbox

Ziggo abbo is nog hun goedkoopste optie, dus 28mbps down / 2,5mbps up.
Op de eerste verdieping op mijn vaste pc via de 2,5GHz haal ik die snelheid ook.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Beste antwoord (via Bommes op 22-10-2020 14:27)

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:35
Bommes schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 13:25:
@laurens0619 storingen vallen tot nu toe mee.
Die waren er wel een hoop maar om een of andere reden is dat de laatste tijd over.
Begrijp ik je goed dat 1 ap op 5GHz niet genoeg is voor dit aantal apparaten? of is het dat je dit zegt vanwege de afstand (bg naar zolder) ?

Met wat moeite kan ik denk ik wel een cat kabel naar de eerste verdieping, de kamer recht boven waar nu de AP hangt trekken.
Misschien lukt het dan zelfs wel om nog hoger te komen, tot aan de zolder.

Ik zal moeten gaan googlen wat single radio deco 4, een node en wiresless backhaul is/zijn.. :o :D

Ik vroeg me vooral af of de TP-link router nog up to date genoeg is ten opzichte van de Ziggo connectbox of dat die laatste een beter/sneller/stabieler wifi netwerk kan draaien?

Edit:
Thanks google:
De deco 4: pricewatch: TP-Link AC1200 Whole Home Mesh Wifi-systeem Deco M4 (3-pack) maar goedkoper via ziggo.
backhaul zoals ik het nu begrijp: is via UTP :? deze nodes met elkaar verbonden. De Deco set heeft dat niet perse nodig maar het kan wel.
Heb ik dat goed begrepen?
Dat je meerdere AP's nodig hebt komt inderdaad door de dekking die beperkt is met 5ghz, het aantal apparaten maakt niet uit.

Je gaat dus sowieso 2 a 3 accesspoints nodig hebben, voor 33 euro per AP heb je met de deco m4 aan prima aankoop.Het liefst verbind je ze via utp maar het hoeft inderdaad niet perse (ik heb ze zelf wel bekabeld verbonden omdat ik de kabels toch al had liggen)

Wat ben zegt klopt gedeeltelijk, je bandbreedte gaat omlaag maar dat je met verschillende subnets komt te zitten klopt niet. Als je je deco in AP mode zit werkt het gewoon als een accesspoint.

Zolang je node een directe verbinding heeft met een bekabelde node is de snelheid meestal genoeg. Dus niet via zolder node, naar 1e verdieping node naar meterkast node gaan. Aan de andere kant, je internet snelheid is 25mbit, een draadloos verbonden node gaat, afhankelijk van de verbinding, deze snelheid wel halen.

Ik zou gewoon die Deco M4 set kopen voor 100 euro:
- Je zet de Deco in AP mode, dat geeft de meeste flexibiliteit (je verliest parental controls/QoS)
- Sluit de eerste node bekabeld aan op de plek waar nu de tplink staat, gooi de tplink weg
- Sluit 1 andere node draadloos aan op bv de 1e verdieping en kijk wat dat doet. Misschien heb je vanaf die node al genoeg dekking op zolder
- Als die dekking niet genoeg is, trek een kabel naar de 1e verdieping en sluit ook die node bekabeld aan.
- Sluit nu de 2e node op zolder aan, deze gaat als het goed is dan draadloos naar de 1e verdieping node.
- Als die dekking nog steeds niet goed genoeg is, probeer dan ook de zolder node bedraad aan te sluiten.

Het is met dekking toch een beetje trial and error (Tenzij je echt de kennis hebt voor site survey). Met een deco m4 set kun je alle kanten op :)

[ Voor 7% gewijzigd door laurens0619 op 22-10-2020 14:13 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
2.4 heeft vaak zoveel storing dat je die niet wilt gebruiken, 5ghz red je niet met 1 ap dus je hebt er meerdere nodig

Bekabeld verbinden kent een sterke voorkeur maar draadloos kan ook, een mesh set. Je kunt kijken of een single radio (deco m4, 100 euro bij ziggo) snel genoeg is, als het draadloos echt tegenvalt kun je altijd nog kabel trekken

Zet je op iedere verdieping een node, Verwacht geen mega snelheden met wireless backhaul maar zeker beter dan nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Topicstarter
Die waren er wel een hoop maar om een of andere reden is dat de laatste tijd over.
Begrijp ik je goed dat 1 ap op 5GHz niet genoeg is voor dit aantal apparaten? of is het dat je dit zegt vanwege de afstand (bg naar zolder) ?

Met wat moeite kan ik denk ik wel een cat kabel naar de eerste verdieping, de kamer recht boven waar nu de AP hangt trekken.

Ik zal moeten gaan googlen wat single radio deco 4, een node en wiresless backhaul is/zijn.. :o :D

Ik vroeg me vooral af of de TP-link router nog up to date genoeg is ten opzichte van de Ziggo connectbox of dat die laatste een beter/sneller/stabieler wifi netwerk kan draaien?

Edit:
Thanks google:
De deco 4: pricewatch: TP-Link AC1200 Whole Home Mesh Wifi-systeem Deco M4 (3-pack) maar goedkoper via ziggo.
backhaul zoals ik het nu begrijp: is via UTP :? deze nodes met elkaar verbonden. De Deco set heeft dat niet perse nodig maar het kan wel.

[ Voor 21% gewijzigd door Bommes op 22-10-2020 13:39 ]

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:51
Het aantal devices is niet van belang, het gaat om de afstand en de fysieke weestand van het gebouw dus de muren en de vloeren.

De toegevoegde waarde van die tp-link archer is volgens mij niet.
Dus als je niet iets doet met die tpl-ink wat die connectbox niet kan dan zou ik zeggen overbodige hardware is nutteloos.

Een mesh systeem bestaat uit een main die via een kabel aan moet sluiten en die tevens een router is.
De andere nodes worden alleen draadloos verbonden.
Een bedrade backhaul is onzin, dan is het geen mesh systeem meer maar gewoon een accesspoint.

Voordeel van een mesh systeem is dat je geen netwerkkabel voor de nodes nodig hebt.

Nadeel van een mesh systeem is dat de main een router is en dat devices die voor die main zijn aangesloten dus op een ander subnet zitten en die twee subnets zien elkaar niet.
Een ander nadeel is dat de nodes in gewoon repeaters zijn dus dat bij elke hop de snelheid halveert.
Met andere woorden de eerste node op de eerste verdieping heeft nog de halve snelheid over en de tweede node op zolder daar nog weer de helft van (dus een kwart).

En vergeet niet dat wifi een shared medium is, als je met bijvoorbeeld 2 devices gelijktijdig het wifi netwerk op zolder zwaar belast houd je per van die maximale kwart snelheid ieder nog weer de helft over dus een achtste.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Bommes schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 13:25:

Edit:
Thanks google:
Dat je meerdere AP's nodig hebt komt inderdaad door de dekking die beperkt is met 5ghz, het aantal apparaten maakt niet uit.

Je gaat dus sowieso 2 a 3 accesspoints nodig hebben, voor 33 euro per AP heb je met de deco m4 aan prima aankoop.Het liefst verbind je ze via utp maar het hoeft inderdaad niet perse (ik heb ze zelf wel bekabeld verbonden omdat ik de kabels toch al had liggen)

Wat ben zegt klopt gedeeltelijk, je bandbreedte gaat omlaag maar dat je met verschillende subnets komt te zitten klopt niet. Als je je deco in AP mode zit werkt het gewoon als een accesspoint.

Zolang je node een directe verbinding heeft met een bekabelde node is de snelheid meestal genoeg. Dus niet via zolder node, naar 1e verdieping node naar meterkast node gaan. Aan de andere kant, je internet snelheid is 25mbit, een draadloos verbonden node gaat, afhankelijk van de verbinding, deze snelheid wel halen.

- Je zet de Deco in AP mode, dat geeft de meeste flexibiliteit (je verliest parental controls/QoS)
- Sluit de eerste node bekabeld aan op de plek waar nu de tplink staat, gooi de tplink weg
- Sluit 1 andere node draadloos aan op bv de 1e verdieping en kijk wat dat doet. Misschien heb je vanaf die node al genoeg dekking op zolder
- Als die dekking niet genoeg is, trek een kabel naar de 1e verdieping en sluit ook die node bekabeld aan.
- Sluit nu de 2e node op zolder aan, deze gaat als het goed is dan draadloos naar de 1e verdieping node.
- Als die dekking nog steeds niet goed genoeg is, probeer dan ook de zolder node bedraad aan te sluiten.

Het is met dekking toch een beetje trial and error (Tenzij je echt de kennis hebt voor site survey). Met een deco m4 set kun je alle kanten op :)

[ Voor 7% gewijzigd door laurens0619 op 22-10-2020 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Topicstarter
Ben(V) schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 13:57:
Het aantal devices is niet van belang, het gaat om de afstand en de fysieke weestand van het gebouw dus de muren en de vloeren.
duidelijk !
De toegevoegde waarde van die tp-link archer is volgens mij niet.
Dus als je niet iets doet met die tpl-ink wat die connectbox niet kan dan zou ik zeggen overbodige hardware is nutteloos.
Nope er zit op dit moment niets bedraad aangesloten.
De reden van de TP-link is dat we tot 2 maanden terug nog een oude ziggo modem/router hadden (een technicolor) waarvan de wifi helemaal naadje pet was.
Die heb ik toen in bridge gezet en de tp-link er achter gehangen.
Ook was toen de indeling van de huiskamer nog anders. Ik had dus meer utp aansluitingen in gebruik.
Een mesh systeem bestaat uit een main die via een kabel aan moet sluiten en die tevens een router is.
De andere nodes worden alleen draadloos verbonden.
Een bedrade backhaul is onzin, dan is het geen mesh systeem meer maar gewoon een accesspoint.

