Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:17
Onze Elga levert onvoldoende vermogen om de badkamer op temperatuur te krijgen, dus ik ben aan het kijken naar een oplossing om daar bij te verwarmen. Een infraroodstraler is natuurlijk het makkelijkste, maar komt door het uiterlijk absoluut niet door de WAF, helaas.

Nu kwam ik ook elektrische elementen tegen die je in een design/handdoekradiator kunt steken en ik vroeg me af of iemand daar ervaring mee heeft en of dat in mijn situatie ook zou kunnen werken. Puntje is wel dat de badkamer ook vvw op de retour van de radiator heeft en ik niet weet of de radiator alleen voldoende vermogen heeft om de badkamer warm te krijgen. Het lijkt me namelijk dat ik de radiator dicht zal moeten zetten als ik zo'n element gebruik.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-06 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Aziraphale schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 10:52:
Onze Elga levert onvoldoende vermogen om de badkamer op temperatuur te krijgen, dus ik ben aan het kijken naar een oplossing om daar bij te verwarmen. Een infraroodstraler is natuurlijk het makkelijkste, maar komt door het uiterlijk absoluut niet door de WAF, helaas.

Nu kwam ik ook elektrische elementen tegen die je in een design/handdoekradiator kunt steken en ik vroeg me af of iemand daar ervaring mee heeft en of dat in mijn situatie ook zou kunnen werken. Puntje is wel dat de badkamer ook vvw op de retour van de radiator heeft en ik niet weet of de radiator alleen voldoende vermogen heeft om de badkamer warm te krijgen. Het lijkt me namelijk dat ik de radiator dicht zal moeten zetten als ik zo'n element gebruik.
Je zal dan de leidingen van de radiator aan elkaar moeten koppelen anders heb je geen vvw meer. Ik heb er ooit ook naar gekeken i.v.m de handoeken maar er is gewoon geen goede optie, daarom heb ik in de badkamer geen radiator opgehangen maar doen we alleen een vloerverwarming.
Handdoeken gaan gewoon na gebruik in de was, hoef je ze ook niet op te hangen, uit elkaar te houden, voor iedereen duidelijk.
:)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:46
Aziraphale schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 10:52:

dat een infraroodstraller niet door de WAF komt is wat vreemd?
dit snap ik wel:
https://nl.trotec.com/sho...1fsg73EAQYCyABEgL8tfD_BwE
dat wil je niet op een badkamer, ziet er niet uit.

maar je hebt namelijk ook dit soort infraroodstrallers:
https://www.bol.com/nl/p/...N5w.1_8_9.10.ProductImage
of plafon modellen:
https://verwarmwinkel.nl/...1fsg73EAQYDCABEgLg1PD_BwE

we noemen ze dan alleen geen infraroodstrallers, maar IR panelen.
probeer die eens bij de WAF. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
@Rol-Co Heb je een punt, maar beide zitten er al...

@migjes Dat ziet er idd wel beter uit. Heb nog even verder gegoogled en zag dat je ze ook met verlichting hebt, dus dan zou ik er ook een op de plek van de lamp in het midden van het plafond kunnen hangen.

Krijg je met zoiets de hele badkamer aangenaam en helpt het ook tegen vocht? Doordat we nu eigenlijk (met Ta 27-30) nauwelijks verwarmen is de boel ook nauwelijks droog te ventileren en zie ik bij het kozijn de schimmel al weer komen...

[ Voor 31% gewijzigd door Aziraphale op 22-10-2020 13:15 ]

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Aziraphale schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 13:12:
@Rol-Co Heb je een punt, maar beide zitten er al...

@migjes Dat ziet er idd wel beter uit. Heb nog even verder gegoogled en zag dat je ze ook met verlichting hebt, dus dan zou ik er ook een op de plek van de lamp in het midden van het plafond kunnen hangen.

Krijg je met zoiets de hele badkamer aangenaam en helpt het ook tegen vocht? Doordat we nu eigenlijk (met Ta 27-30) nauwelijks verwarmen is de boel ook nauwelijks droog te ventileren en zie ik bij het kozijn de schimmel al weer komen...
schimmel heeft 2 dingen nodig, vocht en warmte.
goed ventileren helpt het vocht omlaag te krijgen.
dat werkt gewoon het beste. ;)

(soms zie je wel eens dat de badkamer verbouwd word, en dan word flink meer muur betegelt.
hierdoor bufferen de muren niet meer het vocht en krijg je ook schimmel van.
of dat sommige muren met gewone latex worden behandeld waardoor die ook niet meer vocht opnemen.
etc etc.. veel meer van die dingen, kan in kleine afwerkingen zitten.)

meer warmte helpt ook, dan droogt het sneller (als je dan ventileert).
als jij met de elga de boel redelijk op temperatuur houd, en dan nog een IR paneel er bij hangt.
dan hoeft het IR paneel niet speciaal zwaar te zijn, het is extra of bij verwarming.

