Welk geheugen bijkopen voor upgrade?

Pagina: 1
Acties:
  • 204 views

• MaabuS
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 28-12-2025
Ik heb een vraag welk geheugen ik het best kan kopen voor uitbreiding van 16 GB -> 32 GB.

Huidig geheugen is:
- 2x8 GB DDR4 Kingston HyperX Fury KHX2133C14D4/8G 1.2V 2133MHz
- CL 14-14-14-35-50 (in de SPD).

Moederbord: Asus Z170M-PLUS

CPU: 6th gen i5 (6600), met max. 2133 MHz bandbreedte voor geheugen.

Volgens boekje v/h moederbord moeten alle geheugenreepjes dezelfde CL hebben. Maar, deze Kingston is niet meer te koop en ander 2133/CL14 kan ik ook niet vinden. Ik heb weinig ervaring met geheugen om in te schatten wat kan ik nu het beste aanschaffen.

Heeft iemand een advies?

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Krijgt je 16GB ook echt vol ? Anders is 32GB op geen enkele manier sneller of beter.

Als je wil upgraden zou kunnen kijken of je een gelijk setje 2e hands kan vinden. Anders is het misschien beter om 2x 16GB te kopen of 4x 8GB en je oude setje te verkopen zodat ieder module gelijk is.

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22-01 11:49
Wat is het doel en waarom wil je naar 32GB?

Zoals @PilatuS als meld ga je echt geen performance verschil zien als die 16GB al niet eens vol loopt.

Verder ondersteund je moederbord ook geen Quad Channel dus je gaat er alleen maar performance verlies op leiden als je er 4 modules insteekt.

Ik zou dan eerder adviseren om 2x 16GB te nemen als je echt die 32 wilt hebben.

Verder kan je altijd de QVL van het moederbord bekijken welk geheugen werkend getest is.
https://www.asus.com/nl/M.../Z170M-PLUS/HelpDesk_QVL/

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

1) Deze gemist? Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

Aankoopadviesvragen horen in de aankoopadviesfora. Move PMG -> CAA

2) CAA beleid
Eigen onderzoek is nog steeds vereist (dit is en blijft GoT!) en we verwachten dat je zelf al een idee hebt opgedaan. Voor sommige componenten kun je in dit forum al beginnen met lezen van het *Algemeen Advies*. Doe dit dan ook voordat je hier post!
Post je zelf bedachte onderdelen met behulp van de wenslijst in de pricewatch hier. Dat geeft je mede-Tweakers inzicht in waar je zelf aan hebt gedacht en hoe er binnen je budget betere of andere keuzes te maken zijn.

Het is dus verplicht eerst zelf met een voorstel te komen en dit voorstel te onderbouwen. Een simpele opsomming van eisen/wensen is niet wenselijk; je topic wordt in dat geval dan ook gesloten.
Bij dezen.

Oslik blyat! Oslik!

Dit topic is gesloten.