Voordeel van een mesh systeem is dat je geen netwerkkabel voor de nodes nodig hebt.
Duidelijk
Nadeel van een mesh systeem is dat de main een router is en dat devices die voor die main zijn aangesloten dus op een ander subnet zitten en die twee subnets zien elkaar niet.
Dus stel situatie:
ziggo modem/router wifi uit, via utp de eeste node aangesloten en via utp ook nog een nas.
Via de nodes wifi door het huis.
Dan kan ik dei nas niet benaderen via de wifi?
Een ander nadeel is dat de nodes in gewoon repeaters zijn dus dat bij elke hop de snelheid halveert.
Met andere woorden de eerste node op de eerste verdieping heeft nog de halve snelheid over en de tweede node op zolder daar nog weer de helft van (dus een kwart).

En vergeet niet dat wifi een shared medium is, als je met bijvoorbeeld 2 devices gelijktijdig het wifi netwerk op zolder zwaar belast houd je per van die maximale kwart snelheid ieder nog weer de helft over dus een achtste.
Duidelijk
laurens0619 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 14:10:
[...]

Thanks ;)
Weer wat duidelijker.
Ik ga eerst eens kijken of ik een utp kabel van de begane grond omhoog kan krijgen naar de 1ste verdieping.
Ook bestel ik zo een TP link deco 4 set via ziggo.
Dat zal echt wel al een verbetering zijn.
Vervolg stap kan daarna nog zijn dat ik ziggo een plezier ga doen en ons abonnement omhoog ga laten zetten naar een hogere snelheid. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Bommes op 22-10-2020 14:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Als je een deco in AP mode zet is het geen mesh meer en heb je kabels nodig naar de nodes.
Het zijn dan gewoon accesspoints geworden.

En dat was juist het punt, kabels waren niet mogelijk.

Als je die Nas aan de ziggo box ( of tp-link archer als je die nog gebruikt) aansluit kunt je via wifi de Nas niet bereiken.
Tenzij je die deco in AP mode zet, maar dan heb je kabels nodig naar de nodes.

[ Voor 35% gewijzigd door Ben(V) op 22-10-2020 14:17 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Topicstarter
Ben(V) schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 14:14:
Als je een deco in AP mode zet is het geen mesh meer en heb je kabels nodig naar de nodes.

Even als leek:
Zowel met als zonder kabels werkt het dus ?
Met kabels worden het AP's (en is een NAS in de ziggo modem zichtbaar) en zonder is het een mesh netwerk..? (en zie ik de NAS niet via wifi)

[ Voor 8% gewijzigd door Bommes op 22-10-2020 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 02-10 18:07

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

misschien zijn de wifi boosters van ziggo een optie voor je:
https://www.ziggo.nl/internet/smartwifi

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Bommes schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 14:17:
[...]

Even als leek:
Met kabels worden het AP's en zonder is het een mesh netwerk..?
Dat is juist, je moet ze dan natuurlijk wel zo instellen.

[ Voor 7% gewijzigd door Ben(V) op 22-10-2020 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Topicstarter
@Hubert de Deco 4 set is het zelfde als dat Ziggo smartwifi spul.

@Ben(V) sorry voor de edit van mijn voorlaatste post.
Ik begrijp je.
Wil ik dus die NAS ook functioneel zal ik moeten bekabelen.
Kan ik ook zonder die NAS (ligt al ruim 2 jaar in een doos dus ik kan best zonder) dan is het enkel een kabeltje tussen de Ziggo box en de eerste TP link deco node.

Leer ik toch weer wat bij zo tijdens een werkdag.. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Bommes schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 14:17:
[...]

Even als leek:
Met kabels worden het AP's (en is een NAS in de ziggo modem zichtbaar) en zonder is het een mesh netwerk..? (en zie ik de NAS niet via wifi)
Bijna :)

- Mesh is niet anders dan "de node is draadloos verbonden"
- Router of AP mode is niets anders dan, laat je de 1e deco node routeren
Je kunt per node bepalen of je hem bekabeld of draadloos aansluit. Je node instellen of router doe je eenmalig maar staat los van de draadloze verbindingen.

Als je in router mode draait, dan moeten je andere node of draadloos verbonden zijn of via de utp poort van de deco bekabeld verbonden zijn. Vaak komt dit lastig uit met een meterkast vanwaar ik adviseer de zigo in router mode te zetten en de deco in AP mode.
Bommes schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 14:21:
@Hubert de Deco 4 set is het zelfde als dat Ziggo smartwifi spul.

@Ben(V) sorry voor de edit van mijn voorlaatste post.
Ik begrijp je.
Wil ik dus die NAS ook functioneel zal ik moeten bekabelen.
Kan ik ook zonder die NAS (ligt al ruim 2 jaar in een doos dus ik kan best zonder) dan is het enkel een kabeltje tussen de Ziggo box en de eerste TP link deco node.

Leer ik toch weer wat bij zo tijdens een werkdag.. :P
Nee, je kunt die NAS gewoon aansluiten zoals die aangesloten was. Ook als je nodes draadloos verbonden zijn met elkaar. Als er maar minimaal 1 node bekabeld aangesloten is en je AP mode aan hebt staan ipv router mode

Ik snap dat het verwarrend is omdat ben iets anders zegt maar dat heb ik al vaker meegemaakt in andere topics. Laten we zeggen dat is een agree to disagree

[ Voor 37% gewijzigd door laurens0619 op 22-10-2020 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Als je de main node laat router kun je natuurlijk die Nas wel achter die main node bekabelt aansluiten, dan zit die Nas ook in het wifi subnet.

@laurens0619 Ik weet niet hoe tp-link dat precies geïmplementeerd heeft, maar over het algemeen zal zo'n systeem alleen als mesh kunnen functioneren als de main node als router functioneert.

Je kunt dan wel sommige nodes met een kabel aansluiten en andere niet, maar dan zijn die bekabelde nodes ook deel van het mesh systeem, maar met een bekabelde backhaul.
Dat is een beetje zinloze configuratie, want dan kun je beter een accesspoint nemen, dan maak je efficiënter gebruik van die kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@Ben(V) er bestaat niet zoiets als "het mesh systeem" :) Mesh is puur dat een node draadloos verbonden is of niet.

En hoezo beter accesspoints nemen? De deco m4 zijn accesspoints.
Dan kun je je afvragen waarom niet andere losse accesspoints kopen zoals bv een unifi? Kan, maar ik keen accesspoints voor 33 euro per stuk met deze specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Nee een mesh systeem is een systeem waarin de data tussen de nodes zijn weg zoekt en dan het optimale pad vind. Plus dat alle fabrikanten in mesh mode de main deco laten routeren.
Als die twee dingen er niet zijn, dan zouden het repeaters zijn.

Een wifi mesh systeem is enkel wifi en geen kabel.
En die decos kun je prima als accespoints inzetten maar dan is het geen mesh systeem meer.
En als je ze als mesh inzet met een bekabelde backhaul dan is het slimmer ze gewoon als accesspoint in te zetten ander verlies je snelheid en capaciteit.

Een wifi mesh is eigenlijk bedoelt voor grotere oppervlakten waar je een soort van maaswerk van nodes hebt en waarin dan het optimale pad gebruikt wordt om een verbinding op te zetten.
Dat is meestal de kortste weg, maar niet altijd als bijvoorbeeld een node in die kortste weg erg druk is zal het mesh systeem een ander pad nemen.
Daarom is zo'n mesh systeem in de Nederlandse situatie bijna altijd nutteloos want wij bouwen verdiepingen boven elkaar en niet horizontaal, er is dus nooit een ander pad.

[ Voor 4% gewijzigd door Ben(V) op 22-10-2020 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Ik ben het helemaal met je definitie van mesh eens maar dat is echt niet hoe consumenten setjes werken (bv netgear orbi, velop, deco). Een mesh node is altijd maar draadloos met 1 andere node verbonden, niet meerdere. Dus je stelling klopt, het zijn ordinaire repeaters. Maar dat zijn ze altijd, of ze nu in ap of router mode draaien, dat is niet relevant

Dus worden mesh setjes onterecht mesh genoemd? Ja

[ Voor 23% gewijzigd door laurens0619 op 22-10-2020 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Ook deze mesh setjes werken zo, je kunt prima een node op zolder zetten, een node op de eerste verdieping en de main node op de begane grond.
De data zal dan vanaf de main naar de node op de eerste verdiepen en vandaar naar de zolder node gaan.
Gewoon repeaters dus.
En dat kan best met meer, maar zoals ik al zei, onze huizen zijn daar niet op gemaakt.

Maar het probleem is vaak dat de zolder node ook de main node ziet en dan rechtstreeks met de main gaat communiceren met daardoor een nog slechtere snelheid.
De mesh functionaliteit van dit soort setjes is echt heel beroerd.

Daarom zeg ik altijd, niet aan beginnen, het is voornamelijk marketing.
Als ze goedkoper zijn dan accesspoints kun je het overwegen, maar het setje waar het hier over gaat is een tamelijk beperkte 1x1 set en het geld niet waard.

