Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roawser
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Samenvatting:
Ondanks de aanwezigheid van sterkere wifi access points dichterbij, kiezen sommige devices hardnekkig het meest verafgelegen punt met een zwak signaal als gevolg.

Situatie:
Zie ook het plaatje hieronder.
vrijstaand huis met 3 Netatmo Presence buitencameras (hebben alleen wifi). Fritzbox 5490 in meterkast bij voordeur. Achter in het huis Fritz 1750E repeater en buiten op terras achterzijde een Fritz 1200 repeater. Ingesteld als mesh en zo weergegeven op de meshmaster pagina (de 5490 router).
De 1750E fungeert als wifi bridge op de meshmaster, de 1200 is als lan-bridge verbonden met de 1750E. Ik kan geen kabel trekken tussen de fritzbox en de 1750E repeater.

Afstand meshmaster - 1750E ongeveer 12 meter, diverse muren. Afstand meshmaster - 1200 ongeveer 17 meter, diverse muren plus buitenmuur. Afstand 1750E - 1200 ongeveer 5 meter, 1 binnenmuur + 1 buitenmuur.
Camera1 hangt dicht bij de meshmaster. Camera 2 hangt op 1 meter van de 1200 repeater, camera 3 op 8 meter van de 1200. Camera's 2 en 3 hangen beiden ongeveer 5 meter verder van de 1750E repeater dan hun afstand van de 1200. Voor de goede orde beide cameras hangen dus het dichtst en met de minste muren ertussen (hooguit 1) bij de 1200 repeater die in mesh werkt.

Probleem:
Zwakke wifiverbindingen met camera's 2 en 3. Dit constateer ik door haperend beeld en een lage signaalsterkte volgens de app van de cameras.

Bevindingen:
ik kan inloggen op alle mesh devices dus ze zijn bereikbaar. Op alle mesh devices heb ik gezien dat mijn telefoon en smartwatch kunnen verbinden, dus ze functioneren ook. Het vreemde is dat de access point van de 1200 meestal geen verbindingen legt met camera's 2 en 3. Camera 2 hangt op 1 meter afstand en voor camera 3 is het accesspoint van de 1200 ook het dichtstbij. In het overzicht op de meshmaster zie ik dat ze verbinden met de 1750E of zelfs met de meshmaster, helemaal aan de andere kant van het huis.

Vraag:
Hoe komt dit schijnbaar onlogische gedrag en kan ik ervoor zorgen dat de camera's verbinden met het AP dat het dichtste in hun buurt is? Ze doen het namelijk heel soms wel, en dan zie ik de verbinding verbeteren.

Wat ik al geprobeerd heb:
- camera's en repeaters herstarten
- wifisignaalsterkte varieren (100% 50% 25%)
- vinkje Optimize for Live TV op de 1750E uitschakelen
- DHCP lease verkorten
- gewoon afwachten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zCnIBfyYMhX5gDfEqAkXJQssd0w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lZykkuuAUfIujWSblVRZ0wFv.jpg?f=user_large
Alvast dank voor enige tips.

Beste antwoord (via roawser op 23-10-2020 15:02)

• ArisB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-05 09:53
Probeer eens vaste wifi-kanalen in te stellen, volgens mij staat hij standaard op 'auto' en wil hij nog wel eens wisselen. Stel dat zo een wissel de verbinding met een camera onderbreekt, schakelt deze mss naar een volgend wifipunt.

Als de wifi weer up en running is de camera's 1 voor 1 laten verbinden, die zouden dan het sterkste punt moeten pakken en niet meer moeten wisselen.

Hiermee heb ik zelf connectie problemen opgelost tussen repeater en tv, de tv kon kennelijk niet tegen dat wisselen van kanaal (7583 + 2x 1750E).

