VPS account om aandelen te houden van een noorse organisatie

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander28
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 11:48
Mijn vraag
Ik heb aandelen in een Noorse organisatie. Deze organisatie gaat zichzelf unlisted registreren in de Central Security Depository (VPS) Norway.

Om mijn aandelen aan te houden heb ik een custody account nodig dat aandelen kan aanhouden die geregstreerd zijn in deze VPS.

Ik heb verschillende banken gebeld maar die kunnen mij niet helpen. Nu zag ik wel dat je bij de Giro een custody account kunt openen, maar ik twijfel of dit is wat ik nodig heb. Kan ik met het account dat ik dan krijg deze aandelen houden?

Zijn jullie wellicht bekend met alternatieven/mogelijkheden?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10-06 22:27
Met '' custody account '' bij DeGiro bedoelen ze iets heel anders dan wat jij zoekt :p

Om welke aandelen gaat het precies?

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander28
@JohanNL daar was ik al een beetje bang voor maar kon nog niet veel meer vinden.

Het gaat om aandelen in een Noorse organisatie. Ik heb mij daar na een exit van mijn onderneming bij ingekocht en ben nu nog werkzaam voor de nederlandse dochter. De organisatie zal zich voorlopig non-listed registreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjust
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06:09

jjust

Het leven is een strijd

Heeft die organisatie geen lijst van brokers waar dit mogelijk is? Anders misschien navragen welke andere ondernemingen daar al geregistreerd zijn. Dat kan je helpen met zoeken omdat je dan kan zoeken waar je die ondernemingen kan aanhouden/kopen die daar al geregistreerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander28
Helaas betreft het vooral een nordic georienteerde organisatie. Ik ben 1 van de weinige in Nederland en belgie die aandelen heeft. Er werd aangegeven dat ik het bij elke bank in Nederland kon regelen maar dat kan dus zeker niet.

Ook verchillende brokers zijn een beetje vaag of dit wel of niet mogelijk is en geven in ieder geval geen bevestigend antwoord. Tot nog toe lijkt de enige optie een account te openen bij DNB (de noorse bank). Maar dat is geen eenvoudig proces zonder inkomsten of verblijfsplaats in Noorwegen.

Vandaar de hoop dat iemand ervaring heeft met het houden van aandelen van een buitenlandse werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07-06 18:14
VPS is een noorse afkorting. Wikipedia: Verdipapirregister – Wikipedia
De nederlandse afkorting is CDS Wikipedia: Central Securities Depository
Misscien dat een organisatie als euroclear je verder kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:01
In theorie zou een broker die toegang geeft de Noorse markt waarschijnlijk deze aandelen voor je kunnen vasthouden (die gebruiken dezelfde organisatie voor beursgenoteerde aandelen), maar of ze daar aan willen meewerken is natuurlijk vraag twee. En dat verwacht ik eigenlijk niet.

Denk dat er weinig anders opzet dan een account ergens in Noorwegen zien te openen, en hopelijk kan je werkgever daar in helpen. Die zal hoogstwaarschijnlijk een goede relatie met de plaatselijke bank(en) hebben, en kan waarschijnlijk meer voor elkaar krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningsGap
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08-06 23:48
Hielko schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 12:10:
In theorie zou een broker die toegang geeft de Noorse markt waarschijnlijk deze aandelen voor je kunnen vasthouden (die gebruiken dezelfde organisatie voor beursgenoteerde aandelen), maar of ze daar aan willen meewerken is natuurlijk vraag twee. En dat verwacht ik eigenlijk niet.

Denk dat er weinig anders opzet dan een account ergens in Noorwegen zien te openen, en hopelijk kan je werkgever daar in helpen. Die zal hoogstwaarschijnlijk een goede relatie met de plaatselijke bank(en) hebben, en kan waarschijnlijk meer voor elkaar krijgen.
Ik denk dat dit inderdaad de juist weg is. Rekening/account openen bij een Noorse bank/broker en daar je aandelen aanhouden.