[ Voor 5% gewijzigd door Ben(V) op 22-10-2020 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Topicstarter
Hhhmm @Ben(V) nou heb ik toch net wel dat tp-link setje besteld.. :X
Maar jou relaas doet mij vermoeden dat het niets gaat verbeteren.

Nou ja internet aankoop dus ik mag het terug sturen als het niet blijkt te werken.

Overigens komt de Ziggo coax in de hoek van mijn huiskamer binnen, dus niet zoals in moderne huizen in de meterkast.
Daar staat nu (gewoon op de grond tegen de muur) de Ziggo connectbox in bridge mode.
De tp-link Archer hangt in de zelfde hoek op ongeveer 1,5 meter boven de grond aan de muur.

Direct achter de huiskamer muur in die zelfde hoek zit de meterkast.
Van mij hoeft het geheel niet daar in, het zou wel kunnen voor de netheid.
Maar mij staat een hangt het spul me nu niet in de weg.

Als ik deze nieuwe Deco 4 nodes zou gaan gebruiken kan de eerste dus dicht bij de Ziggo modem, bedraad worden aangesloten.
De 2de kan dan ergens op de 1ste verdieping, via wifi verbonden werken.
Waarschijnlijk is het dan op zolder ook al in orde.
Als het echt moet kan ik misschien nog wel een kabel naar de kamer recht boven die hoek in de huiskamer naar de eerste verdieping krijgen.

Ons jaren 30 huis heeft overigens alleen maar houten verdiepingsvloeren.. dus wat betreft WiFi en makkelijk/fijn huis.

Jullie raken mij trouwens wel kwijt met de mesh vs accespoints discussie.. :o :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Maak je geen zorgen :)
Er heerst gewoon bij sommige op tweakers een anti mesh beleid, weet ook niet goed waarom.
Als je naar de reviews op tweakers kijkt zijn de ervaringen van mensen die hem daadwerkelijk hebben toch anders. Het is een prima 2x2 setje voor het geld.

Ja natuurlijk zijn dure bedrade accesspoints veel beter, maar dat maakt deze set geen troep. Niet iedereen hoeft een half gigabit door de lucht te schieten ;)

Feit is wel dat bedraad veel beter is maar in sommige gevallen is draadloos verbonden afdoende. Dat is het leuke van de set, hij is makkelijk in te stellen en je kunt makkelijk van draadloos naar bedraad gaan.

Ik heb hem zelf ook bedraad in gebruik maar laat even weten hier wat je ervaringen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Meten is weten :)

Ik heb thuis de hoofd deco M4 bekabeld achterin de woonkamer staan op de begane grond
Ik heb een 2e node op kantoor vooruit het huis staan op de 1e verdieping. Ook bekabeld

Nu kom ik er net achter dat de utp kabel los zat in de kantoor deco en deze draadloos verbonden was. Ik heb er heel de dag teams vergaderingen op gedaan en niets van gemerkt.
De onderdeling deco verbinding was dus 1 verdieping, 11 meter opzij en door het beton/folie van een nieuwbouw heen.

Ik heb het net even vergeleken, ik heb helaas maar een cheap 50mbit glasvezel abo dus kan geen hoge snelheden testen:
- Snelheid direct naast hoofd deco bekabeld (49.2mbit/6ms ping)
- Snelheid direct naar kantoor deco bekabeld (48,9mbit/5ms ping)
- Snelheid direct naast kantoor deco draadloos erbonden met hoofd deco (46.2mbit/8ms)
- Snelheid vanaf kantoor terwijl kantoor deco uit staat, ben dus verbonden vanuit kantoor met woonkamer ap. (6mbit/47ms)

Waar mijn iphone dus vanaf kantoorzonder extra ap 6mbit oppikt, weet de deco set hier 46mbit van te maken. Vrij knap

Persoonlijk dacht ik dat de draadloze verbinding ook slechter zou zijn. Speedtest is wel een momentopname maar tegelijk heb ik er de hele dag dus schijnbaar onbewust op gewerkt. Ik zal eens kijken of ik een iperf kan meten vanaf mn rPi, dan heb ik een wat betere test.

[ Voor 14% gewijzigd door laurens0619 op 22-10-2020 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Ik heb even zelf getest.
Ik gebruik een Ziggo Connectbox die op de begane grond in de meterkast staat en een TP-link EAP225 die op de eerste verdieping in het trappenhuis hangt zodat die ook de zolder prima bereikt.

In het hele huis (dus ook op zolder) haal ik met speedtest 100Mbps (max van mijn Ziggo abbo).

Als ik op mijn lan blijf en van bijvoorbeeld van mijn tablet(wifi) naar mijn PC (bekabelt) een videofile kopieer haal ik met gemak 400Mbps overall in huis en die EAP225 is al een oudje en slecht 2x2 mimo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:10

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ben(V) schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 14:14:

Nee, dat klopt niet.

AP vs router heeft puur te maken met routerfunctionaliteit van de eerste node. AP = geen router, alleen layer 2. Router = wel NAT router.

Ook in AP kun je wireless backhaul gebruiken, ook in router mode werkt wired beter ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Topicstarter
dion_b schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 03:26:
AP vs router heeft puur te maken met routerfunctionaliteit van de eerste node. AP = geen router, alleen layer 2. Router = wel NAT router.

Ook in AP kun je wireless backhaul gebruiken, ook in router mode werkt wired beter ;)
Wat..?? :?
Ik ben een gebruiker jongens..(van het pure spul zonder de suiker)
Ik weet het ik begeef me in het hol van de leeuw door deze vraag hier te stellen en niet op het Libelle forum.. :P

Voor mijn beeld vorming:
Die doos van Ziggo met de Deco 4 spulletjes komt vandaag binnen.
Ik trek de kabel uit mijn "oude tp link wifi router en ruim dat ding op, ook reset de Ziggo connectbox zodat die weer normaal functioneert (niet in bridge modes dus)
Eventueel nog een switch voor het geval de Ziggo connectbox utp poorten niet toereikend zijn.
Sluit vervolgens 1 van de 3 nodes via een utp kabel aan op de connect box (of op de switch) en zet de 2de node op de eerste verdieping (zonder utp kabel).

Werkt het dan zoals het zou moeten werken en het beste?
Vraag me nu trouwens ineens af moet dan de wifi functionaliteit van de Ziggo modem uit gezet worden?
hhmm ik ga nog eens wat reviews lezen van de dat deco setje, kijken of ik daar nog wijzer van wordt.

productreview: TP-Link AC1200 Whole Home Mesh Wifi-systeem Deco M4 (3-pack) r...
Ja dus, thanks @3raser goede review.. ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Bommes op 23-10-2020 10:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
@Bommes
yes, het enige puntje is dat je na installatie in je deco naar geavenceerd moet gaan en de modus moet omzetten naar AP modus.

De wifi van ziggo zou ik inderdaad uitzetten

[ Voor 14% gewijzigd door laurens0619 op 23-10-2020 12:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Bommes schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 08:26:
[...]

Wat..?? :?
Ik ben een gebruiker jongens..(van het pure spul zonder de suiker)
Ik weet het ik begeef me in het hol van de leeuw door deze vraag hier te stellen en niet op het Libelle forum.. :P
Ik reageerde op Ben(V), niet op jou :P

Voor jou heel simpel: of je dat ding als AP of router instelt maakt niets uit voor de keuze of je de 2e/3e Deco nodes bedraad aansluit of niet.
Voor mijn beeld vorming:
Die doos van Ziggo met de Deco 4 spulletjes komt vandaag binnen.
Ik trek de kabel uit mijn "oude tp link wifi router en ruim dat ding op, ook reset de Ziggo connectbox zodat die weer normaal functioneert (niet in bridge modes dus)
Eventueel nog een switch voor het geval de Ziggo connectbox utp poorten niet toereikend zijn.
Sluit vervolgens 1 van de 3 nodes via een utp kabel aan op de connect box (of op de switch) en zet de 2de node op de eerste verdieping (zonder utp kabel).

Werkt het dan zoals het zou moeten werken en het beste?
Ja. zo werkt het zeker.

Nee, zo werkt het niet het beste, want:
1) wel UTP kabel naar 1e (en indien mogelijk 2e) verdieping geeft altijd betere performance en stabiliteit.
2) je gaat hier twee routers achter elkaar hangen (ZIggo modem en Deco). Een van de twee kun je beter niet laten routeren.

Keuze A: modemrouter laten routeren, Deco als AP

Voordelen:
- je kunt de Ethernetpoorten van de Ziggo modemrouter blijven gebruiken.
- Ziggo kan betere support leveren als je de hun helpdesk belt

Nadelen:
- veel van de 'smart' fucties van Deco werken niet (QoS, parental control, guest network)
- TP-Link helpdesk kan je minder helpen.

Keuze B: Deco laten routeren, modemrouter in bridge (laten)

Voordelen:
- Smart functies Deco allemaal beschikbaar
- TP-Link kan je beter helpen.

Nadelen:
- je kunt - behalve de eerste Deco node - niets meer bedraad op de modem aansluiten.
- Ziggo kan je - behalve puur voor kabelmodem stuk - niet helpen.

You choose
Vraag me nu trouwens ineens af moet dan de wifi functionaliteit van de Ziggo modem uit gezet worden?
Sowieso uit. Nooit managed en unmanaged WiFi mengen, of twee verschillende managed WiFi oplossingen. Er moet een de baas zijn, anders krijg je gedonder.

