Eén zone verwarming opdelen in meerdere zone's

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markiew
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 24-09 20:28
Beste mede-tweakers,

Wij hebben in huis 1 zone met een thermostaat in de woonkamer. Zodra de woonkamer op temperatuur is, slaan de verwarmingen in het hele huis uit. Dit betekent in de praktijk dat de verwarmingen op de 1e en 2e verdiepingen niet meer aan slaan.

Dit hebben we met een work around proberen op te lossen door op de thermostaat een hogere temperatuur in te stellen dan de vloerverwarming kan leveren. Dit werkt niet goed; het is of te koud of te warm in huis. Zodoende dat we het huis graag willen opdelen in meerdere zone’s.

Ik heb me aardig geprobeerd te verdiepen in een oplossing maar ik kom er niet helemaal uit. Mijn kennis van computertechniek is goed maar mijn kennis van installatietechniek is zeer beperkt. Bij dit laatste zit met name de uitdaging.

Hieronder een overzicht van de situatie waarover ik een paar vragen heb:
  • De huidige thermostaat willen we vervangen door een Honeywell EvoHome. Klopt het dat er op de vloerwarming een relais nodig is met een extra klep?
  • Kan de huidige klep blijven zitten en blijven functioneren?
  • Moeten we nog rekening houden met een overdrukventiel ergens nu de situatie verandert?
  • Weet iemand of de Honeywell EvoHome in lokaal netwerk werkt waarbij geen noodzaak met verbinding vereist met Honeywell ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sSbOWrqUx1VkJJEc4M3NLIAUojU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yDcDib9WFL1dZZkqlwyRMqjL.jpg?f=user_large

Ik vind de productnummering bij Honeywell alles behalve duidelijk. Klopt het dat we het volgende nodig hebben?
  1. Honeywell Evohome themostaat - ATP921R3100
  2. Ketelrelais - BDR91A1000 & klep stadsverwarmingsafsluiter Y-VC8015 of de zoneregelafsluiter Y-VC8615
  3. Radiator met HR92WE/THR0924HRT themostaatknop
  4. Radiator met HR92WE/THR0924HRT themostaatknop + ruimtethermostaat T87RF2025 omdat radiator is weggewerkt onder een bureau
  5. Radiator met HR92WE/THR0924HRT themostaatknop
  6. Radiator met HR92WE/THR0924HRT themostaatknop + ruimtethermostaat T87RF2025 omdat radiator is hoekje staat waar mogelijk niet goed kan meten.
Overige radiatoren willen we normale thermostaatknop houden vanwege kostenbesparing omdat we deze toch nooit gebruiken.

Nu zag ik ook starterspacks waarin combinatie van EvoHome themostaat + radiatorthemostaatknoppen in één pakketje worden geleverd. Alleen wijkt de productcode van EvoHome af van zoals ik die bij elkaar heb geklikt op de honewell site. Maakt dit nog uit?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-09 18:36
Kijk even goed of je met de HR92 ook de temperatuur wilt opmeten. Bij ons zitten de radiator knoppen achter gordijnen, daarom heb ik extra voelers (Round thermostaat T87RF2025) in de slaapkamers geplaatst en is de HR92 puur een actuator geworden. EDIT: ik lees nu dat je hier al rekening mee hebt gehouden, het is nog vroeg ;)

Evohome werkt lokaal. De app werkt niet lokaal, maar je kan alles besturen via de thermostaten en het bedieningspaneel. Dus als internet wegvalt heb je nog steeds een volwaardig verwarmingssysteem. Super belangrijk, je wilt geen afhankelijkheid van internet om je huis te verwarmen.

[ Voor 6% gewijzigd door pirke op 22-10-2020 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markiew
Betekent dit dat de als je app op wifi in huis de verbinding via Honeywell verloopt? Vermoed van wel :P

Heeft de Evohome ook een eigen webserver zodat er rechtreeks via browser verbinding is te maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-09 18:36
markiew schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 13:02:
Betekent dit dat de als je app op wifi in huis de verbinding via Honeywell verloopt? Vermoed van wel :P

Heeft de Evohome ook een eigen webserver zodat er rechtreeks via browser verbinding is te maken?
Ik kan je eerste vraag niet echt ontcijferen :) Evohome connect via wifi naar de cloud, de app connect via wifi met de cloud. De interactie app en Evohome vinden in de cloud plaats.

Evohome werkt dus helemaal offline, en kan via de cloud opdrachten van de app/google home/homey/iftt/etc ontvangen. Hij heeft voor zover ik weet geen eigen webserver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markiew
Iemand ervaring met de combinatie stadsverwarming en vloerverwarming i.c.m. Honeywell scenario zoals n TS beschreven? Ik ben met name benieuwd of de producten die ik heb uitgezocht de juiste zijn.

[ Voor 27% gewijzigd door markiew op 25-10-2020 09:27 ]