Ik zie dat VPS onderdeel is van Euronext, mogelijk kan je je daar registreren om verder te komen?

https://connect2.euronext.com/en/user/register

[ Voor 8% gewijzigd door KoningsGap op 22-10-2020 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
KoningsGap schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 12:18:
[...]

Ik denk dat dit inderdaad de juist weg is. Rekening/account openen bij een Noorse bank/broker en daar je aandelen aanhouden.

Ik zie dat VPS onderdeel is van Euronext, mogelijk kan je je daar registreren om verder te komen?

https://connect2.euronext.com/en/user/register
Die weg lijkt mij heel moeilijk, omdat je dan een noors BSN nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningsGap
pacificocean schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 12:24:
[...]

Die weg lijkt mij heel moeilijk, omdat je dan een noors BSN nodig hebt.
Welke weg? Een rekeningnummer of een euronext account?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
KoningsGap schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 12:25:
[...]

Welke weg? Een rekeningnummer of een euronext account?
Een noorse bankrekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoningsGap
Anders even contact proberen op te nemen met DNB bijvoorbeeld.

Zie: https://www.dnb.no/en/vps-account

Registrars Department
Telephone: +47 915 04800

[ Voor 19% gewijzigd door KoningsGap op 22-10-2020 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
KoningsGap schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 12:32:
Anders even contact proberen op te nemen met DNB bijvoorbeeld.

Zie: https://www.dnb.no/en/vps-account

Registrars Department
Telephone: +47 915 04800
Dat lijkt wel de juiste weg. Hier zie je dan List of Counterparty Codes
https://www.dnb.no/portal...-Bic-Codes.pdf?popup=true

Hier staan 2 nederlandse bedrijven op.
IMC TRADING B.V., AMSTERDAM
NYENBURGH BEHEER B.V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander28
pacificocean schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 12:48:
[...]

Dat lijkt wel de juiste weg. Hier zie je dan List of Counterparty Codes
https://www.dnb.no/portal...-Bic-Codes.pdf?popup=true

Hier staan 2 nederlandse bedrijven op.
IMC TRADING B.V., AMSTERDAM
NYENBURGH BEHEER B.V
Dankjulliewel voor het meedenken. Ik zal verdergaan op het pad met DNB.no
Wat zijn precies de counterparty codes? Wat doen deze twee Nederlandse bedrijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• no1san
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-06 21:22
Wat zijn precies de counterparty codes?
Volgens mij zijn dit de codes om zaken te doen met deze partijen. Overboeken van effecten doe je naar een counterparty.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 567735

Sander28 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 11:50:
Ook verchillende brokers zijn een beetje vaag of dit wel of niet mogelijk is en geven in ieder geval geen bevestigend antwoord. Tot nog toe lijkt de enige optie een account te openen bij DNB (de noorse bank). Maar dat is geen eenvoudig proces zonder inkomsten of verblijfsplaats in Noorwegen.
Ik heb nog even zitten bladeren. Gezien de integratie van de Noorse economie met die van de Europese Unie verwacht ik eigenlijk dat je zonder problemen zo'n rekening zou moeten kunnen openen. Daar hoeft dan ook geen lopende rekening bij (die je zonder ID-nummer inderdaad niet lijkt te kunnen openen).

Via-via kwam ik op deze pagina terecht: https://www.dnb.no/en/vps-account Met de link: 'More about VPS-account' kom je op een formulier (document no. 333.107 - Opening of a securities account in the Norwegian Central Securities Depository) dat specifiek ook geschikt lijkt voor mensen die niet in Noorwegen wonen en in een ander land hun belasting afdragen.

Op de regel daaronder staat ook de kosten-structuur uitgelegd. Misschien had je het zelf ook al gevonden, maar dan heeft misschien een ander er wat aan :)
Pagina: 1