Auto houdt in bij hoge toeren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-05 16:46
Goedendag,

Al enkele weken houd mijn auto (Aygo 2008 115k teller benzine zonder airco) soms in en alleen bij hoge toeren, is bij elke versnelling zo alleen het probleem speelt zich niet vaak af.

Met inhouden bedoel ik dat je rijd en dat de auto 1 sec zeg maar schokt, alsof de motor even geen benzine krijgt o.i.d. (heb er geen verstand van).

Bougie en bobine 1 tot 3 zijn 2 jaar terug vervangen dus de 4e nog niet, maar de garage zegt dat het aan van alles kan liggen en dat er meer onderzoek nodig is (iets waarvoor ik gewoon de komende weken geen geld heb). Met tips konden ze niet komen 'want het kan aan van alles liggen'.

Heeft iemand tips waar dit aan kan liggen? hoe weet ik of de 4e bobine nog goed werkt? Of is de oorzaak mogelijk erger dan ik dacht?

Mag ik wel door rijden hiermee of moet dit per direct opgelost worden om ernstige schade te voorkomen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:19

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Is dat een turbomotortje of is ie ongeblazen?

Either way, zou er even naar laten kijken voordat je er mee door rijdt, en dan bezien wat je er mee wilt. Bedenk je ook wat de dagwaarde van die auto is. Ik heb ooit een HDI gehad (met turbo dus) die inhield, nieuwe turbo was 600 euro alleen al aan materiaal. Auto was het waard om te laten fixen, maar wat een 2008 Aygo nog waard is...misschien dat je er bij inruil nog 1000 euro voo vangt ofzo. Dus bezint eer ge begint.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:21
Ik zou een onafhankelijke garage zoeken die dit wil bekijken.
Je zal zelf moeten bepalen wat het waard is, en dan ook tegen de garage zeggen dat je bv boven de 250€ eerst je toelating wil geven.

Technisch denk ik aan een sensor (luchtmassameter of lambda sonde), of inderdaad iets met de ontsteking.
Maar het kan ook zoiets zijn als een benzinepomp of filter.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:59
Die Aygo's hebben variabele kleptiming vanaf een bepaald toerental. Hoeveel toeren draait de motor als deze inhoud??

[ Voor 18% gewijzigd door FastFred op 22-10-2020 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
The Eagle schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 12:01:
Is dat een turbomotortje of is ie ongeblazen?

Either way, zou er even naar laten kijken voordat je er mee door rijdt, en dan bezien wat je er mee wilt. Bedenk je ook wat de dagwaarde van die auto is. Ik heb ooit een HDI gehad (met turbo dus) die inhield, nieuwe turbo was 600 euro alleen al aan materiaal. Auto was het waard om te laten fixen, maar wat een 2008 Aygo nog waard is...misschien dat je er bij inruil nog 1000 euro voo vangt ofzo. Dus bezint eer ge begint.
nee is een standaard benzinemotor dus geen turbo o.i.d. Inruilwaarde zit nog op iets van 1500.
Tommie12 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 12:04:
Ik zou een onafhankelijke garage zoeken die dit wil bekijken.
Je zal zelf moeten bepalen wat het waard is, en dan ook tegen de garage zeggen dat je bv boven de 250€ eerst je toelating wil geven.

Technisch denk ik aan een sensor (luchtmassameter of lambda sonde), of inderdaad iets met de ontsteking.
Maar het kan ook zoiets zijn als een benzinepomp of filter.
Bedankt.
FastFred schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 12:09:
Die Aygo's hebben variabele kleptiming vanaf een bepaald toerental. Hoeveel toeren draait de motor als deze inhoud??
Is lastig omdat ik geen toerenteller heb, maar in zijn 3 begint hij toch wel vanaf 60km soms te haperen, hoe harder ik ga hoe sneller de kans dat hij hapert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-04 12:34

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Als het een plotse opkomst is van het probleem dan kunnen het een paar zaken omvatten. Meestal heeft dit te maken met de ontbranding.

Het eerste kijk je alsnog naar de bougies, ook degene die zijn vervangen. Denk hierbij ook direct aan de bougiekabels (en bobinekabel) en maak de doppen goed schoon van binnen. Vuil en corrosie kan voor dit soort problemen zorgen, zeker bij deze motortjes.