(als je het huis wel warm krijgt met de elga, dan kan het ook gewoon zijn dat je radiator vermogen in de badkamer het gewoon niet aan kan.
het vermogen vergroten van het radiator vermogen kan dan ook helpen. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
migjes schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 13:24:
[...]
meer warmte helpt ook, dan droogt het sneller (als je dan ventileert).
als jij met de elga de boel redelijk op temperatuur houd, en dan nog een IR paneel er bij hangt.
dan hoeft het IR paneel niet speciaal zwaar te zijn, het is extra of bij verwarming.

(als je het huis wel warm krijgt met de elga, dan kan het ook gewoon zijn dat je radiator vermogen in de badkamer het gewoon niet aan kan.
het vermogen vergroten van het radiator vermogen kan dan ook helpen. ;) )
Dat die radiator in combinatie met die vvw te weinig vermogen heeft is wel helder. Beneden hebben we in de hele woonkamer vloerverwarming als hoofdverwarming, maar dat (en de Elga) is pas gekomen nadat de badkamer is vernieuwd en de badkamer zit ook nog eens het verst van de ketel af. Het wordt daar dan ook alleen aangenaam als de ketel bijspringt, met alleen de Elga houdt het (als het buitennkouder wordt) bij 17 graden wel op. Je zult er echter een hele flinke radiator neer moeten hangen wil je het met de Elga daar warm krijgen, want boosten is natuurlijk geen optie. Komt bij dat alle warmte al wel uit het water weg is voordat het in die vloer terecht komt...

Vandaar dat ik naar andere oplossingen zoek, ook om wat extra te drogen. De ventilatie is wel op orde. Er zit voldoende afzuiging in en sinds vorig jaar ook nog een ventor in het raam, ook om te helpen bij het voorkomen van schimmel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Aziraphale
17 graden is nog best netjes.
dan heb je niet veel vermogen extra nodig.

(ik zelf schakel een ir paneel extra in als er warm water word getapt door middel van een sensor op de buis.
en de ventilatie gaat een stapje hoger. (met schakelaar zodat hij dat niet doet in de zomer.)
gewoon een sensor op de aanvoer van tapwater buis, die koelt langzaam af dus het systeem draait netjes na.)

[ Voor 7% gewijzigd door migjes op 22-10-2020 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:20

ericplan

5180 Wp PV

@Aziraphale Het voordeel van IR is dat het snel is. Een elektrisch element in een radiator werkt wel, heb ik ook, maar je hebt wel een tijdklok nodig om te zorgen dat bij gebruik de badkamer aangenaam is.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
@migjes Hoeveel vermogen zou ik dan ongeveer nodig hebben voor een badkamer van ongeveer 8m2? En kun je zo'n ding dan ook in de centraaldoos aansluiten? Of moet het persé met een stekker?

@ericplan Dan lijkt ir me beter, idd.

[ Voor 10% gewijzigd door Aziraphale op 22-10-2020 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:20

ericplan

5180 Wp PV

Verder geen ervaring mee, maar er schijnen tragere én snellere IR-panelen te zijn. De trage hebben bij hetzelfde vermogen meer opwarmtijd nodig, geen idee waarom. In een badkamer lijkt me een snel type wel aangenaam.

[ Voor 5% gewijzigd door ericplan op 22-10-2020 16:07 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
Aziraphale schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 15:50:
@migjes Hoeveel vermogen zou ik dan ongeveer nodig hebben voor een badkamer van ongeveer 8m2? En kun je zo'n ding dan ook in de centraaldoos aansluiten? Of moet het persé met een stekker?

@ericplan Dan lijkt ir me beter, idd.
een 300W is wel voldoende.
maar als een 200 of 400W model een mooiere maat geeft voor de ruimte, dan is dat allemaal geen probleem.
niet te moeilijk denken.

aansluiten doe je als een lamp (klein beetje rekening mee houden dat dit geen 4W ledlamp is. >:) )
kan zelfs met een schakelaar als je dat zou willen.
maar je kunt ook denken aan een thermostaat als je dat leuker vind.

(ik doe dit met een schakelaar, vind een thermostaat totaal on nodig.
dit samen met een schakeling die automatisch aan gaat als er warm water word gepakt (dus een douche).
in de zomer wil ik dit uit hebben staan, en in de winter gaat het van zelf aan.
het reageert snel, dus schakelaar om en douche pakken. no prob.
kan dus erg simpel als je dat wil.)

Pagina: 1