Dit is trouwens wel *de* reden dat mensen in de knoop raken met WiFi: besluiten dat de technisch meest eenvoudige oplossing (twee AP's van zelfde merk en series, met identieke instellingen muv kanaal, bedraad op router aangesloten) niet wenselijk is en dan de meest ingewikkelde combinaties van apparaten, systemen en technieken houtje-touwtje op elkaar aan proberen te sluiten. Dat is zelfs met beste kennis en kunde nauwelijks in het gareel te houden, laat staan als je het zonder die kennis en kunde probeert. Keep it simple dus. Als je gaat voor Deco, doe alles met Deco. Wil je dat niet, ga dan niet voor Deco maar doe alles met een andere oplossing. En welke oplossing je ook kiest, sluit zoveel mogelijk bedraad aan.

[ Voor 13% gewijzigd door dion_b op 23-10-2020 13:14 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
dion_b schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 12:55:
[...]

Nadelen:
- veel van de 'smart' fucties van Deco werken niet (QoS, parental control, guest network)
1 klein mierenneuk dingetje: Vroeger kon een deco in AP modus inderdaad geen gast netwerk doen. Tegenwoordig werkt dat prima. QoS en parental control vallen inderdaad wel weg.

Ik heb het net even getest en in AP modus op mn guest wifi kan ik wel op internet, maar niet bij de rest van mijn apparataten. Ik gok dat ze dit doen dmv firewall rules en niet met vlans. Het werkt wel iig :)

Ik heb alleen een knopje "geisoleerd van het hoofd netwerk".

Ditzelfde truukje gebruikte ik ook in unifi. daar had ik een restricted subnet ingevoerd dat je vanaf guest wifi alleen bij het router ip werkte. Zal wel hetzelfde werken

Volgens de documentatie zou het ook via vlans moeten werken, die optie zie ik alleen niet in de app. Misschien alleen beschikbaar als het spul in router modus staat

[ Voor 29% gewijzigd door laurens0619 op 23-10-2020 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Topicstarter
Ziggo ziet het het liefste als volgt:

Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2020/10/1603452272-1500-x-2000px-IMG_20201023_132354.jpg

Mijn vriendin zit nu nog thuis te werken dus de WiFi mag nog niet uit. Straks na werktijd dus even aan de gang.
dion_b schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 12:55:
Keuze A: modemrouter laten routeren, Deco als AP

Voordelen:
- je kunt de Ethernetpoorten van de Ziggo modemrouter blijven gebruiken.
- Ziggo kan betere support leveren als je de hun helpdesk belt

Nadelen:

Keuze B: Deco laten routeren, modemrouter in bridge (laten)

Voordelen:
- Smart functies Deco allemaal beschikbaar
- TP-Link kan je beter helpen.

Nadelen:
- je kunt - behalve de eerste Deco node - niets meer bedraad op de modem aansluiten.
- Ziggo kan je - behalve puur voor kabelmodem stuk - niet helpen.

You choose
Ik ga voorlopig voor optie A.
Ziggo modem zet ik in de meterkast, reset het ding, schakel WiFi uit.
Via utp hang ik de eerste node er aan welke ik in AP mode ga zetten.
Deze node komt dan terug in de hoek van de huiskamer voor het beste bereik op de begane grond.

Er blijven dan nog 3 utp aansluitingen over in de Ziggo connectbox.
Als het lukt dan gaat de 2de node via 1 daarvan een verdieping naar boven.
De derde node gaat sowieso op zolder niet bedraad.
De NAS kan dan in de meterkast bij de Ziggo connectbox via utp aangesloten worden.

Het liefste wil ik nog een utp naar de tv hoek, voor Netflix fijner en de Xbox staat daar ook. Beide wil ik graag bedraad, dus lukt het daar utp te krijgen dan kan ik met een kleine switch daar beide bedraad aansluiten.
Maar ik krijg de coax die in een buis onder de grond ligt naast de huidige tv hoek al niet werkend. Waarschijnlijk kabelbreuk. En loze buizen die hoek in heb ik helaas niet beschikbaar.
Dus waarschijnlijk blijft tv en Xbox gewoon via wifi. Voorlopig dan toch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
potverdorie, je hebt heel tweakers niet meer nodig .Ziggo beschrijft het precies zoals het hoort. Wifi uit en in ap mode. Ik vind wel dat ze wat makkelijk er vanuit gaan dat het met dezelfde wifi naam blijft werken op je clients (ivm wpa2/wpa&wpa2 modus)

Maar nieuwe gadgets in een doos laten zitten is toch onmenselijk? Hup hotspot aan voor je vriendin dat ze kan doorwerken en installeren :)

edit:
je kunt hem ook al installeren zonder dat je het huidige wifi omver trekt. Gewoon nieuewe netwerknaam geven en de deco verbinden met een utp poort op de archer. Kun je vanavond die kabel omprikken, ziggo resetten en alle apparaten nieuw wifi instellen :)

[ Voor 44% gewijzigd door laurens0619 op 23-10-2020 13:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Topicstarter
@laurens0619 klinken allemaal als betere opties dan zelf ook door blijven thuis werken.. :P

* Bommes pakt boormachine uit de schuur en prikt een gat in de verdiepingsvloer om UTP naar boven te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Topicstarter
Mag ik dubbel posten?? :o

Eerste Deco node staat aan / is geïnstalleerd.
Ziggo Connectbox stekker er uit, paar minuten wachten.
Ziggo terug aanzetten, zodra verbonden met internet de eerste node verbinden met utp en aanzetten.
Installatie doorlopen en klaar.
Wifi instellingen het zelfde gehouden als mijn "oude wifi net" dus hoef geen clients opnieuw in te stellen.

De Ziggo modem is niet gereset, die draait dus nog in bridge mode.
De Deco node staat in routermode (zo komt die uit de doos) en het werkt nu.
Ik kan dus nu de utp aansluitingen van de Ziggo connectbox niet gebruiken, dat wil ik wel dus straks even uit brdige zetten en de Deco set in AP mode.

Ook meteen maar even een nieuwe coax en utp kabel naar de tv hoek getrokken.
Dacht de utp wel met stekkers en al onder de houten vloer bij onze schuifdeur te krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2020/10/1603469449-600-x-450px-IMG_20201023_152846.jpg

Dat lukte dus niet..
Dus helaas de stekker er af moeten knippen, morgen even wat stekkertjes en een tang halen.
Dan kan de tv ook weer bedraad in het netwerk.

[ Voor 24% gewijzigd door Bommes op 23-10-2020 18:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Bommes schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 13:37:
Ziggo ziet het het liefste als volgt:

[Afbeelding]
Klopt, maar daar is een simpele reden voor: bij 2/3 van Ziggo aansluitingen moet je bellen om je modem in bridge mode te laten zetten. Ze willen die telefoontjes niet, dus Ziggo instructie is voor de optie waarbij dat niet hoeft (als je modem nog niet in bridge mode staat, tenminste) O-)
Mijn vriendin zit nu nog thuis te werken dus de WiFi mag nog niet uit. Straks na werktijd dus even aan de gang.

[...]

Ik ga voorlopig voor optie A.
Ziggo modem zet ik in de meterkast, reset het ding, schakel WiFi uit.
Via utp hang ik de eerste node er aan welke ik in AP mode ga zetten.
Deze node komt dan terug in de hoek van de huiskamer voor het beste bereik op de begane grond.

Er blijven dan nog 3 utp aansluitingen over in de Ziggo connectbox.
Als het lukt dan gaat de 2de node via 1 daarvan een verdieping naar boven.
De derde node gaat sowieso op zolder niet bedraad.
De NAS kan dan in de meterkast bij de Ziggo connectbox via utp aangesloten worden.
Klinkt optimaal onder omstandigheden :)
Het liefste wil ik nog een utp naar de tv hoek, voor Netflix fijner en de Xbox staat daar ook. Beide wil ik graag bedraad, dus lukt het daar utp te krijgen dan kan ik met een kleine switch daar beide bedraad aansluiten.
Maar ik krijg de coax die in een buis onder de grond ligt naast de huidige tv hoek al niet werkend. Waarschijnlijk kabelbreuk. En loze buizen die hoek in heb ik helaas niet beschikbaar.
Dus waarschijnlijk blijft tv en Xbox gewoon via wifi. Voorlopig dan toch.
Zou moeten werken, zolang ze met de eerste of tweede Deco verbinden (lijkt me erg waarschijnlijk) belast het de WiFi niet onredelijk. Als ze met de derde op zolder verbinden is sowieso iets mis :+

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@Bommes lekker bezig geweest! Heb je de 2e node ook al draadloos op de 1e verdieping staan?

Let wel ff op Met kopjes halen, je hebt kopjes voor stugge en soepele kern. Standaard is dacht ik soepele kern
https://www.utp-kabel.nl/...pele-en-stugge-kabel.html

[ Voor 33% gewijzigd door laurens0619 op 23-10-2020 19:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Topicstarter
@laurens0619 nee 2de node is nog niet in bedrijf.
Net even een tang en connectoren gehaald.
Lees nu pas je post.
Maar ja bij de Praxis heb je toch geen keuze, in connectoren, enkel afgeschermd of niet.

