Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bumpy_NL
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12:08
Samen met mijn vriendin wil ik een gezamelijke rekening. Deze rekening zal worden gebruikt voor de huur, boodschappen en in de toekomst de hypotheek. Nu lees ik zo her en der dat voor een hypotheek je in bepaalde gevallen een korting kunt krijgen als je ook een betaalrekening daar hebt (rabo en abn geven bijvoorbeeld 0,2%korting). Dit is niet zo lastig te achterhalen, maar wat ik zo niet gemakkelijk kan vinden of er ook banken zijn waar je tegen een interessant tarief meerdere rekeningen kunt openen. Heeft iemand hier ervaring mee? Het gaat mij dus om de combinatie (als dit eventueel bestaat). Voor losse producten kan ik wel vergelijkingssites vinden.

Situatie nu:
Ik:
  • ABN
  • CC (via ABN)
Vriendin:
  • Rabobank
Waar we naar toe willen:
  • Gezamelijke rekening met 2 passen
  • Ik, eigen rekening met betaalpas
  • Vriendin, eigen rekening met betaalpas
  • Vriendin, wil een extra rekening voor haar te starten onderneming
  • 1 CC, zou eventueel op wie zijn naam die staat is voor ons niet relevant
Aanvullende opmerkingen:
  • Rood staan doen we niet aan
  • Contant geld opnemen doen we zeer sporadisch
  • Voor betalingen buiten de Eurozone wil ik een Transferwise kaart aanvragen.
  • Rente interesseert mij niet (alles buiten de buffer gaat naar aandelen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13:47
Bumpy_NL schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 20:07:
Voor losse producten kan ik wel vergelijkingssites vinden.
Voor de combinaties kan je natuurlijk ook gewoon op de websites van de banken kijken en vergelijken :-). Het zal wel wat tijd kosten, maar dan kan je een goede keus maken voor een bank waar jullie je beiden prettig bij voelen. Het goedkoopste is niet altijd het beste ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-04 21:47
... Nu lees ik zo her en der dat voor een hypotheek je in bepaalde gevallen een korting kunt krijgen als je ook een betaalrekening daar hebt (rabo en abn geven bijvoorbeeld 0,2%korting).
Nou zou ik nooit mijn hypotheek willen hebben bij de bank waar ik bankier, voor je het weet halen ze zelf het geld van je spaarrekening als je een keer niet betaald.

Wat doen ze als je huis ineens onder water komt te staan? Of als ze failliet gaan? zijn je hypotheek en spaarrekening dan twee aparte zaken?

Kijk zeker naar de adders onder het gras in de voorwaarden, er is natuurlijk een reden dat ze het wel fijn vinden dat je al klant bent

[ Voor 10% gewijzigd door The_Vice op 21-10-2020 20:31 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaLass
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:40
The_Vice schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 20:29:
[...]

Nou zou ik nooit mijn hypotheek willen hebben bij de bank waar ik bankier, voor je het weet halen ze zelf het geld van je spaarrekening als je een keer niet betaald.

Wat doen ze als je huis ineens onder water komt te staan? Of als ze failliet gaan? zijn je hypotheek en spaarrekening dan twee aparte zaken?

Kijk zeker naar de adders onder het gras in de voorwaarden, er is natuurlijk een reden dat ze het wel fijn vinden dat je al klant bent
Ik heb zowel mijn huidige huis als mijn vorige huis bij ING ondergebracht qua hypotheek, ook in combinatie met een rekening daar voor korting.

De vorige woning gekocht in 2009 en die heeft vrij snel vrij lang "onder water" gestaan. Zolang jij netjes je hypotheek betaald, kan ze dat niets schelen. Het wordt pas een probleem als je niet betaald, maar dan maakt het echt niet uit of dit bij de partij is waar je ook bankiert of niet.

Ze zullen echt niet zomaar aan je spaarrekening zitten, dat mogen ze niet. Het zijn gewoon gescheiden producten.

[ Voor 5% gewijzigd door DaLass op 21-10-2020 20:49 ]

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Samen met mijn vriendin wil ik een gezamelijke rekening. Deze rekening zal worden gebruikt voor de huur, boodschappen en in de toekomst de hypotheek. Nu lees ik zo her en der dat voor een hypotheek je in bepaalde gevallen een korting kunt krijgen als je ook een betaalrekening daar hebt (rabo en abn geven bijvoorbeeld 0,2%korting). Dit is niet zo lastig te achterhalen, maar wat ik zo niet gemakkelijk kan vinden of er ook banken zijn waar je tegen een interessant tarief meerdere rekeningen kunt openen. Heeft iemand hier ervaring mee? Het gaat mij dus om de combinatie (als dit eventueel bestaat). Voor losse producten kan ik wel vergelijkingssites vinden.

Situatie nu:
Ik:
  • ABN
  • CC (via ABN)
Vriendin:
  • Rabobank
Waar we naar toe willen:
Aanvullende opmerkingen:
  • Rood staan doen we niet aan
  • Contant geld opnemen doen we zeer sporadisch
  • Voor betalingen buiten de Eurozone wil ik een Transferwise kaart aanvragen.
  • Rente interesseert mij niet (alles buiten de buffer gaat naar aandelen)
CJ met je vriendin. Jij houdt verder je abn, en zij Rabo. zakelijk staat hier buiten

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:06
Sowieso inderdaad niet een spaarrekening waar je de hypotheek hebt. Dit omdat je wel een garantie hebt bij problemen bij de bank en die bijna omvalt, maar de bank mag wel eerst je schulden afstrepen tegenover je spaarrekening.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:05

Croga

The Unreasonable Man

Nu lees ik zo her en der dat voor een hypotheek je in bepaalde gevallen een korting kunt krijgen als je ook een betaalrekening daar hebt (rabo en abn geven bijvoorbeeld 0,2%korting).
Toen wij, 18 jaar geleden, keken waren diezelfde banken zoveel duurder dan andere aanbieders dat die korting ze iets duurder maakte in plaats van veel duurder....
Waar we naar toe willen:
Vorig jaar hebben mijn vrouw en ik voor Bunq gekozen. Dit alles plus de flexibiliteit om extra kaarten te maken of de fysieke kaart even aan een andere rekening te koppelen. Is wat duurder dan andere banken tenzij je uitgebreid gebruik gaat maken van de dynamisch aan te maken en af te sluiten rekeningen. Wij willen niet meer terug naar "klassieke" banken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

DaLass schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 20:48:
[...]

Ik heb zowel mijn huidige huis als mijn vorige huis bij ING ondergebracht qua hypotheek, ook in combinatie met een rekening daar voor korting.

De vorige woning gekocht in 2009 en die heeft vrij snel vrij lang "onder water" gestaan. Zolang jij netjes je hypotheek betaald, kan ze dat niets schelen. Het wordt pas een probleem als je niet betaald, maar dan maakt het echt niet uit of dit bij de partij is waar je ook bankiert of niet.

Ze zullen echt niet zomaar aan je spaarrekening zitten, dat mogen ze niet. Het zijn gewoon gescheiden producten.
Inderdaad, er zijn veel redenen om een spaarrekening niet bij één van de grote banken te openen, maar de vrees dat ze ongevraagd aan je spaarcenten zitten is domme bangmakerij. FUD verspreiding.

Zoek voor alles gewoon de beste aanbieding. Dat hoeft niet perse de goedkoopste te zijn, mag ook de beste voorwaarden, of de beste app.

Wij gaan binnenkort een hypotheek aan bij de Rabo (voor ons gewoon de gunstigste voorwaarden), en dat open ik een betaalrekening waar mijn loon op wordt gestort, voor extra korting op de rente. Mijn vriendin zit echter principieel bij de ASN, en gaat daar niet weg. Ik zit nu bij de ING, omdat ik die app nu by far het fijnst vindt werken. Mogelijk laat ik dat de Rabo als gezamenlijke fungeren, stort ik mijn deel van het loon door naar de ING, en stort de vriendin haar deel van ASN door naar de Rabo-rekening. Het kan allemaal vast efficiënter voor twee euro per maand minder, maar dat hoeft van mij niet.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Wij hebben een gezamenlijke CJ-rekening bij de ABN; ik zat (en zit) daar al privé, vriendin vrouw zit bij Rabo. Klinkt bekend? :P

Ik zou m'n huisbank nu trouwens niet kiezen zodat ie eventueel mogelijk past bij een hypotheek in de toekomst. Er zijn zoveel aanbieders, en rentes en overige voorwaarden fluctueren continu.

Makkelijkst lijkt me een CJ-rekening bij de ABN of de Rabo, whichever pleases you most :P

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdr
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-04 20:42
Wij hebben een gezamenlijke ING-rekening (met aanhangende nu niets opleverende spaarrekening) waarvan bijna alle kosten van het samenwonen worden betaald.

Persoonlijk heb ik ook een ING-rekening met CC. Mijn werkgever stort mijn salaris voor een vast deel op de gezamenlijke rekening en wat overblijft (is flexibel) op mijn persoonlijke rekening.