Als dit het niet is, dan zal het een wat meer kostbaar verhaal kunnen worden. Kapot blok wat zorgt voor andere vloeistoffen bij de benzine en dus ook bij ontbranding kan dit veroorzaken. Hierbij zie je dan echter wel afwijkende "rook" achter je voertuig (donkere uitlaatgassen = olie bij benzine, witte uitlaatgassen = koelvloeistof bij je benzine).

Luchtmassa-meter / lambda sonde kan vuil zijn, deze kan je zelf schoonmaken (loshalen en met remreiniger schoonmaken, nachtje in de azijn werkt ook goed, wel even goed droog laten worden daarna).

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FastFred
mugenmarco schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 11:26:
Bougie en bobine 1 tot 3 zijn 2 jaar terug vervangen dus de 4e nog niet, maar de garage zegt dat het aan van alles kan liggen en dat er meer onderzoek nodig is (iets waarvoor ik gewoon geen geld heb). Met tips konden ze niet komen 'want het kan aan van alles liggen'.
Het gaat hier trouwens om een 3-cylinder motor, die heeft geen 4e bobine ;)
mugenmarco schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 12:16:
Is lastig omdat ik geen toerenteller heb, maar in zijn 3 begint hij toch wel vanaf 60km soms te haperen, hoe harder ik ga hoe sneller de kans dat hij hapert.
Ja dan wordt het lastig. Toerenteller inbouwen is zo gebeurd trouwens, het kabeltje ligt er al voor en als je de bovenste kap van de stuurkolom loshaalt staat aan de binnenkant aangegeven waar je zagen moet. Opening maken, toerenteller erop schuiven en inpluggen ;)

Maar laat maar eens naar die kleptiming kijken, kan niet veel kosten, alles aan deze auto's is goedkoop.

[ Voor 41% gewijzigd door FastFred op 22-10-2020 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:58
Heb je hem al laten uitlezen? Een Aygo van 2008 is het zeker waard om dit te laten verhelpen. En je kan er ook mee rijden, enige is dat de verbranding niet optimaal is, dus meer verbruik en meer uitlaat vervuiling. Laat er gewoon snel even naar kijken, door als eerste uit te lezen. Inruilwaarde 1500 maar hoeveel moet er dan bij uit jouw portemonnee voor een andere/betere auto? Ik schat veel meer dan dit te laten fixen. En ja dan komt er ooit wel weer iets, met elke volgende auto ook. Gewoon laten verhelpen.

Edit ik vind de garage niet heel coöperatief. Misschien eens elders kijken. Is het een dealer?

[ Voor 8% gewijzigd door pennywiser op 22-10-2020 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19:27
Hoe vaak rij je daadwerkelijk 60 in de 3e versnelling?
Ik zou wel even wegblijven van de snelweg tot het gefixed is, want een aygo trekt al niet zo snel op. (althans- degene die ik telkens meekrijg van europcar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
KatirZan schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 12:18:
Als het een plotse opkomst is van het probleem dan kunnen het een paar zaken omvatten. Meestal heeft dit te maken met de ontbranding.

Het eerste kijk je alsnog naar de bougies, ook degene die zijn vervangen. Denk hierbij ook direct aan de bougiekabels (en bobinekabel) en maak de doppen goed schoon van binnen. Vuil en corrosie kan voor dit soort problemen zorgen, zeker bij deze motortjes.

Als dit het niet is, dan zal het een wat meer kostbaar verhaal kunnen worden. Kapot blok wat zorgt voor andere vloeistoffen bij de benzine en dus ook bij ontbranding kan dit veroorzaken. Hierbij zie je dan echter wel afwijkende "rook" achter je voertuig (donkere uitlaatgassen = olie bij benzine, witte uitlaatgassen = koelvloeistof bij je benzine).

Luchtmassa-meter / lambda sonde kan vuil zijn, deze kan je zelf schoonmaken (loshalen en met remreiniger schoonmaken, nachtje in de azijn werkt ook goed, wel even goed droog laten worden daarna).
Bedankt ik ga dat dan eerst proberen. ik las dat de aygo 3 bobines heeft dus die zijn alle 3 al vervangen geweest, kleine kans dat ze ook echt kapot zijn maar eerder vies?
pennywiser schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 12:22:
Heb je hem al laten uitlezen? Een Aygo van 2008 is het zeker waard om dit te laten verhelpen. En je kan er ook mee rijden, enige is dat de verbranding niet optimaal is, dus meer verbruik en meer uitlaat vervuiling. Laat er gewoon snel even naar kijken, door als eerste uit te lezen. Inruilwaarde 1500 maar hoeveel moet er dan bij uit jouw portemonnee voor een andere/betere auto? Ik schat veel meer dan dit te laten fixen. En ja dan komt er ooit wel weer iets, met elke volgende auto ook. Gewoon laten verhelpen.
nee nog niet laten uitlezen, wilde eerst kijken wat ik zelf kon doen (en dat moet dus wel heel simpel te doen zijn want ben hier niet goed in). Ik merk wel dat het olieverbruik de afgelopen 2/3 maanden meer is geworden.
99ruud99 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 12:26:
Hoe vaak rij je daadwerkelijk 60 in de 3e versnelling?
Ik zou wel even wegblijven van de snelweg tot het gefixed is, want een aygo trekt al niet zo snel op. (althans- degene die ik telkens meekrijg van europcar).
Dat is best een goede vraag, doe ik niet vaak. Sterker nog, ik rij niet vaak met hogere toeren en schakel op het juiste moment (ben zo zuinig mogelijk haha).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
mugenmarco schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 12:27:
[...]

Dat is best een goede vraag, doe ik niet vaak. Sterker nog, ik rij niet vaak met hogere toeren en schakel op het juiste moment (ben zo zuinig mogelijk haha).
Dan denk ik aan gasklephuis reinigen. Niet heel ingewikkeld en tijdrovend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
[...]

Bedankt ik ga dat dan eerst proberen. ik las dat de aygo 3 bobines heeft dus die zijn alle 3 al vervangen geweest, kleine kans dat ze ook echt kapot zijn maar eerder vies?
Deze kan/hoef je niet te reinigen. Of ze stuk zijn is vaak bij uitlezen gelijk te zien. 1st/2nd/3rd cylinder misfire oid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Tomatoman

Fulltime prutser

[...]
Vroeger hoorde je regelmatig verhalen dat een motor lui zou worden als je hem nooit zwaar belast (flink gas geven, hoge toerentallen). Dat inzicht is inmiddels achterhaald. Dat neemt niet weg dat het geen kwaad kan om het zo nu en dan toch te doen. Wie weet bestaat het huidige probleem al langer, maar is het je nooit eerder opgevallen doordat je zelden of nooit veel toeren maakt.

Hoewel het probleem gerelateerd lijkt te zijn aan hoge toerentallen, zou het ook gerelateerd kunnen zijn aan zwaardere belasting. Wat je zou kunnen proberen, is kijken of het stotteren van de motor ook optreedt als je bijvoorbeeld 50 km/h in de tweede versnelling rijdt en die snelheid blijft aanhouden. Dan maak je namelijk wel veel toeren, maar hoeft de motor niet zwaar te werken. Als het probleem dan ook optreedt, kan dat de garage helpen om wat mogelijke oorzaken uit te sluiten. Omgekeerd: stottert de motor weleens als je plankgas geeft maar wel vroeg opschakelt?

Het is voor ons natuurlijk onmogelijk om met enige zekerheid te bepalen wat er aan de hand is. Daarvoor zijn er teveel mogelijke problemen. Laat je dus ook niet meteen bang maken als iemand roept dat je turbo stuk is en reparatie daarvan gruwelijk duur is. Feit blijft: het kan van alles zijn. Als het stotteren van de motor alleen optreedt bij hoge toerentallen, zou het te maken kunnen hebben met een sensor die het motortoerental meet, de turbo (die vooral zijn werk doet bij hogere toerentallen), of een ander elektronisch probleem. Als het optreedt als je flink gas geeft, zou het te maken kunnen hebben met zaken zoals de brandstoftoevoer, vervuild uitlaatsysteem, een verstoorde roetmeting, of - wederom - een ander elektronisch probleem. Laat een betrouwbare garage de uiteindelijke diagnose stellen, want zelfs met alle goed bedoelde schriftelijke hulp kom je hier zelf waarschijnlijk niet uit :)

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pennywiser
Tomatoman schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 13:06:
[...]

Vroeger hoorde je regelmatig verhalen dat een motor lui zou worden als je hem nooit zwaar belast (flink gas geven, hoge toerentallen). Dat inzicht is inmiddels achterhaald. Dat neemt niet weg dat het geen kwaad kan om het zo nu en dan toch te doen. Wie weet bestaat het huidige probleem al langer, maar is het je nooit eerder opgevallen doordat je zelden of nooit veel toeren maakt.

Hoewel het probleem gerelateerd lijkt te zijn aan hoge toerentallen, zou het ook gerelateerd kunnen zijn aan zwaardere belasting. Wat je zou kunnen proberen, is kijken of het stotteren van de motor ook optreedt als je bijvoorbeeld 50 km/h in de tweede versnelling rijdt en die snelheid blijft aanhouden. Dan maak je namelijk wel veel toeren, maar hoeft de motor niet zwaar te werken. Als het probleem dan ook optreedt, kan dat de garage helpen om wat mogelijke oorzaken uit te sluiten. Omgekeerd: stottert de motor weleens als je plankgas geeft maar wel vroeg opschakelt?

Het is voor ons natuurlijk onmogelijk om met enige zekerheid te bepalen wat er aan de hand is. Daarvoor zijn er teveel mogelijke problemen. Laat je dus ook niet meteen bang maken als iemand roept dat je turbo stuk is en reparatie daarvan gruwelijk duur is. Feit blijft: het kan van alles zijn. Als het stotteren van de motor alleen optreedt bij hoge toerentallen, zou het te maken kunnen hebben met een sensor die het motortoerental meet, de turbo (die vooral zijn werk doet bij hogere toerentallen), of een ander elektronisch probleem. Als het optreedt als je flink gas geeft, zou het te maken kunnen hebben met zaken zoals de brandstoftoevoer, vervuild uitlaatsysteem, een verstoorde roetmeting, of - wederom - een ander elektronisch probleem. Laat een betrouwbare garage de uiteindelijke diagnose stellen, want zelfs met alle goed bedoelde schriftelijke hulp kom je hier zelf waarschijnlijk niet uit :)
toon volledige bericht
Een motor wordt niet lui, maar gewoon ontzettend vies van structurele onderbelasting, dit opgeteld met de e10 benzine van tegenwoordig denk ik dat er van alles aangekoekt is oa. gasklephuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

mugenmarco schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 11:26:
Goedendag,

Al enkele weken houd mijn auto (Aygo 2008 115k teller benzine zonder airco) soms in en alleen bij hoge toeren, is bij elke versnelling zo alleen het probleem speelt zich niet vaak af.

Met inhouden bedoel ik dat je rijd en dat de auto 1 sec zeg maar schokt, alsof de motor even geen benzine krijgt o.i.d. (heb er geen verstand van).

Bougie en bobine 1 tot 3 zijn 2 jaar terug vervangen dus de 4e nog niet, maar de garage zegt dat het aan van alles kan liggen en dat er meer onderzoek nodig is (iets waarvoor ik gewoon geen geld heb). Met tips konden ze niet komen 'want het kan aan van alles liggen'.

Heeft iemand tips waar dit aan kan liggen? hoe weet ik of de 4e bobine nog goed werkt? Of is de oorzaak mogelijk erger dan ik dacht?

Mag ik wel door rijden hiermee of moet dit per direct opgelost worden om ernstige schade te voorkomen?
Al andere brandstof getankt ?
(95% met 5% ethanol, of 98)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Hackus schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 13:47:
[...]

Al andere brandstof getankt ?
(95% met 5% ethanol, of 98)
Je haalt octaangetal en ethanol percentage door elkaar, E10 10% ethanol is euro95, super E5 is octaangetal 98 met 5% ethanol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

pennywiser schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 13:43:
[...]

Een motor wordt niet lui, maar gewoon ontzettend vies van structurele onderbelasting, dit opgeteld met de e10 benzine van tegenwoordig denk ik dat er van alles aangekoekt is oa. gasklephuis.
Of EGR-klep reinigenvervangen.
bij aygo niet te reinigen

[ Voor 6% gewijzigd door Hackus op 22-10-2020 18:15 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Zit die erop dan? Die zit er inderdaad op, inderdaad ook deze kan/moet gereinigd worden, of gelijk nieuwe.

[ Voor 22% gewijzigd door pennywiser op 22-10-2020 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@mugenmarco Nokkenassensor gaat er bij de meeste auto's door boven de 3000Rp/m Dit wordt ook aangegeven op je dashboard. met geel of oranje lampje. onder de 3000 merk je niets. Veel autohandelaren flikken het om de melding te resetten, maar na 300-400km 'knalt ie er weer door' Aygo 1.0 is 3-cil. 1.4D 4-cil.
Lambdasonde is een sensor en zit in uitlaatsysteem, meet de lucht(zuurstofgehalte in uitlaatgas)
De ECU van je auto, gebruikt de signalen die de lambda verstuurd om de brandstof verhouding samen te stellen(lucht-brandstof verhouding) bij defect kan ook de katalysator kapot gaan. Dit kun je testen door met het gaspedaal je motor op 2000R/pm te houden, en dan moet de motor stabiel lopen.
nog even op nokkenassensor, die wordt ook vaak vergeten bij distributie-vervangen.

[ Voor 5% gewijzigd door Hackus op 22-10-2020 18:12 . Reden: Aygo ipv Yaris ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-05 21:09

DaWaN

'r you wicked ??

[...]
Ik zou een bobine zeker niet uitsluiten.
Ik heb zelf slechte ervaring met imitatie bobines voor Toyota's. De imitatie bobine op mijn IS200 was ook binnen 50.000 km weer kapot gegaan.

Overigens is zo'n 1KR-FE een vrij simpele motor, heeft volgens mij niet eens een luchtmassameter en ook nog een mechanisch gaspedaal.
Wat je eens als test kunt doen is kijken of het inhouden afhankelijk is van de motorbelasting.
Als het ding in zijn vrij niet naar de toerenbegrenzer wil, dan zou het de krukassensor kunnen zijn.
Als hij in zijn vrij wel gewoon toeren maakt dan is het waarschijnlijk ontsteking en/of brandstof.
Foutcodes en live waardes van de ECU uitlezen kan helpen het probleem te begrijpen.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mugenmarco
Ik rij al 2 jaar met deze auto en heb er inmiddels toch wel zo'n 50.000km op zitten (ik rij vrij veel snelweg).

Ik heb vandaag even uitgebreid getest met het rijden en het schokken is niet zo zeer met hoge toeren maar alleen als ik gas vol in druk.

Maar voor mijn gevoel gebeurt dit het meest als ik in zijn 3e versnelling gas vol in druk.

Ik ga de garage bellen om hem uit te lezen en vragen of ze gelijk de bobines schoon willen maken.

Bedankt voor jullie goede tips en tricks! _/-\o_

[ Voor 18% gewijzigd door mugenmarco op 22-10-2020 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Hoge toeren: toch vaak bougies, bougiekabels of bobine(s). Brandstofpomp kan ook nog, maar vaak als laatste redmiddel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22-04 02:13
Zoals je al leest in alle verschillende reacties: Het kan van alles zijn..

Precies wat je garage ook zegt. (Dat klopt ook, ik heb ook 6j gewerkt in garage t/m diagnose specialist)

Je hebt er geen verstand van (aygo heeft een 3 cilinder motor...) dus je enige optie is 1 (of meer) uur te betalen voor onderzoek. Dat kost ook de wereld niet.

Enige oplossing is dan geld sparen, ook al heeft iemand hier een “magische” tip, kan je daar ook niets mee of kost dat ook geld. Zomaar wat “proberen” is ook niet slim.

Succes

[ Voor 16% gewijzigd door Stef87 op 22-10-2020 18:08 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

pennywiser schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 15:11:
[...]

Je haalt octaangetal en ethanol percentage door elkaar, E10 10% ethanol is euro95, super E5 is octaangetal 98 met 5% ethanol.
Nee hoor. Er bestaat ook 95 E5. Octaan 95 met 5% bio-ethanol. Hij haalt niets door elkaar. Sterker nog, tot de "verplichte" E10 reden we allemaal op 95 E5

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 472287 op 22-10-2020 18:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 472287

mugenmarco schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 17:55:
Ik rij al 2 jaar met deze auto en heb er inmiddels toch wel zo'n 50.000km op zitten (ik rij vrij veel snelweg).

Ik heb vandaag even uitgebreid getest met het rijden en het schokken is niet zo zeer met hoge toeren maar alleen als ik gas vol in druk.

Maar voor mijn gevoel gebeurt dit het meest als ik in zijn 3e versnelling gas vol in druk.

Ik ga de garage bellen om hem uit te lezen en vragen of ze gelijk de bobines schoon willen maken.

Bedankt voor jullie goede tips en tricks! _/-\o_
Uitlezen kan VEEL goedkoper door zelf een OBD adaptertje te scoren!

Dat kan met bluetooth en een app op je telefoon. Voor een tientje zit je gebakken, die heb je meteen terugverdient want dat kost bij de garage geheid meer om 1x uit te lezen. En dan kan je het vanaf dan altijd zelf doen :) Heel handig met troubleshooten.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 472287 op 22-10-2020 18:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11:26
Je hebt dus in 50000KM de bougies niet vervangen? Hoe staat het met de rest van het onderhoud? Olie wel ververst?

Ik zou beginnen met de bougies vervangen en de rest van een beurt en kijken of je probleem dan opgelost is. Zo niet dan zou ik verder gaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
Anoniem: 472287 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 18:13:
[...]

Uitlezen kan VEEL goedkoper door zelf een OBD adaptertje te scoren!

Dat kan met bluetooth en een app op je telefoon. Voor een tientje zit je gebakken, die heb je meteen terugverdient want dat kost bij de garage geheid meer om 1x uit te lezen. En dan kan je het vanaf dan altijd zelf doen :) Heel handig met troubleshooten.
Dat is ook een hele goede tip ja! Ik weet toevallig wel waar je dat OBD apparaatje op moet aansluiten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-04 23:21

Destruction

(ex-)Automonteur

.Maarten schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 18:17:
Je hebt dus in 50000KM de bougies niet vervangen? Hoe staat het met de rest van het onderhoud? Olie wel ververst?

Ik zou beginnen met de bougies vervangen en de rest van een beurt en kijken of je probleem dan opgelost is. Zo niet dan zou ik verder gaan kijken.
Ik zou inderdaad eerst eens beginnen met een goede onderhoudsbeurt. Bougies, olie, filters. Een verstopt brandstoffilter kan prima voor wat inhouden zorgen, bijvoorbeeld. En het klinkt alsof deze auto geen danwel erg slecht onderhoud krijgt. En hoewel het wordt bestempeld als achterhaald, kan het weldegelijk schelen of een auto altijd in lage toeren gereden wordt, of dat je zo'n auto ook af en toe even wat meer op z'n donder geeft. Wel eerst netjes warm rijden, uiteraard.

@mugenmarco Dat je een krap budget hebt is één, maar onderhoud afdoen " want daar heb ik geen geld voor" is alleen goedkoper op de korte termijn.

[ Voor 13% gewijzigd door Destruction op 22-10-2020 19:02 ]

Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mugenmarco
Destruction schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 19:01:
[...]

Ik zou inderdaad eerst eens beginnen met een goede onderhoudsbeurt. Bougies, olie, filters. Een verstopt brandstoffilter kan prima voor wat inhouden zorgen, bijvoorbeeld. En het klinkt alsof deze auto geen danwel erg slecht onderhoud krijgt. En hoewel het wordt bestempeld als achterhaald, kan het weldegelijk schelen of een auto altijd in lage toeren gereden wordt, of dat je zo'n auto ook af en toe even wat meer op z'n donder geeft. Wel eerst netjes warm rijden, uiteraard.

@mugenmarco Dat je een krap budget hebt is één, maar onderhoud afdoen " want daar heb ik geen geld voor" is alleen goedkoper op de korte termijn.
Auto krijgt altijd op tijd zijn kleine en grote onderhoudsbeurten (alles volgens het boekje)

Edit: beginpost aangepast. Ik heb de woorden 'geen geld voor' veranderd in 'de komende weken geen geld voor' :-)

[ Voor 6% gewijzigd door mugenmarco op 22-10-2020 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:19
Je kan er altijd een keer zo'n brandstofsysteem cleaner in mikken, bijv van Redex of Forté. Kost nauwelijks iets en kan weinig kwaad.

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
5th Gear Test Redex On The Dyno With Surprising Results

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greldinard
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 29-04 20:15
Ik rijd zelf een C1 uit 2008 met 95K op de teller (in feite dezelfde auto als een aygo). Ik herken je klachten niet, maar ik heb al twee keer gehad bij de jaarlijkse beurten dat de garage het gashuisklep wilde reinigen omdat die vuil zou zijn. ("OK, doe maar")
Misschien is dat een zwak punt bij die motor en veroorzaakt dat je problemen?

(60 km/u in de derde versnelling vind ik trouwens niet hoog in de toeren voor deze motor)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:21
Wij hadden exact hetzelfde probleem met onze Peugeot 308 SW met 3-cilinder 125 pk benzinemotor. Die had (zonder dat ik dat wist of ergens vermeld was) toch iets van een turbo, want die was volgens de dealer kapot. Na reparatie deed het probleem zich niet meer voor.

De leasemaatschappij heeft betaald, dus geen idee hoe duur dat grapje was.

Hier zou een handtekening kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Patrick_6369 schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 13:21:
Wij hadden exact hetzelfde probleem met onze Peugeot 308 SW met 3-cilinder 125 pk benzinemotor. Die had (zonder dat ik dat wist of ergens vermeld was) toch iets van een turbo, want die was volgens de dealer kapot. Na reparatie deed het probleem zich niet meer voor.

125PK krijg je niet zomaar. Aygo heeft iets van 54kw-72pk

[ Voor 0% gewijzigd door Hackus op 23-10-2020 17:38 . Reden: kw-pk ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred

Appels en peren. Je vergelijkt een (ik vermoed) 1.2 THP/Puretech turbo met 125pk met een Toyota 1KR-FE motor met 68hp

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Tomatoman

Fulltime prutser

Wij hadden exact hetzelfde probleem met onze Peugeot 308 SW met 3-cilinder 125 pk benzinemotor.
Dat is inderdaad exact hetzelfde probleem ja, bij een zeer vergelijkbare motor. Ik heb het bij mijn BMW met 381 pk dubbele driecilinder motor ook: vanaf 260 km/h houdt hij telkens in - alsof hij dan niet harder mag en de drie turbo’s opeens geen vermogen meer leveren. Exact hetzelfde probleem...

:+

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
Update:

motormanagement lampje begon ineens te knipperen toen ik 130 reed en vrij snel daarna begon hij te knipperen (auto had niet minder vermogen op dat moment of wat dan ook). Langs de kant van de weg gestaan en auto opnieuw gestart, lampje ging uit en er was niks aan de hand.

Garage heeft de auto uitgelezen maar geen foutcodes gevonden. De laatste bobine is vervangen omdat die toch bijna aan vervanging toe was en auto is kort nagekeken maar niks gevonden.

Helaas houd hij nog steeds in.

ik wil geen half werkende auto verkopen maar op deze manier blijf ik kosten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

mugenmarco schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 10:43:
Update:

motormanagement lampje begon ineens te knipperen toen ik 130 reed en vrij snel daarna begon hij te knipperen (auto had niet minder vermogen op dat moment of wat dan ook). Langs de kant van de weg gestaan en auto opnieuw gestart, lampje ging uit en er was niks aan de hand.

Garage heeft de auto uitgelezen maar geen foutcodes gevonden. De laatste bobine is vervangen omdat die toch bijna aan vervanging toe was en auto is kort nagekeken maar niks gevonden.

Helaas houd hij nog steeds in.

ik wil geen half werkende auto verkopen maar op deze manier blijf ik kosten maken.
En het brandstoffilter? Ik lees helaas nog niks over dergelijk onderhoud.

Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
Destruction schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 11:35:
[...]

Word dat filter niet bij een standaard onderhoudsbeurt (volgens het boekje) vervangen? heb vrij recent nog zo'n onderhoudsbeurt gehad.

Grote onderhoudsbeurt zit er volgens het boekje wel aan te komen, denk toch wel over max 2 weken.

[ Voor 12% gewijzigd door mugenmarco op 06-11-2020 11:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:28
vaak zat meegemaakt dat de dealer in het onderhoudsboekje de filter aangevinkt had als vervangen terwijl de originele er nog onder zat uit het zelfde bouwjaar als de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

mugenmarco schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 11:42:
[...]