De kabel die ik er in getrokken heb is er eentje met soepele kern, een zijde komt in de switch daar heb k de connector er nog aan laten zitten.
Andere zijde komt in een want contactdoos.. en ik lees in jou link dat ik daarvoor juist stugge kern voor nodig heb. :o :X
Nou ja eens kijken hoe ver ik kom.
Eerst dat ziggo ding uit bridge en de 2de node wireless neerzetten boven.
Dan switch er bij in de meterkast, NAS terug in gebruik nemen.
Wandcontactdoosje achter tv monteren en switch achter tv met TV en X-box bedraad aansluiten.

Edit:
Ziggo modem uit bridge mode : check
Ding herstart, alles werkt nog
Terug inloggen in de ziggo modem om wifi uit te zetten.
Ding herstart en ja alles werkt nog
Deco in AP mode,
Ding herstart, alles werkt nog
Terug in willen loggen in de ziggo modem:

Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2020/10/1603476565-600-x-179px-Capture%202.JPG

Wacht wat..??
Kan er gewoon niet meer in..
Afmelden geeft een blanco pagina, terug inloggen meteen weer deze pagina.. :( 8)7

[ Voor 25% gewijzigd door Bommes op 23-10-2020 20:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Topicstarter
Om het topic af te sluiten:

De utp kabel die ik naar de tv hoek had getrokken heb ik in een wandcontactdoos aangesloten.

Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2020/10/1603642158-350-x-197px-IMG_20201024_145837.jpg

Dat ging goed ondanks dat het utp kabel met soepele kern is.

De Ziggo connectbox heb ik verplaatst naar de meterkast. WiFi van deze staat uit geschakeld en verder gewoon functioneel als router.

Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2020/10/1603642158-350-x-492px-IMG_20201024_150331.jpg

Direct daarachter zit een 5 poort Cisco switch.

Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2020/10/1603642158-350-x-368px-IMG_20201024_150343.jpg

Daarop bedraad de eerste Deco node. Welke in AP mode staat.

Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2020/10/1603642158-350-x-485px-IMG_20201024_151611.jpg

De 2de node staat draadloos op de eerste verdieping, de derde gaat waarschijnlijk nog op de zolder komen.
Die laatste zou nog best wel eens bedraad kunnen worden als ik er zin in heb.

In de tv hoek nog een 5 poorts switch waarop de TV en de Xbox.

Mijn NAS (My book life) heb ik nog in de meterkast gezet en aangesloten. Maar ik kreeg
het ding met geen mogelijkheid als netwerk schijf op mijn Surface toegevoegd.
Foutmelding met iets van: geen toegang omdat het een guest account is. Heb al een avondje zitten googlen maar alle mogelijke oplossingen schijnen niet te werken.
Kan hem wel benaderen als "Twonky media server" en ook de webinterface is gewoon benaderbaar.
Dus maar weer afgekoppeld, later misschien nog een poging.

Via wifi nu de PC en werk tablet op mijn werk kamer, de werk laptop van mijn vriendin op zolder, 3 telefoons en mijn Surface tablet.

Thanks voor de hulp, tips en leerzame discussie.. _/-\o_ :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
@Bommes
Tof dat je terugkoppeling geeft. Is de wifi snelheid/verbinding er beter op gewordeb?

WWat je wel even moet checken is of de decos elkaar bedraad hebben gevonden. Moet je in de app even doordrukken naar je 2e ap en kijken of daar in het midden staat: signaalbron ethernet doh laat maar, je hebt m draadloos verbonden. Ik was even afgeleid door al je utp fotos die dus niet gerelateerd zijn aan je wifi setup :+
Hoe is de snelheid beneden vergeleken met boven?

[ Voor 25% gewijzigd door laurens0619 op 25-10-2020 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Topicstarter
WiFi snelheid is nu over de de begane grond en eerste verdieping compleet gelijk.
Overal haal ik onze maximale internet snelheid van Ziggo 25Mbs.

Mijn pc die ook via wifi verbonden is was dat via de 2,5GHz band omdat ik geen 5GHz dekking had op de eerste verdieping.
Nu wel, scheelt niet veel in de snelheid maar dat komt omdat onze internet snelheid de bottleneck is.

Als ik nou mijn nas werkend had gekregen had ik wat netwerk snelheden kunnen testen.. :o

Sorry voor de kabel foto's >:) maar ik dacht ik laat meteen ook even een "net" thuis netwerk zien. Ben vooral blij dat ik nu eindelijk utp naar de tv heb. En het hoekje waar eerst de Ziggo modem stond nu "leeg" is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
@Bommes cool, hopelijk werkt het in de praktijk met teams ook goed en stabiel. Je huidige wifi setup draadloos naar de 2e deco node is niet ideaal maar als t genoeg is dan blij mee zijn en als het tegenvalt gewoon kabel trekken

En je netwerk ziet er netjes uit! Sowieso top dat je de deco buiten de meterkast hebt gezet, dat gaat je echt flink helpen met dekking

Je nas krijg je denk ik aan de praat door smb1 in windows aan te zetten (windows onderdelen) met evt enable insecure guest access in je register/gp.

Kleine disclaimer: smb1 staat uit om
Een security reden, beter om het uit te laat en je nas smb2/3 capable te maken

Mensen lachen mij altijd al uit dat ik slechts 50mbit heb, nu je wifi wat beter is wel reden om die 25 een keer te upgraden ;)

Veel plezier ermee :)

[ Voor 49% gewijzigd door laurens0619 op 25-10-2020 17:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Topicstarter
laurens0619 schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 17:50:
@Bommes cool, hopelijk werkt het in de praktijk met teams ook goed en stabiel. Je huidige wifi setup draadloos naar de 2e deco node is niet ideaal maar als t genoeg is dan blij mee zijn en als het tegenvalt gewoon kabel trekken
Derde Deco er bij:

Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2020/10/1603737061-350-x-405px-Screenshot_20201026_192013_com.tplink.tpm5~2.jpg

En ik had er zin in vandaag:

Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2020/10/1603737061-350-x-512px-Screenshot_20201026_175722_com.tplink.tpm5~2.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2020/10/1603737061-350-x-436px-Screenshot_20201026_175659_com.tplink.tpm5~2.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2020/10/1603737061-350-x-438px-Screenshot_20201026_192007_com.tplink.tpm5~3.jpg

Alle drie bedraad aangesloten. :+

Met wat gefrot, boren, stoffig worden en een paar rj45 connectors aanknijpen heb ik naar alle verdiepingen utp kunnen leggen/trekken.
Mensen lachen mij altijd al uit dat ik slechts 50mbit heb, nu je wifi wat beter is wel reden om die 25 een keer te upgraden ;)

Veel plezier ermee :)
Vandaag nog gebeld met de IT helpdesk van mijn werk.
Werken via de horizon cliënt ging zo ontzettend traag..
Een zin typen in mijn email resulteerde in alle letters typen en dan pas de zin gevormd zien worden... :o
Het lag/ligt volgens mij niet aan mijn "nieuwe WiFi" want internet, YouTube, enz werkte gewoon goed. Speedtest was ook netjes precies mijn abonnement snelheid.
Mijn vriendin die ook thuis aan het werk was (op de zolder) had nergens last van.

Dus ik gebeld met IT helpdesk, kort verhaal kort: mijn internet snelheid was volgens hem te laag.
Moest toch echt minimaal naar 8Mb up upgraden.. :X

Vreemde is wat mij betreft dat het de eerste dag is dat ik de Deco set gebruik tijdens mijn thuiswerken..
Toen nog met 2 nodes, zowel ik als mijn vriendin op de WiFi van de 2de node die draadloos verbonden was met de eerste.

Morgen nog maar eens kijken nu alles bedraad is. B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Mooi werk! Die delay is gek maar had je snel kunnen uitsluiten door even beneden naast de wired deco te gaan staan of een kabeltje erin duwen.

Je kunt een prima downloadsnelheid hebben met een slechtere ping (wat zei speedtest?). Over het algemeen merk je dat niet zo maar een “rdp systeem” als horizon kan hier wel allergisch mee omgaan.

Maar tegelijk kan het ook toeval zijn en was er iets anders aan de hand :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Topicstarter
Snelheid naar mijn werk netwerk blijft bedroevend.. er is gewoon niet mee te werken.

Voor wat te testen heb ik de wifi van mijn Ziggo connectbox terug aan gezet.
Gewoon even parallel aan de het Deco netwerk beide met een eigen SSID zodat ik er tussen kan switchen.

PC boven via wifi met Ziggo connectbox verbonden:
Speedtest.net , 3 op een rij, gemiddeld:
ping 16, down 23Mbps, up 2,5Mbps
Werken via horizon op mijn werknetwerk gaat redelijk normaal en is te doen.

PC boven via wifi op deco 2, die op de 1st verdp. staat via ethernet backhaul.
Speedtest.net , 3 op een rij, gemiddeld:
ping 22, down 19Mbps, up 1,8Mbps
Werken via horizon op mijn werknetwerk gaat mega traag, typen en pas later woorden zien.

Wel wat verschillen maar niet echt noemenswaardig, zeg ik als leek tenminste..??
Ik zou dus niet kunnen bedenken wat er nou niet goed werkt.
Zet ik op mijn iphone de hotspot aan en verbind ik mijn PC daarmee en doe een speedtest:
ping: 47, down, 15,5Mbps, up 10,6Mbps
Veel hogere ping lagere down maar veel betere up dan mijn eigen verbidnng.
Werken via het werknetwerk op die manier gaat dan ook normaal en soepel.

