Beste Anti-spam oplossing bij Exchange Online?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:00

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter
Goedemorgen,

Wij zijn sinds 3/4 jaar over naar Exchange online, maar alle mail wordt momenteel eerst nog onpremise door Mailmarshal geleidt. Dit is een verouderde versie waarvan in december de ondersteuning stopt. M.a.w. we moeten nu een keuze maken of we een vervangend product nemen of gaan vertrouwen op een Microsoft oplossing. Onze IT leverancier probeert ons een nieuwe Mailmarshal aan te smeren maar ik denk niet dat, dat de oplossing is, maar misschien ook wel? Ik ken hun huidige product niet.

Hoe doet heel de wereld de spam afhandelen met Exchange online? Op de ingebouwde anti-virus/spam van Microsoft vertrouwen? Kan ik gewoon ons eigen tussenstation er tussenuit knippen? Of heb je eventueel een andere online filter waar je de mail eerst doorheen kunt leiden?

Wat zijn de meest gekozen oplossingen en hoeveel controle heb je nog over de mail, en vooral welke tegengehouden wordt. Ik ben persoonlijk GFI Mailessentials on-premise gewend icm ESET Mailsecurity, maar op een on-premise Exchange server en daarmee kan ik lezen en schrijven. Alleen dit voelt "verouderd en omslachtig" als je alle mail al bij Microsoft laat binnenkomen.

Ik ben heel benieuwd welke oplossingen jullie hebben toegepast..

Sfeerplaatje van onze Mailmarshal ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4wtGNnZwhEClsMH9040LQWg4LOw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/iT9ebtgJY27PDyzmdfQS1waI.png?f=user_large

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Wat houdt je tegen om de MX records om te zetten om te kijken hoe het werkt? EOP krijg je gratis bij je subscription dus dat werkt uit de doos. Mocht je dan vinden dat je te weinig controle hebt dan kun je altijd nog een 3rd party antispam ertussen zetten.
1 en ander is wel afhankelijk van welke subscription je hebt, bijv ATP anti phishing: https://docs.microsoft.co...icies?view=o365-worldwide

Qua wat er opgepakt wordt is mijn ervaring zeer positief. Met een E5+EMS E5 en alle Defender ATP vinkjes aan krijg je overigens nog veel meer functionaliteit over de hele hoogte en breedte van mail, endpoints etc, maar dat kost ook een aardig bedrag per maand.
https://www.microsoft.com/security/blog/?p=91813

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-09 17:29
Voor ons werk gebruiken wij een Barracuda appliance die wij ook als dienst aanbieden aan klanten.

Echter vele klanten gebruiken ook nog de EOP van Microsoft zelf.
Mijn ervaring is dat daar best wel veel spam nog binnen komt ondanks SPF te hebben ingericht.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iFap
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 01-09 10:11
Ik weet niet welke functionaliteit je momenteel gebruikt en nodig hebt maar Exchange Online Protection is meestal goed genoeg. Doe daar nog O365 ATP er bovenop en je bent good-to-go.

Defender ATP is ook een mooie oplossing voor je endpoints. Ik zou eerlijk gezegd alleen third-party oplossingen gebruiken als Microsoft het zelf niet aanbiedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:27

nelizmastr

Goed wies kapot

Wij gebruiken SpamExperts, sinds een paar jaar onderdeel van Solarwinds MailAssure.
Werkt perfect i.c.m. Exchange Online zolang je daar de ingebouwde anti-spam zo ver mogelijk uitzet.

Grootste voordeel bij on-prem was dat bij uitval van je exchange server alle mails in de queue in het spamfilter bleven staan, immers geen lokale install nodig. Nu speelt dat niet zoveel meer. Verder nog altijd een degelijk pakket.

[ Voor 4% gewijzigd door nelizmastr op 26-10-2020 22:06 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:49
Wylana schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 09:54:
Voor ons werk gebruiken wij een Barracuda appliance die wij ook als dienst aanbieden aan klanten.

Echter vele klanten gebruiken ook nog de EOP van Microsoft zelf.
Mijn ervaring is dat daar best wel veel spam nog binnen komt ondanks SPF te hebben ingericht.
Hier ook goede ervaringen met barracuda. Op mijn huidige werk gebruiken we de Exchange online standaard spamfilter en die werkt voor ons goed genoeg.

Alleen SPF is natuurlijk niet voldoende ook even je DKIM en DMARC juist configureren :)

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wha
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19-09 11:23

wha

O365 met ATP is ook niet alles, ook wat valide e-mail word tegen gehouden heel erg vervelend en het is zoeken naar in een spelt in een hooi berg als je tegen mail issues aanloopt daarin tegen is Microsoft support wel behulpzaam.

Wel eens naar Proofpoint gekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroentjeh
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-09 16:24
Wij maken bij onze klanten soms gebruik van mailcleaner: https://www.mailcleaner.net/

Daarentegen moet ik zeggen dat de standaard EOP + ATP prima werkt mits goed ingesteld.
Pagina: 1