Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diazepam
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:05
Ik zit met een probleem, 1 groep van de vloerverwarming blijft permanent (deels)open staan. Onduidelijk is wat het veroorzaakt. Wat er gebeurt is het volgende: als de verwarming aanstaat dan verwarmt 1 van de 8 groepen van de verdeler mee op. Dit is te constateren omdat het om een logeerkamer staat waar de vloerverwarming normaliter uit staat. Deze gaat alleen aan bij gebruik. Ik constateer dat 1 van 2 aanwezige groepen oploopt in temperatuur (met IR-thermometer). Ook de aanvoerleiding wordt warm.

Het systeem is als volgt:
- Robot VVW verdeler met 8 groepen. Voorzien van thermische motor: Evohome MT4-230-NC Thermische aandrijving. Normally closed, dus dicht zonder stroom.
- Honeywell HCE80 Regelaar
- centrale aansturing door Honeywell Evohome
- aansturing per kamer door Honeywell Round.

Probleemanalyse:
- Logischerwijs kan het probleem in de motor (1), in de aansturing (2) of in de kraan (3) zitten.

(1). Motor vervangen heeft niks uitgehaald, ook met een nieuwe motor treedt het probleem op. -> het vermoeden is dat de motor dus goed is.
(2). Motor vervangen door een vaste kraan lost het probleem wél op: de groep wordt niet meer warm. -> het vermoeden is dat de kraan dus ook goed is.
(3). Als het in de aansturing zit, dan zou de kraan visueel open moeten draaien. Ook dit gebeurt niet.

Ik loop derhalve vast. Ik zoek nog suggesties wat ik kan proberen. Enige ideëen?

Plaatje van de verdeler: het gaat dus om de kraan die er nu los naast ligt en vervangen is door een handmatige kraan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T9NsnwDUtVRqdYkgmrGC6TzfiB8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3KinddFGddaGt1hw9Oz3f7kX.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-02 17:24
Misschien moet bij die kraan om de één of andere reden het pinnetje wat dieper ingedrukt worden (wat met de handmatig bediende knop beter lukt) om volledig te sluiten.

Ik gok dat je misschien een muntje oid er tussen kan proppen dat dan de flow wel weer volledig afgesloten kan worden met de motor.

Of de pin gaat gewoon te zwaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diazepam
Pin gaat vrij soepel. Muntje is wel een idee, die had ik nog niet aan gedacht. Zal ik zo proberen, dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:11
Probeer hem eens te wisselen met een andere groep, wisselt het probleem mee?
Maak de motor eens los, samen met een andere, zet beide op warmtevraag en kijk of ze beide hetzelfde reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-02 17:24
Oh ja. Je zegt "normaly closed" dat wil zeggen dat de pin zonder spanning al volledig ingedrukt moet worden.

Om de "motor" er op te schroeven, is het waarschijnlijk handiger als je zorgt dat deze bekrachtigd is.

Thermische motor, dus zorg dat deze al 2 minuten voor het op de kraan schroeven al bekrachtigd is.

Misschien krijg je hem dan zelfs al beter op de kraan waardoor je probleem al opgelost is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizcon
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 06-12-2022
is dit nog gelukt met het muntje
heb het zelfde probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaan1234
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 18-05 12:11
Ik zit met hetzelfde probleem. Heeft het muntje of de motoren op spanning aanbrengen geholpen?

[ Voor 49% gewijzigd door Sjaan1234 op 22-11-2023 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diazepam
Nou heb uiteindelijk de hele set verdelers vervangen voor pomploos. Daarmee was het probleem wel opgelost. De motoren zijn rechtstreeks overgezet. Het zat dus uiteindelijk wel in de verdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaan1234
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 18-05 12:11
Dank voor je antwoord @Diazepam . Onze installateur heeft besloten om een ander merk thermische motor op onze verdeler (Therminon LTV composiet) te plaatsen, omdat meerdere MT4 230 V motoren de kraantjes van de afsluiter niet volledig sluiten. waardoor er in meerdere zones constante flow is. Dus de keuken blijft bijvoorbeeld meedraaien op warmtevraag vanuit de keuken (= andere zone) en visa versa..
De MT4-motor klikt er op 1 of andere manier niet goed vast op, hard aandraaien van de adapter van de motor. Wanneer er licht op de motor wordt gedrukt sluit de flowmeter wel goed af. Ik moet er wel bij vermelden dat dit alleen het geval is wanneer de WILOpomp aan staat. Wanneer er helemaal geen warmtevraag meer is sluiten motoren uitiendelijk wel en stopt de flow.. Ik heb nog aan de installateur gevraagd of de motoren er dan wel onder spanning zijn opgebracht. Dat is dus de vraag, maar omdat nu 3 motoren kapot zijn en ze zeker willen weten of het aan de motoren ligt wordt er gekozen voor een ander merk.(robot)

Bovenstaande ook neergelegd bij robot. Zij zeggen dat de MT4 thermische motor het eigenlijk ook goed zouden moeten doen. Goed...we gaan het zien! Ik laat het nog horen!

[ Voor 22% gewijzigd door Sjaan1234 op 24-11-2023 13:35 ]

• Midway123
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 19:00
Ik zit ook nog wat te rommelen met de MT4-230-NC. Ik heb nu aan mijn verdeler ook nog twee mengkraantjes zitten (voor handmatige inlegering), deze wil ik graag vervangen door thermostatische klep met de MT4-230-NC (daar heb ik er nl. nog twee van liggen). Omdat (blijkt uit diverse topics) het sluiten kennelijk nogal kritisch komt bij de MT4-230-NC, is er een specifieke thermostatische afsluiter die een van jullie aan kan bevelen om in de verdeler te draaien?

Vrijstaande woning, 190m2, bj 2005. BG 80m2 Vloerverwarming, 1e en 2e radiatoren (2 open), Tado V3+, Geen zones (meer), Quatt duo, Robot hybride verdeler 5 groepen. Nefit ecomline 2005

Pagina: 1