Dit vind ik op de TP link faq pagina als voorbeeld zoals het zou moeten om van de utp backhaul gebruik te kunnen maken.

Afbeeldingslocatie: https://static.tp-link.com/image001_1569824934195x.jpg

Beide is niet zoals ik het heb aangesloten ..mijn netwerk ziet er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2020/10/1603805063-574-x-181px-mijn%20netwerk.jpg

Op de switch zit dan nog de TV en de x-box die beide niet aanstaan op dit moment.
De deco 1, de hoofd node is de gene beneden in de huiskamer.
En de Deco set staat in AP mode.

Mijn vriendin heb ik vandaag ook al een paar keer horen mopperen dat haar werk pc (ook via virtuele werkplek) erg traag was.
Ook haar werklaptop zit via wifi op het deco netwerk, via deco 3 op de zolder, die ook bedraad is.

Lijkt er nu op dat dit setje niet helemaal brengt wat het zou moeten.
Ook met internetten merk ik een vertraging na klikken op een link duurt het "ff" voordat de pagina geladen wordt. Eenmaal begonnen met laden gaat het wel weer "snel".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Dat is dan wel een tegenvaller en ook bijzonder. Ook vreemd dat je boven een hogere speedtest haalt op het ziggo modem dan een speedtest op de deco op dezelfde verdieping.

Dat je er een switch tussen hebt staan zou in AP mode niet uit mogen maken. Soms gaat het mis en kunnen ze elkaar niet vinden maar dat lijkt bij jou niet aan de hand.

Je verbinding lijkt echter instabiel, misschien iets met dat virtuele desktop systeem icm Deco maar het zou ook zo je switch of rotte kabels kunnen zijn. Zou je eens het volgende kunnen testen
- Laat een ping lopen op de pc naar internet toe en kijk of deze stabiel blijft (ping www.google.com -t)
- Druk een kabel in de deco boven en stop deze in je pc. Gaat het dan beter?
- Zet je decos boven uit, dan verbind je pc dus op de deco beneden. Gaat het dan wel goed?
- Haal de switch eens uit het netwerk en stop de kabels direct in je connectobox.
- Stop de switch in de lan2 poort van de hoofd deco (Zoals het plaatje) maakt dit verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Topicstarter
laurens0619 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 14:35:
Dat is dan wel een tegenvaller en ook bijzonder. Ook vreemd dat je boven een hogere speedtest haalt op het ziggo modem dan een speedtest op de deco op dezelfde verdieping.

Dat je er een switch tussen hebt staan zou in AP mode niet uit mogen maken. Soms gaat het mis en kunnen ze elkaar niet vinden maar dat lijkt bij jou niet aan de hand.

Je verbinding lijkt echter instabiel, misschien iets met dat virtuele desktop systeem icm Deco maar het zou ook zo je switch of rotte kabels kunnen zijn. Zou je eens het volgende kunnen testen
- Laat een ping lopen op de pc naar internet toe en kijk of deze stabiel blijft (ping www.google.com -t)
Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2020/10/1603809323-702-x-983px-ping%20google.com%20wifi%20deco.JPG
- Druk een kabel in de deco boven en stop deze in je pc. Gaat het dan beter?
Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2020/10/1603809323-626-x-859px-ping%20google.com%20utp%20deco.JPG
- Zet je decos boven uit, dan verbind je pc dus op de deco beneden. Gaat het dan wel goed?
Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2020/10/1603809323-686-x-757px-ping%20google.com%20wifi%20deco%201%20node%20beneden.JPG
- Haal de switch eens uit het netwerk en stop de kabels direct in je connectobox.
Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2020/10/1603809323-689-x-824px-ping%20google.com%20wifi%20deco%20zonder%20switch.JPG
- Stop de switch in de lan2 poort van de hoofd deco (Zoals het plaatje) maakt dit verschil.
Nee maakt geen verschil, geen screenshot van, maar vergelijkbare schommeling in ping en ook van die spikes er in.

Nog een laatste testje: Rechtstreeks op de wifi van de Ziggo connectbox, deco wifi nog wel in de lucht maar niet mee verbonden dus.
Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2020/10/1603809323-650-x-964px-ping%20google.com%20wifi%20ziggo.JPG

geeft 1 time out en ook wel wat schommeling maar niet van die spikes.
Rechtstreeks via UTP is het dus wel stabiel, kabels lijken dus in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Topicstarter
Nog een laatste test:
Deco set compleet uitgeschakeld en op de 1st verdp. mijn "oude" tp-link Archer wifi router weer aan gezet.
Via UTP rechtstreeks in de ziggo connectbox (beide staan nog op router functie dus echt correct is dit niet).

2.4 Ghz:

Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2020/10/1603810421-672-x-801px-ping%20google.com%20wifi%20tp-link%202.4Ghz%201st%20verdp..JPG

En de 5Ghz:

Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2020/10/1603810421-651-x-611px-ping%20google.com%20wifi%20tp-link%205.0Ghz%201st%20verdp..JPG

Geen vreemde spikes of schommelingen meer. .. vreemd hoor..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Dat is wel vaag, ik heb dezelfde opstelling hier thuis met bedrade deco m4 units en heb gewoon een strakke ping. Aangezien je dit op iedere node hebt dan lijkt het mij ook uitgesloten dat je een defective unit hebt, dan zou het overal moeten zijn.

Als ik naar mijn eigen settings kijk dan heb ik:
- AP mode
- Qos uit (want AP Mode)
- Snelle roaming: uitgeschakeld
- Beamforming: ingeschakeld

Maar erg vaag hoor dat het op je oude AP/Ziggo wel werkt zonder die spikes.
Het "ieder 10 sec spikes" lees ik hier wel terug, misschien hbe je er wat aan:
https://community.tp-link.com/en/business/forum/topic/171562

Ik lees bv ipv6 uizetten op je router en het mesh balkje bij clients uitzetten

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
Pinging www.google.com [216.58.208.100] with 32 bytes of data:
Reply from 216.58.208.100: bytes=32 time=6ms TTL=118
Reply from 216.58.208.100: bytes=32 time=10ms TTL=118
Reply from 216.58.208.100: bytes=32 time=7ms TTL=118
Reply from 216.58.208.100: bytes=32 time=9ms TTL=118
Reply from 216.58.208.100: bytes=32 time=8ms TTL=118
Reply from 216.58.208.100: bytes=32 time=8ms TTL=118
Reply from 216.58.208.100: bytes=32 time=12ms TTL=118
Reply from 216.58.208.100: bytes=32 time=10ms TTL=118

[ Voor 4% gewijzigd door laurens0619 op 27-10-2020 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Topicstarter
Thanks voor dat linkje nar die thread op dat andere forum.
ipv6 kan ik in de ziggo connect box niet uitzetten.
Bij de clients (pc en privé tablet) heb ik het in de netwerkadapter instellingen wel uit kunnen zetten, maakt echter geen verschil
Mesh uit bij beide, maakt ook geen verschil.

Nu aan het pingen -t naar de eerste (en nu ook even enigste) node (die beneden staat).
PC blijft bij elke 10 ping een spike laten zien richting de 3000ms.

Vreemde is dat ik mijn (prive) surface talbet nu ook maar een gekeken heb, die ligt hier nu naast de pc op het bureau. Beide via wifi met de zelfde node verbonden.
Ook die Surface tablet heeft die spikes maar dan maar slechts 18ms, normale ping is ongeveer 2 a 3 ms.
Andere wifi adapter zullen we maar zeggen.

Mijn werk tablet (zo een Hp variant van de Surface) spiked ook bij ongeveer elke 10 ping, van normaal 2 a 3ms naar 40 a 50ms.

Echt normaal gooi ik nooit verpakkingen meteen weg, maar ik had hier zo een goede reviews en testen van gelezen dat ik dat nu dus wel gedaan heb.
Terug met die Deco set naar Ziggo zit er dus niet in.. want verpakking is weg.
Nou ja niet weg maar de binnen doos ligt plat gestampt in de oud papier bak. :o

Ik ben morgen bijna heel de dag buiten de deur maar mijn vriendin moet wel thuis werken.
Ik ga voor de zekerheid maar de "oude" tp-link Archer router terug aanslingeren en instellen.
Nu er toch utp naar de eerste verdieping ligt kan ik hem daar neer zetten voor een wat betere wifi dekking in huis.
Donderdag maar eens bellen met de tp-link helpdesk, of Ziggo die hebben me het spul verkocht.

Heb nu terwijl ik dit bericht schrijf dus op de pc en de 2 tablets (werk en prive|) de pings naar de deco node lopen.
Vreemde is dat beide tablets niet zo hoog pieken en dat van beide tablets de Surface maar naar maximaal 18ms piekt. Werkt tablet zie ik regelmatig 100ms voorbij komen en de pc naar ruim 2950ms.
:? 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Dat een device iedere x sec een hogere ping heeft komt vaker. Dit kan bv roaming agressiveness zijn of een service (meestal onedrive) die iedere x sec aan het pollen is. Je kunt eens in safe mode kijken wat die doet

Dat het echter met je oude ap niet voorkomt is gek. Wat je nog zou kunnen testen is om alle wifi devices te disconnected en beginnen nnen met 1 apparaat, misschien loopt er 1 device te bokken iedere 10sec en zie je dat terug in de ping op andere devices.

Tegelijk een uitschieter naar 40ms zou je niet mogen merken bij een rdp sessie.

