Vraag

• Diazepam
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:04
Ik zit met een probleem, 1 groep van de vloerverwarming blijft permanent (deels)open staan. Onduidelijk is wat het veroorzaakt. Wat er gebeurt is het volgende: als de verwarming aanstaat dan verwarmt 1 van de 8 groepen van de verdeler mee op. Dit is te constateren omdat het om een logeerkamer staat waar de vloerverwarming normaliter uit staat. Deze gaat alleen aan bij gebruik. Ik constateer dat 1 van 2 aanwezige groepen oploopt in temperatuur (met IR-thermometer). Ook de aanvoerleiding wordt warm.

Het systeem is als volgt:
- Robot VVW verdeler met 8 groepen. Voorzien van thermische motor: Evohome MT4-230-NC Thermische aandrijving. Normally closed, dus dicht zonder stroom.
- Honeywell HCE80 Regelaar
- centrale aansturing door Honeywell Evohome
- aansturing per kamer door Honeywell Round.

Probleemanalyse:
- Logischerwijs kan het probleem in de motor (1), in de aansturing (2) of in de kraan (3) zitten.

(1). Motor vervangen heeft niks uitgehaald, ook met een nieuwe motor treedt het probleem op. -> het vermoeden is dat de motor dus goed is.
(2). Motor vervangen door een vaste kraan lost het probleem wél op: de groep wordt niet meer warm. -> het vermoeden is dat de kraan dus ook goed is.
(3). Als het in de aansturing zit, dan zou de kraan visueel open moeten draaien. Ook dit gebeurt niet.

Ik loop derhalve vast. Ik zoek nog suggesties wat ik kan proberen. Enige ideëen?

Plaatje van de verdeler: het gaat dus om de kraan die er nu los naast ligt en vervangen is door een handmatige kraan.

Alle reacties

• Simba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-12-2022
Misschien moet bij die kraan om de één of andere reden het pinnetje wat dieper ingedrukt worden (wat met de handmatig bediende knop beter lukt) om volledig te sluiten.

Ik gok dat je misschien een muntje oid er tussen kan proppen dat dan de flow wel weer volledig afgesloten kan worden met de motor.

Of de pin gaat gewoon te zwaar?

• Diazepam
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:04
Pin gaat vrij soepel. Muntje is wel een idee, die had ik nog niet aan gedacht. Zal ik zo proberen, dank!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:42
Probeer hem eens te wisselen met een andere groep, wisselt het probleem mee?
Maak de motor eens los, samen met een andere, zet beide op warmtevraag en kijk of ze beide hetzelfde reageren.

• Simba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-12-2022
Oh ja. Je zegt "normaly closed" dat wil zeggen dat de pin zonder spanning al volledig ingedrukt moet worden.

Om de "motor" er op te schroeven, is het waarschijnlijk handiger als je zorgt dat deze bekrachtigd is.

Thermische motor, dus zorg dat deze al 2 minuten voor het op de kraan schroeven al bekrachtigd is.

Misschien krijg je hem dan zelfs al beter op de kraan waardoor je probleem al opgelost is.

• wizcon
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 06-12-2022
is dit nog gelukt met het muntje
heb het zelfde probleem
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee