Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WatcherZ
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 28-05 08:24
Goedemorgen,

Ik was benieuwd naar het volgende: Ik ben werkzaam bij een bedrijf via een uitzendbureau en hebt een opleidingsovereenkomst met met uitzendbureau van €2.000. Nu is de afspraak dat per gewerkt uur er €0,50 van het bedrag in de opleidingsovereenkomst 'kwijtgescholden' wordt.

Ik voldoe aan de eisen gesteld door de belastingdienst: https://www.belastingdien...jn-studiekosten-aftrekken

Nu is mijn vraag:

Wanneer ik tussentijds vertrek bij het uitzendbureau staat er, wanneer er dus nog niet lang genoeg gewerkt is, een opleidingsbedrag open. Zijn deze kosten wederom aftrekbaar wanneer de opleidingen voor mijn (toekomstig) beroep is (genoemd in de link van de Belastingdienst)?

Bedankt alvast!

[ Voor 13% gewijzigd door WatcherZ op 22-10-2020 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08:04
Ik neem even aan dat het uitzendbureau de kosten heeft betaald omdat je het hebt over een opleidingsovereenkomst met het uitzendbureau, dan zie ik niet in waarom je de kosten zelf nog kan aftrekken. Je hebt de kosten immers niet gemaakt. Op het moment dat je tussentijds vertrekt zal die situatie anders worden omdat je dan wel kosten hebt gemaakt. Je zou de "kwijtgescholden" kosten dan als vergoeding vanuit je werkgever kunnen bezien (dit wordt ook benoemd onder het stukje "Hoe bereken ik mijn aftrek").

Bij twijfel kun je altijd even bellen met de Belastingtelefoon, zij kunnen je hier prima voor adviseren. Mogelijk hebben zij nog zaken waar je rekening mee moet houden en die je moet afstemmen met je werkgever op het moment dat je wel tussentijds uitdienst treedt.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:55

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Nee, je hebt een studieovereenkomst. Dat staat niet gelijk aan het betalen van studiekosten.

Pas als je voortijdig uit dienst gaat, en er een nog openstaand bedrag verekend/betaald wordt maak je de kosten pas.Uit je je eigen link:
U mag uw studiekosten aftrekken in het jaar dat u ze hebt betaald.

[ Voor 9% gewijzigd door Question Mark op 22-10-2020 11:25 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WatcherZ
Arjan90 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 11:20:
Ik neem even aan dat het uitzendbureau de kosten heeft betaald omdat je het hebt over een opleidingsovereenkomst met het uitzendbureau, dan zie ik niet in waarom je de kosten zelf nog kan aftrekken. Je hebt de kosten immers niet gemaakt. Op het moment dat je tussentijds vertrekt zal die situatie anders worden omdat je dan wel kosten hebt gemaakt. Je zou de "kwijtgescholden" kosten dan als vergoeding vanuit je werkgever kunnen bezien (dit wordt ook benoemd onder het stukje "Hoe bereken ik mijn aftrek").

Bij twijfel kun je altijd even bellen met de Belastingtelefoon, zij kunnen je hier prima voor adviseren. Mogelijk hebben zij nog zaken waar je rekening mee moet houden en die je moet afstemmen met je werkgever op het moment dat je wel tussentijds uitdienst treedt.
Klopt inderdaad, zij betalen de kosten. Ik bedoel inderdaad de situatie bij tussentijds vertrek. Stel ik heb 1200 uur gewerkt en besluit om daar weg te gaan. Dan zou ik dus €2.000 - (€0,50x1200) = €1.400 moeten terugbetalen. De vraag is dus inderdaad of deze kosten aftrekbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:44
Wat @Question Mark zegt. Een eis voor aftrekbaarheid van kosten is dat jij kosten hebt te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WatcherZ
Question Mark schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 11:24:
[...]

Nee, je hebt een studieovereenkomst. Dat staat niet gelijk aan het betalen van studiekosten.

Pas als je voortijdig uit dienst gaat, en er een nog openstaand bedrag verekend/betaald wordt maak je de kosten pas.Uit je je eigen link:

[...]
Ik heb het iets aangepast. De vraag die voor mij belangrijk is gaat inderdaad over de vroegtijdige uitdiensttreding waarbij er nog een bedrag openstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:55

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

WatcherZ schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 11:24:
[...]

Klopt inderdaad, zij betalen de kosten. Ik bedoel inderdaad de situatie bij tussentijds vertrek. Stel ik heb 1200 uur gewerkt en besluit om daar weg te gaan. Dan zou ik dus €2.000 - (€0,50x1200) = €1.400 moeten terugbetalen. De vraag is dus inderdaad of deze kosten aftrekbaar zijn.
Dan wel, let wel op het drempelbedrag. In jouw voorbeeld zou je (met de regels van nu) € 1400 - € 250 = € 1150 mogen aftrekken.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
ongevraagd adviesje mogelijk in je voordeel: laat even bevestigen dat opgenomen (wettelijk) verlof ook telt als gemaakte contracturen, dat kan je in looptijd zo een paar maanden schelen.
-dit zijn immers uren die je natuurlijk dolgraag had gewerkt, maar van de overheid niet mag werken, beetje lullig als dat dan risico werknemer is?-
Pagina: 1