Word dat filter niet bij een standaard onderhoudsbeurt (volgens het boekje) vervangen? heb vrij recent nog zo'n onderhoudsbeurt gehad.
In principe wel, ja. Maar sommige garages slaan wel meer dingen over die je bij een grote beurt eigenlijk zou moeten doen ;) Ik zou er dus nog een specifiek naar vragen, al is het ook geen moeilijk klusje om dat zelf te doen.

Anders gezegd: Als de ontsteking (bobines/bougies etc) 100% goed is, dan zou ik gaan kijken naar de brandstof toevoer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10:41

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Destruction schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 11:35:
[...]

Afhankelijk van hoe uitgebreid ze het bij deze auto hebben uitgevoerd kun je wellicht met een OBD-dongle loggen wat de brandstofdruk doet. Ik kan dat bij mijn Picanto iig wel zien. Als daar gekke dingen in te zien zijn valt dat snel op. Een brandstofpomp die met 1 been in het graf staat zou natuurlijk ook kunnen.

@mugenmarco heb je geen mogelijkheid om (veilig) een filmpje te maken zodat wij een beter beeld krijgen hoe het inhouden precies uitziet. Heb overigens ook niet het idee dat jou 'hoge toerentallen' (60 in de 3) gelijk staan aan een hoog toerental bij mij (6500-7000RPM) :+ Ben het volledig met @Destruction eens dat ik eens zou nakijken wanneer bougies e.d. voor het laatst vervangen zijn. Zeker icm het zuinig rijden (als ik je zo mag inschatten) heb je toch wel kans op aankoeken van zooi in de motor. Al helemaal als je E10 tankt.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
brandstoffilter zal het niet zijn, het gaat over een kort schokje. als het filter dicht zit dan merk je dat wel als je op toeren rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
Kuusj schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 11:46:
[...]

Afhankelijk van hoe uitgebreid ze het bij deze auto hebben uitgevoerd kun je wellicht met een OBD-dongle loggen wat de brandstofdruk doet. Ik kan dat bij mijn Picanto iig wel zien. Als daar gekke dingen in te zien zijn valt dat snel op. Een brandstofpomp die met 1 been in het graf staat zou natuurlijk ook kunnen.

@mugenmarco heb je geen mogelijkheid om (veilig) een filmpje te maken zodat wij een beter beeld krijgen hoe het inhouden precies uitziet. Heb overigens ook niet het idee dat jou 'hoge toerentallen' (60 in de 3) gelijk staan aan een hoog toerental bij mij (6500-7000RPM) :+ Ben het volledig met @Destruction eens dat ik eens zou nakijken wanneer bougies e.d. voor het laatst vervangen zijn. Zeker icm het zuinig rijden (als ik je zo mag inschatten) heb je toch wel kans op aankoeken van zooi in de motor. Al helemaal als je E10 tankt.
bougies en bobines zijn allemaal vrij nieuw inmiddels, ook houd hij in bij vol gas geven terwijl hij niet hoog in zijn toeren zit.

Maar ik begin nu wel steeds meer te twijfelen of de garage bij het vorige onderhoud wel de filter heeft vervangen, je gaat er toch wel vanuit dat de garage doet wat die moet doen....

Ik laat de auto anders toch maar volledig nalopen, bij dit soort problemen lijkt het mij alles behalve verstandig om door te rijden. Vooral gezien motormanagementlampje begon te branden.

[ Voor 6% gewijzigd door mugenmarco op 06-11-2020 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
kan ook zijn dat er een lifetimefilter inzit die hoeft in principe niet vervangen te worden. heb ff gekeken bij aygo onderdelen maar zie geen brandstoffilter staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

zwerfkater schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 11:52:
brandstoffilter zal het niet zijn, het gaat over een kort schokje. als het filter dicht zit dan merk je dat wel als je op toeren rijdt.
Een brandstoffilter hoeft dan ook niet verstopt te zitten, om voor problemen te zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
Destruction schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 11:56:
[...]

Een brandstoffilter hoeft dan ook niet verstopt te zitten, om voor problemen te zorgen.
nee dat klopt maar een klein kort schokje zal toch iets anders zijn.
Pagina: 1