slimme thermostaat voor stadsverwarming (en vloerverwarming)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marijer
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 16-04 21:43
Wij zijn recentelijk verhuist naar een woning met stadsverwarming en vloerverwarming. Dit werkt naar behoren, maar ik zou het graag willen aanpassen. Onze thermostaat is 'dom' en de verwarming moet beneden aanstaan willen de kamers boven warm worden.

Huidige situatie:
- stadsverwarming met vloerverwarming en simpele thermostaat.
- beneden alleen vloerverwarming
- boven alleen radiatoren

Gewenste situatie:
- Slimme thermostaat (ik dacht aan een Tado)
- Zoneregeling voor beneden en drie kamers boven

De huidige situatie ziet er als volgt uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bCBviub9KxQv0ocUSzTrdXR5CO8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iszE3qqOzjNeQiqNZJX6BDoP.jpg?f=fotoalbum_large

Een lichte chaos met veel onderdelen. Ik heb het in de volgende illustratie iets inzichtelijker proberen te maken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W0pxaHXk7xMBTGnj3cptYdTJQa0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nDkBeouGOqlW7efbVOgDSUmH.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben groen in dit gebied, ik vroeg mij af wat jullie zouden aanraden om naar de gewenste situatie te komen.

[ Voor 21% gewijzigd door marijer op 22-10-2020 14:30 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 17:05
Vloerverwarming moet altijd een constante tempratuur hebben.

Kan je boven geen slimme thermostaat knoppen op de radiatoren plaatsen?

Zoiets? https://www.verbouwkosten.com/wifi-radiatorknop/

[ Voor 18% gewijzigd door Technofreakz op 21-10-2020 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Technofreakz schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 20:53:
Vloerverwarming moet altijd een constante tempratuur hebben.

Kan je boven geen slimme thermostaat knoppen op de radiatoren plaatsen?

Zoiets? https://www.verbouwkosten.com/wifi-radiatorknop/
Dat gaat alsnog niet werken als het beneden al warm is. ;)

Je moet juist zo'n zonesysteem hebben zodat als er *ergens* warmtevraag is er geleverd wordt. Nu wordt er alleen geleverd als die ene thermostaat het te koud vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:01
Heb je boven radiatoren, of ook vloerverwarming? Indien vloerverwarming, heb je daarvoor een aparte verdeler?

Indien radiatoren, dan ben ik benieuwd naar reacties want ik zit met min of meer dezelfde vraag (geen stadsverwarming, maar wel vloerverwarming beneden en radiatoren boven). Ik weet nog niet precies hoe en wat, maar volgens mij is er aantal opties.

Optie 1:
Overal slimme radiatorenknoppen installeren, inclusief 1 voor de thermostaatknop van de verdeler van de vloerverwarming.

Optie 2:
Op de radiatoren slimme knoppen. Op de vloerverwarmingverdeler een speciale unit aansluiten (plugwise Anna heeft er een, maar ook Honeywell Evohome). Geen goedkope oplossing. Ik zat voor Evohome met 4 radiatoren en 2 vloerverwarmingsverdelers al op meer dan 1.000 euro.

Optie 3:
Gebruik van zonekleppen.

[ Voor 6% gewijzigd door cryptapix op 21-10-2020 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marijer
cryptapix schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 21:06:
Heb je boven radiatoren, of ook vloerverwarming? Indien vloerverwarming, heb je daarvoor een aparte verdeler?
Boven heb ik zijn er alleen radiatoren, beneden enkel vloerverwarming. Vergeten erbij te zeggen, zal ik toevoegen.
cryptapix schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 21:06:
Indien radiatoren, dan ben ik benieuwd naar reacties want ik zit met min of meer dezelfde vraag (geen stadsverwarming, maar wel vloerverwarming beneden en radiatoren boven). Ik weet nog niet precies hoe en wat, maar volgens mij is er aantal opties.
Dank voor de opties. Optie 1 klinkt nu het meest interessant, maar misschien is optie 3 ook de moeite waard om te onderzoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 17:05
kabeltjekabel schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 21:06:
[...]

Dat gaat alsnog niet werken als het beneden al warm is. ;)

Je moet juist zo'n zonesysteem hebben zodat als er *ergens* warmtevraag is er geleverd wordt. Nu wordt er alleen geleverd als die ene thermostaat het te koud vindt.
de enigste oplossing wat dat betreft is om de thermostaat beneden toch wat hoger te gaan zetten zodat er flow naar je radiatoren boven gaat.

Of ga daar elektrisch verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:58

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Wat ik mis in je tekening: hoe zijn de radiatoren boven aangesloten? Ik zie namelijk alleen een verdeler voor je vloerverwarming, en geen aftakking naar boven?
Al gevonden: je warmte komt rechts binnen (niet op de foto) en wordt via de rechter pomp naar de radiatoren gestuurd. Je hebt dus 2 pompen, wat er niet makkelijker op maakt om die via 1 systeem, zoals een EvoHome, aan te sturen. Tenzij er voldoende druk op de leiding staat voor de radiatoren, dan kan de rechter pomp er tussen uit. De slimme thermostaatknop in de kamers regelen dan de flow.

PS: Die radiatorknop op je verdeler is een maximaal-thermostaat. Die limiteert de temperatuur van het inkomende water. Dit is nodig voor vloerverwarming, zodat de vloer niet te heet wordt. Meestal ingesteld rond de 30-35 graden. Optie 1 gaat dus niet werken.

Een Honeywell Evehome lijkt dus toch de beste oplossing.

[ Voor 49% gewijzigd door Microkid op 22-10-2020 08:36 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:01
Microkid schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 06:57:
[...]

PS: Die radiatorknop op je verdeler is een maximaal-thermostaat. Die limiteert de temperatuur van het inkomende water. Dit is nodig voor vloerverwarming, zodat de vloer niet te heet wordt. Meestal ingesteld rond de 30-35 graden. Optie 1 gaat dus niet werken.
Die knop blijft toch net zo lang warmte vragen tot de ruimte daar de temperatuur heeft bereikt die je wil? Dan zou dat toch moeten werken?

Let wel: ik schrijf niet voor niets dat die knop voor de knop op de verdeler moet. Als je de knop van de verdeler vervangt, loop je het risico dat je veel te warm water je vloer in pompt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Nee, de knop "vraagt" geen warmte, dat doet de thermostaat door de pomp in te schakelen. De knop (maximaal thermostaat) zorgt er inderdaad alleen voor dat je te warm water de vloer in pompt.

Ook al zou je een slimme thermostaatknop vóór de maximaalthersmostaat zetten, waar moet hij de kamertermperatuur meten? En hoe stuurt hij de pomp aan? Er moet namelijk "iets" zijn dat de pomp aan kan zetten. Honeywell Evohome kan dat wel, via een ketelmodule. Zodra er 1 ruimte om warmte vraagt, wordt dat doorgegeven aan de ketelmodule die dan de pomp inschakelt.

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:58
Totaal losse vraag: ben je verplicht stadsverwarming af te nemen?
In mijn flat (helaas) wel: gemiddeld 120 euro VASTE kosten (aansluiting + transport verlies+onderhoud) per maand. En dan pas beginnen de kosten voor verwarmen.
Ik weet natuurlijk niet in wat voor gigantisch kasteel je woont. Maar grote kans dat je die 130 euro niet eens aantikt in totale stook kosten met gewone geiser / warmtepomp. (Incl afschrijving en onderhoud ofc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marijer
Wat ik mis in je tekening: hoe zijn de radiatoren boven aangesloten? Ik zie namelijk alleen een verdeler voor je vloerverwarming, en geen aftakking naar boven?
Ik dacht, misschien zit dat in de verdeler (bij nummer 1). Is dat een optie of kan het alleen van de vloerverwarming zijn? Boven in een koof bevind zich een verdeler voor de verdiepingen. Een andere mogelijkheid: er zit gelijk naast de stadsverwarming een vertakking (nummer 2), waarvan eentje naar de verdeler gaat en eentje naar de grond, dan denk ik dat de laatste de buis naar boven is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V_y9hYefX3Vor81BlhxL7Fkuio4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o1yyEVxjtA61XJDUnPFTJJ2h.jpg?f=fotoalbum_large
En waarom er 2 pompen in je systeem zitten is mij niet helemaal duidelijk. Die voor de vloerverwarming verdeler is logisch, maar waar wordt deze door gestuurd?
Ik vroeg mij ook af wat de logica is, het leek al niet standaard, ik heb geen idee.
Dank! Ik heb het aangepast in het schema. Jammer dat daardoor optie 1 afvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

@marijer zie mijn aanpassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marijer
99ruud99 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 08:13:
Totaal losse vraag: ben je verplicht stadsverwarming af te nemen?
In mijn flat (helaas) wel: gemiddeld 120 euro VASTE kosten (aansluiting + transport verlies+onderhoud) per maand. En dan pas beginnen de kosten voor verwarmen.
Ik weet natuurlijk niet in wat voor gigantisch kasteel je woont. Maar grote kans dat je die 130 euro niet eens aantikt in totale stook kosten met gewone geiser / warmtepomp. (Incl afschrijving en onderhoud ofc).
Ik durft het niet te zeggen. Beste is om contact op te nemen met de verstrekker. Voor een zelfstandig huis kan dit wel maar in een flat kan het een gekoppelde voorziening zijn waar je niet uit kan pluggen. Ik zag dit staan op een forum:
[...] maar de installatie verwijderen kan helaas niet, omdat de gehele installatie in de flat aan elkaar is gekoppeld. Zelfs al zou de verhuurder van mijn woning de stadsverwarming eruit willen laten halen dan kan dit niet i.v.m. warmte voorziening aan de andere bewoners in de flat. Kortom, noodgedwongen zit ik vast aan een installatie die ik niet gebruik en waar ik alleen maar last van heb en waar ik alsnog voor betaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:58
Sorry ik bedoelde is ts verplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

marijer schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 09:29:
[...]

Ik durft het niet te zeggen. Beste is om contact op te nemen met de verstrekker. Voor een zelfstandig huis kan dit wel maar in een flat kan het een gekoppelde voorziening zijn waar je niet uit kan pluggen. Ik zag dit staan op een forum:

[...]
Afkoppelen moet imho prima lukken. Op de afleverset zitten immers rechts die mooie rode en blauwe hendels, die de aanvoer en retour naar het gebouw regelen. Je maakt mij niet wijs dat als jij 1 hendel dicht zet, het hele gebouw zonder warmte zit ;). Die hendels zijn er juist ivm werkzaameden, zodat een deel afgekoppeld kan worden, bijv voor onderhoud. Dat een leverancier de afname van stadswarmte verplicht stelt is wat anders, maar technisch zou het imho mogelijk moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marijer
99ruud99 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 10:32:
Sorry ik bedoelde is ts verplicht.
Excuses, ik had het verkeerd gelezen. Ja, het is bij ons mogelijk om van de stadsverwarming af te komen. Maar dat is bij ons nu geen optie: ivm met de investering van een warmtepomp en de wens om niet op het gas te zitten. Op zich vallen de kosten van de stadsverwarming mee, we betalen 110 euro (inclusief vastrecht, huur, verbruik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:47

BrZ

marijer schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 08:40:
[...]

Ik dacht, misschien zit dat in de verdeler (bij nummer 1). Is dat een optie of kan het alleen van de vloerverwarming zijn? Boven in een koof bevind zich een verdeler voor de verdiepingen. Een andere mogelijkheid: er zit gelijk naast de stadsverwarming een vertakking (nummer 2), waarvan eentje naar de verdeler gaat en eentje naar de grond, dan denk ik dat de laatste de buis naar boven is.
De 2 leidingen die de grond in gaan (rood/blauw) zijn zo goed als zeker de aansluitingen van je overige radiatoren.

Daarnaast klopt de tekening volgens mij niet, zo te zien gaat er geen 2e blauwe leiding de grond in, en zit de onderkant van die rechter pomp volgens mij alleen op de blauwe leiding links aangesloten.

Die pomp vind ik overigens wel vreemd, ik dacht dat er altijd genoeg druk op de leidingen van stadsverwarming zit dat dit niet nodig zou zijn. Maar ik heb er alleen ervaring mee in een appartement, daar zat in ieder geval geen pomp na de afleverset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marijer
BrZ schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 11:11:
Daarnaast klopt de tekening volgens mij niet, zo te zien gaat er geen 2e blauwe leiding de grond in, en zit de onderkant van die rechter pomp volgens mij alleen op de blauwe leiding links aangesloten.
Je hebt gelijk, ik zal de tekening aanpassen!
BrZ schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 11:11:
Die pomp vind ik overigens wel vreemd, ik dacht dat er altijd genoeg druk op de leidingen van stadsverwarming zit dat dit niet nodig zou zijn. Maar ik heb er alleen ervaring mee in een appartement, daar zat in ieder geval geen pomp na de afleverset.
Je bent de tweede die het benoemt, ik dacht dat het misschien hoorde bij stadsverwarming. Maar blijkbaar niet. Ik weet niet waarom er twee pompen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Waarom teken je nu 2 blauwe leidingen de grond is? Er is er maar 1 hoor :) De retour van de vloerverwarming en de retour van de radiatoren (vanuit de grond) komen samen, en lopen via de witte ribbelbuis en de pomp terug naar het gebouwsysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marijer
Microkid schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 15:04:
Waarom teken je nu 2 blauwe leidingen de grond is? Er is er maar 1 hoor :)
Ik denk dat die nu klopt toch?

Ik zat nog na te denken waarom die rechterpomp er is. Nu hebben we in het fietsschuurtje ook een radiator staan. Die is pakweg 14 meter van de warmte installatie (stuk woonkamer en daarna tuin). Zou het kunnen dat de pomp is geïnstalleerd vanwege de schuurradiator?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

marijer schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 14:49:
[...]

Ik denk dat die nu klopt toch?

Ik zat nog na te denken waarom die rechterpomp er is. Nu hebben we in het fietsschuurtje ook een radiator staan. Die is pakweg 14 meter van de warmte installatie (stuk woonkamer en daarna tuin). Zou het kunnen dat de pomp is geïnstalleerd vanwege de schuurradiator?
Zou kunnen, ja, als de druk vanuit de stadsverwarming al niet bijster hoog is...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarbHarmsen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 27-05 08:40
Hi, ik was benieuwd wat je uiteindelijk gedaan hebt. Wij zitten in een vergelijkbare situatie en weten niet zo goed wat handig is.
Pagina: 1