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Wifi camera's en repeaters misschien onder ideale omstandigheden dat het kan werken. Maar als je zelf ook neg met wifi naar het beeld wil kijken dan wordt het lastig. Mesh is niet een wondermiddel het is een term van marketeers het wordt in de professionele wereld wel gebruikt maar dan bijna altijd als faal back als de kabel verbinding weg valt. Het blijven gewoon repeaters.
Beste advies trek kabels, waar een wil is, is altijd een weg te vinden.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:29
Heel herkenbaar dit. iOT devices (als ik ze zo mag noemen) zijn vaak belabberd in multi AP setups.

Soms kun je vanuit een controller het device sturen naar de juiste node (lees client bij een AP op blacklist zetten) maar wat ik zelf heb gedaan is om naast het "roaming mesh ssid" aparte SSID per wifinode in te stellen om daarna dedicated koppelingen naar dat AP te zetten.

Dus in de lucht zie je:
SSID: Algemeen netwerk
SSID: AP 1
SSID: AP 2

Computers/iphones zitten op algemeen netwerk. Apparaten die niet bewegen zitten op AP 1 of AP 2

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roawser
  • Niet online
@laurens0619 je biedt twee slimme oplossingen. In mijn huidige setup zeggen de repeaters van zichzelf dat ze niet verder te configureren zijn, want in mesh. Dan zou ik er waarschijnlijk beter aan doen ze allemaal als apart AP met eigen SSID te configureren? Hm, ik heb op mijn Fritzbox nog niets gezien dat daarop wijst maar met wat uitzoekwerk moet het te proberen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 04-06 16:37
Probeer ook (of eerst) het 2.4 en 5ghz netwerk te scheiden. Mesh i.c.m. bandsteering wil er wel eens voor zorgen dat ze verbinden met een AP die verder weg ligt. Misschien om bandbreedte te verdelen binnen de AP's..geen idee, maar ik merk dat ook wel eens. Overigens heb ik er geen last van omdat alle AP binnen -55dB zitten (en bekabeld heb aangesloten). Van enige uitval of slechte verbinding heb ik dan ook geen last. Ik neem aan dat je overal de meeste recente firmware hebt draaien (7.20)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roawser
  • Niet online
Ja meest recente firmware hoewel de router niet verder zegt te willen dan 7.12 (niks nieuwers gevonden). Camera's hebben geen kabel-aansluiting en ondersteunen geen 5Ghz, volgens de fabrikant een bewuste keuze. Overigens doen camera's 1 en 2 het goed ondanks gek gedrag maar nu ik nummer 3 erbij geplaatst heb viel het me ineens op dat het ding op zeldzame momenten de dichtbije AP kiest en dan veel betere verbinding heeft. Nummer 3 valt veel vaker spontaan een aantal minuten weg.

Ik kan heel weinig wijzigen aan de individuele repeaters want die staan onder controle van de meshmaster. Leuk dat Fritz het zo aanraadt, maar ik begin langzamerhand de voordelen niet meer te zien.

[ Voor 17% gewijzigd door roawser op 22-10-2020 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:29
dat is wel een goede suggeste van van @Edje040, misschien zit band steering in de weg

Want persoonlijk is mijn ervaring dat een iOT device connect met het verkeerde AP en daar ook stug blijft hangen. Dat ze vaker scannen ben ik eigenlijk niet tegegekomen, misschien doet bandsteering dat.

edit: @ArisB wat Aris hieronder noemt klinkt vrij logisch :) dat zou kunnen verklaren waarom die normaal sticky clients toch opeens gaan scannen

[ Voor 20% gewijzigd door laurens0619 op 22-10-2020 17:30 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • Beste antwoord ✓
  • +2 Henk 'm!

• ArisB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-05 09:53
Probeer eens vaste wifi-kanalen in te stellen, volgens mij staat hij standaard op 'auto' en wil hij nog wel eens wisselen. Stel dat zo een wissel de verbinding met een camera onderbreekt, schakelt deze mss naar een volgend wifipunt.