Ik dacht dat het ook goeie setjes waren, weer een illusie armer ;)

[ Voor 3% gewijzigd door laurens0619 op 27-10-2020 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Topicstarter
laurens0619 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 21:51:
Wat je nog zou kunnen testen is om alle wifi devices te disconnected en beginnen nnen met 1 apparaat, misschien loopt er 1 device te bokken iedere 10sec en zie je dat terug in de ping op andere devices.
Dat is nog een goede tip, morgen eens verder kijken.
Nu net alle Deco nodes uitgeschakeld en de "oude" tp-link wifi router terug geïnstalleerd.
Omdat er nu toch al utp ligt naar de 1ste verdp. heb ik deze op die verdieping geplaatst.
Ziggo connectbox in de zelfde instellingen gelaten: wifi uit, DHCP aan.
TP-link wifi op 2,4 en 5Ghz aan en DHCP uit.
SIDD het zelfde gelaten dus alle devices konden meteen er weer op in loggen.

Toch maar weer ff snel een ping naar www.google.com gedaan vanuit de pc: geen spikes meer.. :?
Voor nu is er dus weer fatsoenlijk te werken morgen.
Eens kijken wat de helpdesk van tp-link me kan brengen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Topicstarter
Helpdesk van tp-link heeft nog 1 keer terug gemaild.
Met het verzoek een aantal zaken te testen.
Wat ik al gedaan had dus de resultaten daarvan heb ik terug gestuurd.
Antwoord heb ik vorige week vrijdag gegeven, sindsdien niets meer van ze vernomen.

Omdat de 14 dagen omruil termijn in de buurt kwam heb ik het geheel afgelopen woensdag maar terug in de doosjes gedaan en naar de Ziggo terug gestuurd.
Ook het mail verkeer met tp-link er maar uit geprint bij gedaan.
Verpakkingen waren wel beschadigd en niet helemaal meer netjes.
Ik had het allemaal weg gegooid, want alles wat ik overal las over dit setje was positief.
Gelukkig was het oud papier nog niet opgehaald, dus kon ik de verpakkingen een beetje terug fatsoeneren en hergebruiken.

Vandaag reactie van Ziggo dat het pakket binnen was en ze geld terug over gaan maken.

Dus voor mij was dit setje niet de oplossing.
Ik heb sinds afgelopen zondag mijn "oude" wifi router weer terug in gebruik.
Deze staat nu wel bedraad op de eerste verdieping, daarmee heb ik nu op mijn werkkamer een goede verbinding met het 5Ghz netwerk.
Kan nu ondanks mijn 25Mb abbo toch fatsoenlijk werken thuis, met een stabiele verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruimzicht
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:35
laurens0619 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 20:29:
Ja natuurlijk zijn dure bedrade accesspoints veel beter, maar dat maakt deze set geen troep. Niet iedereen hoeft een half gigabit door de lucht te schieten ;)

Feit is wel dat bedraad veel beter is maar in sommige gevallen is draadloos verbonden afdoende. Dat is het leuke van de set, hij is makkelijk in te stellen en je kunt makkelijk van draadloos naar bedraad gaan.
Toch nog een vraag na het lezen van dit draadje.

Ik wil graag naar een "seamless roaming" of "fast roaming" netwerk (noemt Ziggo dat nou Smart WiFi?) met 3 nodes: één per verdieping. Ik heb gelukkig de mogelijkheid om alle nodes, op elke verdieping bedraad aan te sluiten. Als ik dat wil, zet ik dus de Deco4-nodes in AP modus (met verlies van QoS en parental control) maar pakken de draadloos verbonden devices in huis nog steeds automatisch de node met sterkste signaal én werken de nodes krachtiger omdat ze niet onderling draadloos verbonden zijn. De Ziggo modem/router behoudt de routerfunctie maar WiFi zet ik uit in modem/router. Klopt het dan zo?

Heb ik het dan ook goed begrepen dat de "seamless roaming" functie niets te maken heeft of de nodes bedraad of draadloos met elkaar verbonden zijn?

Ik keek aanvankelijk naar een ander AP (Zyxel NAP102) maar dat wordt een dure grap met 3 stuks, vergeleken met de Ziggo aanbieding. Uiteraard andere specs maar toch...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Misschien handig om even wat definities te plaatsen want er zijn een hoop marketing kreten in de omloop waardoor er veel verwarring ontstaat.
802.11k, 802.11v and 802.11r are all standards designed to create a more seamless roaming experience for wireless clients.
  • With 802.11k, the AP can respond to Wi-Fi clients’ Neighbor Report request, let them understand the RF environment around them better. As a result, it helps them select a stronger signal, decrease the time used to scan the surrounding Wi-Fi, and have a better roaming.
  • With 802.11v, the AP will not only respond to Wi-Fi clients’ Neighbor Report request, but also evaluate the client connection quality, and direct the wireless clients to roam to be best AP which will provide a better WLAN experience, thus to balance the load among the APs.
  • With 802.11r, the time for wireless authentication will be reduced, it’s suitable for WPA2-PSK and WPA2-Enterprise encryption method.
802.11k/v/r take effect only when the wireless clients support 802.11k/v/r as well.
Ter aanvulling, uiteindelijk wordt roaming bepaalt door de wifi client en kunnen de AP's enkel behulpzaam zijn.
Dus zowel het AP als de client moeten een standaard ondersteunen wil het enig nut hebben.

En als je kabels hebt liggen is een mesh set kopen alleen zinvol als ze goedkoper zijn en je ze in AP mode kunt zetten.
De conclusie uit bovenstaande ervaringen van @Bommes moet naar mening toch zijn dat zo'n mesh set meer doet dan je zou willen en dat gewone AP's dus beter werken.

PS. Ik heb nergens specificities van geen enkele Deco set kunnen vinden waarin staat dat ze een of meerdere van deze standaarden ondersteunen.

[ Voor 13% gewijzigd door Ben(V) op 18-11-2020 14:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Het staat er niet zo duidelijk maar zover ik kan lezen heeft iedere deco node 802.11krv

https://community.tp-link.com/en/home/forum/topic/180194
https://www.tp-link.com/us/mesh/

Standaard staat het overigens uit :+

Ben het met @Ben(V) eens dat het alleen zinvol is als ze goedkoper zijn dan normale accesspoints. Maarja wat zijn normale accesspoints? Vreemd dat @Bommes deze problemen had, maar zo lees je bij ieder model wel eens vage problemen. Misschien was het een kapotte batch? Geen idee :) vooralsnog ben ik erg blij met mijn deco setup. Maar realiseer je wel: het is geen silver bullet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Topicstarter
De mesh functionaliteit werkte goed, daar niets verkeerds over gezegd dus.

Kreeg toevallig vandaag nog een mailtje terug van de TP-link klanten service dat ze de ticket gesloten hebben en daarmee er van uit gaan dat het probleem is verholpen.
Had niets meer van hun terug gehoord nadat ik antwoord had gegeven op hun vragen....
vreemde manier van "afsluiten" maarja het zal wel
Ziggo heeft netjes het geld terug over gemaakt.

Hier draait nu de "oude" TP-link AC-5 router/wifi ap naar volle tevredenheid.
Op de 1ste verdieping geplaatst is het bereik overal in huis goed en zonder storingen.
Bereik achter in de tuin is nog niet goed maar dat los ik tegen de tijd dat we weer in de tuin kunnen zitten wel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
laurens0619 schreef op woensdag 18 november 2020 @ 15:16:
Het staat er niet zo duidelijk maar zover ik kan lezen heeft iedere deco node 802.11krv

https://community.tp-link.com/en/home/forum/topic/180194
https://www.tp-link.com/us/mesh/

Standaard staat het overigens uit :+

Ben het met @Ben(V) eens dat het alleen zinvol is als ze goedkoper zijn dan normale accesspoints. Maarja wat zijn normale accesspoints? Vreemd dat @Bommes deze problemen had, maar zo lees je bij ieder model wel eens vage problemen. Misschien was het een kapotte batch? Geen idee :) vooralsnog ben ik erg blij met mijn deco setup. Maar realiseer je wel: het is geen silver bullet
Beetje vreemd dat ze dit soort gegevens niet gewoon in een datablad, specifiecatieblad of desnoods in het manual opnemen maar alleen in een Forum, dat is nu niet direct de plaats om specs te zoeken.

Verder is het ook nog vaak vrij lastig om te achterhalen of clients dit allemaal ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Ben(V) schreef op woensdag 18 november 2020 @ 17:28:
[...]

Beetje vreemd dat ze dit soort gegevens niet gewoon in een datablad, specifiecatieblad of desnoods in het manual opnemen maar alleen in een Forum, dat is nu niet direct de plaats om specs te zoeken.

Verder is het ook nog vaak vrij lastig om te achterhalen of clients dit allemaal ondersteunen.
Eens, ze hebben wel een datasheet pagina maar hier zeggen ze niets over. Ik weet ook niet of het geloof, toevallig enig idee hoe je dit kunt testen of het er echt op zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Dat is niet simpel.
Zie bijvoorbeeld hier.
https://www.candelatech.c...+Stations+802.11r+Roaming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruimzicht
Inmiddels heb ik de Ziggo Deco M4 set (3 stuks) binnen - en geïnstalleerd. Zoals ik het lees dezelfde setup als laurens0619 en Bommes (had): Ziggo modem/router (WiFi uit en routerfunctie); daarachter een switch waar alles bedraad op aangesloten is. Ook de drie Deco's zitten dus op die switch (bedraad) en opereren in AP-mode.