Mijn partner krijgt haar salaris op haar eigen RABO-rekening waar ze ook een CC van heeft. Ze stort zelf (nou ja, automatisch) haar bijdrage op de gezamenlijke rekening minus de hypotheekbetaling. We hebben bij de RABO een hypotheek en het leverde een lagere rente op als we de hypotheek van een RABO-betaalrekening lieten afschrijven. Toch weer meegenomen.

Zoals je wellicht al vermoedt is mijn bijdrage aan de gezamenlijke rekening groter dan die van partner. Overigens niet alleen door de hypotheekbetaling maar ook omdat ik meer verdien.
De gezamenlijke rekening heeft geen CC.

Tot nu toe werkt dit naar tevredenheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Jeroenneman schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 21:02:
Inderdaad, er zijn veel redenen om een spaarrekening niet bij één van de grote banken te openen, maar de vrees dat ze ongevraagd aan je spaarcenten zitten is domme bangmakerij. FUD verspreiding.
Het argument bij klopt toch gewoon? Standaard regel bij faillissement is dat men (schulden en vorderingen )mag verrekenen, vziw ook daadwerkelijk gebeurd bij DSB. En dat banken failliet gaan voelt misschien als onmogelijk maar bleek de afgelopen jaren helemaal niet zo ondenkbaar als vroeger (zie DSB en de reddingen bij om SNS, ING, ABN).

[ Voor 4% gewijzigd door bombadil op 21-10-2020 21:21 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 567735

bombadil schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 21:20:
[...]
Het argument bij klopt toch gewoon? Standaard regel bij faillissement is dat men (schulden en vorderingen )mag verrekenen, vziw ook daadwerkelijk gebeurd bij DSB.
Dat is slechts gedeeltelijk gedaan:
Volgens de regels van het depositogarantiestelsel worden spaarsaldo’s en schulden in principe met elkaar verrekend. Voor de DSB Bank is overeengekomen dat hypotheken, leningen en kredieten niet worden verrekend met spaarsaldo’s.
Aldus DNB hier.

Finqus heeft nog jaren lekker verdiend aan onflexibele (hypothecaire) leningen, pas 10 jaar na het failissement was er ruimte voor bijvoorbeeld versneld aflossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Nu online
Om je wat inspiratie te geven: hier on the cheap een gezamelijke rekening bij monese geopend voor boodschappen, vakanties, en andere gezamelijke dingen: dat kost je €10 aan mastercard debit passen en is verder gratis, mits je geen geld pint, of betaalt in buitenlandse valuta, geloof ik. Qua eigen rekening nog gewoon rabobank. Die kan ook prima via monese, maar heeft volgens mij gratis geld uit de muur halen, en ik heb geen om mijn universele tegenrekening te wijzigen.

Nog wat losse dingen als N26, paypal, maar dat is vooral historisch zo, en voor goedkope transacties in buitenlandse valuta.

Cc heb ik van de anwb: visa goldcard is het eerste jaar gratis, met uitstekende voorwaarden. Maar die wissel ik telkens voor een jaartje gratis proef elders. Dat is tevens mijn voorkeurskaart voor alles wat wat duurder is, ivm verzekering.

En hypotheek loopt via Lot, wat weer een andere partij is, en goedkoper dan rabo. ;)

Conclusie: zoek per item wat je wilt de goedkoopste uit. Met de wildgroei aan fintech tegenwoordig is er altijd wel eentje die én geen beheerskosten, én een bepaalde functionaliteit gratis aanbiedt. Je moet je alleen de moeite ervoor willen nemen.

Bijkomend voordeel: het zal niet snel voorkomen dat er geen enkel pasje geaccepteerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catanan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 02:04
1 raar ding bij de ING is als je een en/of rekening hebt en je hebt daar 1 creditcard bij, dan zijn de afschrijvingen alleen maar in te zien door degene op wiens naam de CC staat. Dit is pas sinds een paar maanden. Heel vervelend, want nu zie ik maar 1 keer in de maand het totaal uitgegeven bedrag.
Ik ben diegene die hem het meest gebruikt voor online aankopen (maar hij staat op mijn mans naam). Eigenlijk zouden we hem dan beter op mijn naam kunnen zetten.
Ik blijf het vreemd vinden, want betalingen die je met je gewone pinpas doet, kunnen wel door beiden ingezien worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bumpy_NL
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12:08
Bedankt voor de tips. Vandaag heb ik geprobeerd een account te openen bij Monese, maar dat is niet gelukt. Ik kon niet selecteren dat ik een inwoner van Nederland ben.
Pagina: 1