Als de wifi weer up en running is de camera's 1 voor 1 laten verbinden, die zouden dan het sterkste punt moeten pakken en niet meer moeten wisselen.

Hiermee heb ik zelf connectie problemen opgelost tussen repeater en tv, de tv kon kennelijk niet tegen dat wisselen van kanaal (7583 + 2x 1750E).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roawser
  • Niet online
In mijn router staat "To improve data transmission, wireless devices can be switched automatically between the 2.4-GHz and the 5-GHz frequency bands and between multiple FRITZ! products in the Mesh. This function requires the same name for the wireless radio network (SSID) on both wireless frequency bands of the FRITZ!Box or Mesh Repeater, respectively."

Er stond een vinkje voor en dat heb ik uitgezet, hoewel ik concludeer dat bandsteering toch al niet had kunnen werken want ik had 2 verschillende namen voor de 2.4 en 5 Ghz band. Dus ik ga nu @ArisB ArisB tip opvolgen om de kanalen handmatig vast te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Veelal werken dit soort apparaten op basis van BSSID MAC i.p.v. SSID zelf. De eerste die ze tegenkomen verbinden ze mee en zullen ze nooit meer verlaten. Dit kan je testen door alles los te koppelen, behalve diegene dichtbij :)

Let wel, camera's op wifi is niet aan te raden, voor een paar euro koop je apparaatjes die je wifi signaal slopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roawser
  • Niet online
@Vorkie klopt ik had idealiter ook bekabelde camera's gewild maar het moest ook een outdoor camera zijn, met Homekit, met lokale opslag, bruikbare API en zonder maandabonnement. Dan kom je bij deze uit.

De term BSSID MAC kende ik nog niet. Je geeft aan 'nooit meer verlaten'. Nooit meer als in 'camera-factory-resetten-om-te-verlaten'? Na de tip van ArisB ziet het mesh-plaatje in de router wel uit zoals ik zou verwachten alleen is enkel camera 2 er qua verbindingssterkte erop vooruit gegaan en nr 3 nog niet... maar er zijn dus vorderingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 567735

Ik heb hier thuis een combinatie met Fritz!Box 7590, een 3000 repeater en een 1750E repeater. Alles automatisch ingesteld, met bandsteering en in mesh. Teleoons en tablet blijven wel eens hangen op een verder gelegen AP, maar schakelen vrij snel om. Het is eigenlijk een zorgeloze combinatie.

Misschien is het goed dat je nog even kijkt of je 2.4GHz WiFi misschien op kanaal 12 of 13 gaat, dat kunnen sommige apparaten niet aan. Ook de hogere WiFi kanalen (boven 48 zeg ik uit mijn hoofd) werken niet altijd op alle apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
roawser schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 18:17:
@Vorkie klopt ik had idealiter ook bekabelde camera's gewild maar het moest ook een outdoor camera zijn, met Homekit, met lokale opslag, bruikbare API en zonder maandabonnement. Dan kom je bij deze uit.

De term BSSID MAC kende ik nog niet. Je geeft aan 'nooit meer verlaten'. Nooit meer als in 'camera-factory-resetten-om-te-verlaten'? Na de tip van ArisB ziet het mesh-plaatje in de router wel uit zoals ik zou verwachten alleen is enkel camera 2 er qua verbindingssterkte erop vooruit gegaan en nr 3 nog niet... maar er zijn dus vorderingen.
Wat ik bedoel is dat het OS, de driver, dus het Mac adres van de base vast houdt om naar te verbinden, dus niet naar het SSID.

Dat houdt dus in dat jij hem op je bureau configureert, dichtbij AP1, als je dan bij AP3 hangt, pakt hij alsnog AP1, want die kent die.

Eneco Toon is zo'n apparaat die dat ook doet/deed (weet niet meer, heb SSID gemaakt voor HomeAutomation, die is alleen beneden :) )
Pagina: 1