Ik vroeg me in beginsel af of dit een juiste setup is om (fast) roaming (of hoe het ook allemaal genoemd wordt) mogelijk te maken. Korte check bij TP-Link Support leert dat dit sowieso de verkeerde manier is om de Deco's aan te sluiten. Zij antwoordden het volgende:

Aan de info geeft u aan dat alle Deco's bekabeld in AP modus zijn aangesloten op uw modem?

Deze opstelling is verkeerd.

Zal ook een kwestie van tijd zijn voordat de boel er een keer uit klapt of onstabiel wordt

Er mag maar 1 Deco bekabeld aan uw modem zijn aangesloten
Indien u er meerdere aansluit dan Moet het modem het Deco Wired backhaul protocol aansturen.

Een technologie die hij niet heeft, dus ketst dit af.
Alle Deco's stuurt hij dan apart aan wat onstabiliteit gaat geven omdat de Deco zelf een groep wilt zijn.

Voor een bekabelde setup zijn er 2 mogelijkheden:

- Modem --> Deco --> deco--> Deco (bekabeld op elkaar doorlussen)

of

Modem --> Deco --> (Unmanaged) Switch --> Deco's en andere apparaten.

Zie voorbeeld opstelling:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ay-4Zdqk1lFlHjxGoUqZe7kSHjI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/v0XCelQpDNGfMShjp1tQMQWX.png?f=fotoalbum_large

- De switch is optioneel u mag de deco's ook bekabeld op elkaar doorlussen
- Indien u een switch gebruikt, UNMANAGED geen managed
(voorbeeld TL-SG108 TLSG105)
Op de switch mag u ook andere apparaten aansluiten
- U mag ook gedeeltelijk bekabeld gedeeltelijk draadloos
(voorbeeld 1/3 bekabeld 2/4 draadloos)
- Als u kabels heeft liggen adviseren wij die altijd te gebruiken,
zo harkt u het maximale uit een deco.

Ik begrijp het niet.... Dus de master Deco moet tussen mijn switch en de Ziggo modem in? Maar wordt dat dan de router en moet die functionaliteit in Zigoo modem uit?

De UTP kabels heb ik door mijn hele huis gelegd maar niet met het idee om AP's door te lussen. De UTP kabels lopen allemaal vanuit de meterkast naar alle verdiepingen/kamers ofwel alle plekken in het huis waar ik bekabeld netwerk nodig (dacht te) heb(ben). En niet vanaf die plekken weer door naar een andere plek.

Dus de enige oplossing voor mij is om de tekening van TP-Link te volgen, waarbij de master-Deco in de meterkast moet (?) en daarachter een unmanaged switch waar alle andere appratuur - inclusief de twee overige Deco's in AP mode) ook op aangesloten zitten. Al het internetverkeer moet op die manier dus door de master-Deco? Of maak ik een vrijdagmiddagdenkfout... :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Niet zoveel van tplink aantrekken
Ik heb mn deco ook op een “illegale” manier aangesloten en niet doorgelust en werkt prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Volgens mij heeft die Deco m4 toch gewoon een AP mode?
Dan kun je toch gewoon alles aansluiten aan de connectbox eventueel via een switch en hem in AP mode zetten.
Dat is ook bij verre de beste instelling als je ze allemaal bekabelt hebt aangesloten.

Wat TP-link zegt is dat je geen mesh systeem meer hebt dan maar een mesh is enkel marketing en ze als AP gebruiken is gewoon vele malen beter.

En fastroaming is gewoon een standaard die ervoor zorgt dat het overschakelen van het ene AP naar het andere iets sneller gaat, maar de beslissing wanneer over te gaan wordt door je device bepaalt en niet door je netwerk.

Zie ook deze post:
Ben(V) in "TP-link AC-5 of Ziggo Connectbox"

[ Voor 3% gewijzigd door Ben(V) op 21-11-2020 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@Ben(V) je hebt gelijk. Gek dat tplink daar zelf niet mee komt
Op hun pagina leggen ze uit dat in ap mode deze setup wel mag
However, when the Deco works in Access Point mode, each Deco unit can connect to the front-end modem/router directly via Ethernet cable.
Afbeeldingslocatie: https://static.tp-link.com/image006_1560491661971f.png

https://www.tp-link.com/nl/support/faq/2399/

[ Voor 102% gewijzigd door laurens0619 op 21-11-2020 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruimzicht
laurens0619 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 22:06:
Niet zoveel van tplink aantrekken
Ik heb mn deco ook op een “illegale” manier aangesloten en niet doorgelust en werkt prima
Dat heb ik nu ook gedaan maar het lijkt of de Deco app er toch niet helemaal blij mee is. De derde Deco raakt hij telkens "kwijt" in de app en dit scherm verschijnt dan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cmsF56e6tjs2Y6Pmo_wzuuPcC5o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ph8Nsf0v7Bui63uoOUAk2bAk.png?f=user_large

Als ik vervolgens op de knop "PROBEER OPNIEUW" druk, vindt de app hem gewoon weer.

Op deze TP-link supportpagina staat het volgende:

Q1: Can I connect all the Deco units directly to my home modem/router?
Only the main Deco could be connected to your home modem/router. Other slave Deco units should be connected behind the main one, just as the “Star Network” shows. If not, they may be in a network loop and cause unexpected dropout issues.

Maar dat is niet van toepassing omdat ik de Deco's in AP mode gebruik?
Ben(V) schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 09:47:
Volgens mij heeft die Deco m4 toch gewoon een AP mode? Dan kun je toch gewoon alles aansluiten aan de connectbox eventueel via een switch en hem in AP mode zetten. Dat is ook bij verre de beste instelling als je ze allemaal bekabelt hebt aangesloten.
Ja, met die gedachte (en mijn beperkte netwerkkennis) heb ik ze ook aangeschaft en aangesloten. Maar nu raakte ik aan het twijfelen omdat TP-Link begint over ethernet backhaul (huh?) terwijl ik alleen maar wilde weten of fast roaming werkt in mijn opstelling :/
laurens0619 schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 10:14:
Op hun pagina leggen ze uit dat in ap mode deze setup wel mag

[...]

[Afbeelding]
Zo heb ik het inderaad precies aangesloten, alleen met één extra Deco masar dat moet toch niet uitmaken?

Het is toch gek dat TP-Link mij een mail stuurt dat dit vragen is om problemen dan? Ze weten immers dat ik de Deco's in AP mode gebruik :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Als die in router mode staat, dan moet die wel daisy chain staan. Op geen andere manier werkt het.

Als die in ap mode staat dan hoeft daisy chain niet perse, het is wel het meest veilge. Star kan ook maar sommige switches houden de discovery tegen. Dan denkt de deco dat die bedraad niet verbonden is terwijl die dat wel is, dan krijg je loops omdat hij wireless backhaul dan ook actief laat

Op welke switch staan de nodes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruimzicht
Een Netgear GS116, samen met de rest van mijn apparatuur.

Alle Deco's staan in AP mode, de Ziggo modem fungeert als router. Het lijkt trouwens inmiddels allemaal te werken, alleen 2 Nest Protects kunnen de nieuwe Deco's niet vinden.

*toevoeging edit*
Inmiddels draait het een kleine week in de "illegale" opstelling, zonder problemen.

[ Voor 12% gewijzigd door Ruimzicht op 27-11-2020 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2dehans
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 17-12-2022
Heb ik het draadje doorgelezen en mijn vraag er achter geplakt. Anders wordt het een hele nieuwe post terwijl dit mooi in deze discussie past ondanks dat hij al wat ouder is.

Ik heb een zelfde zet; Ziggo Connectbox en 3 tp link deco M5. Had hiervoor ziggo in bridge en Tp als router en nodes bedraad. Op gegeven moment lage internetsnelheid en bleek dat modem router uit bridge is gegaan om onverklaarbare reden en dit conflicteerde (uiteraard) met de routerfunctie van de TP.

Nu Ziggo connect als modem/router. Hierna de TP link als AP. Als je de TP link wil bedienen MOET je een wifi netwerk van TP link in de lucht houden. Anders werkt de app niet.

Nu dacht is eerst: Accespoint>> Ziggo Wifi wordt via TP link doorgestuurd via de bedrade nodes. Maar dat is klaarblijkelijk niet juist....

Op de eerste verdieping haal ik met Ziggo wifi mijn max download 500Mbps. Als ik wat verder van mn ziggo Connect ben kan ik schakelen naar het wifi signaal wat de TP uitgeeft. Daar haal ik op alle drie verdiepingen maximale download snelheid..

Na deze lange intro mijn vraag:

- ik las dat wordt aangeraden om wifi van Ziggo in een dergelijk setup uit te zetten.

Het lijkt elkaar echter niet te bijten... alle devices krijgen het ip adres van Ziggo en wifi is nog nooit zo snel geweest. Ook heb ik hierdoor op de eerste etage een " extra wifi punt". nl. die van Ziggo waarmee mijn camera en deurbel buiten beter verbinding maken dat voorheen met de TP.

Hoe eigenwijs is het om het zo te laten?

setup>
- Ziggo Connect > Router functie > TP link AP 1 > Switch > Diverse devices > 2de switch > diverse devices en TP link AP 2 en 3
Pagina: 1