Google sheets arrayformula AND functie werkend krijgen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• workninja
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23-10-2020
=ARRAYFORMULA(IF(ROW(M:M)=1, "7d credit alert", IF(ISBLANK(M:M), "", AND(Y:Y,T:T > 25,R:R = 0))))

Hi allemaal,

Ik heb een arrayformula in mijn Google sheets waar onder andere een AND functie in zit. Nu blijkt deze functie niet te werken binnen de arrayformula.

Nu wil ik hem ombouwen naar een formule die wel werkt. Ik heb dit al geprobeerd met IF functies maar het is mij niet gelukt.

Zijn hier Google sheets wizards aanwezig die een idee hebben hoe ik dit werkend kan krijgen? :)

Bedankt alvast!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
Beschrijf eens in gewoon Nederlands wat je met de formule wil bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• workninja
Goede vraag :)

Ik wil dat de uitkomst van de formule 'TRUE' is wanneer deze aan de volgende voorwaarden van de betreffende regel voldoet. En dit doortrekken in de hele kolom.

Voorwaarden:
- kolom M heeft een waarde van minimaal 1
EN
- kolom Y waarde = TRUE
EN
- kolom T waarde is groter dan 25
EN
- kolom R waarde is 0

Alleen als de regel aan al deze voorwaarden voldoen, wil ik de uitkomst op TRUE (dus gelijk aan kolom Y)

Dank alvast :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 02:07

g0tanks

Moderator CSA
workninja schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 12:44:
Goede vraag :)

Ik wil dat de uitkomst van de formule 'TRUE' is wanneer deze aan de volgende voorwaarden van de betreffende regel voldoet. En dit doortrekken in de hele kolom.

Voorwaarden:
EN
- kolom Y waarde = TRUE
EN
EN
- kolom R waarde is 0

Alleen als de regel aan al deze voorwaarden voldoen, wil ik de uitkomst op TRUE (dus gelijk aan kolom Y)

Dank alvast :)
Waarom dan moeilijk doen met een ARRAYFORMULA als het ook met meerdere IFs of één IFS kan? https://support.google.com/docs/answer/7014145?hl=en

Laat anders eens zien wat je eerder hebt geprobeerd met IF. :)

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
workninja schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 12:44:
Voorwaarden:
EN
- kolom Y waarde = TRUE
EN
EN
- kolom R waarde is 0
Bedoel je daarmee dat kolom M minimaal 1 getal moet bevatten OF dat de som van de getallen (ongeacht het aantal getallen) in kolom M minimaal 1 moet zijn ?
Zelfde vraag voor de kolommen T en R.

Bij nader inzien vraag ik me af of de voorwaarden PER RIJ moeten gelden in plaats van voor alle rijen tezamen.
Je stelt ook: als aan de voorwaarden is voldaan moet de uitkomst gelijk zijn aan TRUE, dus gelijk aan kolom Y. Staat er in een of andere cel van kolom Y dan al TRUE?
Je vraag blijft erg onduidelijk.

[ Voor 25% gewijzigd door dix-neuf op 23-10-2020 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• workninja
@g0tanks

Daar heb je wel een terecht punt. Ik heb de oorspronkelijke sheet niet opgezet, maar ben het wel met je eens.
Volgens mij moet het met een IF en niet IFS. Want de uitkomst is niet anders bij iedere voorwaarde.

Er moet 1 uitkomst zijn (TRUE), alleen als alle voorwaarden kloppen.

Dit heb ik nu geprobeerd maar werkt niet:

=IF(AND(Y2=TRUE,T2>25,R2=0),true,false)

Ik ben geen Google sheets wonder ;)

Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chengbondkwok
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:33
workninja schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 14:00:
@g0tanks

Daar heb je wel een terecht punt. Ik heb de oorspronkelijke sheet niet opgezet, maar ben het wel met je eens.
Volgens mij moet het met een IF en niet IFS. Want de uitkomst is niet anders bij iedere voorwaarde.

Er moet 1 uitkomst zijn (TRUE), alleen als alle voorwaarden kloppen.

Dit heb ik nu geprobeerd maar werkt niet:

=IF(AND(Y2=TRUE,T2>25,R2=0),true,false)

Ik ben geen Google sheets wonder ;)

Thanks
Waarom niet?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C1uPqSDwpUoKH56JqpIuHhakwSk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lpxVsh2yLDnH4YPqwpCWJkFo.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• workninja
@chengbondkwok Er was een waarde die niet stond ingevuld als getal maar als tekst, nu werkt hij wel! :D
Dankje.

@dix-neuf @g0tanks Dankjewel voor het meedenken en jullie vragen, het is inmiddels opgelost :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 02:07

g0tanks

Moderator CSA
workninja schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 14:26:
@chengbondkwok Er was een waarde die niet stond ingevuld als getal maar als tekst, nu werkt hij wel! :D
Dankje.

@dix-neuf @g0tanks Dankjewel voor het meedenken en jullie vragen, het is inmiddels opgelost :D
Mooi dat het is opgelost. En je hebt gelijk wat betreft IFS. Ik was even in de war en dat is inderdaad niet de juiste oplossing hier.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

g0tanks schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 15:09:
[...]
Mooi dat het is opgelost. En je hebt gelijk wat betreft IFS. Ik was even in de war en dat is inderdaad niet de juiste oplossing hier.
Even aanvullend; zelfs die 'IF' hoort hier niet. Het is niet fout, maar wel overbodig en imho lelijk.

Gegeven een uitdrukking p die waar of niet waar is dan is =als(p;TRUE;FALSE) gewoon hetzelfde als p. Bv:

Visual Basic:
1
2
3
=ALS(A1=2;TRUE;FALSE)
'ís gelijk aan
=(A1=2)
x1= waar indien:

- M1 heeft een waarde van minimaal 1
EN
- Y1 waarde = TRUE
EN
- T1 waarde is groter dan 25
EN
- R1 waarde is 0
Kun je in Exceldialect (ik ken de googlesheets notaties niet) gewoon schrijven als:

code:
1
2
3
=EN(M1>=1;Y1;T1>25;R=0)
of shorthand:
=(M1>=1)*Y1*(T1>25)*(R1=0)

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Pagina: 1